email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

VENITURI NEINCLUSE IN SFERA DE IMPOZITARE

Codul fiscal nu distinge intre venituri neimpozabile si venituri scutite, toate veniturile care nu sunt incluse in sfera de impozitare fiind considerate venituri neimpozabile.

Veniturile neimpozabile cu caracter general se regasesc in art. 42 din Titlul III – Impozit pe venit din Codul fiscal, iar cele specifice generate in cadrul raporturilor de munca, in cuprinsul art. 55 alin. (4) din acelasi act normativ.

In calitate de angajatori si platitori de venituri de natura salariala, nu veti cuprinde in veniturile supuse impozitarii urmatoarele venituri:

1 Ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca.

Prin notiunea de „alte persoane“ se intelege:

-casa de ajutor reciproc a pensionarilor, pentru ajutoarele umanitare, medicale si sociale acordate membrilor din contributiile acestora;

-organizatiile umanitare, sindicale, de crucea rosie, unitati de cult recunoscute in Romania si diferite alte entitati care acorda ajutoare cu destinatie umanitara sau sociala.

Va prezentam in continuare un exemplu privind acordarea unor ajutoare de catre un sindicat din fondurile sale:

Exemplu:

Sindicatul Unit al Soferilor profesionisti din Romania acorda din fondurile constituite din cotizatiile membrilor sume fixe pentru ajutorarea unora din membrii sai aflati in situatii speciale, cum ar fi, de exemplu, realizarea de venituri insuficiente pentru asigurarea unui nivel de viata situat peste nivelul salariului minim brut pe economie, sau aparitia unui handicap sau invaliditate ca urmare a unui accident, sau orice alta situatie considerata de sindicat ca fiind deosebita.

In opinia noastra, ajutoarele acordate de sindicat membrilor sai avandu-si sursa in fondul creat din cotizatiile membilor sunt venituri neimpozabile, fiind venituri cu destinatie speciala acordate de sindicat din cotizatiile celorlalti membri.

Nu sunt venituri impozabile urmatoarele venituri:

  1. – indemnizatia de maternitate;
  2. – indemnizatia pentru cresterea copilului;
  3. – indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav;
  4. – indemnizatia pentru risc maternal;
  5. – stimulentul lunar acordat familiei in vederea cresterii copilului.

Exceptie de la prevederea de neimpozitare face indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, care este venit de natura salariala.

Sunt de asemenea neimpozabile:

-Ajutorul de deces acordat din bugetul asigurarilor sociale de stat, in cuantumul ajutorul stabilit anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat este un ajutor cu de deces destinatie speciala suportat din bugetul asigurarilor sociale de stat, si prin urmare un venit neimpozabil. Cuantumul ajutorului de deces acordat din bugetul asigurarilor sociale de stat in anul 2007, nu poate fi mai mic decat valoarea salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2007, in cuantum de 1.270 lei. Prin legea anuala a bugetului asigurarilor sociale de stat se stabileste cuantumul ajutorului de deces pentru asigurat sau pensionar si pentru membrii de familie ai asiguratului sau pensionarului.

-Potrivit art. 21 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2007, nr. 487/2006, cuantumul ajutorului de deces este stabilit in cuantum de:

– 1.270 lei, in cazul asiguratului sau pensionarului;

 – 635 lei, in cazul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces veti inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea „ACHITAT“, data, semnatura si stampila.

Ajutorul de inmormantare sau de deces reprezinta un venit neimpozabil la nivelul persoanei fizice, fie ca este acordat din bugetul asigurarilor sociale de stat, in cuantumul stabilit anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, fie ca este acordat potrivit contractelor de munca.

-Ajutoare primite de la bugetul asigurarilor pentru somaj, acordate potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cum ar fi:

  • prima de incadrare neimpozabila acordata potrivit art. 74 din Legea nr. 76/2002, persoanelor care in perioada in care beneficiaza de indemnizatie de somaj se incadreaza intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 50 km de localitatea in care isi au domiciliul stabil; este acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj si este egala cu nivelul a doua salarii minime brute pe tara in vigoare la data acordarii;
  • prima de instalare acordata potrivit art. 75 din Legea nr. 76/2002 si primita de persoanele care in perioada in care beneficiaza de indemnizatie de somaj se incadreaza, potrivit legii, intr-o alta localitate si, ca urmare a acestui fapt, isi schimba domiciliul; este acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj si este egala cu nivelul a 7 salarii minime brute pe tara in vigoare la data instalarii;
  • suma lunara neimpozabila de completare a veniturilor salariale ale angajatilor acordata potrivit art. 72 din Legea nr. 76/2002 si primita de persoanele carora li s-a stabilit dreptul la indemnizatia de somaj potrivit legii si care se angajeaza pentru program normal de lucru, conform prevederilor legale in vigoare, din momentul angajarii pana la sfarsitul perioadei pentru care erau indreptatite sa primeasca indemnizatia de somaj; este acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj si reprezinta 30% din cuantumul indemnizatiei de somaj stabilite si, dupa caz, reactualizate conform legii. Alte asemenea ajutoare sau indemnizatii cu destinatie speciala acordate din bugetele mentionate mai sus.

Sumele incasate din asigurari de orice fel reprezentand despagubiri, sume asigurate, precum si orice alte drepturi, (rascumpari partiale in contul persoanei asigurate, plati esalonate, rente, venituri din fructificarea rezervelor constituite din  primele platite de asigurare) despagubirile in bani sau in natura primite de catreo persoana fizica, ca urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta, inclusiv despagubirile reprezentand daunele morale.

