email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii intracomunitare. Cand suntem obligati la plata cu TVA si cum inregistram in contabilitate?

TVAinregistrari contabilemarfuriachizitii UEechipamentedeclaratie 390cod fiscal


Achizitiile de marfuri din UE se supun reglementarilor care privesc operatiunile intracomunitare. Astfel, o societate platitoare de TVA achizitioneaza marfuri din UE (echipamente medicale cu valori de 10.000-15.000 euro/bucata) pe care le vinde mai departe catre institutii publice.

Verificam astfel urmatorii pasi:

1. Achizitia se face cu taxare inversa,  fiind declarata si in Declaratia 390.
2. Vanzarea se face cu TVA

Totodata, stabilim in ce conditii o vanzare este considerata cu ridicata sau cu amanuntul si daca se va inregistra contul 378. De asemenea, vom verifica daca descarcarea de gestiune se face prin 607 – 371, daca venitul va fi reprezentat de inregistrarule 4111 - 707 cu TVA, precum si daca va fi necesara fisa de magazie.

Conform art. 151 alin. (1)  din Codul Fiscal, persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri care este taxabila este obligata la plata taxei.

Totodata, art. 142, alin. (1) lit. a) precizeaza ca sunt scutite de taxa importul si achizitia   intracomunitara de bunuri a caror livrare in Romania este in orice situatie scutita de taxa in  interiorul tarii.

Livrarea de echipamente medicale nu este o operatiune care sa intre in sfera operatiilor scutite de taxa , asa cum sunt acestea precizate de art. 141, 142 si 143 1441 din Codul Fiscal.

In consecinta, societatea este obligata la plata TVA pentru achizitia de echipamente medicale. In conditiile in care societatea dvs. este inscrisa in Registrul Operatorilor intracomunitari si furnizorul din UE comunica un cod valid TVA (verificat in VIES) atunci se aplica regimul taxarii inverse prin inregistrarea contabila 4426 = 4427.

Atentie! Nu se poate aplica taxarea inversa in conditiile in care unul din parteneri nu detine un cod valid TVA.

Conform art. 1564 alin. (1) lit. d) din Codul Fiscal aveti obligatia depunerii Declaratiei recapitulative 390 pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a luat nastere exigibilitatea taxei.

In consecinta, veti declara operatiunea in Declaratia 390 completand cod A -  achizitii intracomunitare de bunuri.

Asa cum prezentati speta, operatiunea de vanzare de echipamente medicale nu este o operatiune care sa se incadreze la opertiuni scutite, asa cum acestea sunt precizate de art. 141 din Codul Fiscal.

In consecinta, operatiunea in cauza fiind in sfera TVA, veti colecta TVA la vanzare prin aplicarea cotei de 24%.

a) Definirea termenilor "comert cu ridicata" si "comert cu amanuntul" o regasim in legislatie in art. 4 din Ordonanta Guvernului Nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.

Astfel:

- comert cu ridicata/de gros reprezinta activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;

- comert cu amanuntul/de detail reprezinta activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Incadrarea tranzactiei in una din cele doua activitati (cu ridicata sau cu amanuntul) o faceti in functie de specificul activitatii societatii dvs., prin prisma rationamentului profesional, analizand caracteristicile tranzactiei. (de exemplu: este posibil sa nu stiti ce face cumparatorul cu marfa, daca o utilizeaza sao o vinde catre alt partener).

Totodata, incadrarea se face in functie de politicile contabile aplicabile de catre societatea dvs.

Vanzarea cu amanuntul presupune existenta unei suprafete de vanzare destinate accesului consumatorilor pentru achizitionarea produsului. Nu constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii marfurilor (lit.k) din Ordonanta de mai sus).

In consecinta, daca dispuneti de un spatiu in care sunt etalate aceste echipamente, accesibil potentialilor clienti, v-ati incadra in comert cu amanuntul (caz care presupune si obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat fiscale). In cazul in care echipamentul este doar depozitat , urmand a fi livrat - de exemplu, pe baza de comanda - va incadrati in comertul cu ridicata.
 
b) Pentru evidenta contabila a stocurilor trebuie respectate prevederile Ordinului 3055/2009 (punctele 151 - 166), ale Ordinului 3512/2008, precum si Normele Metodologice din 27 noiembrie 2008 de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile.

Astfel, utilizarea contului 378 "Diferente de pret la marfuri" este obligatorie in comertul cu amanuntul aferent marfurilor din unitatile comerciale.

Daca activitatea dvs. (de vanzare aparatura medicala) nu se incadreaza in comertul cu amanuntul ci in comertul cu ridicata atunci utilizarea contului 378 nu este obligatorie.

In cazul in care intrarea marfurilor se realizeaza la pret de achizitie, fara adaos comercial, atunci inregistrarile contabile pentru evidentierea veniturilor din vanzarea marfurilor si a cheltuielilor efectuate cu marfurile (descarcarea de gestiune) se face utilizand inregistrarile contabile pe care le-ati precizat, respectiv:

- la vanzare:
4111 Clienti                 =                      %
                                    707 Venituri din vanzarea marfurilor
                                    4427 TVA colectat/4428 (analitic distinct), daca aplicati TVA la incasare
- descarcarea de gestiune :
 
            607                              =          371
Cheltuieli privind marfurile                   Marfuri
 
c) Contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode:
operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica (ultima in cazul comertului cu amanuntul).
Normele Metodologice date in aplicarea Ordinului 3512/2008 precizeaza ca (punctele 30 - 35) pentru evidenta analitica in comertul cu ridicata, indiferent de metoda de evidenta utilizata (operativ-contabila sau  cantitativ-valorica) , documentele care se pot utiliza sunt:

- Fisa de magazie;
- Fisa de cont pentru operatiuni diverse.


Recomandam utilizarea fisei de magazie; aceasta se poate tine pe format hartie, utilizand formular tipizat sau cu ajutorul tehnicii de calcul (in functie de posibilitatile programului informatic de care dispuneti si de modul de organizare a gestiunilor).

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAinregistrari contabilemarfuriachizitii UEechipamentedeclaratie 390cod fiscal


Data aparitiei: 16 Ianuarie 2014

Votati articolul "Achizitii intracomunitare. Cand suntem obligati la plata cu TVA si cum inregistram in contabilitate?":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X