Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

5.2. Termene de prescriptie

Cuvinte cheie:

  • prescriptia la constatare
  • prescriptie la executare
  • termen de contestare
  • dobanzi de intarziere
  • penalitati
  • estimarea bazei de impozitare
  • cazierul fiscal

Legislatia in general si in mod special cea din domeniul contraventiilor stabileste niste termene stricte in cadrul carora organele statului pot constata contraventii. Legea sanctioneaza astfel lipsa de vigilenta a organelor de control. Dupa implinirea acestor termene de prescriptie, fapta constatata nu mai poate fi si sanctionata. Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 introduce modificari consistente si in ceea ce priveste termenele de prescriptie.

Doua sunt termenele de prescriptie care se aplica in domeniul contraventiilor:

  1. Primul termen este cel in cadrul caruia agentul constatator are posibilitatea de a constata fapta ce constituie contraventie si de a aplica sanctiunea amenzii. Acest termen este de 6 luni de la data savarsirii faptei. De la aceasta regula sunt doua exceptii. Prima vizeaza contraventiile continue. O contraventie continua este aceea in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp. Un mare numar de contraventii din domeniul fiscal au acest caracter. Cea de a doua exceptie este reprezentata de contraventiile prevazute de Codul de procedura fiscala care se constata de organele prevazute de acesta. In acest caz, termenul de prescriptie a dreptului de a constata contraventii este de 5 ani.
  2. Cel de-al doilea termen de prescriptie este cel in cadrul caruia amenda aplicata trebuie sa fie executata. Adica, organele abilitate cu aplicarea masurilor de executare silita trebuie sa incaseze amenda. Acest termen este, incepand cu data de prescriptie 1 ianuarie 2004, de 5 ani. Anterior, acest termen era de 3 ani potrivit Ordonantei Guvernului nr. 61/2002, aplicabil in perioada 1 ianuarie 2003 31 decembrie 2003. Subliniem ca, in vederea determinarii termenului de prescriptie aplicabil, va fi utilizat termenul de prescriptie in vigoare la data intocmirii procesuluiverbal de constatare si sanctionare a contraventiilor in care este stabilita amenda.

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru PFA
Proceduri Contabile pentru PFA

Vezi detalii

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii


Este de precizat ca cele doua termene de mai sus pot fi intrerupte sau suspendate. Astfel, prin intreprinderea unor masuri ale organelor de executare, aceste termene pot sa isi reia cursul de la inceput sau calculul lor poate fi suspendat pe anumite perioade.

ATENTIE!

Pentru a evita executarea silita pentru plata amenzii faceti in toate cazurile plangere impotriva procesului-verbal de contraventie. Veti pune organele competente cu incasarea acestora in imposibilitatea de a va mai constrange sa o platiti. Daca in urma solutionarii plangerii la instanta sunteti in continuare obligat la plata amenzii, veti plati o amenda al carei nivel va fi diminuat de efectul inflatiei.

CONTESTAREA PROCESULUI-VERBAL

Procesul-verbal de constatare a contraventiei poate fi contestat la instanta judecatoreasca. Spre deosebire de celelalte modalitati de contestare pentru care exercitarea acestora nu suspenda obligatia de plata, contestarea proceselor-verbale la instanta suspenda exercitarea oricaror modalitati de constrangere din partea autoritatilor.

Contestarea proceselor-verbale de constatare a contraventiilor se exercita prin intermediul plangerii care se depune la organul din cadrul caruia face parte persoana care l-a intocmit. Termenul de depunere a plangerii este de 15 zile calendaristice. Organul din care face parte agentul constatator este obligat sa primeasca plangerea impotriva procesului-verbal si sa emita un document care sa constate acest fapt. Plangerea va fi transmisa de catre organul constatator la judecatoria pe raza careia a fost savarsita contraventia. Plangerea precum si celelalte acte de procedura privind solutionarea acesteia sunt scutite de taxa de timbru.