Fac exceptie urmatoarele venituri care sunt impozabile:

  • castigurile primite de la societatile de asigurari ca urmare a contractului de asigurareincheiat intre parti, cu ocazia tragerilor de amortizare care reprezinta venituri impozabilesi se impoziteaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venituri prin aplicarea uneicote de impozit final de 16%;
  • primele de asigurari suportate de societatea comerciala (sau de o persoana fizica independenta sau de orice alta entitate care desfasoara o activitate) pentru o persoana fizicain legatura cu care suportatorul nu are o relatie generatoare de venituri din salarii suntconsiderate, din punct de vedere fiscal, venituri ale acestei persoane fizice.

Platitorul care suporta primele de asigurare calculeaza impozitul aplicand cota de 16% asupra venitului reprezentand primele de asigurare si il vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare realizarii acestuia.
Impozitul calculat reprezinta impozit final;

  • primele de asigurari (altele decat cele obligatorii) suportate de un angajator pentrusalariatii proprii sau pentru alti beneficiari de venituri din salarii, reprezinta venituriimpozabile la nivelul salaratului.Aceste venituri se cumuleaza cu veniturile salariale ale lunii in care sunt platite primelerespective; cota de impozit este 16%.

Veniturile membrilor misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare pentru activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala, in conditii de reciprocitate, in virtutea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor diplomatilor unor acorduri speciale la care Romania este parte.

Veniturile nete in valuta platite personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate la misiunile diplomatice, la oficiile consulare, institutelor culturale ale Romaniei si la alte reprezentante ale Romaniei in strainatate de catre Ministerul Afacerilor Externe, precum si de catre celelalte ministere, organe si institutii de specialitate ale administratiei publice centrale. 

Salariile lunare in valuta ale personalului trimis in misiune permanenta in in misiune strainatate se stabilesc in raport cu nivelul salariului functiei de portar, luat ca baza permanenta de calcul in cuantum net, tinand seama de costul vietii, precum si de conditiile de munca din fiecare tara in care acesta isi desfasoara activitatea. Actul normativ il reprezinta Hotararea Guvernului nr. 837/1995.

Cazarea si contravaloarea chiriei pentru locuintele puse la dispozitia oficialitati-cazare/chirie lor publice, a angajatilor consulari si diplomatici lucrand in afara tarii, in conformitate cu legislatia in vigoare. publicealti oficiali

6.Veniturile primite de oficialii organismelor si organizatiilor internationale ca urmare a activitatii desfasurate in Romania in cadrul acestor organisme. Sunt organisme internationale, Banca Mondiala, F.M.I., O.E.C.D., O.N.U. s.a. aseme-nea organizatii. Pentru a putea acorda scutirea de impozit pentru veniturile rea-lizate, organismele respective vor trebui sa solicite confirmarea calitatii de oficiali a persoanelor implicate de catre Ministerul Afacerilor Externe pentru a putea benefi-cia de scutirea de impozit.

7.Veniturile primite de cetateni straini pentru activitatea de consultanta desfasurata in Romania, in conformitate cu acordurile de finantare nerambursabila incheiate de Romania cu alte state, cu organisme internationale si organizatii neguvernamentale. Memorandumurile de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana cu privire la diferite programe sunt ratificate prin ordonante ale Guvernului ale caror traduceri din limba engleza sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Anexa A „Conditii generale privind memorandumurile de finantare“, titlul I „Finantarea proiectelor“, la art. 1 „Obligatia Comunitatii“, stipuleaza ca orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a C.E.E. vor fi suportate de Beneficiar, termenul Beneficiar fiind inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

Art. 13 „Impozitare si vama“ ale aceleiasi anexe la Memorandumul de finantare prevede ca plata impozitelor nu va fi finantata din finantarea gratuita a C.E.E. (pct. 1) si ca persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului (pct. 4).

Prin aceasta dispozitie sunt vizate de scutirea de la plata impozitului pe venit in Romania numai persoanele fizice din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a C.E.E.

8. Veniturile reprezentand avantaje in bani si/sau in natura primite, in temeiul legi-lor speciale care le reglementeaza, de:

  • persoanele cu handicap;
  • veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi, accidentatii de razboi in afara serviciului ordonat;
  • persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, persoanele deportate in strainatate ori constituite in prizonieri;
  • urmasii eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989;
  • persoanele persecutate din motive etnice de regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945.

Aceste venituri sunt acordate prin legi speciale si cuprind:

  • contravaloarea protezelor acordate gratuit pentru marii mutilati si persoanele care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca, a medicamentelor gratuite, accesului gratuit la sanatorii si baze de tratament apartinand Ministerului Sanatatii si Familiei, Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne;
  • contravaloarea transportului urban gratuit cu mijloacele de transport in comun si altele asemenea, prevazute a fi acordate persoanelor care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • contravaloarea protezelor acordate gratuit marilor mutilati si persoanelor care
    si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca;
  • contravaloarea asistentei medicale si a medicamentelor acordate in mod gratuit si prioritar, atat in tratament ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarilor, a transportului gratuit cu mijloacele de transport in comun si pe calea ferata romana, contravaloarea biletului gratuit, pentru tratament intr-o statiune balneoclimaterica si altele asemenea, prevazute a fi acordate persoanelor care intra sub incidenta prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • contravaloarea calatoriilor gratuite la clasa I pe calea ferata, gratuitatile pe mijloacele de transport in comun in mediul urban, a lemnelor de foc sau echivalent carbuni, a asistentei medicale gratuite in toate institutiile medicale civile de stat sau militare si asigurarea de medicamente gratuite atat in tratamentele ambulatorii, cat si pe timpul spitalizarii, a biletelor de tratament gratuite, in limita posibilitatilor existente, in statiuni balneoclimaterice, a protezelor, a carjelor, a ghetelor ortopedice, a carucioarelor, a aparatelor auditive si implanturilor cardiace, mijloacelor moto si auto speciale pentru cei handicapati locomotor si altele asemenea, potrivit Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata;
  • contravaloarea transportului urban gratuit cu mijloace de transport in comun
    pentru adultii cu handicap accentuat si grav si pentru asistentii personali sau
    pentru insotitorii acestora, a transportului interurban gratuit cu trenul, asistenta
    medicala gratuita in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a
    Guvernului nr. 150/2002 si ale reglementarilor emise de Ministerul Sanatatii si
    Familiei, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, si altele asemenea, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata si modificata prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare.

