email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit si context fiscal pentru veniturile din pensii

veniturile din pensiidiferentele de veniturivenitul impozabilfond de pensii

In ce priveste veniturile din pensii, retinem ca reprezinta sume primite ca pensii de la fondurile infiintate din contributiile sociale obligatorii facute catre un sistem de asigurari sociale, inclusiv cele din fonduri de pensii facultative si cele finantate de la bugetul de stat.

Venituri neimpozabile

Nu sunt venituri impozabile veniturile din pensii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat.

Stabilirea venitului impozabil lunar din pensii

Venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie, in ordine, a urmatoarelor:

    contributii sociale obligatorii calculate, retinute si suportate de persoana fizica;
    suma neimpozabila lunara de 1.000 lei;
    deducerea speciala pentru credite.

Deducerea speciala pentru credite se acorda si in cazul mostenitorilor care au preluat contractele de credite restructurate, precum si garantilor care au preluat prin novatie credite restructurate si care realizeaza venituri din pensii, in situatia in care sunt indeplinite conditiile de acordare a facilitatii.

Acordarea deducerii speciale pentru credite in cazul contribuabililor care obtin venituri din pensii

Deducerea speciala pentru credite se acorda pentru persoanele fizice care realizeaza un venit brut lunar din pensii la locul desemnat pentru acordarea deducerii speciale pentru credite, de pana la 2.200 lei, inclusiv, in fiecare luna a perioadei impozabile in care se acorda deducerea si care indeplinesc cumulativ conditiile de la art. 56^1 alin. (5) lit. a) si b) din Codul fiscal.

Deducerea speciala pentru credite nu se mai acorda incepand cu luna in care contribuabilul realizeaza venituri brute din pensii, mai mari de 2.200 lei/luna, la locul desemnat pe parcursul derularii contractului supus restructurarii, pentru perioada respectiva sau pentru perioada in care platile nu au fost efectuate conform graficului stabilit de imprumutator dupa restructurarea creditului.

Deducerea se acorda lunar, dupa incheierea perioadei de diminuare a ratei, in perioada prevazuta la art. 56^1 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, si reprezinta rata din aceasta perioada, dar nu mai mult de 900 lei/luna.

Prevederile art. 56^1 alin. (9) se aplica in mod corespunzator si in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din pensii.

Obligatiile privind acordarea deducerii speciale pentru credite prevazute la art. 56^1 alin. (10)-(12) stabilite in sarcina angajatorilor revin platitorilor de venituri din pensii.

Acordarea deducerii speciale pentru credite in cazul contribuabililor care obtin venituri din pensii si din salarii

In cazul in care contribuabilul realizeaza venituri atat din pensii, cat si din salarii, deducerea speciala pentru credite se acorda la stabilirea bazei impozabile pentru venitul realizat de la o singura sursa desemnata de contribuabil.

In cazul in care contribuabilul realizeaza venituri din pensii din mai multe surse de venit, deducerea speciala pentru credite se acorda la stabilirea bazei impozabile pentru venitul realizat de la o singura sursa desemnata de contribuabil.

Contribuabilii au obligatia sa instiinteze platitorul de venit desemnat in vederea acordarii deducerii speciale pentru credite, prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, ca nu beneficiaza de deducerea respectiva la determinarea bazei impozabile pentru alte venituri realizate din salarii sau pensii.

 Retinerea impozitului din venitul din pensii

 Orice platitor de venituri din pensii are obligatia de a calcula lunar impozitul aferent acestui venit, de a-l retine si de a-l vira la bugetul de stat.


Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de impunere de 16% asupra venitului impozabil lunar din pensii.

Impozitul calculat se retine la data efectuarii platii pensiei si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se face plata pensiei.

Impozitul retinut este impozit final al contribuabilului pentru veniturile din pensii.

In cazul unei pensii care nu este platita lunar, impozitul ce trebuie retinut se stabileste prin impartirea pensiei platite la fiecare din lunile carora le este aferenta pensia.

Drepturile de pensie restante se defalcheaza pe lunile la care se refera, in vederea calcularii impozitului datorat, retinerii si virarii acestuia.

Veniturile din pensiile de urmas vor fi individualizate in functie de numarul acestora, iar impozitarea se va face in raport cu drepturile cuvenite fiecarui urmas.

In cazul veniturilor din pensii si/sau al diferentelor de venituri din pensii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza asupra venitului impozabil lunar si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.

Venitul din pensii se determina de catre platitor pentru drepturile cu titlu de pensie prevazute la art. 68 din Codul fiscal.

Incepand cu 1 ianuarie 2008, impozitul lunar aferent venitului din pensii se calculeaza prin aplicarea cotei de impunere de 16% asupra venitului impozabil lunar din pensii determinat prin deducerea din venitul din pensii, in ordine, a urmatoarelor:

    a contributiilor obligatorii calculate, retinute si suportate de persoana fizica; si
    a unei sume neimpozabile lunare de 1.000 lei.


Drepturile primite in conformitate cu prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezinta venituri din pensii.

La stabilirea venitului impozabil lunar pentru sumele primite ca plata unica potrivit Legii nr. 411/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se va acorda un singur plafon neimpozabil de 1.000 lei de la fiecare fond de pensii.

La stabilirea venitului impozabil lunar pentru sumele primite ca plati esalonate in rate, in conformitate cu prevederile Legii nr. 411/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se va acorda un singur plafon neimpozabil de 1.000 lei aferent ratei lunare de la fiecare fond de pensii.

Diferentele de venituri din pensii primite de la acelasi platitor si stabilite pentru perioadele anterioare se impoziteaza separat fata de drepturile de pensie ale lunii curente, prin aplicarea cotei de impozit asupra venitului impozabil lunar din pensii.

Venitul lunar din pensii se stabileste prin deducerea din suma totala, reprezentand diferentele de venituri din pensie, a plafonului neimpozabil lunar de 1.000 lei si a contributiilor obligatorii.

Impozitul pe veniturile din pensii se calculeaza, se retine lunar de catre administratorii fondurilor de pensii si se vireaza de catre unitatile platitoare ale acestor venituri pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se face plata pensiilor, la organul fiscal in a carui raza isi au sediul platitorii de venituri.

Eventualele sume reprezentand impozit pe veniturile din pensii, retinute, dar nedatorate la bugetul de stat, se vor regulariza prin diminuarea viramentelor efectuate cu ocazia platilor din luna urmatoare.

Impozitul pentru venituri din pensii se retine si se vireaza integral la bugetul de stat.


Sursa: asistenta-contribuabili.ro



de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
veniturile din pensiidiferentele de veniturivenitul impozabilfond de pensii


Data aparitiei: 07 Noiembrie 2014

Votati articolul "Impozit si context fiscal pentru veniturile din pensii":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X