Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?

Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care a beneficiat de servicii de proiectare si consultanta in vederea construirii unei unitati de productie (fabrica de prelucrare a hartiei).

Cheltuielile cu aceste servicii au fost inregistrate in contul 231 "Investitii in curs", iar TVA-ul a fost dedus. Ulterior, societatea a primit scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finantare.

Vom stabili care este tratamentul fiscal privind scoaterea din evidenta a investitiilor in curs nepuse in functiune, in acest caz, atat in ce priveste TVA-ul, cat si impozitul pe profit.

Solutia consultantului:

Pentru elaborarea acestui raspuns, consideram necesar sa precizam ca tratamentul fiscal aplicabil investitiilor in curs de executie, nefinalizate, nu este personalizat, in functie de natura investitiei neefectuate sau de codul CAEN al societatii.

Din p.d.v al TVA, normele pentru art. 145 din Codul fiscal detaliaza deducerea TVA pentru investitiile nefinalizate si ce au fost definitiv sistate astfel:

Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016

Vezi detalii

Totul despre decontari
Totul despre decontari

Vezi detalii

Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016

Vezi detalii




"In cazul imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, fiind scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, persoana impozabila isi poate pastra dreptul de deducere exercitat in baza art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu valorificate prin livrarea imobilizarilor ca atare ori dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul Belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV.

Dreptul de deducere poate fi pastrat si in alte situatii in care achizitiile de bunuri/servicii pentru care dreptul de deducere a fost exercitat conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal nu sunt utilizate pentru activitatea economica a persoanei impozabile, din motive obiective, care nu depind de vointa sa, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) impotriva Statului Belgian.

In cazul achizitiei unei suprafete de teren impreuna cu constructii edificate pe aceasta, persoana impozabila are dreptul de a deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta acestei achizitii, inclusiv taxa aferenta constructiilor care urmeaza a fi demolate, daca face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi, de exemplu, edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257/11 Gran Via Moinesti."

Din p.d.v. al impozitului pe profit, sunt aplicabile prevederile din normele pentru art. 24 din Codul fiscal, regasite la pct. 71^8 din HG 44/2004:

"Valoarea imobilizarilor necorporale/corporale in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare sau abandonare, precum si valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare."

Avand in vedere aceste 2 prevederi normative, putem afirma:

-daca investitia este sistata din motive neimputabile societatii, nu trebuie ajustat TVA; desigur, dvs. trebuie sa va stabiliti o serie de criterii obiective, din care sa rezulte faptul ca investitia a fost sistata din motive independente de societatea dvs., neimputabile;
-daca societatea avea posibilitatea sa continue investitia si nu a efectuat acest fapt sau nu a fost in masura sa dovedeasca motivele independente de aceasta, se va ajusta TVA dedus la achizitie;pentru ajustarea TVA se emite autofactura si se inregistreaza in contabilitate prin articolul:

635 " Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectat"

-cheltuiala cu scaderea din gestiune a investitiei in curs se inregistreaza in contabilitate prin articolul 6583 "Cheltuieli cu activele cedate si cu alte bunuri de capital" = 231 "Investitii in curs", avand ca documet justificativ decizia persoanei autorizate cu administrarea societatii.

Din punct de vedere fiscal, aceasta cheltuiala este deductibila numai in cazul in care se reuseste o valorificare, o realizare de venituri, indiferent de valoarea acestora, prin casare sau cesionarea catre terti a investitiei in curs. Daca nu se reuseste o valorificare, aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 02 Septembrie 2013


Votati articolul "Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

CALCUL IMPOZIT PROFIT trimestrul 2

Intrebare: Buna ziua,
Va rog sa-mi spuneti cum se inregistreaza pierderea in trim 2 avand urmatoarea situatie:
in trim 1 s-a inregistrat impozit este pe profit 691-441=722 lei
-trim2 este pierdere 5246 lei(- 5246*16%=-839).
se face inregistrarea 691-441= -722?
Multumesc!

Raspuns: Nu se face. Regularizarea se face cu D101.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 02 Septembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Firmele vor putea anula sanctiunile ANAF in anumite conditii. Se impun termene de remediere si dreptul de consiliere

    • In urma sanctiunilor primite de la ANAF, inclusiv in prezent, calea de atac din partea firmelor o reprezinta contestatia care poate fi depusa la ANAF. Procesele pot fi dura insa ani de zile in momentul in care ajung la instanta. O modificare in acest sens ar putea scuti firmele nu doar de initierea unor noi procese, ci si de sanctiunile aplicate de ANAF. In concret, un proiect de lege recent propune ca inspectorii ANAF sa permita firmelor sa isi exprime punctul de vedere in ce prive...» citeste mai departe aici

  • Buletin CECCAR cu explicatii: Noutati legislative 21-24.06.2016

    • In randurile de mai jos, cinci acte normative importante sunt amintite intr-un nou buletin informativ privind noutatile legislative cu incidenta fiscala:     Hotararea Guvernului nr. 449/2016 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 52/2011 (M. Of. nr. 473 d...» citeste mai departe aici

  • Despre abuzuri sau lipsa de pregatire a unor inspectori fiscali si alte probleme ANAF in relatia cu contribuabilul. Dezbatere cu prezenta MFP

    • Va informam ca la inceputul saptamanii a avut loc o dezbatere privind relatia dintre mediul de afaceri si ANAF. Initiativa de a alcatui grupe de lucru pentru a implementa si pentru a duce la bun sfarsit modificarile vizate a fost acceptata de ministrul de Finante, Anca Dragu. "Multa lume a vorbit de abuz, de lipsa de pregatire a inspectorilor, de nerespectarea termenelor legale. Da, se intampla. Am inceput deja sa abordam aceste lucruri, dar schimbarile se vor produce pas ...» citeste mai departe aici

  • Inregistrare non-transfer. Care vor fi implicatiile fiscale?

    • In analiza de mai jos, subiectul il reprezinta o societate persoana juridica romana care lucreaza in lohn pentru societate persoana juridica din alt stat UE. Societatea straina trimite (vinde) rezultatul lucrului in lohn la o societatea din Romania. Vom vedea cum poate societatea care lucreaza in lohn sa dea rezultatele direct societatii din Romania pentru a evita cheltuielile cu transportul marfurilor in tara straina. Societatea la care se vinde este la 5 km distanta. Vom vedea ce ...» citeste mai departe aici

  • Infiintare sucursala. Ce forma de organizare e mai avantajoasa intr-o alta tara?

    • In randurile de mai jos, stabilim ce procedura va urma o firma din Romania care doreste sa infiinteze o sucursala in Franta si ce forma de organizare va fi mai avantajoasa (reprezentanta, sucursala, filiala sau punct de lucru). Sucursalele sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor si se inregistreaza, inainte de inceperea activitatii lor, in registrul comertului unde vor functiona. In vederea inregistrarii unei sucursale in Franta trebuie avuta in ve...» citeste mai departe aici

  • Doua formulare noi privind masurile asiguratorii, adaptate Codului de procedura fiscala

    • Formularele "Referat justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a masurilor asiguratorii" si "Decizie de prelungire a termenului de valabilitate a masurilor asiguratorii" sunt adaptate la prevederile noului Cod de procedura fiscala. Modificarea formularelor "Referat justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a masurilor asiguratorii" si "Decizie de prelungire a termenului de valabilitate a masurilor asiguratorii", pre...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X