Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?

Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care a beneficiat de servicii de proiectare si consultanta in vederea construirii unei unitati de productie (fabrica de prelucrare a hartiei).

Cheltuielile cu aceste servicii au fost inregistrate in contul 231 "Investitii in curs", iar TVA-ul a fost dedus. Ulterior, societatea a primit scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finantare.

Vom stabili care este tratamentul fiscal privind scoaterea din evidenta a investitiilor in curs nepuse in functiune, in acest caz, atat in ce priveste TVA-ul, cat si impozitul pe profit.

Solutia consultantului:

Pentru elaborarea acestui raspuns, consideram necesar sa precizam ca tratamentul fiscal aplicabil investitiilor in curs de executie, nefinalizate, nu este personalizat, in functie de natura investitiei neefectuate sau de codul CAEN al societatii.

Din p.d.v al TVA, normele pentru art. 145 din Codul fiscal detaliaza deducerea TVA pentru investitiile nefinalizate si ce au fost definitiv sistate astfel:

Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016

Vezi detalii

Consilier Noul Cod Fiscal 2016
Consilier Noul Cod Fiscal 2016

Vezi detalii

Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016
Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016

Vezi detalii




"In cazul imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, fiind scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, persoana impozabila isi poate pastra dreptul de deducere exercitat in baza art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu valorificate prin livrarea imobilizarilor ca atare ori dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul Belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV.

Dreptul de deducere poate fi pastrat si in alte situatii in care achizitiile de bunuri/servicii pentru care dreptul de deducere a fost exercitat conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal nu sunt utilizate pentru activitatea economica a persoanei impozabile, din motive obiective, care nu depind de vointa sa, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) impotriva Statului Belgian.

In cazul achizitiei unei suprafete de teren impreuna cu constructii edificate pe aceasta, persoana impozabila are dreptul de a deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta acestei achizitii, inclusiv taxa aferenta constructiilor care urmeaza a fi demolate, daca face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi, de exemplu, edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257/11 Gran Via Moinesti."

Din p.d.v. al impozitului pe profit, sunt aplicabile prevederile din normele pentru art. 24 din Codul fiscal, regasite la pct. 71^8 din HG 44/2004:

"Valoarea imobilizarilor necorporale/corporale in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare sau abandonare, precum si valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare."

Avand in vedere aceste 2 prevederi normative, putem afirma:

-daca investitia este sistata din motive neimputabile societatii, nu trebuie ajustat TVA; desigur, dvs. trebuie sa va stabiliti o serie de criterii obiective, din care sa rezulte faptul ca investitia a fost sistata din motive independente de societatea dvs., neimputabile;
-daca societatea avea posibilitatea sa continue investitia si nu a efectuat acest fapt sau nu a fost in masura sa dovedeasca motivele independente de aceasta, se va ajusta TVA dedus la achizitie;pentru ajustarea TVA se emite autofactura si se inregistreaza in contabilitate prin articolul:

635 " Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectat"

-cheltuiala cu scaderea din gestiune a investitiei in curs se inregistreaza in contabilitate prin articolul 6583 "Cheltuieli cu activele cedate si cu alte bunuri de capital" = 231 "Investitii in curs", avand ca documet justificativ decizia persoanei autorizate cu administrarea societatii.

Din punct de vedere fiscal, aceasta cheltuiala este deductibila numai in cazul in care se reuseste o valorificare, o realizare de venituri, indiferent de valoarea acestora, prin casare sau cesionarea catre terti a investitiei in curs. Daca nu se reuseste o valorificare, aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 02 Septembrie 2013


Votati articolul "Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?":
Rating:

Nota: 4.3 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Valoare indemnizatie de delegare/detasare

Intrebare: Buna ziua!

Va rog sa-mi spuneti care este, incepand cu 27 ianuarie 2015, cuantumul indemnizatiei de delegare a administratorului unei intreprinderi individuale, precum si cuantumul sumei de compensare a cheltuielilor de cazare, in cazul in care nu se face cazarea in conditiile art.26 din HG 1860/2006.
Multumesc anticipat!
Cu stima,
Lucia OLTEANU

Raspuns: Multumesc pentru raspuns, dar eu vroiam sa stiu care sunt cele 2 valori in cazul administratorului...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 02 Septembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Declaratia 394, dosar de 8 pagini si toate informatiile utile pentru completare si depunere

    • Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2264/2016 (OPANAF 2264/2016) publicat in M.Of. nr.578/2016, se modifica Ordinul presedintelui ANAF nr.3769/23.12.2015 publicat in M.Of. nr.11/07.01.2016 referitor la modelul si continutului formularului "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuat...» citeste mai departe aici

  • Noutati privind Ziua Nationala a Contabilului Roman

    • CECCAR reaminteste in aceasta perioada ca ziua de 21 septembrie este sarbatorita in fiecare an, potrivit Normelor nr.12726/2004, in mod unitar, la nivelul filialelor CECCAR, cu scopul promovarii imaginii, a intereselor si rolului contabilului intr-o economie de piata concurentiala. La aniversare sunt asteptati toti profesionistii contabili din Romania, membri ai CECCAR sau angajati in diverse ramuri ale economiei. Cu totii prezenti la ziua contabilului vor demonstra, inca odata, ca&...» citeste mai departe aici

  • Repartizarea profiturilor anteriori pe destinatia dividende. Ce tratament TVA se aplica?

    • In analiza urmatoare, subiectul nostru il reprezinta o societate care hotaraste in anul 2016 prin AGA repartizarea profitului anilor 2010-2015. Impozitul aferent se calculeaza cu 5%. Vom vedea daca se poate plati tot impozitul in anul 2016, urmand ca dividendele sa se plateasca catre asociati chiar si in anii urmatori (in cazul in care nu sunt suficienti bani). Potrivit art. 133 alin.(8) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, care a intrat in vigoare incepand cu data de  01.0...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394. Declararea arendei platite. Cum vom proceda?

    • Cazul urmator face o trimitere concreta la situatia in care in cursul lunii iulie s-a platit arenda conform contract in bani catre doua parohii. Prima parohie a emis chitanta pentru suma de 3.000 de lei, iar a doua a primit 12.000 de lei prin banca. Nu s-a retinut impozit si nici CASS pentru ca sunt persoane juridice. Vom vedea daca inregistrarea arendei se declara in 394. Potrivit Ordinului nr. 3769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritor...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Procedura de anulare a codurilor de TVA pentru contribuabilii cu risc fiscal mediu. OPANAF 2393/2016

    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.629/17.08.2016 a fost publicat OPANAF 2393/2016 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, pentru aprobarea Procedurii privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit art.316 alin.(12), lit.e) din Legea nr.2...» citeste mai departe aici

  • Autorizatia de securitate la incendiu se va putea obtine pana la 30 iunie 2017

    • Persoanele care detin constructii si amenajari ce functioneaza fara autorizatie de securitate la incendiu vor putea obtine acest document pana cel tarziu 30 iunie 2017, potrivit unei Ordonante adoptata astazi de Guvern. Pana la data obtinerii autorizatiei de securitate la incendiu, raspunderea pentru functionarea constructiilor si amenajarilor din punct de vedere al asigurarii cerintei de securitate la incendiu ramane in exclusivitate beneficiarilor investitiilor. Prin pre...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X