9.Veniturile din salarii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav si accentuat,incadrate cu contract individual de munca numai la locul unde se afla functia de baza.

Potrivit art. 55 lit. k1) alin. (4) din Codul fiscal aplicabil pentru anul 2007, vor fi neimpozabile numai veniturile din salarii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, la functia de baza.

Veniturile din salarii realizate de persoanele cu handicap grav sau accentuat, incadrate cu contract individual de munca deveneau venituri neimpozabile cu data de  1 mai 2005.

Aceasta categorie de persoane a beneficiat in perioada 2000–2004 de deduceri personale suplimentare acordate in functie de gradul de handicap sau de invaliditate.

Exonerarea de la impozit a veniturilor din salarii realizate de aceste persoane s-a vrut a fi elementul de echilibrare a eliminarii deducerilor suplimentare acordate acestora.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, sfera scutirilor este restransa, persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat vor plati impozit pe salarii pentru salariile realizate in afara functiei de baza.
10. Premii si orice alte avantaje in bani si/sau in natura (drepturi sub forma de cazare, masa, transport si alte asemenea) obtinute de elevi si studenti in cadrul competitiilor interne si internationale, inclusiv elevi si studenti nerezidenti in cadrul competitiilor desfasurate in Romania, cum sunt:

  • premii obtinute la concursuri pe obiecte sau discipline de invatamant, pe meserii, cultural-stiintifice, festivaluri, simpozioane, concursuri tehnico-stiintifice, premii obtinute la campionate si concursuri sportive scolare, nationale si internationale;
  • contravaloarea avantajelor sub forma de masa, cazare si transport;
  • alte drepturi materiale primite de participanti cu ocazia acestor manifestari;
  • altele asemenea.

11. Venituri astfel cum sunt prevazute in contractul de munca, cum sunt:

  • ajutoarele de inmormantare, acordate salariatilor, cat si in cazul altor persoane, potrivit clauzelor din contractele de munca sau prevederilor din legi speciale, indiferent de sursa din care sunt acordate;
  • ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale;
  • ajutoarele pentru bolile grave si incurabile;
  • ajutoarele pentru nastere;
  • veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor si cadourile oferite salariatelor.

Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Pentru un asemenea cadou in cuantum de 200 lei, diferenta peste plafonul de venit neimpozabil de 50 lei va reprezenta venit impozabil.

Angajatorii pot acorda daruri neimpozabile sub forma de bunuri sau de bani, cu ocazia zilei de 8 martie, salariatelor, la nivelul sumei de 1.500.000 lei pentru fiecare persoana. Sotiile angajatilor nu pot beneficia de aceasta facilitate. Aceste venituri sunt neimpozabile la nivelul persoanelor care le primesc si se includ in fondul de salarii.

Veniturile primite de salariati sub forma primelor de sarbatori se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se platesc aceste prime, cu exceptia veniturilor sub forma cadourilor pentru copiii minori ai salariatilor, in limita a 150 lei pe copil, cu conditia sa existe o prevedere in acest sens in contractul de munca.

Calculul si retinerea impozitului lunar

Se efectueaza de catre angajator, la data ultimei plati a veniturilor din salarii aferente fiecarei luni, conform prevederilor art. 57 din Codul fiscal, indiferent daca veniturile din salarii se platesc o singura data pe luna sau sub forma de avans si lichidare. In situatia in care plata primei de sarbatori se efectueaza in cursul unei luni, acestea vor reprezenta din punctul de vedere al metodologiei de calcul a impozitului plati intermediare.

Astfel, impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata, prin aplicarea cotei de 16% asupra platilor intermediare diminuate cu contributiile obligatorii, dupa caz.

La data ultimei plati a drepturilor salariale aferente unei luni, impozitul se calculeaza asupra veniturilor totale din luna respectiva, prin cumularea drepturilor salariale respective cu platile intermediare.

Impozitul de retinut la aceasta data reprezinta diferenta dintre impozitul calculat asupra veniturilor totale si suma impozitelor retinute la platile intermediare.

Potrivit pct. 19 lit. e) si g) din Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in sintagma salariile individuale brute realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca asupra carora se calculeaza contributia individuala de asigurari sociale de 9,5% sunt incluse premiile anuale si cele din cursul anului sub diferite forme, altele decat cele reprezentand participarea salariatilor la profit, sumele platite din fondul de salarii conform legii sau contractelor colective de munca (al 13-lea salariu, prime de vacanta, aprovizionare de iarna, prime acordate cu ocazia sarbatorilor nationale sau religioase etc.). Prin urmare, veti calcula contributia individuala de asigurari sociale a asiguratilor asupra primelor de aceasta natura.

Contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, aplicata asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit. Asadar veti datora contributia de 6,5% asupra sumelor respective, temeiul il reprezinta art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006.

Nu veti datora contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj asupra sumelor respective, intrucat potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala in cota de 1%, aplicata numai asupra salariului de baza lunar brut.

Nu veti datora contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj asupra sumelor respective, intrucat potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala in cota de 1%, aplicata numai asupra salariului de baza lunar brut.

Nu veti datora contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj asupra sumelor respective, intrucat potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala in cota de 1%, aplicata numai asupra salariului de baza lunar brut.

In ceea ce priveste contributiile datorate de angajator, baza de calcul a acestora se identifica in mare parte cu fondul de salarii care include din punctul nostru de vedere si primele acordate salariatilor.

Din punctul de vedere al tratamentului fiscal la nivelul persoanei fizice, potrivit art. 55 alin. (4) lit. a), veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, astfel cum este prevazut in contractul de munca, sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane nu depaseste 150 lei.

Plafonul stabilit pentru cadourile oferite de angajatori copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase se aplica atat darurilor constand in bunuri, cat si celor in bani, in cazul tuturor angajatorilor de forta de munca.

Un caz special il reprezinta acordarea de tichete cadou. Veniturile primite de salariati de la angajatorii acestora sub forma tichetelor cadou sunt impozitate prin cumularea cu veniturile de aceasta natura ale lunii in care sunt platite primele de asigurare. Aceste tichete cadou pot fi acordate drept premii pentru rezultate obtinute in munca,  pentru evenimente deosebite.

Avantajele primite de salariati sub forma de tichete cadou reprezinta venituri neimpozabile conform art. 56 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 571/2004 privind Codul fiscal, numai daca acestea sunt acordate sub forma de „cadouri oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia s...t Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase s...t, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei“.

Tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.

In situatia folosirii sistemului de acordare a tichetelor cadou pentru rezultatele deosebite obtinute, drept stimulent in schemele de motivare a salariatilor, pentru tichete sarbatorirea unor evenimente speciale din viata personala si profesionala a salariatului cadou sunt asimilate din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si impozitate potrivit art. 58 din Codul fiscal.

Angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Codul muncii sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.

Daca aceste tichete cadou sunt oferite persoanelor fizice in afara unei relatii contractuale de munca sau generatoare de venituri din salarii, se vor impozita prin retinere la sursa numai cu cota de 16% in temeiul art. 78 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste tratamentul fiscal la nivelul persoanei juridice, potrivit art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile reprezentand cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori ai salariatilor sunt deductibile in masura in care se incadreaza in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Dorim sa mentionam ca prin Legea nr. 343/2006, sfera de cuprindere a cheltuielilor pe aceste destinatii se largeste permitand angajatorului includerea in cadrul acestei limite a cadourilor in bani sau in natura oferite atat copiilor minori, cat si salariatilor;

  • contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, intemeiul art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, astfel cum este prevazut in contractul de munca. De asemenea, nu este impozabila:

– distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca parcurs de salariat cu vehiculul din patrimoniul angajatorului cu folosinta mixta, pus la dispozitia salariatului; nefiind cuprinsa la evaluarea avantajului folosirii in scop personal,potrivit pct. 79 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (4) din Codul fiscal, reprezinta element de venit neimpozabil;

– contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre localitatea in care angajatii isi au domiciliul si localitatea unde se afla locul de munca al aces-tora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situatiile in care nu se asigura locuinta sau in situatiile in care nu se suporta contravaloarea chiriei, conform legii (art. 55 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal);

– contravaloarea abonamentelor sau permiselor de calatorie pe mijloacele de trans-port in comun pentru angajatii a caror activitate presupune deplasarea in interiorullocalitatii. Acestea nu reprezinta avantaje, temeiul reprezentandu-l pct. 77 liniuta 1din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal). Daca permisele de calatorie pe orice mijloace de transport sunt folosite in scoppersonal, acestea vor reprezenta venituri impozabile in temeiul art. 55 alin. (3) lit. f)din Codul fiscal;

  • costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru sa-prestatii lariatii proprii sau alte persoane. pentru Aceste venituri, cu exceptia celor limitate la cuantumul de 150 lei, sunt neimpozabile indiferent de cuantumul in care sunt acordate si daca sunt acordate potrivit si odihna prevederilor contractului de munca.

12. Tichetele de cresa, acordate in temeiul Legii nr. 193/2006

Tichetele de cresa pot fi utilizate de catre salariati numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul salariatului, in situatia in care nu beneficiaza de conce-diul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.

Valoarea nominala a tichetelor de cresa se indexeaza semestrial cu indicele inflatiei comunicat de Institutul National de Statistica, fiind, incepand cu data de 1 iunie 2006, in cuantum de 300 lei.

Tichetele de cresa vor fi distribuite salariatilor, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, incredintat in vederea adoptiei sau dat in plasament, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela, cu exceptia celor dati in plasament la asistentul maternal profesionist si a celor pentru care s-a dispus masura plasamentului de urgenta, pe baza urmatoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea tichetului de cresa;
  • actul doveditor eliberat de cresa sau, dupa caz, unitatea educationala la care este inscris copilul;
  • declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte sau, dupa caz, tutorele nu beneficiaza de tichete de cresa;
  • declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte nu beneficiaza de concediul si indemnizatia care se acorda pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • livretul de familie eliberat potrivit Hotararii Guvernului nr. 495/1997 privind continutul, eliberarea si actualizarea livretului de familie, cu modificarile ulterioare.

