Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Cum procedam la reevaluare?

Taxe si Impoziteimobilizare corporalaamortizareOMFP 2861/2009inventarierecasareHG 2139/2004
Vom stabili mai jos in ce masura mai este necesara reevaluarea cladirilor amortizate integral avand in vedere prevederile art. 121 alin. (3) OMFP 3055, precum si in ce baza se stabileste daca o imobilizare corporala integral amortizata mai poate sau nu sa fie utilizata.

Vom vedea daca este suficienta inserarea in raportul de evaluare a unei astfel de opinii de catre evaluatorul autorizat si, in cazul in care se considera ca mai poate fi utilizata (imobilizarea), vom vedea cine are competenta stabilirii unei astfel de de durate de viata.

Luam ca exemplu o baraca metalica amortizata integral la valoarea de inventar de 2 lei. Dacar ar fi demolata, firma ar obtine cel putin 5.000 de lei. In momentul de fata nu este utilizata decat apriximativ 10% (depozitare lucruri vechi fara valoare), iar pentru o utilizare frecventa ar necesita cheltuieli de modernizare.

Vom stabili cum ar trebui tratat acest caz din punctul de vedere al reevaluarii.

Intr-adevar, la punctul 121 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede faptul ca o imobilizare, complet amortizata, poate fi reevaluata, daca mai poate fi exploatata din punct de vedere economic.

Conform punctului 64 alin. (1) din aceleasi reglementari, activele imobilizate sunt activele utilizate generatoare de beneficii economice viitoare si detinute pe o perioada mai mare de un an.

Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018
Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018

Vezi detalii

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii



Asadar, una dintre conditiile evidentierii unei imobilizari este aceea de a genera (de a produce) beneficii ulterioare, prin utilizarea sa.

La punctul 114 alin. (1) din aceleasi reglementari se arata ca o imobilizare corporala trebuie scoasa din evidenta la cedare sau casare, atunci cand nici un beneficiu economic viitor nu mai este asteptat a se realiza din utilizarea sa ulterioara.

Astfel, pentru stabilirea statutului baracii (de a mai fi utilizata sau de a fi demolata), trebuie procedat la inventariere.

Inventarierea presupune parcurgerea unor etape specifice, prevazute in OMFP 2861/2009:

- desemnarea comisiei de inventariere si a atributiilor acesteia - prin decizia administratorului;
- inventarierea faptica a constructiei, de catre comisie;
- intocmirea listei de inventariere;
- intocmirea procesului-verbal de inventariere.

La punctul 42 din Normele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii - aprobate prin OMFP 2861/2009 - se prevad elementele care trebuie continute de procesul-verbal de inventariere:

"42. Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.

Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate."

Din cele citate, rezulta ca, odata cu efectuarea inventarierii, comisia de inventariere, formata din specialisti tehnici din cadrul unitatii, trebuie sa mentioneze in procesul-verbal propuneri si constatari privind starea bunurilor inventariate (in cazul de fata, starea fizica si morala a baracii), constatari privind asigurarea integritatii utilizarii in continuare a acesteia, dar si constatari si propuneri privind oportunitatea economica a utilizarii baracii (faptul ca nu va mai produce beneficii ulterioare, este utilizata doar in proprortie de 10%, va necesita cheltuieli importante de reabilitare/modernizare, prin valorificare se va obtine o suma importanta).

Conducatorul unitatii, in termen de 7 zile, trebuie sa aprobe procesul-verbal si, in baza acestuia, se procedeaza la demolare.

Dupa demolare se intocmeste documentul numit Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (cod 14-2-3/aA), in care se mentioneaza baraca demolata si produsele rezultate ca urmare a demolarii.

Pe baza acestuia se inregistreaza in contabilitate scoaterea din evidenta a baracii si intrarea materialelor rezultate.

La punctul 4 din capitolul III Alte precizari din HG 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe sunt mentionate precizari privind conditile in care se pot utiliza in continuare anumite tipuri de mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Acest aspect este prevazut pentru a se asigura protectia vietii, a sanatatii si a mediului in cazul in care numite tipuri de mijloace fixe, cu durata de functionare expirata, ar putea fi daunatoare prin exploatarea lor ulterioara.

"4.Mentinerea in functiune a mijloacelor fixe care pot afecta protectia vietii, a sanatatii si a mediului (mijloace de transport rutier, feroviar, aerian si naval, masini de constructii si de gospodarie comunala, masini de ridicat etc.) dupa expirarea duratei normale de functionare, se va putea face numai pe baza unui raport tehnic intocmit de organisme de certificare sau organisme de inspectie tehnica abilitate in domeniul de activitate al mijlocului fix."

