email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ContaUtil: Cum inregistram contractele de locatiune?

contractele de locatiuneregistrul contractelorlocatorulcontractedosarul fiscal


Inainte de a prezenta pe larg procedura pe care o urmam pentru inregistrarea contractelor de locatiune, vom preciza ca locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret denumit chirie. Locatiunea bunurilor imobile si aceea a bunurilor mobile se numeste inchiriere, iar locatiunea bunurilor agricole poarta denumirea de arendare.

 
Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice

Potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare, locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice.

Organul fiscal competent este cel in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

Completare si depunere

Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", insotita de contractul de locatiune, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal, iar copia se pastreaza de locator.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei contractului de locatiune cu originalul si va restitui locatorului originalul.

In cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Modificarea si incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate, de locator, la organul fiscal prin depunerea declaratiei avand bifata casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de locatiune a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii inregistrate direct la registratura, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

Pentru contractele de locatiune/modificari ulterioare/incetari transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatorul persoana fizica

Obligatie

Persoanele fizice care au calitatea de locator si obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare au obligatia inregistrarii contractului intre parti potrivit art. 81 alin. (2) Cod Fiscal.

Organ fiscal competent este cel in a carui raza teritoriala:

- persoana fizica isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, daca aceasta este diferita de domiciliu - in cazul persoanelor fizice rezidente;

- se afla bunul supus impunerii - in cazul persoanelor fizice nerezidente.

Completare si depunere

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare si opteaza pentru determinarea venitului net, in sistem real, depun la organul fiscal contractul de locatiune, in original si copie, in termen de 15 zile de la incheierea acestuia, odata cu Declaratia privind venitul estimat/norma de venit, formular 220.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei cu originalul si va restitui locatorului originalul. in cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Data inregistrarii contractelor de locatiune este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

Pentru contractele de locatiune inregistrate direct la registratura organului fiscal, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

In cazul contractelor de locatiune transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Important! Pentru contribuabilii care obtin venituri din arendare pentru care impunerea este finala sunt aplicabile prevederile privind inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice

 

Alte precizari

Organul fiscal va organiza evidenta contractelor de locatiune intr-un Registru al contractelor de locatiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din procedura.

Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor.

*

Baza legala: Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.985/2012 privind aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, a Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16/9.01.2013.


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor legislative 2024:


TAX MEMO - MEMORATOR TAXE SI IMPOZITE!

->>  Numele obligatiei fiscale respective
->>  Ce act normativ se aplica
->>  Categorii de contribuabili vizati
->>  Termene de plata
->>  Ce declaratii trebuie depuse obligatoriu
->>  Exceptiile de la regula (daca exista)
->>  Observatii, precizari, recomandari, atentionari

Iti sunt acum disponibile doar in 30 sec.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contractele de locatiuneregistrul contractelorlocatorulcontractedosarul fiscal


Data aparitiei: 27 Mai 2014

Votati articolul "ContaUtil: Cum inregistram contractele de locatiune?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X