email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistarerea in contabilitate a constructiei

Societatea a derulat in cursul anului 2005 un proiect financiar din fonduri nerambursabile PHARE, structurat pe mai multe componente, in valoare totala de 2.710.000 euro.

Din acestea componenta 1:

i Dotari, Proiectare si Promovare au facut obiectul contributiei proprii al societatii, in valoare de 710.000 euro

Iar componenta 2:

i Expediere Hala Expozitionala cu platforma si echipare infrastructura spatiu interior si exterior, a facut obiectul contributiei PHARE in valoare de 2.000.000 euro. Acesta consta de fapt in constituirea unei hale expozitionale de catre un constructor care ulterior a castigat licenta. Ministerul Integrarii Europene (institutia prin care s-a derulat acest proiect) a decontat toata cheltuiala aferenta finalizarii constructiei, conform Memorandumului de Finante, constructorului. Astfel in prezent contructia este finalizata in proportie de 99% (nu functioneaza anumite circuite electrice) astfel ca nu s-a semnat inca procesul verbal final de receptie, doar unul provizoriu in care s-au prezentat neregulile si s-a stabilit un termen ulterior de remediere al lor.

Care este momentul inregistrarii in contabilitate si care sunt inregistrarile aferente tinând cont de faptul ca aceasta constructie se primeste in patrimoniu doar in baza unui PV de receptie si a unor copii a facturilor decontate de Minister, prin proiect, constructorului? La ce valoare se va inregistra constructia?

Raspuns:

Conform Ordinului nr. 1.752/2005, subsectiunea 72^3: Imobilizari corporale, punctul 95, imobilizarile corporale in curs de executie se trec in categoria imobilizarilor finalizate dupa receptia, darea in folosinta sau punerea in functiune a acestora, dupa caz. Conform Ordinului 1850/2004, sectiunea 5, subsectiunea 1:

PROCES-VERBAL DE RECEPTIE (Cod 14-2-5)

PROCES-VERBAL DE RECEPTIE PROVIZORIE (Cod 14-2-5/a)

PROCES-VERBAL DE PUNERE IN FUNCTIUNE (Cod 14-2-5/b)

Serveste ca:

- document de inregistrare in evidenta operativa si in contabilitate;

- document de consemnare a stadiului in care se afla obiectivul de investitii;

- document de apreciere a calitatii lucrarilor privind obiectivul de investitii;

- document de aprobare a receptiei (cod 14-2-5);

- document de constatare a indeplinirii conditiilor de receptie provizorie a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/a);

- document de aprobare a receptiei provizorii a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/a);

- document de punere in functiune a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/b).

Se intocmeste in trei exemplare, la data punerii in functiune a mijlocului fix, astfel:

Se intocmeste in trei exemplare, la data punerii in functiune a mijlocului fix, astfel:

- procesul-verbal de receptie (cod 14-2-5) se intocmeste pentru mijloacele fixe independente care nu necesita montaj si nici probe tehnologice (utilaje pentru interventie, unelte, accesorii de productie, mijloace de transport auto, animale etc.), acestea considerându-se puse in functiune la data achizitionarii lor;

- procesul-verbal de receptie provizorie (cod 14-2-5/a) se intocmeste pentru utilajele care necesita montaj, dar care nu necesita probe tehnologice, precum si cladirile si constructiile speciale care nu deservesc procese tehnologice, acestea considerându-se puse in functiune la data terminarii montajului, respectiv la data terminarii constructiei

- procesul-verbal de punere in functiune (cod 14-2-5/b) se intocmeste pentru utilajele si instalatiile care necesita montaj si probe tehnologice, precum si cladirile si constructiile speciale care deservesc procese tehnologice, acestea considerându-se puse in functiune la terminarea probelor tehnologice.

Se intocmeste de catre secretarul comisiei numite pentru receptionarea obiectivului de investitii, in prezenta membrilor comisiei care este formata din: presedinte, specialisti-consultanti, asistenti la receptie.”

