email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prescriere termen impozit venit persoana fizica. In ce conditii e posibila prescrierea?

prescriere termenchiriasimpozitprescriptiecod de procedura fiscalaog 92

In analiza de mai jos, un proprietar al unui spatiu comercial primeste in septembrie 2014 o adresa prin care i se comunica faptul ca asupra spatiului s-au efectuat lucrari de amenajare in valoare de o suma x. In adresa se precizeaza ca aceste lucrari au fost necesare desfasurarii activitatii specifice, iar din documentele transmise( autorizatie de constructie, proces verbal de terminare a lucrarilor) reiesea ca aceste lucrari s-au efectuat in 2007, procesul verbal de terminare a lucrarilor purtand insa data de 2008.

Se va stabili daca aceasta obligatie fiscala se supune termenului de prescriptie de 5 ani, avand in vedere data comunicarii si data efectuarii lucrarilor.

Datorita faptului ca in intrebare nu se specifica despre ce obligatie fiscala este vorba, incercam sa rezumam informatiile prezentate:

-       o persoana fizica inchiriaza un spatiu al carui proprietar este unei persoane juridice,
-       persoana juridica efectueaza lucrari de amenajare la spatiul luat in chirie si comunica acest fapt proprietarului in anul 2014,
-       lucrarile de amenajare s-au efectuat, conform adresei trimise proprietarului, in anul 2077 si au fost receptionate in anul 2008,
-       consideram ca in acest caz se pune problema daca a intervenit prescriptia in ceea ce priveste impozitul datorat pe cladiri sau impozitul pe venitul din chirii, datorat de persoana fizica.
Cu exceptia situatiilor in care legea prevede altfel, orice persoana fizica poate incheia contracte de inchiriere pentru bunuri imobile, in calitate de locator sau chirias.

Legea prevede faptul ca un contract de inchiriere incheiat de o persoana fizica in calitate de locator si inregistrat la organul fiscal competent, precum si orice contract de inchiriere autentificat la notarul public, constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate, in ceea ce priveste plata chiriei.
Potrivit prevederilor art. 62 din Codul fiscal, venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti.

Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta. Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut. Reprezinta de asemenea venit brut si valoarea investitiilor efectuate la bunurile imobile inchiriate de proprietar care fac obiectul unor contracte de inchiriere.

In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului valoarea investitiei. Proprietarul, are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat.

In cazul prezentat de d-voastra se intelege ca locatarul nu a comunicat in termen de 30 de zile valoarea investitiei dupa ce aceasta a fost receptionata (anul 2008).

Persoana fizica trebuia sa declare venitul respectiv in declaratia depusa pana in luna mai 2009.
Potrivit dispozitiilor art. 91 din Codul de procedura fiscala, aprobat prin OG nr. 92/2003 data de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale incepe de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala. Este vorba de data la care organul fiscal are dreptul sa stabileasca si sa determine creanta fiscala, conform prevederilor art. 23 din Codul de procedura fiscala.

Acest drept se prescrie in termen de 5 ani, daca legea nu dispune altfel. Din interpretarea dispozitiilor legale mai sus citate mentionam ca termenul de prescriptie pentru obligatia privind impozitul pe venitul din cedarea folosintei imobilului incepe sa curga de la 1 ianuarie a anului 2009 si se incheie la 31.12.2004.

Nasterea creantei fiscale si a obligatiei fiscale are loc in momentul in care se constituie baza de impunere care le genereaza. Din acest moment se naste si dreptul organului fiscal de a verifica legalitatea si corectitudinea determinarii creantei fiscale si de a solicita indeplinirea obligatiilor fiscale ale contribuabilului.

Consideram ca este putin probabil ca organul fiscal competent sa accepte motivatia ca din anul 2008 nu ati fost informat de investitiile efectuate de chiriasul persoana juridica sau ca acesta a facut modernizari fara sa ceara acordul.

In cazul in care intrebarea d-voastra viza un alt impozit, va rugam sa reveniti cu informatiile necesare.




Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
prescriere termenchiriasimpozitprescriptiecod de procedura fiscalaog 92


Data aparitiei: 01 Octombrie 2014

Votati articolul "Prescriere termen impozit venit persoana fizica. In ce conditii e posibila prescrierea?":
Rating:

Nota: 3.17 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X