Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?

Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care a beneficiat de servicii de proiectare si consultanta in vederea construirii unei unitati de productie (fabrica de prelucrare a hartiei).

Cheltuielile cu aceste servicii au fost inregistrate in contul 231 "Investitii in curs", iar TVA-ul a fost dedus. Ulterior, societatea a primit scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finantare.

Vom stabili care este tratamentul fiscal privind scoaterea din evidenta a investitiilor in curs nepuse in functiune, in acest caz, atat in ce priveste TVA-ul, cat si impozitul pe profit.

Solutia consultantului:

Pentru elaborarea acestui raspuns, consideram necesar sa precizam ca tratamentul fiscal aplicabil investitiilor in curs de executie, nefinalizate, nu este personalizat, in functie de natura investitiei neefectuate sau de codul CAEN al societatii.

Din p.d.v al TVA, normele pentru art. 145 din Codul fiscal detaliaza deducerea TVA pentru investitiile nefinalizate si ce au fost definitiv sistate astfel:

Totul despre Fondul de Mediu: taxe, contributii, penalitati
Totul despre Fondul de Mediu: taxe, contributii, penalitati

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016

Vezi detalii

Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016
Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016

Vezi detalii




"In cazul imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, fiind scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, persoana impozabila isi poate pastra dreptul de deducere exercitat in baza art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu valorificate prin livrarea imobilizarilor ca atare ori dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul Belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV.

Dreptul de deducere poate fi pastrat si in alte situatii in care achizitiile de bunuri/servicii pentru care dreptul de deducere a fost exercitat conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal nu sunt utilizate pentru activitatea economica a persoanei impozabile, din motive obiective, care nu depind de vointa sa, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) impotriva Statului Belgian.

In cazul achizitiei unei suprafete de teren impreuna cu constructii edificate pe aceasta, persoana impozabila are dreptul de a deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta acestei achizitii, inclusiv taxa aferenta constructiilor care urmeaza a fi demolate, daca face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi, de exemplu, edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257/11 Gran Via Moinesti."

Din p.d.v. al impozitului pe profit, sunt aplicabile prevederile din normele pentru art. 24 din Codul fiscal, regasite la pct. 71^8 din HG 44/2004:

"Valoarea imobilizarilor necorporale/corporale in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare sau abandonare, precum si valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare."

Avand in vedere aceste 2 prevederi normative, putem afirma:

-daca investitia este sistata din motive neimputabile societatii, nu trebuie ajustat TVA; desigur, dvs. trebuie sa va stabiliti o serie de criterii obiective, din care sa rezulte faptul ca investitia a fost sistata din motive independente de societatea dvs., neimputabile;
-daca societatea avea posibilitatea sa continue investitia si nu a efectuat acest fapt sau nu a fost in masura sa dovedeasca motivele independente de aceasta, se va ajusta TVA dedus la achizitie;pentru ajustarea TVA se emite autofactura si se inregistreaza in contabilitate prin articolul:

635 " Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectat"

-cheltuiala cu scaderea din gestiune a investitiei in curs se inregistreaza in contabilitate prin articolul 6583 "Cheltuieli cu activele cedate si cu alte bunuri de capital" = 231 "Investitii in curs", avand ca documet justificativ decizia persoanei autorizate cu administrarea societatii.

Din punct de vedere fiscal, aceasta cheltuiala este deductibila numai in cazul in care se reuseste o valorificare, o realizare de venituri, indiferent de valoarea acestora, prin casare sau cesionarea catre terti a investitiei in curs. Daca nu se reuseste o valorificare, aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 02 Septembrie 2013


Votati articolul "Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Vanzare cu 20 % si vanzare cu taxare inversa

Intrebare: O societate SRL,poate sa emita FACTURI cu marfuri avand TVA =20 % si sa emita si facturi cu produse supuse taxarii inverse ?Adica facturam cu TVA sau fara TVA in functie de produsele pe care le vindem?
Va multumesc pentru ajutor.

Raspuns: Persoanele juridice care desfasoara activitati cu inregistrarea de tva pot derula si activitati...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 02 Septembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii fiscale au termen in luna iunie 2016?

    • Informam contribuabilii, prin cele ce urmeaza, cu privire la principalele obligatii declarative i de plata cu termene in luna iunie 2016, dupa cum urmeaza: TERMEN: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate Formular 604 Se depune pentru inregistr...» citeste mai departe aici

  • MFP pregateste preluarea presedintiei Consiliului UE din perspectiva finantelor publice

    •     Ministerul Finantelor Publice continua reforma administrativa si propune schimbari in organizarea si functionarea institutiei care sa duca la o mai mare eficienta a cheltuielilor publice, la impulsionarea investitiilor, la intarirea rolului Romaniei in cadrul Uniunii Europene si la imbunatatirea eficacitatii politicilor publice in domeniul finantelor.     Ministerul Finantelor propune infiintarea unui post de secretar de stat care sa coordoneze acti...» citeste mai departe aici

  • Mijloc fix achizitionat. Care va fi abordarea contabila si fiscala?

    • In analiza de mai jos, discutam despre situatia in care s-au intregistrat mijloace fixe in anul 2015 sub valoarea de 2.500 lei si s-au amortizat conform catalogului cu duratele de functionare ale mijloacelor fixe (laptopuri). Vom vedea care sunt implicatiilie fiscale si contabile. Din punct de vedere contabil: Activele imobilizate sunt active generatoare de beneficii economice viitoare si detinute pe o perioadă mai mare de un an, conform pct.138 OMFP 1802/2014. ...» citeste mai departe aici

  • Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat

    • Prin OANAF 1510/2016 a fost aprobata Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat. Actul a intrat in vigoare la 20 mai 2016. Operatorii economici care detin autorizatii valabile, emise anterior, au la dispozitie un termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a acestui ordin, sa depuna la autoritatea competenta o noua cerere de inregistrare si documentele aferente, potrivit noilor reglementari. La expirarea termenului de 180 de zile autorizat...» citeste mai departe aici

  • 30 mai 2016 - termen limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale

    • Va reamintim ca 30 mai 2016 este termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente anului 2015, potrivit OMFP nr. 123/2016, de catre societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare. Categorii de contribuabili In functie de criteriile de marime, prevazute la pct. 9 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1.802...» citeste mai departe aici

  • Bilant microentitate in cazul reducerii semnificative a activitatii. Cum procedam?

    • In cazul urmator, avem situatia in care societatea si-a redus semnificativ activitatea in anul 2015 (nu mai are niciun salariat si toti indicatorii au scazut). Ea se incadreaza in categoria microentitatilor la data de 31.12.2015. Ce trebuie sa prezentam in anexa la bilant referitor la acest aspect: "reducerea semnificativa a activitatii"? Cei doi asociati nu intentioneaza la acest moment sa inchida firma. Potrivit principiului continuitatii activitarii prevazut la pct. 49 ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
X