Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?

TVAajustare TVAcheltuieliinvestitie in cursHG 44/2004impozit pe profit
Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care a beneficiat de servicii de proiectare si consultanta in vederea construirii unei unitati de productie (fabrica de prelucrare a hartiei).

Cheltuielile cu aceste servicii au fost inregistrate in contul 231 "Investitii in curs", iar TVA-ul a fost dedus. Ulterior, societatea a primit scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finantare.

Vom stabili care este tratamentul fiscal privind scoaterea din evidenta a investitiilor in curs nepuse in functiune, in acest caz, atat in ce priveste TVA-ul, cat si impozitul pe profit.

Solutia consultantului:

Pentru elaborarea acestui raspuns, consideram necesar sa precizam ca tratamentul fiscal aplicabil investitiilor in curs de executie, nefinalizate, nu este personalizat, in functie de natura investitiei neefectuate sau de codul CAEN al societatii.

Din p.d.v al TVA, normele pentru art. 145 din Codul fiscal detaliaza deducerea TVA pentru investitiile nefinalizate si ce au fost definitiv sistate astfel:

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii

Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti

Vezi detalii

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017

Vezi detalii




"In cazul imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, fiind scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, persoana impozabila isi poate pastra dreptul de deducere exercitat in baza art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu valorificate prin livrarea imobilizarilor ca atare ori dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul Belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV.

Dreptul de deducere poate fi pastrat si in alte situatii in care achizitiile de bunuri/servicii pentru care dreptul de deducere a fost exercitat conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal nu sunt utilizate pentru activitatea economica a persoanei impozabile, din motive obiective, care nu depind de vointa sa, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) impotriva Statului Belgian.

In cazul achizitiei unei suprafete de teren impreuna cu constructii edificate pe aceasta, persoana impozabila are dreptul de a deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta acestei achizitii, inclusiv taxa aferenta constructiilor care urmeaza a fi demolate, daca face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi, de exemplu, edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257/11 Gran Via Moinesti."

Din p.d.v. al impozitului pe profit, sunt aplicabile prevederile din normele pentru art. 24 din Codul fiscal, regasite la pct. 71^8 din HG 44/2004:

"Valoarea imobilizarilor necorporale/corporale in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare sau abandonare, precum si valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare."

Avand in vedere aceste 2 prevederi normative, putem afirma:

-daca investitia este sistata din motive neimputabile societatii, nu trebuie ajustat TVA; desigur, dvs. trebuie sa va stabiliti o serie de criterii obiective, din care sa rezulte faptul ca investitia a fost sistata din motive independente de societatea dvs., neimputabile;
-daca societatea avea posibilitatea sa continue investitia si nu a efectuat acest fapt sau nu a fost in masura sa dovedeasca motivele independente de aceasta, se va ajusta TVA dedus la achizitie;pentru ajustarea TVA se emite autofactura si se inregistreaza in contabilitate prin articolul:

635 " Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectat"

-cheltuiala cu scaderea din gestiune a investitiei in curs se inregistreaza in contabilitate prin articolul 6583 "Cheltuieli cu activele cedate si cu alte bunuri de capital" = 231 "Investitii in curs", avand ca documet justificativ decizia persoanei autorizate cu administrarea societatii.

Din punct de vedere fiscal, aceasta cheltuiala este deductibila numai in cazul in care se reuseste o valorificare, o realizare de venituri, indiferent de valoarea acestora, prin casare sau cesionarea catre terti a investitiei in curs. Daca nu se reuseste o valorificare, aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 02 Septembrie 2013


Votati articolul "Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?":
Rating:

Nota: 4.3 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Anulare TVA din oficiu

Intrebare: Buna seara
Doresc si eu o lamurire in mod expres si anume:
Firma la care lucrez nu a avut activitate de la infiintare, adica din 2009, dar a fost inscrisa ca platitor de TVA .
S-a depus decont de TVA la 3 luni. Din august 2012 s-a anulat din oficiu inregistrarea TVA. A inceput sa aiba activitate. Am inteles ca la achizitii taxa nu se deduce in schimb la livrari si prestari de servicii taxa se colecteaza si se plateste .
Daca este asa cum inregistrez facturile de Achizitii? Voi inregistra valoarea totala a facturii fara TVA sau TVA il inregistrez in contul 635? De asemenea facturile emise de firma daca TVA trebuie platit cum trebuie intocmite?

Multumesc mult.

Raspuns: Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu mai beneficiaza de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 02 Septembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Operatiuni in numerar pe teritoriul Romaniei

    • Potrivit Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, persoanele care desfasoara acte si fapte de comert au obligatia sa realizeze operatiunile de incasari si plati in lei sau in valuta numai prin instrumente de plata fara numerar. In mod specific, aceste persoane sunt: persoanele...» citeste mai departe aici

  • PFA-urile platesc impozit specific in 2017?

    • Tema sesiunii ANAF de asistenta online de saptamana aceasta a fost IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au indeplinit,...» citeste mai departe aici

  • Anunt ANAF! Avantajele derularii unei esalonari la plata

    • Va informam puteti beneficia de facilitatile la plata obligatiilor fiscale restante in conformitate cu prevederile art.184-208 din Codul de procedura fiscala, aprobat prin Legea nr. 207/2015. Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organele fiscale subordonate ANAF se regasesc in O.P.A.N.A.F. nr. 90/2016. Esalonarile la plata a obligatiilor fiscale se solicita de catre debitor in baza unei cereri depuse la...» citeste mai departe aici

  • Premierul Grindeanu a semnat decizia de demitere a sefului Antifrauda

    • Premierul Sorin Grindeanu a semnat miercurea aceasta eliberarea din functia de sef al Directiei Generale Antifrauda Fiscala a lui Petre-Dragos Voinescu si numirea lui Marin-Marius Florea, decizia fiind publicata in Monitorul Oficial. Totodata, de la Ministerul Tineretului si Sportului, va ocupa functia de secretar general ANAF,  Ion Cristinel Rujan:  "Decizie privind aplicarea mobilitatii lui Ion Cristinel Rujan din functia publica de secretar general adjunc...» citeste mai departe aici

  • Cine are obligatia detinerii unei case de marcat fiscale?

    • Cu siguranta v-ati intrebat cel putin o data daca activitatea prestata de catre firma  dumneavostra necesita utilizarea unei case de marcat, ce obligatii au firmele care detin o casa de marcat sau cum se anuleaza un bon fiscal care a fost emis gresit.  Vom incerca in cele ce urmeaza sa va raspundem cat mai clar la aceste intrebari, nu inainte de a va aduce la cunostinta ca informatiile complete precum si consultanta in ceea ce priveste achizitionarea unei case de marcat pu...» citeste mai departe aici

  • Vanzare imobile din patrimoniul personal. Obligatii de indeplinit in 2017 pentru a nu fi amendati!

    • Aveti obligatia de a declara la Fisc tranzactiile derulate si castigurile incasate. Pentru a nu incalca prevederile in vigoare, atunci cand depasiti plafonul de TVA, la vanzarea unor imobile, aveti de respectat o procedura distincta, pe care v-o prezentam mai jos pornind de la urmatorul studiu de caz: "O persoana fizica vinde locuinta personala, imobil vechi, inregistrand un venit de 300.000 lei. Conform Codului fiscal, pentru aceasta operatiune nu se considera ca persoana fizi...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X