Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007

Intrebare:

Care este regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007?

Raspuns:

Asa dupa cum bine stiti, a fost o intreaga discutie despre “supravietuirea” microintreprinderilor dupa momentul aderarii. Initial, inclusiv prin proiectul de modificare a Codului fiscal, s-a prevazut abrogarea tuturor dispozitiilor referitoare la Titlul IV “Impozitul pe veniturile microintreprinderilor”, deci se intentiona renuntarea la mentinerea unui astfel de regim de impozitare, diferentiat, datorita faptului ca era privit ca o facilitate (mai putin agreata in interiorul Uniunii).

Cert este ca aceste intentii s-au modificat, iar Legea nr. 343/2006, de modificare a Codului fiscal, a pastrat, cu cateva modificari importante, regimul actual de impozitare a microintreprinderilor.

Deci, pentru anul 2006 dispozitiile aplicabile pentru determinarea regimului de impozitare sunt cele cuprinse in Titlul IV din Codul fiscal – Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile intervenite pana la data aparitiei Legii nr. 343/2006 (1 august).

Sunt asadar considerate microintreprinderi toate societatile care indeplinesc, cumulativ (pana la data de 31 decembrie 2005 – “anul fiscal precedent”) conditiile:

     

  1. in obiectul de activitate este inscrisa productia de bunuri materiale, prestarea de servicii si/sau comertul;   
  2. are intre 1 si 9 salariati (inclusiv);

  3. veniturile nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro;

    Cartea Verde a Contabilitatii 2015
    Cartea Verde a Contabilitatii 2015

    Vezi detalii

    117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
    117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

    Vezi detalii

    Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
    Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

    Vezi detalii


  4. capitalul social este detinut de persoane fizice sau juridice, altele decat statul, autoritatile locale sau institutiile publice.

Plata impozitului pe venit, in calitate de microintreprindere se face prin exprimarea optiunii persoanei juridice respective de a fi impozitata in acest mod:

  • pentru persoanele juridice constituite in cursul anului 2006 optiunea se exprima la data inregistrarii in registrul comertului (prin depunerea unui formular de inregistrare fiscala), daca indeplineste toate conditiile mentionate iar conditia referitoare la angajarea a cel putin unu salariat se indeplineste in termen de 60 de zile de la inmatricularea societatii.

  • pentru persoanele juridice constituite anterior, platitoare de impozit pe profit, optiunea se exercita la inceputul anului fiscal (pana la 31 ianuarie) urmator celui in care indeplinesc conditiile, prin comunicarea data organului fiscal teritorial

Neindeplinirea oricareia dintre conditii duce la incadrarea acelei societati ca platitoare de impozit pe profit, incepand cu anul urmator celui in care conditia nu s-a realizat si fara posibilitatea de a reveni, chiar daca sunt indeplinite din nou conditiile, la impozitarea pe venit.

Nu pot opta pentru impozitarea ca microintreprindere societatile, persoane juridice romane, care desfasoara activitati in domeniile: bancar, asigurari si reasigurari, piata de capital (cu exceptia intermedierilor in aceste domenii), jocuri de noroc, pariuri sportive, cazinouri sau acele persoane care au capitalul social detinut de un actionar/asociat persoana juridica ce are peste 250 de angajati.

Calculul si plata impozitului se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul. Pana la acest termen se depune si declaratia de impozit pe venit.

Cota de impozit pentru anul 2006 este de 3% (O.U.G. nr. 138/2004) aplicata asupra tuturor veniturilor obtinute de microintreprindere, din orice sursa, din care se scad:

  • veniturile din variatia stocurilor;

  • veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;

  • veniturile din exploatare (cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor)

  • veniturile din provizioane;

  • veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului de stat, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil

  • veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare, pentru pagubele produse la activele corporale proprii.

Prin Legea nr. 343/2006 au fost aduse modificari regimului microintreprinderilor, fata de mentiunile facute anterior urmand sa punctam doar noutatile.

Asadar, incepand cu 1 ianuarie 2007:

  1. Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

1. Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

Prevederea este aplicabila atat societatilor infiintate deja cat si celor ce se vor infiinta dupa 01 ianuarie 2007. Deci societatile comerciale trebuie sa-si defineasca obiectul de activitate (obiectul principal si activitatile secundare).

Daca o societate dezvolta mai multe activitati (exclusiv cele auxiliare), pentru a stabili ordinea lor, se utilizeaza valoarea adaugata bruta la costul factorilor pe care ele o genereaza. Se determina, astfel, activitatea principala si activitatile secundare. Daca lipsesc informatiile pentru valoarea adaugata trebuie sa se utilizeze alte elemente (efectivul de salariati, cifra de afaceri, fondul de salarii etc.).

Daca o activitate determina peste 50% din valoarea adaugata obtinuta de o societate, aceasta activitate este principala. In situatia in care, nici una din activitati nu indeplineste conditia mentionata anterior, trebuie cautate alte modalitati de a stabili activitatea principala.

Pentru mentinerea in limitele privind activitatea principala, este foarte important sa verificati ponderea veniturilor din activitatile de consultanta si management in totalul venituri. Sfatul nostru ar fi sa tineti o evidenta pe fiecare tip de activitate. Aceasta deoarece, se poate intampla ca pe parcursul unui exercitiu financiar, ponderea veniturilor sa varieze iar veniturile din “consultanta si management” sa ajunga la procentul de 50%, desi activitatile de aceasta natura nu au fost indicate la inregistrare drept activitate principala.

