email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007

Intrebare:

Care este regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007?

Raspuns:

Asa dupa cum bine stiti, a fost o intreaga discutie despre “supravietuirea” microintreprinderilor dupa momentul aderarii. Initial, inclusiv prin proiectul de modificare a Codului fiscal, s-a prevazut abrogarea tuturor dispozitiilor referitoare la Titlul IV “Impozitul pe veniturile microintreprinderilor”, deci se intentiona renuntarea la mentinerea unui astfel de regim de impozitare, diferentiat, datorita faptului ca era privit ca o facilitate (mai putin agreata in interiorul Uniunii).

Cert este ca aceste intentii s-au modificat, iar Legea nr. 343/2006, de modificare a Codului fiscal, a pastrat, cu cateva modificari importante, regimul actual de impozitare a microintreprinderilor.

Deci, pentru anul 2006 dispozitiile aplicabile pentru determinarea regimului de impozitare sunt cele cuprinse in Titlul IV din Codul fiscal – Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile intervenite pana la data aparitiei Legii nr. 343/2006 (1 august).

Sunt asadar considerate microintreprinderi toate societatile care indeplinesc, cumulativ (pana la data de 31 decembrie 2005 – “anul fiscal precedent”) conditiile:

     

  1. in obiectul de activitate este inscrisa productia de bunuri materiale, prestarea de servicii si/sau comertul;   
  2. are intre 1 si 9 salariati (inclusiv);

  3. veniturile nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro;

  4. capitalul social este detinut de persoane fizice sau juridice, altele decat statul, autoritatile locale sau institutiile publice.

Plata impozitului pe venit, in calitate de microintreprindere se face prin exprimarea optiunii persoanei juridice respective de a fi impozitata in acest mod:

  • pentru persoanele juridice constituite in cursul anului 2006 optiunea se exprima la data inregistrarii in registrul comertului (prin depunerea unui formular de inregistrare fiscala), daca indeplineste toate conditiile mentionate iar conditia referitoare la angajarea a cel putin unu salariat se indeplineste in termen de 60 de zile de la inmatricularea societatii.

  • pentru persoanele juridice constituite anterior, platitoare de impozit pe profit, optiunea se exercita la inceputul anului fiscal (pana la 31 ianuarie) urmator celui in care indeplinesc conditiile, prin comunicarea data organului fiscal teritorial

Neindeplinirea oricareia dintre conditii duce la incadrarea acelei societati ca platitoare de impozit pe profit, incepand cu anul urmator celui in care conditia nu s-a realizat si fara posibilitatea de a reveni, chiar daca sunt indeplinite din nou conditiile, la impozitarea pe venit.

Nu pot opta pentru impozitarea ca microintreprindere societatile, persoane juridice romane, care desfasoara activitati in domeniile: bancar, asigurari si reasigurari, piata de capital (cu exceptia intermedierilor in aceste domenii), jocuri de noroc, pariuri sportive, cazinouri sau acele persoane care au capitalul social detinut de un actionar/asociat persoana juridica ce are peste 250 de angajati.

Calculul si plata impozitului se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul. Pana la acest termen se depune si declaratia de impozit pe venit.

Cota de impozit pentru anul 2006 este de 3% (O.U.G. nr. 138/2004) aplicata asupra tuturor veniturilor obtinute de microintreprindere, din orice sursa, din care se scad:

  • veniturile din variatia stocurilor;

  • veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;

  • veniturile din exploatare (cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor)

  • veniturile din provizioane;

  • veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului de stat, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil

  • veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare, pentru pagubele produse la activele corporale proprii.

Prin Legea nr. 343/2006 au fost aduse modificari regimului microintreprinderilor, fata de mentiunile facute anterior urmand sa punctam doar noutatile.

Asadar, incepand cu 1 ianuarie 2007:

  1. Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

1.  Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

Prevederea este aplicabila atat societatilor infiintate deja cat si celor ce se vor infiinta dupa 01 ianuarie 2007. Deci societatile comerciale trebuie sa-si defineasca obiectul de activitate (obiectul principal si activitatile secundare).

Daca o societate dezvolta mai multe activitati (exclusiv cele auxiliare), pentru a stabili ordinea lor, se utilizeaza valoarea adaugata bruta la costul factorilor pe care ele o genereaza. Se determina, astfel, activitatea principala si activitatile secundare. Daca lipsesc informatiile pentru valoarea adaugata trebuie sa se utilizeze alte elemente (efectivul de salariati, cifra de afaceri, fondul de salarii etc.).

Daca o activitate determina peste 50% din valoarea adaugata obtinuta de o societate, aceasta activitate este principala. In situatia in care, nici una din activitati nu indeplineste conditia mentionata anterior, trebuie cautate alte modalitati de a stabili activitatea principala.

Pentru mentinerea in limitele privind activitatea principala, este foarte important sa verificati ponderea veniturilor din activitatile de consultanta si management in totalul venituri. Sfatul nostru ar fi sa tineti o evidenta pe fiecare tip de activitate. Aceasta deoarece, se poate intampla ca pe parcursul unui exercitiu financiar, ponderea veniturilor sa varieze iar veniturile din “consultanta si management” sa ajunga la procentul de 50%, desi activitatile de aceasta natura nu au fost indicate la inregistrare drept activitate principala.

Activitatea de consultanta si management nu a fost definita in Codul fiscal de aceea speram ca aceste lamuriri – ce servicii de aceasta natura s-a dorit a fi diminuate din totalul veniturilor – sa fie date prin intermediul normelor de aplicare a Codului fiscal.

In Clasificarea activitatilor din Economia Nationala - CAEN exista mai mult de 30 de activitati care s-ar incadra in acest profil, cum sunt:

  • activitati de consultanta in urbanism, inginerie si alte servicii tehnice;    consultanta in domeniul echipamentelor de calcul (hardware);
  • consultatii referitoare la tipul si configuratia echipamentului de prelucrare automata a datelor si la sistemul de operare asociat;   
  • consultanta si furnizare de programe informatice (software); activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal;
  • activitati de studii de piata si de sondaj;
  •   consultanta pentru afaceri si management;
  • consultanta si reprezentare in procese civile;   
  • consultanta si reprezentare in procese de crima;
  • consultanta si reprezentare in legatura cu litigiile de munca;
  • servicii de consultanta si reprezentare (alta decat cea juridica) a clientilor in fata organelor fiscale;
  • activitatile de management ale holdingurilor;  
  • managementul in comertul exterior, cat si in probleme financiare etc.

2. Cota de impozit pe veniturile microintreprinderilor va fi de 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008 si 3% in anul 2009.   

3. A fost introdusa o exceptie de la regula pastrarii regimului de impozitare in anul neindeplinirii conditiilor (abia incepand cu anul ulterior societatea era impozitata cu impozit pe profit, fara posibilitatea de a reveni la impozit pe venit desi indeplinea conditiile de microintreprindere).

Microintreprinderile care, in cursul anului fiscal, vor depasi plafonul veniturilor de 100.000 euro (echivalent in lei), vor plati impozit pe profit, luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita, fara a se datora majorari de intarziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor efectuate in cursul anului fiscal.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 26 Septembrie 2006

Votati articolul "Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X