Taxa pe care Executivul intentioneaza sa o introduca pentru descurajarea importurilor de masini uzate dupa aderarea la UE va fi stabilita luandu-se in calcul metodologia aplicata de tarile care au intrat in UE in ultimul val, a declarat ieri ministrul mediului, Sulfina Barbu. Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor Manualul Contabilului Incepator - stick USB Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Valori cuprinse intre 1.000 si 5.200 euro
"Vom prelua pur si simplu din metodologia adoptata in aceasta problema de alte state, luand in calcul, evident, nivelul de trai din tara noastra", a declarat ieri Sulfina Barbu. Aceasta a oferit cateva exemple de sisteme de taxare din tari unde deschiderea pietelor de dupa aderare nu a dus la cresterea alarmanta a importurilor de masini rulate.
Astfel, in Ungaria, pentru inmatricularea unui autoturism pe benzina cu o capacitate cilindrica mai mica de 1,1 litri se percepe o taxa de 525 euro pentru motoare Euro 3 si Euro 4, respectiv 787 euro pentru cele cu motoare Euro 2 sau non-euro. Acest nivel se aplica si autoturismelor cu motoare diesel mai mici de 1,3 litri. In cazul masinilor pe benzina care au capacitati cuprinse intre 1,4 si 1,6 litri, precum si pentru cele diesel cu o cilindree intre 1,5 si 1,7 litri, taxa de inmatriculare este de 1.050 euro (pentru Euro 3 si Euro 4), respectiv 1.575 euro pentru Euro 2 si mai putin. Pentru masinile cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 2,5 si 3 litri pentru motoare pe benzina si 3 litri - 3,5 litri pentru motoare diesel, taxa ajunge la 5.250 euro ( Euro 3 si Euro 4), respectiv la 7.875 euro pentru motoarele Euro 2, Euro 1 sau pentru cele non-euro. Sistemul aplicat in Grecia prevede o taxare progresiva care tine cont de pretul masinii de ocazie, de capacitatea cilindrica si de norma de poluare in care se incadreaza.
Pretul unei masini rulate cu o vechime cuprinsa intre o jumatate de an si un an este cu 7% mai mic decat cel la care se vindea noua, in vreme ce valoarea acesteia poate scadea cu 21% in cazul unei vechimi de 2-3 ani si cu 52% in cazul unui autoturism cu o vechime de 7-8 ani.
Astfel stabilita valoarea masinii, la inmatriculare se plateste o taxa in functie de capacitatea cilindrica a vehiculului. Pentru autoturismele cu o cilindree cuprinsa intre 1,6 si 1,8 litri va fi de 30% pentru Euro 3, de 62% pentru Euro 2, de 143% pentru Euro 1 si 165% pentru non-euro. Pentru modelele cu o capacitate cilindrica intre 1,8 si 2 litri, cuantumul taxei se ridica la 40% pentru Euro 3, la 92% pentru Euro 2, la 240% pentru Euro 1, respectiv la 296% din pretul stabilit pentru masinile non-euro.
Sursa: Gardianul / 07.03.2006