email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Societate in insolventa. TVA de plata suplimentar. Cum facem inregistrarea in contabilitate?

TVAinsolventaplata TVAfalimentdiferente plataLegea 85/2006decont TVAOANAF 1790/2012


Prin cele ce urmeaza, analizam situatia unei societati comerciale care intra in faliment. Organul fiscal a fost notificat si a depus in termen o cerere de creanta de 263.220 lei, din care TVA 228.457 lei. Dupa depasirea termenului de depunere a cererilor de creanta, ca urmare a incheierii unui control fiscal, organul fiscal a depus o cerere de repunere in termen si admitere a creantei in tabelul preliminar de 932.730 lei, din care TVA 723.481 lei. Judecatorul sindic a respins cererea ca tardiv depusa si creanta nu a fost inscrisa in tabelul preliminar al creantelor. Debitoarea, prin administratorul special, a formulat contestatie la actul de control.

In perioada urmatoare, judecatorul sindic a admis cererea lichidatorului de anulare a unui act fraudulos, s-a readus in patrimoniu un bun si s-a inregistrat TVA deductibila de 786.293 lei.

Vom raspunde mai jos urmatoarelor intrebari:

- TVA stabilita suplimentar prin actul de control se evidentiaza in contabilitatea debitoarei in conditiile in care a fost respins din Tabelul de creanta prin sentinta civila de catre judecatorul sindic ca tardiv depusa cererea? Cum se inregistreaza?

- Se declara in declaratia 300 in conditiile in care nu este inscris in Tabelul creantelor?

- Creanta recunoscuta in tabelul creantelor, reprezentand creanta dinainte de deschiderea procedurii poate fi compensata cu TVA deductibila rezultata din anularea actului fraudulos la cererea lichidatorului, deci operatiune de pe perioada procedurii?

- Care ar fi modalitatea de a adresare organului fiscal pentru restituirea TVA deductibile in conditiile in care creanta rezultata din controlul fiscal nu mai este recunoscuta fiind o creanta respinsa din tabelul creantelor?

Din coroborarea dispozitiilor art. 41 pct. 1 cu dispozitiile art. 42 alin. (2) din Legea contabilitatii 82/1991, rezulta ca, detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei.

Art. 6 stabileste ca, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.

Conform art. 28 alin. (1), persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile legii.

Asadar, societatea are obligatia de a inregistra in contabilitate orice operatiune economico-financiara efectuata, inclusiv dupa deschiderea procedurii instituita de Legea 85/2006
privind procedura insolventei. Ca atare, societatea va inregistra diferentele de plata a TVA conform deciziei de impunere. In baza deciziei de impunere, rezultatele inspectiei fiscale se inregistreaza in contabilitate astfel:

1. Inregistrarea diferentelor suplimentare de plata a TVA:

6581        =         4481                    
"Despagubiri, amenzi             "Alte datorii fata de
          si penalitati"                       bugetul statului"

2. Inregistrarea majorarilor de intarziere aferente:

6581                  =                      4481
"Despagubiri, amenzi             "Alte datorii fata de
      si penalitati"                       bugetul statului"

3. Diminuarea sumei TVA de recuperat:


4481        =               4424
 "Alte datorii fata  de             "TVA de recuperat"
  bugetul statului"           

Potrivit Instructiunilor pentru completarea formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" aprobate prin OANAF 1790/2012, la randul 36 al formularului se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele de inspectie fiscala prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar neachitata pana la data depunerii decontului de TVA.

Astfel, diferenta de TVA de plata se va inscrie in Decontul de TVA la Randul 36 - Diferente de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizie comunicata si neachitate pana la data depunerii decontului de TVA.

Societatea poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare.

Rambursarea soldului sumei negative a taxei se efectueaza de organele fiscale, in conditiile si potrivit Procedurii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin OMFP 263/2010.

Recuperarea creantelor este una dintre atributiile lichidatorului. Conform art. 25 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, principalele atributii ale lichidatorului, in cadrul acestei legi, sunt:

a) examinarea activitatii debitorului asupra caruia se initiaza procedura simplificata in raport cu situatia de fapt si intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la insolventa, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila si a existentei premiselor angajarii raspunderii acestora in conditiile art. 138, si supunerea acelui raport judecatorului-sindic intr-un termen stabilit de acesta, dar care nu va putea depasi 40 de zile de la desemnarea lichidatorului, daca un raport cu acest obiect nu fusese intocmit anterior de administratorul judiciar;
b) conducerea activitatii debitorului;
c) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de debitor in dauna drepturilor creditorilor, precum si a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operatiuni comerciale incheiate de debitor si a constituirii unor garantii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
d) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor si luarea masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor;
e) mentinerea sau denuntarea unor contracte incheiate de debitor;
f) verificarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de obiectiuni la acestea, precum si intocmirea tabelelor creantelor;
g) urmarirea incasarii creantelor din averea debitorului, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de acesta inaintea deschiderii procedurii, incasarea creantelor; formularea si sustinerea actiunilor in pretentii pentru incasarea creantelor debitorului, pentru aceasta putand angaja avocati;
h) primirea platilor pe seama debitorului si consemnarea lor in contul averii debitorului;
i) vanzarea bunurilor din averea debitorului, in conformitate cu prevederile prezentei legi;
j) incheierea de tranzactii, descarcarea de datorii, descarcarea fidejusorilor, renuntarea la garantii reale sub conditia confirmarii de catre judecatorul-sindic;
k) sesizarea judecatorului-sindic cu orice problema care ar cere o solutionare de catre acesta;
l) orice alte atributii stabilite prin incheiere de catre judecatorul-sindic.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAinsolventaplata TVAfalimentdiferente plataLegea 85/2006decont TVAOANAF 1790/2012


Data aparitiei: 02 Decembrie 2013

Votati articolul "Societate in insolventa. TVA de plata suplimentar. Cum facem inregistrarea in contabilitate?":
Rating:

Nota: 2.88 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X