Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007

Intrebare:

Care este regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007?

Raspuns:

Asa dupa cum bine stiti, a fost o intreaga discutie despre “supravietuirea” microintreprinderilor dupa momentul aderarii. Initial, inclusiv prin proiectul de modificare a Codului fiscal, s-a prevazut abrogarea tuturor dispozitiilor referitoare la Titlul IV “Impozitul pe veniturile microintreprinderilor”, deci se intentiona renuntarea la mentinerea unui astfel de regim de impozitare, diferentiat, datorita faptului ca era privit ca o facilitate (mai putin agreata in interiorul Uniunii).

Cert este ca aceste intentii s-au modificat, iar Legea nr. 343/2006, de modificare a Codului fiscal, a pastrat, cu cateva modificari importante, regimul actual de impozitare a microintreprinderilor.

Deci, pentru anul 2006 dispozitiile aplicabile pentru determinarea regimului de impozitare sunt cele cuprinse in Titlul IV din Codul fiscal – Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile intervenite pana la data aparitiei Legii nr. 343/2006 (1 august).

Sunt asadar considerate microintreprinderi toate societatile care indeplinesc, cumulativ (pana la data de 31 decembrie 2005 – “anul fiscal precedent”) conditiile:

     

  1. in obiectul de activitate este inscrisa productia de bunuri materiale, prestarea de servicii si/sau comertul;   
  2. are intre 1 si 9 salariati (inclusiv);

  3. veniturile nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro;

    Cartea Verde a Contabilitatii 2015
    Cartea Verde a Contabilitatii 2015

    Vezi detalii

    Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
    Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

    Vezi detalii

    OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
    OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

    Vezi detalii


  4. capitalul social este detinut de persoane fizice sau juridice, altele decat statul, autoritatile locale sau institutiile publice.

Plata impozitului pe venit, in calitate de microintreprindere se face prin exprimarea optiunii persoanei juridice respective de a fi impozitata in acest mod:

  • pentru persoanele juridice constituite in cursul anului 2006 optiunea se exprima la data inregistrarii in registrul comertului (prin depunerea unui formular de inregistrare fiscala), daca indeplineste toate conditiile mentionate iar conditia referitoare la angajarea a cel putin unu salariat se indeplineste in termen de 60 de zile de la inmatricularea societatii.

  • pentru persoanele juridice constituite anterior, platitoare de impozit pe profit, optiunea se exercita la inceputul anului fiscal (pana la 31 ianuarie) urmator celui in care indeplinesc conditiile, prin comunicarea data organului fiscal teritorial

Neindeplinirea oricareia dintre conditii duce la incadrarea acelei societati ca platitoare de impozit pe profit, incepand cu anul urmator celui in care conditia nu s-a realizat si fara posibilitatea de a reveni, chiar daca sunt indeplinite din nou conditiile, la impozitarea pe venit.

Nu pot opta pentru impozitarea ca microintreprindere societatile, persoane juridice romane, care desfasoara activitati in domeniile: bancar, asigurari si reasigurari, piata de capital (cu exceptia intermedierilor in aceste domenii), jocuri de noroc, pariuri sportive, cazinouri sau acele persoane care au capitalul social detinut de un actionar/asociat persoana juridica ce are peste 250 de angajati.

Calculul si plata impozitului se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul. Pana la acest termen se depune si declaratia de impozit pe venit.

Cota de impozit pentru anul 2006 este de 3% (O.U.G. nr. 138/2004) aplicata asupra tuturor veniturilor obtinute de microintreprindere, din orice sursa, din care se scad:

  • veniturile din variatia stocurilor;

  • veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;

  • veniturile din exploatare (cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor)

  • veniturile din provizioane;

  • veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului de stat, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil

  • veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare, pentru pagubele produse la activele corporale proprii.

Prin Legea nr. 343/2006 au fost aduse modificari regimului microintreprinderilor, fata de mentiunile facute anterior urmand sa punctam doar noutatile.

Asadar, incepand cu 1 ianuarie 2007:

  1. Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

1. Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

Prevederea este aplicabila atat societatilor infiintate deja cat si celor ce se vor infiinta dupa 01 ianuarie 2007. Deci societatile comerciale trebuie sa-si defineasca obiectul de activitate (obiectul principal si activitatile secundare).

