email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anulare drept de deducere. Cum procedam cand sunt informatii incomplete pe factura?

drept deducereTVAdecontinspectie fiscalafurnizoridecizie de impunere

In studiul de caz urmator tratam situatia in care, in urma unui control fiscal, s-a anulat dreptul de deducere TVA pentru o factura emisa de catre un notar public, cauza fiind faptul ca nu a fost completata corect denumirea serviciului (art.155 alin.(19) lit. h).

Mai exact, pe factura era inscris doar "autentificare contract" fara a mentiona numarului contractului autentificat.

Avand in vedere acestea, stabilim daca beneficiarul poate solicita prestatorului serviciului corectarea facturii dupa inspectia fiscala si sa isi deduca astfel TVA-ul aferent.

Mentionam ca inainte de toate trebuie sa aveti in vedere faptul ca organul de inspectie fiscala nu a procedat corect deoarece avea posibilitatea sa verifice concordanta dintre:

-    data emiterii facturii si data autentificarii contractului;

-    valoarea serviciului prestat si valoarea TVA colectata si valoarea serviciului  achizitionat si valoarea TVA deductibila, informatii preluate din Raportul informatiilor raportate de catre ambii parteneri prin declaratia informativa cod 394.

 
       De asemenea, organul de inspectie fiscala nu era indreptatit sa invoce lipsa contractului autentificat deoarece prin art. 155 alin. (19) lit. f) se impune doar inscrierea denumirii serviciului, fara precizarea numarului de contract autentificat "(19) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:...  f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila".
 
         In situatia prezentata, organul de inspectie fiscala avea posibilitatea sa solicite corectarea facturii in timpul inspectiei fiscale conform prevederilor de la pct.  81^2 alin.  (3) din normele metodologice de aplicare ale art. 159 "Corectarea documentelor". Modalitatea de corectare a facturilor este reglementata in mod expres prin  art. 159 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal:  

 "In cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.".
 
Factura emisa corect la solicitarea cumparatorului se ataseaza la factura initiala, fara a  genera  inregistrari contabile si fiscale, nici la cumparator/beneficiar, dar nici la furnizor/prestator, aspect reglementat prin norme:

"Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator in conformitate cu art. 159 din Codul fiscal.

Furnizorul/Prestatorul are dreptul sa aplice prevederile art. 159 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal
pentru a corecta anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale.

Aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.".
 
         In al doilea  rand, trebuie sa aveti in vedere faptul ca nu aveti posibilitatea sa solicitati prestatorului corectarea facturii prin completarea acestui detaliu astfel incat sa exercitati dreptul de deducere dupa efectuarea inspectiei fiscale. Aceasta posibilitate este reglementata doar in cazul in care inspectia fiscala s-a efectuat la prestator, caz in care legiuitorul ii ofera acestuia posibilitatea de recuperare de la client a sumei TVA care ar fi trebuit colectata. In acest context, am in vedere prevederile pct. 81^2 alin.   (4) din normele de aplicare ale art. 159 alin. (3) " Furnizorii/Prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) din Codul fiscal, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, iar acestea vor fi preluate de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi.

Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147^1 din Codul fiscal, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147^1 alin. (2) din Codul fiscal".

In acest context, aduc drept argument si formularul decontului de TVA cod 300 din care rezulta ca legiuitorul  nu a alocat  cumparatorului/beneficiarului un rand special pentru facturi corectate dupa inspectia fiscala in vederea exercitarii dreptului de deducere, asa cum a alocat furnizorilor/prestatorilor pentru  recuperarea de la client/beneficiar a diferentelor de taxa colectata de plata "FACTURI EMISE DUPA INSPECTIA FISCALA, conform art. 159 alin. (3) din Codul fiscal".
 
In concluzie, in opinia mea, cumparatorul nu isi poate recupera de la furnizor/prestator diferentele de taxa de plata rezultate din anularea dreptului de deducere a TVA stabilite prin Decizia de impunere.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
drept deducereTVAdecontinspectie fiscalafurnizoridecizie de impunere


Data aparitiei: 01 August 2014

Votati articolul "Anulare drept de deducere. Cum procedam cand sunt informatii incomplete pe factura?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X