email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valoarea despagubirilor, amenzilor si penalitatilor datorate de terti. Cum inregistram in contabilitate?

inregistrarea in contabilitateconturile distinctedespagubiriamenzipenalitatiterti

Intr-o analiza recent, expertul contabil Maria Badoi a explicat modalitatea in care se face inregistrarea in contabilitate a valorii despagubirilor, amenzilor si penalitatilor datorate de terti.

Astfel, expertul contabil a prezentat, sub forma unei analize concrete, realizata pentru Legestart.ro, care sunt inregistrarile care trebuie operate in contabilitate referitor la valoarea despagubirilor, amenzilor si penalitatilor datorate de terti.

Prevederile OMFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare, mentioneaza Maria Radoi, stabilesc faptul ca valoarea despagubirilor, amenzilor si penalitatilor datorate de terti se evidentiaza in conturile distincte de venituri ale activitatii de exploatare.

Astfel, explica expertul contabil, in contabilitate, conform documentelor justificative, se reflecta valoarea despagubirilor, amenzilor si penalitatilor datorate de terti astfel:

411. Clienti

451. Decontari intre entitatile afiliate

453. Decontari privind interesele de participare

461. Debitori diversi

418. Clienti - facturi de intocmit
    

=
    

758. Alte venituri din exploatare/analitic distinct

Avand in vedere prevederile art. 19 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, amintim faptul ca, in contabilitate, profitul / pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar.

in acest context, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar. in practica, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza lunar.

Drept urmare, in cazul spetei operatiunea contabila este urmatoarea:


758. Alte venituri din exploatare/analitic distinct
    

=
    

121. Contul de profit sau pierdere

Din aceeasi analiza intocmita pentru Legestart.ro de expertul contabil Maria Badoi, retinem ca "in categoria documentelor justificative in baza carora se efectueaza operatiunile contabile mai sus mentionate regasim procesele verbale, notele contabile, listele de inventar, facturile, contractele, documentatiile tehnice, documentatiile intocmite de juristi/avocati etc.

Conform art. 10 din OMFP nr. 3055/2009, entitatile trebuie sa dezvolte politici contabile proprii care se aproba de catre administratori, potrivit legii. in cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de catre persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective. Astfel, politicile contabile trebuie aplicate in mod consecvent de la un exercitiu financiar la altul".

Se atrage atentia si asupra faptului ca aprobarea politicilor contabile este asigurata prin atributiile administratorilor, care nu pot fi delegate directorilor, conform Legii societatilor nr. 31/1990 si ca modificarile de politici contabile pot fi determinate de initiativa entitatii, caz in care modificarea trebuie justificata in notele explicative la situatiile financiare anuale; sau de o decizie a unei autoritati competente si care se impune entitatii, ca de exemplu o modificare a cadrului legal aplicabil, caz in care modificarea nu trebuie justificata in notele explicative, ci doar mentionata in acestea.

Totodata, precizeaza autorul analizei, "modificarea de politica contabila la initiativa entitatii poate fi determinata de o modificare exceptionala intervenita in situatia entitatii sau in contextul economico-financiar in care aceasta isi desfasoara activitatea, precum si de obtinerea unor informatii credibile si mai relevante". Astfel, reflectarea despagubirilor, amenzilor si penalitatilor datorate de terti se realizeaza potrivit politicilor contabile aprobate si implicit asumate de administratori sau de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii.

de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrarea in contabilitateconturile distinctedespagubiriamenzipenalitatiterti


Data aparitiei: 26 August 2014

Votati articolul "Valoarea despagubirilor, amenzilor si penalitatilor datorate de terti. Cum inregistram in contabilitate?":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X