In consecinta, momentul inregistrarii in contabilitate a constructiei poate fi momentul intocmirii procesului verbal de receptie provizorie in cazul in care constructia nu deserveste procese tehnologice, aceasta (constructia) considerându-se a fi pusa in functiune la data terminarii constructiei. Daca insa in procesul de receptie s-a mentionat ca datorita neregulilor existente cladirea nu poate fi pusa in functiune, atunci se va recurge la inregistrarea in contabilitate in momentul intocmirii procesului verbal de punere in functiune. Pentru inregistrarea in contabilitate a cladirii, se vor utiliza drept documente justificative: proces verbal de receptie, contractul/documentul de finantare din fonduri Phare dar si un centralizator, o situatie cu privire la toate cheltuielile efectuate in scopul realizarii constructiei.

In conformitate cu prevederile Ordinului 1752/2005, in subsectiunea 71^1: Evaluarea la data intrarii in entitate, punctul 53 se mentioneaza :

(1)La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:

a) la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;

b) la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate;

c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentând aport la capitalul social;

d)la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit.

 valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit.

 valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit.

In cazurile mentionate la lit. c) si d), valoarea de aport si, respectiv, valoarea justa, se substituie costului de achizitie.”

Avand in vedere faptul ca pentru cladire se cunoaste finantarea din fonduri Phare in valoare de 2.000.000 euro, daca aceasta este egala cu costul de productie, atunci inregistrarea in contabilitate se va face la aceasta valoare.

Daca avem un cost de productie mai mare de 2.000.000 euro la acoperirea caruia am avut si alte surse de finantare decit cele din fonduri Phare, atunci inregistrarea in contabilitate a constructiei se va face la costul de productie mai mare. Costul de productie in fond trebuie regasit in centralizatorul cheltuielilor de productie ce se intocmeste de catre persoana insarcinata cu urmarirea derularii investitiei.

In ceea ce priveste inregistrarile contabile pentru cladirea finantata din fonduri Phare, avem in vedere precizarile Ordinului 1752/2005, subsectiunea 78: SUBVENTII:

„193._

(1) In categoria subventiilor se cuprind subventiile aferente activelor si subventiile aferente veniturilor. Acestea pot fi primite de la: guvernul propriu-zis, agentii guvernamentale si alte institutii similare nationale si internationale.

(2) In cadrul subventiilor se reflecta distinct:

In cadrul subventiilor se reflecta distinct:

- subventii guvernamentale;

- imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii;

- alte sume primite cu caracter de subventii.

194._

(1) Subventiile aferente activelor reprezinta subventii pentru acordarea carora principala conditie este ca entitatea beneficiara sa cumpere, sa construiasca sau achizitioneze active imobilizate.

(2) O subventie guvernamentala poate imbraca forma transferului unui activ nemonetar, caz in care subventia si activul sunt contabilizate la valoarea justa.

(3) In conturile de subventii pentru investitii se contabilizeaza si donatiile pentru investitii, precum si plusurile la inventar de natura imobilizarilor corporale si necorporale.

196._

Subventiile se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.

197._

(1) Subventiile nu trebuie inregistrate direct in conturile de capital si rezerve.

(2) Subventiile pentru active, inclusiv subventiile nemonetare la valoarea justa, se inregistreaza in contabilitate ca subventii pentru investitii si se recunosc in bilant ca venit amânat. Venitul amânat se inregistreaza in contul de profit si pierdere pe masura inregistrarii cheltuielilor cu amortizarea sau la casarea ori cedarea activelor.”

Pentru exemplificare, consideram ca societatea, primeste cladirea in valoare de 2.000.000 euro, finantata in totalitate din fonduri Phare. Durata de viata 40 ani, amortizare liniara lunara 4167 euro.

Inregistrarile contabile vor fi: 

  • Inregistrarea primirii cladirii, conform proces verbal de receptie

212 „Constructii” = 131 „Subventii guvernamentale 2.000.000

pentru investitii”

  • Inregistrarea amortizarii lunare

6811 „Cheltuieli cu amortizarea” = 2812 „Amortizarea constructiilor” 4.167 euro

  • Inregistrarea venitului din subventii pentru investitii

131 „Subventii guvernamentale = 7584 „Venituri din subventii 4.167 euro

pentru investitii” pentru investitii”

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 28 August 2006

Votati articolul "Inregistarerea in contabilitate a constructiei":
Rating:

Nota: 4.4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X