Asadar, daca se doreste, totusi, exploatarea in continuare a baracii (desi, la o valoare de inventar de 2 lei, pare a avea o vechime foarte mare si cu adevarat s-ar pune problema sigurantei celor ce o vor utiliza) avand durata expirata, trebuie intocmit un raport al unei comisii care face parte dintr-un organism din domeniul de activitate al bunului, care se va pronunta cu privire la starea tehnica a bunului si va stabili impactul asupra vietii, asupra sanatatii celor ce vor utiliza baraca, precum si impactul asupra mediului.

Fata de cele prezentate din reglementarile legale, consider ca baraca, atata timp cat nu mai produce beneficii economice prin utilizare, trebuie scoasa din evidenta si vanduta, mai cu seama ca, in loc de beneficii ulterioare, ar genera cheltuieli (pierderi) pentru firma.

Pe de alta parte, din punct de vedere fiscal, amortizarea aferenta reevaluarii in plus efectuata la o imobilizari cu durata expirata este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, conform punctului 71^5 alineatul al doilea, ultima teza, din normele date in aplicarea art. 24 alin. (15) din Codul fiscal.


Baza legala:

- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 11 Decembrie 2013


Votati articolul "Mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Cum procedam la reevaluare?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cod fiscal

Intrebare: Buna ziua!Daca am sediul unei firme intr-un apartament și are activitatea suspendata mai trebuie sa depun declarație ca sa nu platesc impozit majorat pe cladire? Va mulțumesc!

Raspuns: Pentru a nu avea calculul majorat trebuie sa depuneti declaratie cu formularul de suspendare a...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 11 Decembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Modificari la declaratia 600: A fost amanat termenul de depunere si avem un nou plafon de venituri!

    • Dupa ce a oferit atatea batai de cap romanilor, declaratia 600 ar putea suferi modificari in continuare, pentru a elimina unele dificultati din prezent. A fost amanat termenul de depunere a declaratiei 600, care ar putea fi prelungit pana la 31 martie 2018. In plus, printre modificarile referitoare la acest formular se mai afla si cresterea plafonului de venituri. Acestea sunt variantele discutate astazi de ministrul Finantelor, Ionut Misa, cu liderul PSD, Liviu Dragnea. Prin urmare...» citeste mai departe aici

  • Cum se depune declaratia 600 PAS cu PAS? Asa iti poti deschide cont in SPV!

    • Dupa cum a anuntat ANAF printr-o notificare publicata pe site-ul oficial al institutiei, declaratia 600 se poate transmite in format electronic prin serviciul SPV (Spatiul Privat Virtual), dar si pe portalul e-guvernare.ro. Prin Spatiul Privat Virtual, persoanele fizice pot depune formularul 600 (nume propriu) - fara sa aiba nevoie de un c...» citeste mai departe aici

  • PFA 2018: afla cum poti supravietui cosmarului contributiilor in acest an!

    • Esti PFA sau contabil care lucreaza cu PFA-uri? Atunci cu siguranta ai multe intrebari legate de cosmarul legislativ alimentat de OUG 79/2017. In primul rand, ai grija din ce surse te informezi de acum incolo! Si in al doilea rand, nu renunta la ideea de a functiona ca PFA pentru ca te poti bucura de multe beneficii in continuare, daca esti informat corect. Afla in continuare cum poti sa supravietuiesti cosmarului contributiilor in acest an! Una d...» citeste mai departe aici

  • 4 carti de contabilitate in care merita sa investiti in 2018

    • Fie ca va numarati printre studentii de la Facultatea de Contabilitate, fie ca sunteti deja contabil si va doriti sa aprofundati informatiile din acest domeniu complex, trebuie sa aveti in biblioteca urmatoarele carti de contabilitate. Am realizat o lista scurta, dar extrem de utila pentru orice contabil in 2018. Carti de contabilitate pe care orice contabil trebuie sa le citeasca   1. Cartea Verde a Contabilitatii 2018...» citeste mai departe aici

  • Vanzare obiecte de inventar. Care este impozitul pe veniturile microintreprinderilor?

    • Subiectul analizei de astazi il reprezinta o societate comerciala neplatitoare de TVA, microintreprindere, care doreste sa vanda obiecte de inventar (birouri, scaune, etc.) pe care nu le mai utilizeaza. Acestea au fost date in functiune. Dupa vanzarea acestor tipuri de produse, trebuie sa se plateasca impozitul pentru microintreprindere? Aflati in randurile urmatoare daca venitul obtinut din vanzarea obiectelor de inventar trebuie supus impozitarii!   Iata ras...» citeste mai departe aici

  • Iata cat plateste statul roman pentru ajutorul social! Ce judet este pe primul loc

    • Potrivit unor datelor centralizate de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS), suma totala platita in decembrie de statul roman pentru ajutorul social (venit minim garantat) depaseste 60,88 milioane de lei, valoarea medie fiind de 276,49 lei de persoana. In luna decembrie 2017, au beneficiat de acest ajutor social 220.207 de persoane. Cei mai multi beneficiari erau inregistrati in judetele Dolj - 13.694 persoane, Buzau - 11.062 persoane, Bacau - 10.780, Galati - ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X