Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Impunerea dividendelor

Intrebare:

Care este cota de impozitare a dividendelor pentru anul 2005, in conformitate cu prevederile Codului fiscal? Dar a veniturilor din tranzactii bursiere?

Raspuns (dat in mai 2006)

Impunerea dividendelor:

Deoarece nu precizati cine este beneficiarul dividendelor respective, si in conditiile in care va referiti, probabil la dividendele anului 2005, distribuite beneficiarilor in anul 2006, referitor la modalitatea de impunere a acestora incepand cu data de 1 ianuarie 2006, precizam urmatoarele:

In situatia in care beneficiarul dividendelor este o persoana juridica romana, cota de impunere este de 10%, obligatia retinerii si virarii acestuia revenind persoanei juridice care plateste dividendul (art. 36 din Legea nr. 571/2003 prvind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare);

In cazul in care beneficiarul dividendelor este o persoana fizica romana, cota de impunere este de 16%, obligatia retinerii si virarii acestuia revenind persoanei juridice care plateste dividendul (art. III alin.(4) din Legea nr. 163 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal);

In cazul in care beneficiarul dividendelor este o persoana nerezidenta, exista urmatoarele situatii:

in conditiile in care este prezentat certificatul de rezidenta fiscala, se aplica Conventia de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si tara respectiva, adica se aplica cota prevazuta in conventia respectiva, obligatia retinerii si virarii acestuia revenind persoanei juridice care plateste dividendul;

daca nu este este prezentat certificatul de rezidenta fiscala, sau intre Romania si tara respectiva nu este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, cota de impunere este de 16%, obligatia retinerii si virarii acestuia revenind persoanei juridice care plateste dividendul (art. III alin.(5) din Legea nr. 163 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal).

Impunerea veniturilor din tranzactii la bursa:

In contextul in care prevederile legale in ceea ce priveste impunerea veniturilor din tranzactii la bursa sunt diferite si complexe, in functie de beneficiarul veniturilor respective, va prezentam in continuare principiile generale in ceea ce priveste impunerea veniturilor realizate din tranzactionarea la bursa a titlurilor de participare:


Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii

Examenul CECCAR 2018. 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2018. 100 de Subiecte rezolvate

Vezi detalii


In cazul in care veniturile sunt realizate de o persoana juridica romana, veniturile realizate de aceasta din vanzarea titlurilor de participare, indiferent daca sunt vandute direct sau pe o piata reglementata, veniturile realizate de aceasta intra in baza impozabila. In prezent, deoarece prevederile art. 33 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost abrogate, incepand cu data de 1 mai 2005, nu mai exista reguli speciale de impunere. Prin urmare, in acest caz, veniturile realizate din vanzarea titlurilor de participare intra in baza de impozitare si se impun cu cota de 16%.

In conditiile in care venitul este realizat de o persoana juridica straina ca urmare a detinerii de titluri de participare la o persoana juridica romana si intre Romania si tara respectiva este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, si in situatia in care persoana juridica straina prezinta certificatul de rezidenta fiscala, se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri respective.

In conditiile in care persoana juridica straina care instraineaza titluri de participare detinute la o persoana juridica romana nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau in conditiile in care intre Romania si statul de rezidenta al persoanei juridice straine care instraineaza titlurile de participare detinute la o persoana juridica romana nu este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, pentru impunerea veniturilor realizate din tranzactionarea titlurilor de participare, se aplica prevederile art.30 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, in conformitate cu prevederile art. 30 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, exista doua situatii in ceea ce priveste obligatia platii impozitului pentru veniturile realizate din vanzarea titlurilor de participare:

Potrivit art.30 alin.(3) din Legea nr. 571/2003, in situatia in care titlurile de participare sunt detinute la o persoana juridica romana de catre o persoana juridica straina iar cumparatorul este tot o persoana juridica straina, atunci persoana juridica straina care realizeaza veniturile din vanzarea-cesionarea titlurilor de participare are obligatia de a plati impozit pe profit, potrivit art. 34, si de a depune declaratii de impozit pe profit, potrivit art. 35 din acelasi act normativ, indiferent de modul in care acestea sunt vandute, direct sau prin intermediul unei piete reglementate. Pentru indeplinirea acestor obligatii, persoana juridica straina poate desemna un reprezentant fiscal.

Potrivit prevederilor art. 30 alin.(4) din Legea nr. 571/2004 privind Codul fiscal, in situatia in care titlurile de participare detinute la o persoana juridica romana de catre persoana juridica straina sunt instrainate unei persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine cu sediul permanent in Romania, atunci persoana juridica romana sau persoana juridica straina cu sediul permanent in Romania, care plateste veniturile respective catre persoana juridica straina, are obligatia de a retine impozitul calculat din veniturile platite si de a vira impozitul retinut la bugetul de stat, inclusiv in situatia in care acestea au fost achizitionate prin intermediul unei piete reglementate.

C) In cazul in care veniturile din vanzarea actiunilor ( avand in vedere faptul ca, la bursa se vand, in special actiuni) sunt realizate de o persoana fizica, prin intermediul pietei bursiere, exista, de asemenea, mai multe situatii:

Beneficiarul este persoana fizica straina:

In conditiile in care intre Romania si tara respectiva este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, si in situatia in care persoana fizica straina prezinta certificatul de rezidenta fiscala, se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri respective.