Activitatea de consultanta si management nu a fost definita in Codul fiscal de aceea speram ca aceste lamuriri – ce servicii de aceasta natura s-a dorit a fi diminuate din totalul veniturilor – sa fie date prin intermediul normelor de aplicare a Codului fiscal.

In Clasificarea activitatilor din Economia Nationala - CAEN exista mai mult de 30 de activitati care s-ar incadra in acest profil, cum sunt:

  • activitati de consultanta in urbanism, inginerie si alte servicii tehnice;    consultanta in domeniul echipamentelor de calcul (hardware);
  • consultatii referitoare la tipul si configuratia echipamentului de prelucrare automata a datelor si la sistemul de operare asociat;   
  • consultanta si furnizare de programe informatice (software); activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal;
  • activitati de studii de piata si de sondaj;
  •   consultanta pentru afaceri si management;
  • consultanta si reprezentare in procese civile;   
  • consultanta si reprezentare in procese de crima;
  • consultanta si reprezentare in legatura cu litigiile de munca;
  • servicii de consultanta si reprezentare (alta decat cea juridica) a clientilor in fata organelor fiscale;
  • activitatile de management ale holdingurilor;  
  • managementul in comertul exterior, cat si in probleme financiare etc.

2. Cota de impozit pe veniturile microintreprinderilor va fi de 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008 si 3% in anul 2009.   

3. A fost introdusa o exceptie de la regula pastrarii regimului de impozitare in anul neindeplinirii conditiilor (abia incepand cu anul ulterior societatea era impozitata cu impozit pe profit, fara posibilitatea de a reveni la impozit pe venit desi indeplinea conditiile de microintreprindere).

Microintreprinderile care, in cursul anului fiscal, vor depasi plafonul veniturilor de 100.000 euro (echivalent in lei), vor plati impozit pe profit, luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita, fara a se datora majorari de intarziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor efectuate in cursul anului fiscal.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Septembrie 2006


Votati articolul "Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Reevaluare

Intrebare: la 30.11.2011 in contabilitate aveam o cladire cu valoarea de 198625 ron si amortizare 145625 ramas de amortizat 53000 , in urma reevaluarii la 31.12.2011 cladirea are o valoare de 118326 ,deci amortizarea este mai mare decat valoarea in urma reevaluarii ,perioada de amortizare este de 25 ani ,ramas de amortizat 72 de luni . V a rog frumos care sunt inregistrarile contabile si cum trebuie procedat.
Multumesc

Raspuns: Daca nu a existat o reevaluare anterioara, inregistrarea in contabilitate se efectueaza prin nota...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Septembrie 2006 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Grile fiscale pentru examenul din 2015: Consultant fiscal certificat!

    • Vreti sa deveniti consultant fiscal? Avem 120 de intrebari si raspunsuri care va ajuta sa treceti de acest examen cu brio! "Lucrarea Grile fiscale pentru examenul de consultant fiscal 2015 se adreseaza inclusiv celor care au absolvit deja acest examen si care doresc sa isi testeze cunostintele conform celor mai recente modificari legislative. De asemenea, lucrarea este ext...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat si bacsis. Dosar

    •   Expert contabil Anca Ivanov             Actele normative de capatai care reglementeaza utilizarea caselor de marcat sunt Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal, republicata si modificata de nenumarate ori, impreuna cu Hotararea nr. 479 din 18 aprilie 2003, republicata si modificata privind aprobare...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Firmele sanctionate cu suspendarea activitatii isi vor putea recupera amenzile platite

    • Va informam ca in Monitorul Oficial, Partea I nr. 460 din 25 iunie 2015, a fost publicata Legea 166/2015  privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale care modifica OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. In prezent, persoanele sanctionate cu suspendarea activitatii (in urma depistarii in casele de marcat a unor sume nejustificate) pot sa is...» citeste mai departe aici

  • Nou buletin informativ: acte normative importante din perioada 19 - 25 iunie 2015

    • Revenim cu o serie de noutati legislative cu incidenta in materia fiscala si contabila. Urmariti mai jos noutatile, impreuna cu explicatiile oferite pentru fiecare act in parte: 1. Legea nr. 150/2015 pentru modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 (M. Of. nr. 459 din 25 iunie 2015) √ in cadrul lucrarilor de inregistrare sistematica in cadastru si cartea funciara nu se dato...» citeste mai departe aici

  • Regimul compensarii datoriilor intre firme. Rezolvarea propusa de consultantul fiscal

    • In cazul analizat in randurile urmatoare, avem ca subiect o societate care achizitioneaza un echipament tehnologic in suma de 250.000 RON. Profitul impozabil aferent trimestrului in care are loc achizitia este in suma de 180.000 RON. Cum se calculeaza impozitul pe profitul reinvestit, precum si modul de reflectare in rezerva legala, conform art 19 Cod Fiscal? Da, compensarea  intre persoane juridice se poate face si pentru dividende, care se incadreaza in baza legala,...» citeste mai departe aici

  • Cum s-au supus firmele unor abuzuri si ce veste buna au primit. Inspectiile ANAF continua

    • Reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) au transmis zilele trecute un comunicat prin care au anuntat rezultatele obtinute in urma celor mai noi controale derulate. De asemenea, in acelasi comunicat citat de Money.ro se preciza: "Subliniem faptul ca, in paralel cu instrumentarea cazurilor de mare evaziune, actiunile Directiei Antifrauda Fiscala pentru verificarea modului in care sunt respectate obligatiile legale de a utiliza casa de marcat ele...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X