Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
HoReCa

5.2. Termene de prescriptie

Cuvinte cheie:

  • prescriptia la constatare
  • prescriptie la executare
  • termen de contestare
  • dobanzi de intarziere
  • penalitati
  • estimarea bazei de impozitare
  • cazierul fiscal

Legislatia in general si in mod special cea din domeniul contraventiilor stabileste niste termene stricte in cadrul carora organele statului pot constata contraventii. Legea sanctioneaza astfel lipsa de vigilenta a organelor de control. Dupa implinirea acestor termene de prescriptie, fapta constatata nu mai poate fi si sanctionata. Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 introduce modificari consistente si in ceea ce priveste termenele de prescriptie.

Doua sunt termenele de prescriptie care se aplica in domeniul contraventiilor:

  1. Primul termen este cel in cadrul caruia agentul constatator are posibilitatea de a constata fapta ce constituie contraventie si de a aplica sanctiunea amenzii. Acest termen este de 6 luni de la data savarsirii faptei. De la aceasta regula sunt doua exceptii. Prima vizeaza contraventiile continue. O contraventie continua este aceea in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp. Un mare numar de contraventii din domeniul fiscal au acest caracter. Cea de a doua exceptie este reprezentata de contraventiile prevazute de Codul de procedura fiscala care se constata de organele prevazute de acesta. In acest caz, termenul de prescriptie a dreptului de a constata contraventii este de 5 ani.
  2. Cel de-al doilea termen de prescriptie este cel in cadrul caruia amenda aplicata trebuie sa fie executata. Adica, organele abilitate cu aplicarea masurilor de executare silita trebuie sa incaseze amenda. Acest termen este, incepand cu data de prescriptie 1 ianuarie 2004, de 5 ani. Anterior, acest termen era de 3 ani potrivit Ordonantei Guvernului nr. 61/2002, aplicabil in perioada 1 ianuarie 2003 31 decembrie 2003. Subliniem ca, in vederea determinarii termenului de prescriptie aplicabil, va fi utilizat termenul de prescriptie in vigoare la data intocmirii procesuluiverbal de constatare si sanctionare a contraventiilor in care este stabilita amenda.

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii


Este de precizat ca cele doua termene de mai sus pot fi intrerupte sau suspendate. Astfel, prin intreprinderea unor masuri ale organelor de executare, aceste termene pot sa isi reia cursul de la inceput sau calculul lor poate fi suspendat pe anumite perioade.

ATENTIE!

Pentru a evita executarea silita pentru plata amenzii faceti in toate cazurile plangere impotriva procesului-verbal de contraventie. Veti pune organele competente cu incasarea acestora in imposibilitatea de a va mai constrange sa o platiti. Daca in urma solutionarii plangerii la instanta sunteti in continuare obligat la plata amenzii, veti plati o amenda al carei nivel va fi diminuat de efectul inflatiei.

CONTESTAREA PROCESULUI-VERBAL

Procesul-verbal de constatare a contraventiei poate fi contestat la instanta judecatoreasca. Spre deosebire de celelalte modalitati de contestare pentru care exercitarea acestora nu suspenda obligatia de plata, contestarea proceselor-verbale la instanta suspenda exercitarea oricaror modalitati de constrangere din partea autoritatilor.

Contestarea proceselor-verbale de constatare a contraventiilor se exercita prin intermediul plangerii care se depune la organul din cadrul caruia face parte persoana care l-a intocmit. Termenul de depunere a plangerii este de 15 zile calendaristice. Organul din care face parte agentul constatator este obligat sa primeasca plangerea impotriva procesului-verbal si sa emita un document care sa constate acest fapt. Plangerea va fi transmisa de catre organul constatator la judecatoria pe raza careia a fost savarsita contraventia. Plangerea precum si celelalte acte de procedura privind solutionarea acesteia sunt scutite de taxa de timbru.

ATENTIE!

Procesele-verbale contestate pot fi puse in executare numai dupa ce hotararile instantelor au devenit irevocabile. Acest lucru se realizeaza numai dupa pronuntarea instantei si asupra recursului formulat impotriva primei solutii.

SANCTIUNI FISCALE

Pe langa stabilirea diferentelor de impozite si taxe si aplicarea amenzilor, organele fiscale pot dispune si alte masuri. Desigur ca o componenta deosebit de importanta a sanctiunilor este reprezentata de catre amenzi. Mai reduse ca numar, sanctiunile fiscale sunt deosebit de importante, mai ales sub aspectul cuantumului.

Sanctiunile din domeniul fiscal sunt foarte diverse, iar conditiile de aplicare a acestora sunt specifice fiecareia in parte putand consta in:

  • calcularea dobanzilor de intarziere pentru neplata la termen a impozitelor,taxelor, contributiilor.

Dobanzile de intarziere sunt stabilite in baza art. 115 din Codul de procedura fiscala in functie de scadenta obligatiei si de data la care are loc stingerea acesteia prin plata sau alte modalitati. Cota acestora este stabilita periodic prin hotarare a Guvernului in functie de evolutia dobanzii de referinta, in prezent cota fiind de 0,06% pentru fiecare zi de intarziere;

  • stabilirea de penalitati de intarziere pentru neefectuarea platii impozitelor, taxelor, contributiilor.