Daca o societate dezvolta mai multe activitati (exclusiv cele auxiliare), pentru a stabili ordinea lor, se utilizeaza valoarea adaugata bruta la costul factorilor pe care ele o genereaza. Se determina, astfel, activitatea principala si activitatile secundare. Daca lipsesc informatiile pentru valoarea adaugata trebuie sa se utilizeze alte elemente (efectivul de salariati, cifra de afaceri, fondul de salarii etc.).

Daca o activitate determina peste 50% din valoarea adaugata obtinuta de o societate, aceasta activitate este principala. In situatia in care, nici una din activitati nu indeplineste conditia mentionata anterior, trebuie cautate alte modalitati de a stabili activitatea principala.

Pentru mentinerea in limitele privind activitatea principala, este foarte important sa verificati ponderea veniturilor din activitatile de consultanta si management in totalul venituri. Sfatul nostru ar fi sa tineti o evidenta pe fiecare tip de activitate. Aceasta deoarece, se poate intampla ca pe parcursul unui exercitiu financiar, ponderea veniturilor sa varieze iar veniturile din “consultanta si management” sa ajunga la procentul de 50%, desi activitatile de aceasta natura nu au fost indicate la inregistrare drept activitate principala.

Activitatea de consultanta si management nu a fost definita in Codul fiscal de aceea speram ca aceste lamuriri – ce servicii de aceasta natura s-a dorit a fi diminuate din totalul veniturilor – sa fie date prin intermediul normelor de aplicare a Codului fiscal.

In Clasificarea activitatilor din Economia Nationala - CAEN exista mai mult de 30 de activitati care s-ar incadra in acest profil, cum sunt:

  • activitati de consultanta in urbanism, inginerie si alte servicii tehnice;    consultanta in domeniul echipamentelor de calcul (hardware);
  • consultatii referitoare la tipul si configuratia echipamentului de prelucrare automata a datelor si la sistemul de operare asociat;   
  • consultanta si furnizare de programe informatice (software); activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal;
  • activitati de studii de piata si de sondaj;
  •   consultanta pentru afaceri si management;
  • consultanta si reprezentare in procese civile;   
  • consultanta si reprezentare in procese de crima;
  • consultanta si reprezentare in legatura cu litigiile de munca;
  • servicii de consultanta si reprezentare (alta decat cea juridica) a clientilor in fata organelor fiscale;
  • activitatile de management ale holdingurilor;  
  • managementul in comertul exterior, cat si in probleme financiare etc.

2. Cota de impozit pe veniturile microintreprinderilor va fi de 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008 si 3% in anul 2009.   

3. A fost introdusa o exceptie de la regula pastrarii regimului de impozitare in anul neindeplinirii conditiilor (abia incepand cu anul ulterior societatea era impozitata cu impozit pe profit, fara posibilitatea de a reveni la impozit pe venit desi indeplinea conditiile de microintreprindere).

Microintreprinderile care, in cursul anului fiscal, vor depasi plafonul veniturilor de 100.000 euro (echivalent in lei), vor plati impozit pe profit, luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita, fara a se datora majorari de intarziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor efectuate in cursul anului fiscal.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Septembrie 2006


Votati articolul "Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Pensionat anticipat 2014, grupa II