In conditiile in care persona fizica nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau intre Romania si statul de rezidenta al persoanei fizice straine nu este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, pentru impunerea veniturilor realizate, se aplica prevederile Titlului III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, pentru veniturile realizate de persoanele fizice straine in conditiile precizate la pct. C2) si pentru veniturile realizate de persoanele fizice romane, din vanzarea de actiuni (cu exceptia actiunilor primite de persoanele fizice cu titlu gratuit, in cadrul Programului de privatizare in masa) se aplica urmatoarele reguli:

Pentru actiunile dobandite pana la data de 31 mai 2005, cota de impozit este de 1% (art.III. alin.(2) din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea O.U.G. nr. 138/2004). In acest caz, in ceea ce priveste obligatia calcularii si virarii impozitului pe venit exista doua situatii:

daca acestea au fost intrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile, obligatia calcularii si virarii impozitului revine persoanei care detine si tranzactioneaza astfel de actiuni, iar temenul de virare a impozitului este pana la data de 25 ianuarie a anului urmator pentru anul fiscal incheiat; (art. 67 alin.(3) lit.a) din Legea nr. 571/2003, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 163/2005).

Daca acestea au fost intrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine intermediarilor, iar termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care a fost retinut.(art. 67 alin.(3) lit a1) din Legea nr. 571/2003, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 163/2005).

In cazul in care actiunile au fost dobandite incepand cu data de 1 iunie 2005 si intrainate incepand cu data de 1 ianuarie 2006, intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii, cota de impozit este de 16% (art. 67 alin.(3) lit.e) din Legea nr. 571/2003, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 163/2005).

In cazul in care actiunile au fost dobandite incepand cu data de 1 iunie 2005 si au fost intrainate intr-o perioada mai mare 365 de zile, cota de impozit este de 1% (art. 67 alin.(3) lit.e) din Legea nr. 571/2003, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 163/2005).

Referitor la tranzactiile efectuate pe bursa, intrucat impunerea veniturilor realizate in acest fel sunt deosebit de complexe, precizam inca o data faptul ca v-am prezentat principiile generale in ceea ce priveste impunerea acestora. Pentru a va oferi un raspuns concludent la cazul care va interezeaza pe dvs., va rugam sa reveniti cu informatii suplimentare referitoare la:

1. beneficiarul veniturilor respective (persoana juridica romana, persoana juridica straina sau persoana fizica);

2. ce se tranzactioneaza (actiuni etc.) si la cine sunt detinute;

3. in cazul in care beneficiarul veniturilor respective este o persoana fizica, va rugam sa precizati si data achizitionari, precum si perioada de detinere (sub 365 de zile sau peste 365 de zile).

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 14 Iunie 2006


Votati articolul "Impunerea dividendelor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Plafon microintreprindere 2017

Intrebare: care este plafonul pt o microintreprindere in anul 2017?
am citit ceva de genul 100.000 euro pana la 31.01.2017 si 500.000 euro incepand cu 01.02.2017
Cum se interpreteaza aceste situatii ?

Raspuns: daca am depasit la 31.12.2016 plafonul de 100.000 dar nu ating pe cel de 500.000 cum vom declara?...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 14 Iunie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Noile case de marcat 2018: informatii IMPORTANTE de la ANAF

    • Pe site-ul ANAF a fost publicat un Proiect de ordin al presedintelui ANAF privind descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, structura XML a mesajelor de activare a acestora. ...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: ce TREBUIE sa stiti despre formularul 101 si formularul 120

    • OpANAF nr. 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" - Monitorul Oficial nr. 0014 din 8 ianuarie 2018. Avand in vedere prevederile referitoare la obligatiile declarative prevazute de Legea nr. 227/2015 priv...» citeste mai departe aici

  • Aflati cat castiga un contabil-sef intr-o companie de servicii din Romania!

    • Daca ati avut pana acum curiozitatea sa aflati ce salariu primeste un contabil-sef care lucreaza intr-o companie de servicii din Romania, veti descoperi in randurile urmatoare informatii care va vor surprinde. Conform zf.ro, pachetul salarial oferit unui candidat care aplica pentru o pozitie de contabil-sef intr-o companie din sectorul ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata. Noutati 2018

    • Prin OANAF 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", publicat in M.OF. nr. ...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere nou infiintata. Care este cota de impozitare?

    • In analiza de astazi, subiectul il reprezinta o microintreprindere infiintata in data de 04.07.2017, ce a angajat in data de 03.11.2017 un salariat (depasind astfel perioada de 60 de zile mentionata la art. 51 alin (2). Societatea este constituita pe o durata mai mare de 48 luni, iar asociatul nu a detinut titluri de participare la alte persoane juridice. Vom afla in continuare ce cota de impozitare se aplica in acest caz si pentru cat timp se mentine aceasta cota. De asemenea, este important...» citeste mai departe aici

  • Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • In data de 10 ianuarie 2018 Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala un Proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016. Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal in vederea corelarii normelor cu modificarile aduse C...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X