Sanctiunea fiscala reprezentata de penalitatile de intarziere a fost introdusa de Ordonanta Guvernului nr. 26/2001 incepand cu data de 1 octombrie 2001. Pentru toate obligatiile bugetare neachitate la termen, cu exceptia majorarilor de intarziere, a penalitatilor si a amenzilor, organele fiscale calculeaza si aplica sanctiunea penalitatilor de intarziere. Calculul penalitatilor incepe din luna urmatoare celei in care a expirat termenul de plata. In acelasi timp, aceasta sanctiune se adauga celorlalte sanctiuni legate de neefectuarea platii in termen, constand in majorari de intarziere si penalitati. Calculul penalitatilor de intarziere se face pe fiecare luna sau fractiune de luna de intarziere, iar cota acestora este 0,5%;

  • estimarea bazei de impozitare reprezinta procedura de stabilire a obligatiei decatre organul fiscal, inlocuind sau rectificand nivelul impozitelor sau taxelor declarat de catre contribuabil. Estimarea are loc in situatiile in care:
  1. nu sunt depuse declaratii fiscale sau cele prezentate nu permit stabilirea corecta
    a bazei de impunere;
  2. rganul fiscal constata refuzul contribuabilului de a colabora la stabilirea starii de fapt fiscale. In aceasta situatie intra si cazurile in care contribuabilul obstructioneaza sau refuza actiunea de inspectie fiscala;
  3. nu este condusa evidenta contabila sau fiscala;
  4. cand au disparut evidentele contabile si fiscale sau actele justificative privind operatiunile producatoare de venituri si contribuabilul nu si-a indeplinit obligatia de refacere a acestora.

O alta dispozitie plasata in aceeasi sfera vizeaza posibilitatea organului fiscal, potrivit art. 64 din Codul de procedura fiscala, de a stabili provizoriu obligatia fiscala in sarcina persoanelor care detin bunuri sau venituri si care in mod continuu beneficiaza de castigurile sau de orice foloase obisnuite aduse de acestea, dar care declara in scris ca nu sunt proprietarii bunurilor sau veniturilor in cauza, fara sa arate insa care sunt proprietarii acestora;

  • Inscrierea in cazierul fiscal in cazul in care au fost savarsite fapte sanctionate de legile financiare/fiscale si vamale sau care privesc disciplina financiar-fiscala.

Cazierul fiscal al contribuabililor reprezinta un mijloc de evidenta si urmarire a contribuabililor cu risc fiscal ridicat. Organizarea cazierului fiscal si efectuarea inregistrarilor in acesta se realizeaza in baza Ordonantei Guvernului nr. 75/2001, cu modificarile ulterioare.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 10 August 2006


Votati articolul "5.2. Termene de prescriptie":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Pot sa tin evidenta unei societati fara un program?

Intrebare: Pot sa tin evidenta unei societati fara un program sau este obligatoriu sa am un program ? Daca da,ce program de contabilitate credeti ca as putea descarca?
Multumesc frumos!

Raspuns: Vezi legea contabilitatii si Ordinul 3055/2009 cu modificarile si completarile ulterioare. Va...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 August 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • 20 de criterii noi de la ANAF pentru inregistrarea unei firme in scopuri de TVA

    • ANAF a publicat recent cele 20 de criterii noi de crae tine cont la inregistrarea unei firme in scopuri de TVA. Ordinul aprobat recent adopta noile prevderi care conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA. Totodata, este reglemnatat si formularul 088 "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". De retinut ca formularul 088 se depune de catre soc...» citeste mai departe aici

  • Unele modificari privind cota redusa de TVA se aplica din august 2015

    • In ce priveste extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 9 la suta, reluam o parte din prevederile potrivit carora, de la 1.06.2015, se aplica cota redusa de TVA de 9% si pentru livrarea urmatoarelor bunuri: - alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui...» citeste mai departe aici

  • Securitatea sociala a lucratorilor detasati in Romania din spatiul comunitar

    • Securitatea sociala a lucratorilor detasati in Romania din spatiul comunitar este supusa  prevederile Regulamentului (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul de punere in aplicare (CE) nr. 987/2009. Potrivit acestor regulamente, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul Uniunii Europene trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala respectiv, locul unde se desfasoara activitatea. Prin urmare, in cazul u...» citeste mai departe aici

  • Formulare pentru inregistrarea in scopuri de TVA la depasirea plafonului de 220.000 lei. Ce declaratii se depun?

    • In cazul urmator, o societate cu datele de mai sus la 30.06.2015 are o cifra de afaceri de 28.000 lei depasind plafonul de TVA.  In perioada 1-10 iulie s-a depus declaratia 010 pentru depasire plafon si inregistrare ca platitor de TVA incepand cu 01.08.2015. S-a procedat corect? Depunerea declaratiei cod 010 nu este suficienta pentru inregistrarea in scopuri de TVA, fiind necesara completarea si depunerea formularului cod 088. Astfel, incepand cu anul 2015, pentru inr...» citeste mai departe aici

  • Retragere de la plata TVA. In ce conditii se poate efectua?

    • Analiza de mai jos aduce in prim-plan un P.F platitor de TVA din 2014 prin optiune, care in anii 2014-2015 a avut achizitii intracomunitare pentru care a beneficiat de taxare inversa. Vom vedea daca poate depune cerere de scoatere de la TVA, in cursul anului 2015, intrucat nu depaseste 220.000 lei. Potentialii clienti vor fi persoane fizice care nu-si deduc TVA-ul. Se mentioneaza ca in patrimoniul PF-ului sunt mijloace fixe (echipamente agricole achizionate cu subventii prin fo...» citeste mai departe aici

  • Scurte declaratii privind rectificarea bugetara si investitiile publice. Cum arata viitorul?

    • Comisarul european pentru Politici Regionale, Corina Cretu, a facut recent mai multe declaratii referitoare la administratia publica, programele finantate prin fonduri europene si investitiile publice eficiente si necesare. Astfel, intr-un interviu acordat recent, comisarul a fost intrebat cum vede parcursul european al Romaniei, cu actualul ritm de dezvoltare a infrastructurii, in contextul in care, potrivit Agerpres, "Consiliul Fiscal a avizat pozitiv rectificarea bugetara in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X