ATENTIE!

Procesele-verbale contestate pot fi puse in executare numai dupa ce hotararile instantelor au devenit irevocabile. Acest lucru se realizeaza numai dupa pronuntarea instantei si asupra recursului formulat impotriva primei solutii.

SANCTIUNI FISCALE

Pe langa stabilirea diferentelor de impozite si taxe si aplicarea amenzilor, organele fiscale pot dispune si alte masuri. Desigur ca o componenta deosebit de importanta a sanctiunilor este reprezentata de catre amenzi. Mai reduse ca numar, sanctiunile fiscale sunt deosebit de importante, mai ales sub aspectul cuantumului.

Sanctiunile din domeniul fiscal sunt foarte diverse, iar conditiile de aplicare a acestora sunt specifice fiecareia in parte putand consta in:

  • calcularea dobanzilor de intarziere pentru neplata la termen a impozitelor,taxelor, contributiilor.

Dobanzile de intarziere sunt stabilite in baza art. 115 din Codul de procedura fiscala in functie de scadenta obligatiei si de data la care are loc stingerea acesteia prin plata sau alte modalitati. Cota acestora este stabilita periodic prin hotarare a Guvernului in functie de evolutia dobanzii de referinta, in prezent cota fiind de 0,06% pentru fiecare zi de intarziere;

  • stabilirea de penalitati de intarziere pentru neefectuarea platii impozitelor, taxelor, contributiilor.

Sanctiunea fiscala reprezentata de penalitatile de intarziere a fost introdusa de Ordonanta Guvernului nr. 26/2001 incepand cu data de 1 octombrie 2001. Pentru toate obligatiile bugetare neachitate la termen, cu exceptia majorarilor de intarziere, a penalitatilor si a amenzilor, organele fiscale calculeaza si aplica sanctiunea penalitatilor de intarziere. Calculul penalitatilor incepe din luna urmatoare celei in care a expirat termenul de plata. In acelasi timp, aceasta sanctiune se adauga celorlalte sanctiuni legate de neefectuarea platii in termen, constand in majorari de intarziere si penalitati. Calculul penalitatilor de intarziere se face pe fiecare luna sau fractiune de luna de intarziere, iar cota acestora este 0,5%;

  • estimarea bazei de impozitare reprezinta procedura de stabilire a obligatiei decatre organul fiscal, inlocuind sau rectificand nivelul impozitelor sau taxelor declarat de catre contribuabil. Estimarea are loc in situatiile in care:
  1. nu sunt depuse declaratii fiscale sau cele prezentate nu permit stabilirea corecta
    a bazei de impunere;
  2. rganul fiscal constata refuzul contribuabilului de a colabora la stabilirea starii de fapt fiscale. In aceasta situatie intra si cazurile in care contribuabilul obstructioneaza sau refuza actiunea de inspectie fiscala;
  3. nu este condusa evidenta contabila sau fiscala;
  4. cand au disparut evidentele contabile si fiscale sau actele justificative privind operatiunile producatoare de venituri si contribuabilul nu si-a indeplinit obligatia de refacere a acestora.

O alta dispozitie plasata in aceeasi sfera vizeaza posibilitatea organului fiscal, potrivit art. 64 din Codul de procedura fiscala, de a stabili provizoriu obligatia fiscala in sarcina persoanelor care detin bunuri sau venituri si care in mod continuu beneficiaza de castigurile sau de orice foloase obisnuite aduse de acestea, dar care declara in scris ca nu sunt proprietarii bunurilor sau veniturilor in cauza, fara sa arate insa care sunt proprietarii acestora;

  • Inscrierea in cazierul fiscal in cazul in care au fost savarsite fapte sanctionate de legile financiare/fiscale si vamale sau care privesc disciplina financiar-fiscala.