In situatia in care nu a fost eliberat livretul de familie, cererea va fi insotita de copia certificatului de nastere al copilului sau a extrasului de nastere. In cazul in care salariatul v-a prezentat extrasul de nastere, el va avea obligatia ca in termen de 30 de zile de la eliberarea certificatului de nastere sa va prezinte copia acestuia;

  • alte elemente solicitate de angajator, potrivit regulamentului intern, cum ar fi precizarea unitatii emitente a tichetelor de cresa, criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete, criterii si perioade pentru care salariatii nu primesc tichete de cresa.

13. Tichetele de masa si drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare

  • alocatia individuala de hrana acordata sub forma tichetelor de masa, primita de angajati si suportata integral de angajator, potrivit Legii nr. 142/1998 privind acorarea tichetelor de masa.

Salariatii din cadrul societatilor comerciale care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator.

Actele normative care reglementeaza acest domeniu sunt:

  • Legea nr. 142 din 9 iulie 1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998;
  • Hotararea Guvernului nr. 5 din 14 ianuarie 1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999, prin care sunt stabilite si conditiile de acordare.

IMPORTANT:

Potrivit art. 55 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, tichetelede masa si drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare sunt venituri neimpozabile.

Incepand cu luna septembrie 2006, valoarea nominala indexata a unui tichet de masa este de 7,41 lei si a fost stabilita prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 586 din 31 iulie 2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 675 din 7 august 2006.

Legislatia stabileste, in mod special, valori diferite ale alocatiei de hrana pentru diferite ramuri de activitate, cum ar fi:

  • alocatia pentru personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave; reglementarea in materie este Hotararea Guvernului nr. 185/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 4 mai 1994, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 217/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 30 martie 2005; pentru aceasta categorie de persoane, alocatia este cuprinsa intre 18,5 si 20 lei RON, in functie de categoria de personal si de nave pe care este imbarcat;
  • alocatia pentru personalul din sistemul administratiei penitenciarelor; actul normativ care reglementeaza alocarea unei cote zilnice de hrana este Hotararea Guvernului nr. 1848/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.112 din 27 noiembrie 2004; personalul apartinand sistemului administratiei penitenciare beneficiaza, pentru perioada in care se afla in activitate, de o alocatie de hrana zilnica;
  • alocatia pentru personalul minier; plafonul valoric al mesei calde zilnice este stabilit prin Hotararea Guvernului nr. 969/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 526 din 25 octombrie 2000 s.a.;
  • alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si dinregiile autonome/societatile comerciale cu specific deosebit;
  • alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea;
  • alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si alocatii internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
  • contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asi-gurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;
  • drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul de apararenationala, ordine publica si siguranta nationala.

14. Contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate.

Locuintele acordate ca urmare a specificitatii activitatii sunt acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta  permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.

In opinia noastra, repartitia de serviciu prin care se acorda folosinta unei locuinte in interesul cerut de activitatea desfasurata, data de o societate comerciala se poate incadra in conditiile impuse de legiuitor.

Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul angajatorului si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Conditiile de inchiriere a acestor locuinte se stabilesc de catre conducerea societatii comerciale.

15 Contravaloarea echipamentelor tehnice, echipamentului individual de protectie si de lucru, alimentatiei de protectie, medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, alte drepturi de protectie a muncii, precum si uniformele obligatorii si drepturile de echipament ce se acorda potrivit legislatiei in vigoare, cum ar fi:

  • contravaloarea echipamentelor tehnice primite de angajat sub forma de aparatura, dispozitive, unelte, alte mijloace asemanatoare, necesare in procesul muncii;
  • contravaloarea echipamentului individual de protectie cu care este dotat fiecare participant in procesul muncii pentru a fi protejat impotriva factorilor de risc;
  • contravaloarea echipamentului individual de lucru care cuprinde mijloacele primite de un angajat in vederea utilizarii lor in timpul procesului muncii pentru a-i proteja imbracamintea si incaltamintea;
  • contravaloarea alimentatiei de protectie primite in mod gratuit de persoanele fizice care lucreaza in locuri de munca cu conditii grele si vatamatoare;
  • contravaloarea materialelor igienico-sanitare primite in mod gratuit de persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in locuri de munca al caror specific impune o igiena personala deosebita; personalul navigant si alte categorii de personal, potrivit legii;
  • contravaloarea medicamentelor primite de cadrele militare in activitate, sportivi,
  • contravaloarea echipamentului si a materialelor de resortul echipamentului, cum ar fi: materiale de spalat si de igiena, materiale de gospodarie, materiale pentru atelierele de reparatii si intretinere, rechizite si furnituri de birou, primite in mod gratuit de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, in conditiile legii;
  • altele asemenea.

Sumele, indiferent de cuantum, acordate salariatilor de persoanele juridice16 platitoare de impozit pe profit, pentru acoperirea:

  • cheltuielilor de transport si cazare,
  • a indemnizatiei sau diurnei acordate pe perioada delegarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului.

La nivelul persoanei juridice, suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate este deductibila in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.

Cheltuielile de transport, cazare si indemnizatia acordata salariatilor, in cazul angajatorului care realizeaza pierdere in exercitiul curent si/sau din anii precedenti, sunt limitate la nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.

