email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Cum procedam la reevaluare?

Taxe si Impoziteimobilizare corporalaamortizareOMFP 2861/2009inventarierecasareHG 2139/2004

Vom stabili mai jos in ce masura mai este necesara reevaluarea cladirilor amortizate integral avand in vedere prevederile art. 121 alin. (3) OMFP 3055, precum si in ce baza se stabileste daca o imobilizare corporala integral amortizata mai poate sau nu sa fie utilizata.

Vom vedea daca este suficienta inserarea in raportul de evaluare a unei astfel de opinii de catre evaluatorul autorizat si, in cazul in care se considera ca mai poate fi utilizata (imobilizarea), vom vedea cine are competenta stabilirii unei astfel de de durate de viata.

Luam ca exemplu o baraca metalica amortizata integral la valoarea de inventar de 2 lei. Dacar ar fi demolata, firma ar obtine cel putin 5.000 de lei. In momentul de fata nu este utilizata decat apriximativ 10% (depozitare lucruri vechi fara valoare), iar pentru o utilizare frecventa ar necesita cheltuieli de modernizare.

Vom stabili cum ar trebui tratat acest caz din punctul de vedere al reevaluarii.

Intr-adevar, la punctul 121 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede faptul ca o imobilizare, complet amortizata, poate fi reevaluata, daca mai poate fi exploatata din punct de vedere economic.

Conform punctului 64 alin. (1) din aceleasi reglementari, activele imobilizate sunt activele utilizate generatoare de beneficii economice viitoare si detinute pe o perioada mai mare de un an.

Asadar, una dintre conditiile evidentierii unei imobilizari este aceea de a genera (de a produce) beneficii ulterioare, prin utilizarea sa.

La punctul 114 alin. (1) din aceleasi reglementari se arata ca o imobilizare corporala trebuie scoasa din evidenta la cedare sau casare, atunci cand nici un beneficiu economic viitor nu mai este asteptat a se realiza din utilizarea sa ulterioara.

Astfel, pentru stabilirea statutului baracii (de a mai fi utilizata sau de a fi demolata), trebuie procedat la inventariere.

Inventarierea presupune parcurgerea unor etape specifice, prevazute in OMFP 2861/2009:

- desemnarea comisiei de inventariere si a atributiilor acesteia - prin decizia administratorului;
- inventarierea faptica a constructiei, de catre comisie;
- intocmirea listei de inventariere;
- intocmirea procesului-verbal de inventariere.

La punctul 42 din Normele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii - aprobate prin OMFP 2861/2009 - se prevad elementele care trebuie continute de procesul-verbal de inventariere:

"42. Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.

Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate."

Din cele citate, rezulta ca, odata cu efectuarea inventarierii, comisia de inventariere, formata din specialisti tehnici din cadrul unitatii, trebuie sa mentioneze in procesul-verbal propuneri si constatari privind starea bunurilor inventariate (in cazul de fata, starea fizica si morala a baracii), constatari privind asigurarea integritatii utilizarii in continuare a acesteia, dar si constatari si propuneri privind oportunitatea economica a utilizarii baracii (faptul ca nu va mai produce beneficii ulterioare, este utilizata doar in proprortie de 10%, va necesita cheltuieli importante de reabilitare/modernizare, prin valorificare se va obtine o suma importanta).

Conducatorul unitatii, in termen de 7 zile, trebuie sa aprobe procesul-verbal si, in baza acestuia, se procedeaza la demolare.

Dupa demolare se intocmeste documentul numit Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (cod  14-2-3/aA), in care se mentioneaza baraca demolata si produsele rezultate ca urmare a demolarii.

Pe baza acestuia se inregistreaza in contabilitate scoaterea din evidenta a baracii si intrarea materialelor rezultate.
 
La punctul 4 din capitolul III Alte precizari din HG 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe sunt mentionate precizari privind conditile in care se pot utiliza in continuare anumite tipuri de  mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Acest aspect este prevazut pentru a se asigura protectia vietii, a sanatatii si a mediului in cazul in care numite tipuri de mijloace fixe, cu durata de functionare expirata, ar putea fi daunatoare prin exploatarea lor ulterioara.

"4.Mentinerea in functiune a mijloacelor fixe care pot afecta protectia vietii, a sanatatii si a mediului (mijloace de transport rutier, feroviar, aerian si naval, masini de constructii si de gospodarie comunala, masini de ridicat etc.) dupa expirarea duratei normale de functionare, se va putea face numai pe baza unui raport tehnic intocmit de organisme de certificare sau organisme de inspectie tehnica abilitate in domeniul de activitate al mijlocului fix."

Asadar, daca se doreste, totusi, exploatarea in continuare a baracii (desi, la o valoare de inventar de 2 lei, pare a avea o vechime foarte mare si cu adevarat s-ar pune problema sigurantei celor ce o vor utiliza) avand durata expirata, trebuie intocmit un raport al unei comisii care face parte dintr-un organism din domeniul de activitate al bunului, care se va pronunta cu privire la starea tehnica a bunului si va stabili impactul asupra vietii, asupra sanatatii celor ce vor utiliza baraca, precum si impactul asupra mediului.
 
Fata de cele prezentate din reglementarile legale, consider ca baraca, atata timp cat nu mai produce beneficii economice prin utilizare, trebuie scoasa din evidenta si vanduta, mai cu seama ca, in loc de beneficii ulterioare, ar genera cheltuieli (pierderi) pentru firma.

Pe de alta parte, din punct de vedere fiscal, amortizarea aferenta reevaluarii in plus efectuata la o imobilizari cu durata expirata este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, conform punctului 71^5 alineatul al doilea, ultima teza, din normele date in aplicarea art. 24 alin. (15) din Codul fiscal.
 
 
Baza legala:

- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impoziteimobilizare corporalaamortizareOMFP 2861/2009inventarierecasareHG 2139/2004


Data aparitiei: 11 Decembrie 2013

Votati articolul "Mijloace fixe cu durata de functionare expirata. Cum procedam la reevaluare?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X