Cazierul fiscal al contribuabililor reprezinta un mijloc de evidenta si urmarire a contribuabililor cu risc fiscal ridicat. Organizarea cazierului fiscal si efectuarea inregistrarilor in acesta se realizeaza in baza Ordonantei Guvernului nr. 75/2001, cu modificarile ulterioare.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 10 August 2006


Votati articolul "5.2. Termene de prescriptie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Sold creditor cont 461 si cont 462

Intrebare: In balanta unei cunostinte apropiate care are o firma cu cod CAEN 1071, are solduri creditoare la ct.461 si 462.
Contabila care i-a tinut evidenta a plecat in strainatate si nu poate lua legatura cu ea. Firma nu prea mai are activitate din 2005.
Administratorul firmei nu stie ce reprezinta aceste sume.
Eu nu prea inteleg ce art. contabil a facut pe creditul lui 461? 462?
Din dosare nu prea pot sa-mi dau seama, fiindca nu are nici o explicatie.
Intr-o asemenea situatie, ce solutie contabila exista?

Raspuns: Contul 461 "Debitori diversi" este un cont de activ. Soldul contului reprezinta sumele datorate...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 August 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Legislatia pentru PFA s-a modificat (din nou) in 2017

    • Modificari multe si importante pentru PFA-uri in 2017, care se aplica incepand cu 15 ianuarie. Schimbari prinvind Contractul de Munca, codurile CAEN, sediul profesional sau punctele de lucru sunt printre cele mai interesante. Atentie mare si la numarul de activitati incluse in obiectul de activitate, care trebuie modificate conform noii legi. Legea nr. 182 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor eco...» citeste mai departe aici

  • De la 1 februarie 2017 dispare impozitul pentru vanzarea proprietatilor imobiliare sub 450.000 lei

    • La 6.01.2017 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 16, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 3 (OUG 3/2017) pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal. Printre modificarile aduse de acest act normativ, e important sa retineti schimbarea adusa articolului 111, alin. (1) care a fost modificat si are urmatorul cuprins: "La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prn acte juridic...» citeste mai departe aici

  • A crescut increderea in profesionistii contabili la inceputul lunii ianuarie 2017

    • Asa cum exista nenumarate rapoarte cu privire la increderea in liderii unei tari, in puterea de guvernare sau intr-o forma anume de organizare, tot asa se aplica unele instrumente care masoara increderea oamenilor intr-o anumita profesie sau instutie care se adreseaza cetatenilor. Stim deja ca profesia contabila se distinge fata de celelalte profesii, printre altele, prin asumarea responsabilitatii fata de interesul public, fata de toate partile interesate in activitatile desfasurat...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii

    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum ...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou nedistribuite. Cum facem inregistrarile contabile?

    • Am ales ca subiect al analizei noastre o firma care in luna decembrie a anului trecut a achizitionat tichete cadou care s-au distribuit salariatilor in proportie de 80%, restul de 20% urmand a se distribui in cursul anului 2017 cu alte ocazii. Din punct de vedere contabil si fiscal, vom vedea cum va inregistra firma  aceste tichete nedistribuite si daca pot fi lasate in contul 5328 pana cand se vor distribui. De asemenea, stabilim daca se pot considera neimpozabile ti...» citeste mai departe aici

  • Seminarul membrilor de onoare ai Academiei de stiinte si Tehnici Contabile si Financiare

    • CECCAR a anuntat recent ca va avea loc in luna ianuarie a.c. un eveniment exceptional: Seminarul membrilor de onoare ai Academiei de Stiinte si Tehnici Contabile si Financiare din Franta. Astfel, asa cum aminteste aceeasi sursa, Academia de stiinte si Tehnici Contabile si Financiare din Franta va organiza in data de 25 ianuarie 2017 Seminarul membrilor de onoare care il va avea ca invitat special pe domnul Jean-Marc SAUVE, Presedintele Consiliului de Stat. Presedintele Con...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X