Societatea comerciala „Marchiza“ S.R.L., platitoare de impozit pe profit, stabileste in contractele de munca incheiate clauze diverse privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca. Astfel, in mod special, contractul de munca al domnului Marinescu – care are drept sarcina de serviciu si incheierea de contracte in strainatate, cuprinde clauze speciale privind acordarea diurnei de deplasare, al carei cuantum stabilit prin negociere depaseste nivelul minim al diurnei stabilit prin actele normative ce se aplica in institutiile publice.

Nu veti cuprinde in baza impozabila la nivelul persoanei fizice sumele reprezentand diurna pe perioada deplasarii si delegarii in strainatate in cuantumul acordat salariatului, astfel cum a fost negociat in contractul de munca. Temeiul legal il reprezinta art. 55 alin. (4) lit. g) din Titlul III – Impozit pe venit al Codului fiscal adoptat prin Legea nr. 571/2003. Potrivit reglementarilor in vigoare in ceea ce priveste determinarea impozitului pe profit, cheltuielile cu diurna care depasesc de maximum 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice reprezinta cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil. Nu veti trata diurna ca un venit impozabil la nivelul persoanei fizice, aceasta fiind neimpozabila in cuantu-mul integral acordat de angajator. Prin urmare, partea care depaseste plafonul admis ca deductibil la calculul profitului impozabil se impoziteaza numai la nivelul persoanei juridice.

In cazul personalor juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, care acorda indemnizatii pe perioada delegarii, sumele acordate peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia acor-data pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru salariatii din institutiile publice, reprezinta venituri asimilate salariilor.

Veti distinge intre urmatoarele probleme:

  • acordati salariatilor pe perioada delegarii in alta localitate, in interesul serviciului, pentru compensarea cheltuielilor personale si al carei cuantum este actualizat periodic, suma denumita indemnizatie zilnica de delegare, potrivit Hotararii Guvernului nr. 1860/2006, privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului.

Important:

Valoarea indemnizatiei zilnice de delegare stabilit pentru institutii publice este, incepand cu data de 1 ianuarie 2007, 13 lei zilnic.

Veti considera fiecare 24 de ore cate o zi de delegare. Numarul zilelor calendaristice in care salariatul se afla in delegare se socoteste de la data si ora plecarii pana la data si ora inapoierii mijlocului de transport din si in localitatea unde isi are locul permanent de munca.

Important:

Pentru delegare cu o durata de o singura zi, precum si pentru ultima zi, in cazul delegarii de mai multe zile, indemnizatia se acorda numai daca durata delegarii este de cel putin 12 ore.

  • acordati salariatilor trimisi in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar; aceasta are rolul de acoperire a cheltuielilor de hrana, a celor marunte uzuale, precum si a costului transportului in interiorul localitatii in care isi desfasoara activitatea salariatul, indemnizatie zilnica in valuta, denumita diurna. Diurna in valuta se diferentiaza pe doua categorii si se acorda la nivelul prevazut pentru fiecare tara in care are loc deplasarea.

Diurna in valuta se acorda astfel:

  1. – in cazul in care se foloseste ca mijloc de transport avionul, diurna se va acorda pe perioada cuprinsa intre momentul decolarii avionului, la plecarea in strainatate, si momentul aterizarii avionului, la sosirea in tara, si de pe aeroporturile care constituie puncte de trecere a frontierei de stat a Romaniei;
  2. – in cazul in care se foloseste ca mijloc de transport trenul sau mijloacele auto, diurna se va acorda pe perioada cuprinsa intre momentul trecerii cu trenul sau cu mijloacele auto prin punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, atat la plecarea in strainatate, cat si la inapoierea in tara.

Important:

Va atragem atentia ca pentru fractiunile de timp care nu insumeaza 24 de ore, diurna se acorda astfel:

  • in cuantum reprezentand 50% pentru o perioada de pana la 12 ore;
  • in cuantum reprezentand 100% pentru perioada care depaseste 12 ore.

16. Sumele primite, potrivit dispozitiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare in interesul serviciului astfel cum este explicat in Sectiunea S 11 – Salarii si venituri asimilate.

Cheltuielile de mutare in interesul serviciului sunt acele cheltuieli cu transportul personal si al membrilor de familie ai angajatului, precum si al bunurilor din gospodarie, cu ocazia mutarii salariatului intr-o alta localitate decat cea de domiciliu, in situatia in care, potrivit dispozitiilor legale, se suporta sau se deconteaza deangajator. Pentru a fi neimpozabile, aceste cheltuieli trebuie sa reflecte vointa unei legi speciale.

18. Indemnizatiile de instalare ce se acorda o singura data, la incadrarea intr-o unitate situata intr-o alta localitate decat cea de domiciliu, in primul an de activitate dupa absolvirea studiilor, in limita unui salariu de baza la angajare, acordate potrivit legii.

20. Indemnizatiile de instalare si mutare acordate potrivit legilor speciale, personalului din institutiile publice si celor care isi stabilesc domiciliul in localitati din zone defavorizate stabilite potrivit legii, in care isi au locul de munca.

Sumele reprezentand platile compensatorii:

  • calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute ca urmare a concedierilor colective;
  • calculate pe baza salariului mediu net pe economie, primite de personalul civil din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala la incetarea raporturilor de munca sau de serviciu, ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, acordate potrivit legii;
  • calculate pe baza soldelor lunare nete, acordate personalului militar trecut in rezerva sau al carui contract inceteaza ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, inclusiv:
  1. – ajutoarele stabilite in raport cu solda lunara neta, acordate acestora la trecerea in rezerva sau direct in retragere cu drept de pensie sau celor care nu indeplinesc conditiile de pensie;
  2. – ajutoarele sau platile compensatorii primite de politisti aflati in situatii similare, al caror cuantum se determina in raport cu salariul de baza lunar net, acordate potrivit legislatiei in materie.