Intrebare: Subiect: Grupa de muncă a IIa, 100%, fix 2ani
Bună dimineața,

Pensionat anticipat 2014. Pentru fix 2 ani in grupa a IIa, 100%, decembrie 1983- decembrie 1985, în afară de 25% majorare venit pe perioada respectiva a) care sunt beneficiile ce trebuie să le obțin?
- spor la vechime conf. Norme Metodologice (articol...?)=total de 6luni?
b) Dacă se aplică acest spor, cum se calculează vechimea pe perioada respectiva și pe perioada următoare? La un moment dat trebuie indexat coeficientul de vechime mai devreme decât dacă nu aș fi avut grupa, deci ar apărea punctaj la vechime mai mare decât fără grupă. În plus cum se corelează această situație cu coeficienții înscriși în Cartea de muncă?
c) Punctajul acordat având grupă calculat de Casă cuprinde și majorarea de 25%: aceasta valoare corespunzătoare majorării intră în calculul punctajului pentru grupă sau in punctajul fara grupă din anii respectivi?
d) Pensia suplimentară se aplică la valoarea majorată cu 25% pe perioada respectivă?
e) În principiu, pensia suplimentară s-a aplicat și la veniturile ce conțin acord (înainte de 1990)?
f) Perioadele asimilate se adaugă la pensia transformată în pensie de vârstă.
Acum nu au fost menționate ca nume și nici ca valoare (chiar și valoare=0) în Decizie, este corect? Acestor perioade li se va aplica indicele de corecție, din anul pensionării 2014 sau din anul transformării pensiei în pensie de vârstă?


Mulțumesc

Raspuns: Bună dimineața, Referitor la "Faptul ca aveti un stagiu de cotizare de 30 de ani si 10...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Septembrie 2006 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Termen depunere declaratii fiscale APRILIE 2015

    • In lista urmatoare sunt prezentate pe scurt toate declaratiile fiscale pe care va trebui sa le depuneti la Fisc, in calitate de contribuabili, in luna aprilie 2015. Marti 7 aprilie      Depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fi...» citeste mai departe aici

  • Comunicat ANAF cu privire la informarile din mass-media referitoare la actiunile de control

    • ANAF a transmis un comunicat prin care anunta ca, in ce priveste materialele aparute in mass-media in care actiunile de control desfasurate de Directia Antifrauda Fiscala, in vederea asigurarii respectarii disciplinei fiscale, sunt prezentate drept "abuzuri" asupra micilor comerciani, in timp ce marea evaziune nu este abordata de actiunile ANAF. ANAF reia comunicatul de presa prin care a prezentat principalele rezultate ale raportului de activitate desfasurate de Directia ...» citeste mai departe aici

  • Comert cu amanuntul. Clarificari in ce priveste evidenta stocurilor

    • In cazul unei activitati de retail, o societate comerciala vinde prin mai multe magazine proprii diferite marfuri. Magazinele sunt prevazute cu casa de marcat si soft de gestiune a stocurilor/retail. La magazine se listeaza zilnic din softul de retail: borderou de vanzari si raport de gestiune. Se observa in borderoul de vanzari apar numai vanzarile pe bon fiscal, fara cele cu factura, iar in raportul de gestiune se regasesc datele din borderoul de vanzari + intrari si iesiri...» citeste mai departe aici

  • Pierdere din reevaluare. Ce inregistrari contabile facem?

    • In cazul urmator, societatea X detine o cladire val. achizitie 7.100.286 lei, amortizare calculata pana la 31.12.2014 in suma de 156.937 lei. Cladirea este evaluata. Conform raportului de reevaluare valoarea contabila bruta actualizata este de 7.013.409 lei si amortizarea actualizata in suma de 155017 lei. Stabilim care vor fi inregistrarile contabile. Inainte de reevaluare situatia in conturi este: D 212     7.100.286 lei C 2812   &n...» citeste mai departe aici

  • Analiza consultantului: Detasarea lucratorilor din spatiul european in Romania

    • Directiva 96/71/CE a fost transpusa in legislatia romaneasca prin Legea nr. 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale si Hotararea Guvernului  nr. 104/2007 pentru reglementarea procedurii specifice privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale pe teritoriul Romaniei. Astfel, asemeni directivei, legea romana prevede urmatoarele situatii in care poate interveni detasarea din alte ...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Evolutia numarului caselor de marcat fiscalizate in primele 3 luni din 2015 si a gradului de conformare voluntara

    • Ca urmare a intensificarii activitatii de informare a contribuabililor, cat si a actiunilor de control desfasurate de Directia Antifrauda, numarul caselor de marcat fiscalizate a crescut cu 24,32%, in primele 3 luni din 2015, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Daca intre 1.01-31.03.2014 au fost fiscalizate, la nivel national, 22.329 case de marcat, in aceeasi perioada a anului curent, s-a inregistrat o crestere cu 5.441 de unitati, ajungandu-se la un total de 27.740 uni...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
Stiri si analize economice
SATI
X