Statul nu plăteÅŸte penalităţi la întârzierile la rambursările de TVA pentru că firmele nu cer. Din 1 ianuarie 2005, statul este parte egală cu agentul economic. Dacă întârzie peste 45 de zile, este pasibil de penalizare. În realitate, întârzieri sunt cu duiumul, dar cereri de plată pentru penalizări-ioc. Impozitarea veniturilor din chirii 2024 Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Dacă anul trecut aceste penalizări reprezentau dobânda de întârziere (0,01% pe zi) ÅŸi penalităţile (0,6% pe lună sau fracÅ£iune de lună), din acest an se cheamă "majorări de întârziere" ÅŸi s-au majorat la 0,1% pe zi. Încercând să aflăm de la ANAF câte firme s-au bucurat de plata unor sume suplimentare - ca urmare a întârzierilor cu care statul plăteÅŸte rambursările de TVA - am aflat că niciuna, pentru că nicio firmă n-a solicitat acest lucru.
Practica compensărilor, combinată cu controlul perpetuu
Practic se utilizează sistemul compensărilor, care, combinat cu sistemul controlului fiscal perpetuu, taie pofta firmei de penalităţi. "Termenul de 45 de zile se poate prelungi cu perioada necesară Fiscului pentru obÅ£inerea de informaÅ£ii suplimentare relevante", zice ANAF. Ariadna Dumitru, director la Romtrade SA (exportator), spune că agenÅ£ii economici ÅŸtiu că pot solicita penalităţi, dar n-o fac, de frică. Penalităţile se cer în instanţă, iar cel care dă statul în judecată trebuie să facă eforturi financiare. "Trebuie să ai de luat câteva sute de milioane ca să se justifice. Apoi inspectorii vin, fac control, acordă rambursarea ÅŸi stai câteva luni, pentru că nu sunt bani în Trezorerie. E un cerc vicios din care ieÅŸi foarte ciufulit material", explică d-na Dumitru.
Gabriel BiriÅŸ, expert în fiscalitate, avocat la Salans, explică: "Există o reticenţă în a cere penalităţi statului din cauza repercusiunilor, deoarece statul trebuie să le recupereze sumele de la salariaÅ£i". Nivelul majorat din acest an - 0,1% pe zi - înseamnă o dobândă de 36,5% pe an, ceea ce s-ar putea să devină foarte tentant. "Întârzierile cele mai mari sunt în BucureÅŸti ÅŸi în oraÅŸele mari, din cauza lipsei de personal ÅŸi din cauză că rambursarea fără control (pentru marii exportatori) nu funcÅ£ionează cum ar trebui. Cel mai uÅŸor se califică aceÅŸtia, pentru cei mici e mult mai problematic", explică Gabriel BiriÅŸ.
Fiscul face eforturi
Cristian Nicolae Stoina, ÅŸeful Fiscului bucureÅŸtean, recunoaÅŸte că mai sunt întârzieri, dar s-au făcut eforturi mari pentru ca să se ajungă la zi. "Când am preluat DirecÅ£ia, aveam lucrări în stoc din 2003. Acum am ajuns în două sectoare în 2006, iar restul sunt spre sfârÅŸitul lui 2005". Dl Stoina spune că Fiscul nu alege unde să vină în control, principalele criterii fiind vechimea solicitării ÅŸi abia apoi mărimea sumei. "Pentru noi nu contează dacă agentul economic este mare sau mic", spune dl Stoina.
Sursa: Adevarul /02.03.2006