email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?

conservare mijloace fixeprocedura conservaremijloace fixeamortizare

In analiza de mai jos, stabilim cum procedam in cazul in care se doreste conservarea unei sectii de productie (utilaj + cladire). Vom vedea astfel care este tratamentul contabil si fiscal aplicat mijloacelor fixe.

Trecerea in conservare a mijloacelor fixe se va face in urma Hotararii /Deciziei Consiliului de Administratie /Administratorului societatii, in baza unui raport intocmit de o comisie tehnico – economica prin care motiveaza propunerea de trecere in conservare.

Din punct de vedere contabil,  potrivit pct. 238 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.
 
O modificare semnificativa a conditiilor de utilizare, cum ar fi numarul de schimburi in care este utilizat activul, precum si in cazul efectuarii unor investitii sau reparatii, altele decat cele determinate de intretinerile curente, sau invechirea unei imobilizari corporale poate justifica revizuirea duratei de amortizare. De asemenea, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, folosirea lor fiind intrerupta pe o perioada indelungata, poate fi justificata revizuirea duratei de amortizare.
 
In aceste cazuri durata de amortizare stabilita initial se poate modifica, aceasta reestimare conducand la o noua cheltuiala cu amortizarea pe perioada ramasa de utilizare.
 
Asadar, in situatia in care mijloacele fixe sunt trecute in conservare in contabilitate se inregistreaza fie cheltuielile cu amortizarea (contul 6811 - Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor) fie ajustari pentru depreciere( 6813 „Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea imobilizarilor” = 291 „Ajustari pentru deprecierea imobilizarilor corporale”) in functie de politicile contabile adoptate de societate.
 
Din punct de vedere fiscal, cheltuiala cu amortizarea inregistrata /cheltuiala cu ajustarea inregistata este nedeductibila fiscal, intrucat mijloacele fixe nu mai servesc activitatii economice a societatii.
 


In ceea ce priveste TVA, prin trecerea in conservare a bunurilor de capital, decizie care are ca efect intreruperea utilizarii bunurilor respective pe o perioada indelungata de timp, determinata sau nedeterminata, se considera ca bunul de capital nu mai este alocat utilizarii pentru realizarea de operatiuni economice din sfera de aplicare a TVA.
 
De asemenea, prin conservarea pe o perioada determinata sau nedeterminata de timp a mijloacelor fixe, nu se poate face dovada intentiei persoanei impozabile de a utiliza bunurile de capital  in scopul realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere sau neimpozabile. In opinia noastra, aceasta situatie este asimilata utilizarii unui bun de capital pentru operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei, motiv pentru care se impune ajustarea sumei TVA deduse  initial pentru mijloacele fixe respective, in conformitate cu art 305 din codul fiscal, astfel:

- Pentru bunul imobil /cladire – perioada de ajustare a TVA este de 20 ani, luandu-se in calul TVA dedusa la achizitia imobilului daca aceatsa a fost efectuata dupa 1 ianuarie 2007. In cazul in care s-au efectuat modernizari/transformari ale cladirii a caror valoare este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare.  

Perioada de ajustare de TVA incepe de la  1 ianuarie a anului in care imobilul a fost achizitionat/transformat conform art 305 alin.3 din Codul fiscal. Ajustarea se efectueaza numai daca, la momentul trecerii in conservare, bunul imobil se afla in cadrul perioadei de ajustare de 20 ani.
 
Ajustarea de TVA se face pe perioada ramasa, si se inregistreaza astfel: 635 =4426, urmand a fi declarat TVA-ul in Decontul de TVA la randul 31 - Ajustari cf prorata/ajustari pentru bunuri de capital –cu minus.
 
In cazul celorlalte mijloace fixe care sunt considerate bunuri de capital in scop de TVA – ajustarea se va face pe o perioada de 5 ani, numai daca acestea se afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani, conform art. 305 alin. 2 lit.a
De exemplu, ajustarea se efectueaza pentru 2 ani (2016, 2017) daca bunul achizitionat in anul 2013, aflat in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani (2013, 2014, 2015, 2016, 2017)  este  conservat incepand cu data de 1.10.2016. Spre exemplu, daca un bun de capital achizitionat in anul 2010, cu  o perioada de amortizare de 8 ani se  conserva  la 1 octombrie 2016 (anul 7 de utilizare  2010 – 2016), ajustarea nu mai trebuie efectuata deoarece bunul respectiv nu se mai afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani care a expirat la 31 dec 2014.
 
Ajustarea se efectueaza prin aplicarea cotei de 5% / 24%/ 20% in vigoare la data achizitiei /transformarii imobilului/ bunurilor  de capital si se evidentiaza din punct de vedere fiscal in registrul bunurilor de capital.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de  Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
conservare mijloace fixeprocedura conservaremijloace fixeamortizare


Data aparitiei: 12 Septembrie 2016

Votati articolul "Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X