21.Veniturile din salarii realizate ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator

Angajatorii vor considera venituri neimpozabile veniturile din salariile realizate ca urmare a unei activitati de creare de programe pentru calculator. In randul angajatorilor care acorda salariatilor sai facilitatea stabilita de prevederile Codului fiscal intra urmatoarele persoane juridice:

  • persoanele juridice romane de drept public;
  • societatile comerciale care isi desfasoara activitatea in Romania conform legislatiei romane in vigoare si care au in obiectul de activitate „crearea de programe pentru calculator“, conform codurilor C.A.E.N. 7221 – Editarea de programe si 7222 – Consultanta si furnizare de alte produse software.

Clasificarea activitatilor din economia nationala – CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, a fost actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 601 din 26 noiembrie 2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie 2002.

Conditiile care trebuie indeplinite cumulativ de catre persoanele fizice pentru a putea beneficia de scutirea de impozit pe veniturile din salarii vizeaza pregatirea salariatilor si modul de desfasurare a activitatii in cadrul angajatorului, cuantumul veniturilor realizate de angajator din activitatea salariatilor respectivi.

Conditiile legate de pregatirea salariatilor si modul de desfasurare a activitatii acestora sunt:

a) posturile pe care sunt angajate persoanele fizice corespund ocupatiilor de analist, programator, proiectant de sistem informatic, inginer/programator de sistem informatic, administrator baze de date, inginer software sau manager de proiect informatic;

b) presteaza in mod efectiv urmatoarele activitati de:

  • analist – acesta are in sarcina activitati de realizare a analizei in vederea definirii specificatiilor pentru construirea efectiva a sistemelor informatice, susceptibile sa raspunda cerintelor utilizatorilor; 
  • programator – acesta are in sarcina activitati de realizare a programelor pentru calculator, conform unor specificatii predefinite, si asamblarea lor in sisteme coerente, inclusiv testarea in vederea asigurarii conformitatii cu specificatiile; 
  • proiectant de sistem informatic – acesta are in sarcina activitati care combina aptitudinile analitice si de proiectare bazate pe cunostinte de specialitate, cu cunostinte in utilizarea instrumentelor software sau a limbajelor de programare, in vederea producerii si implementarii unor solutii functionale care sa cores-punda cerintelor predefinite sau unor necesitati organizationale;
  • inginer sau programator de sistem informatic – acesta are in sarcina activitati care combina aptitudinile analitice si de proiectare cu cunostinte adecvate de tehnologie software si hardware in vederea definirii, proiectarii, realizarii, testarii, implementarii si modificarii sistemelor informatice ce contin software ca principala componenta;
  • administrator al bazei de date – acesta are in sarcina activitati de furnizare a expertizei de specialitate si a asistentei practice in managementul sistemelor de baze de date si in utilizarea datelor informatice pentru a raspunde cerintelor sistemului informatic in orice moment al ciclului de viata, in conformitate cu criteriile de calitate definite;
  • inginer de software – acesta are in sarcina activitati de adaptare si/sau de armonizare a solutiilor hardware, software si a sistemelor de operare si ale apli-catiilor existente sau proiectate la necesitatile reale sau estimate ale utilizato-rilor, in ideea indeplinirii cerintelor privind satisfacerea gradului de solicitare (timpul de raspuns);
  • manager de proiect informatic – acesta are in sarcina activitati de coordonare a sistemelor de dezvoltare specifice aplicatiilor informatice majore, inclusiv coordonarea personalului si urmarirea cerintelor proiectelor (informatii/date necesare programare, analiza). Managerii de proiect dezvolta, planifica, analizeaza, estimeaza si stabilesc prioritatile aferente componentelor ce urmeaza sa fie realizate, stabilesc fazele si termenele de executie ale proiectelor; conditii pentru acordarea scutirii de impozit pe veniturile din salarii

Va atragem atentia ca, in calitate de angajator, puteti acorda scutirea de impozit pe veniturile din salarii numai salariatilor angajati in baza unui contract individual de munca, la locul unde acestia au functia de baza.

c) postul ocupat face parte dintr-un compartiment specializat de informatica,evidentiat in organigrama angajatorului; prin compartiment specializat de infor-matica se intelege centru de calcul, directie, departament, oficiu, serviciu, birou,compartimente sau altele asemenea;

d) sunt absolventi ai unor institute de invatamant superior de lunga durata acredi-tate; pe diploma de absolvire este inscrisa una din specializarile: automatica,calculatoare, informatica, cibernetica, matematica sau electronica.

Lista specializarilor este:

  1. Automatica si informatica industriala
  2. Calculatoare, Inginerie electrica si calculatoare
  3. Electronica, Electronica aplicata, Electronica si telecomunicatii, Comunicatii
  4. Matematica, Matematica informatica
  5. Informatica, Informatica economica, Informatica aplicata
  6. Cibernetica si informatica economica, Cibernetica si previziune economica, Contabilitate si informatica de gestiune.

Pentru indeplinirea acestei conditii, salariatii vor prezenta angajatorului diploma de absolvire in copie legalizata sau adeverinta eliberata de facultatea de profil care atesta absolvirea unei forme de invatamant superior de lunga durata avand inscrisa una dintre specializarile admise. Diplomele de absolvire trebuie sa fie ale unei forme de invatamant superior de lunga durata, avand inscrisa una dintre specializarile mentionate;

e) pe langa primele conditii care sunt in puterea salariatului de a le indeplini, legiuitorul a mai impus o alta conditie ce trebuie indeplinita alaturi de celelalte.

Pentru a putea acorda scutirea de impozit pe veniturile din salarii, angajatorul va trebui sa realizeze in anul fiscal prece-dent din activitatea de creare de programe de calculator, destinate comercializarii pe baza de contract, un venit anual de cel putin 10.000 dolari S.U.A. pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea respectiva.

Daca o persoana juridica a realizat pe anul precedent (sau o fractiune din anul precedent) 400.000 USD, ea poate acorda scutirea de impozit pe venitul obtinut din activitatea de programe pentru calculator unui numar de maximum 40 de programatori (400.000 USD : 10.000 USD), in situatia in care si celelalte conditii cumulative sunt indeplinite;

f) transformarea in lei a venitului de 10.000 dolari se face pe baza cursului de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul.

Incadrarea unei persoane in categoriile de activitati sau de ocupatii si neimpozitarea veniturilor din salarii pentru aceasta categorie de salariati constituie responsabilitatea angajatorului.

Exemplu:

Societatea comerciala Programex S.R.L. a realizat din activitatea de creare de programe, in anul 2006, un venit anual de 200.000 dolari S.U.A. (10.000 dolari S.U.A. x 20 salariati) cu o echipa formata din 15 programatori. Acestia, precum si alti 5 pe care societatea ii poate angaja in 2007, vor putea beneficia, de neimpozitarea salariului. Conditia prevede ca cei 10.000 dolari S.U.A. reprezinta venitul angajatorului, iar incadrarea unei persoane in categoriile de activitati sau de ocupatii, in scopul beneficierii de scutirea de impozit constituie responsabilitatea angajatorului.

In calitate de angajator veti constitui un dosar care se va pastra la sediu in vederea controlului, cu urmatoarele documente justificative:

  • actul constitutiv, in cazul societatilor comerciale;
  • organigrama angajatorului;
  • fisa postului;
  • copie legalizata de pe diploma de absolvire;
  • carnetul de munca sau copie de pe carnetul de munca;
  • statul de plata intocmit separat pentru angajatii care beneficiaza de scutire, care se depune lunar la inspectoratele teritoriale de munca;
  • comanda interna, aprobata de organul de conducere abilitat al angajatorului, care sa ateste procesul de creare de programe pentru calculator;
  • balanta analitica in care sa fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru calculator.

Exemplu:

Societatea comerciala Softex S.R.L., infiintata in luna ianuarie 2007, nu va putea acorda salariatilor sai care indeplinesc conditiile legate de pregatirea profeionala si modul de desfasurare a activitatii scutirea de impozit pe salarii in anul 2007, intrucat conditia privind realizarea unui venit de 10.000 dolari S.U.A. in anul precedent nu este indeplinita.

22. Sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitati dependente desfasurate intr-un stat strain, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv.

Fac exceptie veniturile salariale platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, care sunt impozabile, indiferent de perioada de desfasurare a activitatii in strainatate.

Veti impozita, in calitate de angajator, in Romania veniturile din salarii platite din Romania de catre dumneavoastra, pentru activitatea salariala desfasurata in strainatate de catre persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania indiferent de perioada de desfasurare a activitatii in strainatate. Acesta este cazul, de exemplu, al salariatilor romani trimisi de un angajator roman sa execute anumite contracte in strainatate.

Important:

Persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, care desfasoara activitate salariala in strainatate si sunt platite pentru activitatea salariala desfasurata in strainatate de catre angajatorul roman, se impun in Romania pentru veniturile realizate din activitatea salariala desfasurata in strainatate. In situatia in care persoanele in cauza desfasoara o activitate salariala in strainatate ce depaseste o perioada de 183 de zile in cursul anului fiscal vizat, venitul respectiv se va impune si in statul in care se desfasoara activitatea.

In aceasta situatie, la impunerea veniturilor realizate din desfasurarea unei activitati dependente in strainatate de persoana fizica romana se va tine cont de prevederile conventiei privind evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain.

Pentru aplicarea prevederilor conventiei, persoana fizica romana trebuie sa prezinte, in original, organelor fiscale din strainatate, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de organele noastre fiscale si totodata sa ceara acestora, la sfarsitul perioadei de lucru, certificatul de atestare a impozitului platit in strainatate.

23. Cheltuielile efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatului legata de activitatea desfasurata de acesta pentru angajator.

In cazul in care participarea la cursurile sau stagiile de formare profesionala este initiata de angajator, toate cheltuielile ocazionate de aceasta participare sunt suportate de catre acesta.

Daca participarea la cursurile sau la stagiul de formare profesionala presupune scoaterea integrala din activitate, contractul individual de munca al salariatului respectiv se suspenda, acesta beneficiind de o indemnizatie platita de angajator, prevazuta in contractul colectiv de munca aplicabil sau in contractul individual de munca, dupa caz.

Indemnizatia platita de angajator, prevazuta in contractul colectiv de munca aplicabil sau in contractul individual de munca, dupa caz, pe perioada participarii salariatilor la cursurile sau la stagiul de formare profesionala care presupune scoaterea integrala din activitate, potrivit art. 194 alin. (3) din Codul muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, reprezinta venit de natura salariala care se supune impozitarii in conformitate cu prevederile art. 58 din Codul fiscal.

Costul abonamentelor telefonice si al convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu.

Avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul angajarii si implicit la momentul acordarii.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 17 Aprilie 2007

Votati articolul "VENITURI NEINCLUSE IN SFERA DE IMPOZITARE":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X