Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007

Intrebare:

Care este regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007?

Raspuns:

Asa dupa cum bine stiti, a fost o intreaga discutie despre “supravietuirea” microintreprinderilor dupa momentul aderarii. Initial, inclusiv prin proiectul de modificare a Codului fiscal, s-a prevazut abrogarea tuturor dispozitiilor referitoare la Titlul IV “Impozitul pe veniturile microintreprinderilor”, deci se intentiona renuntarea la mentinerea unui astfel de regim de impozitare, diferentiat, datorita faptului ca era privit ca o facilitate (mai putin agreata in interiorul Uniunii).

Cert este ca aceste intentii s-au modificat, iar Legea nr. 343/2006, de modificare a Codului fiscal, a pastrat, cu cateva modificari importante, regimul actual de impozitare a microintreprinderilor.

Deci, pentru anul 2006 dispozitiile aplicabile pentru determinarea regimului de impozitare sunt cele cuprinse in Titlul IV din Codul fiscal – Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile intervenite pana la data aparitiei Legii nr. 343/2006 (1 august).

Sunt asadar considerate microintreprinderi toate societatile care indeplinesc, cumulativ (pana la data de 31 decembrie 2005 – “anul fiscal precedent”) conditiile:

     

  1. in obiectul de activitate este inscrisa productia de bunuri materiale, prestarea de servicii si/sau comertul;   
  2. are intre 1 si 9 salariati (inclusiv);

  3. veniturile nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro;

    Taxarea inversa in 2016 conform Noului Cod fiscal
    Taxarea inversa in 2016 conform Noului Cod fiscal

    Vezi detalii

    Manualul de politici contabile, format editabil
    Manualul de politici contabile, format editabil

    Vezi detalii

    Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila
    Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila

    Vezi detalii


  4. capitalul social este detinut de persoane fizice sau juridice, altele decat statul, autoritatile locale sau institutiile publice.

Plata impozitului pe venit, in calitate de microintreprindere se face prin exprimarea optiunii persoanei juridice respective de a fi impozitata in acest mod:

  • pentru persoanele juridice constituite in cursul anului 2006 optiunea se exprima la data inregistrarii in registrul comertului (prin depunerea unui formular de inregistrare fiscala), daca indeplineste toate conditiile mentionate iar conditia referitoare la angajarea a cel putin unu salariat se indeplineste in termen de 60 de zile de la inmatricularea societatii.

  • pentru persoanele juridice constituite anterior, platitoare de impozit pe profit, optiunea se exercita la inceputul anului fiscal (pana la 31 ianuarie) urmator celui in care indeplinesc conditiile, prin comunicarea data organului fiscal teritorial

Neindeplinirea oricareia dintre conditii duce la incadrarea acelei societati ca platitoare de impozit pe profit, incepand cu anul urmator celui in care conditia nu s-a realizat si fara posibilitatea de a reveni, chiar daca sunt indeplinite din nou conditiile, la impozitarea pe venit.

Nu pot opta pentru impozitarea ca microintreprindere societatile, persoane juridice romane, care desfasoara activitati in domeniile: bancar, asigurari si reasigurari, piata de capital (cu exceptia intermedierilor in aceste domenii), jocuri de noroc, pariuri sportive, cazinouri sau acele persoane care au capitalul social detinut de un actionar/asociat persoana juridica ce are peste 250 de angajati.

Calculul si plata impozitului se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul. Pana la acest termen se depune si declaratia de impozit pe venit.

Cota de impozit pentru anul 2006 este de 3% (O.U.G. nr. 138/2004) aplicata asupra tuturor veniturilor obtinute de microintreprindere, din orice sursa, din care se scad:

  • veniturile din variatia stocurilor;

  • veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;

  • veniturile din exploatare (cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor)

  • veniturile din provizioane;

  • veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului de stat, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil

  • veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare, pentru pagubele produse la activele corporale proprii.

Prin Legea nr. 343/2006 au fost aduse modificari regimului microintreprinderilor, fata de mentiunile facute anterior urmand sa punctam doar noutatile.

Asadar, incepand cu 1 ianuarie 2007:

  1. Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

1. Conditia referitoare la obiectul de activitate al societatii s-a restrans, in sensul ca veniturile microintreprinderii trebuie sa provina, in proportia de peste 50%, din alte activitati decat cele de consultanta si management.

Prevederea este aplicabila atat societatilor infiintate deja cat si celor ce se vor infiinta dupa 01 ianuarie 2007. Deci societatile comerciale trebuie sa-si defineasca obiectul de activitate (obiectul principal si activitatile secundare).

Daca o societate dezvolta mai multe activitati (exclusiv cele auxiliare), pentru a stabili ordinea lor, se utilizeaza valoarea adaugata bruta la costul factorilor pe care ele o genereaza. Se determina, astfel, activitatea principala si activitatile secundare. Daca lipsesc informatiile pentru valoarea adaugata trebuie sa se utilizeze alte elemente (efectivul de salariati, cifra de afaceri, fondul de salarii etc.).

Daca o activitate determina peste 50% din valoarea adaugata obtinuta de o societate, aceasta activitate este principala. In situatia in care, nici una din activitati nu indeplineste conditia mentionata anterior, trebuie cautate alte modalitati de a stabili activitatea principala.

Pentru mentinerea in limitele privind activitatea principala, este foarte important sa verificati ponderea veniturilor din activitatile de consultanta si management in totalul venituri. Sfatul nostru ar fi sa tineti o evidenta pe fiecare tip de activitate. Aceasta deoarece, se poate intampla ca pe parcursul unui exercitiu financiar, ponderea veniturilor sa varieze iar veniturile din “consultanta si management” sa ajunga la procentul de 50%, desi activitatile de aceasta natura nu au fost indicate la inregistrare drept activitate principala.

Activitatea de consultanta si management nu a fost definita in Codul fiscal de aceea speram ca aceste lamuriri – ce servicii de aceasta natura s-a dorit a fi diminuate din totalul veniturilor – sa fie date prin intermediul normelor de aplicare a Codului fiscal.

In Clasificarea activitatilor din Economia Nationala - CAEN exista mai mult de 30 de activitati care s-ar incadra in acest profil, cum sunt:

  • activitati de consultanta in urbanism, inginerie si alte servicii tehnice;    consultanta in domeniul echipamentelor de calcul (hardware);
  • consultatii referitoare la tipul si configuratia echipamentului de prelucrare automata a datelor si la sistemul de operare asociat;   
  • consultanta si furnizare de programe informatice (software); activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal;
  • activitati de studii de piata si de sondaj;
  •   consultanta pentru afaceri si management;
  • consultanta si reprezentare in procese civile;   
  • consultanta si reprezentare in procese de crima;
  • consultanta si reprezentare in legatura cu litigiile de munca;
  • servicii de consultanta si reprezentare (alta decat cea juridica) a clientilor in fata organelor fiscale;
  • activitatile de management ale holdingurilor;  
  • managementul in comertul exterior, cat si in probleme financiare etc.

2. Cota de impozit pe veniturile microintreprinderilor va fi de 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008 si 3% in anul 2009.   

3. A fost introdusa o exceptie de la regula pastrarii regimului de impozitare in anul neindeplinirii conditiilor (abia incepand cu anul ulterior societatea era impozitata cu impozit pe profit, fara posibilitatea de a reveni la impozit pe venit desi indeplinea conditiile de microintreprindere).

Microintreprinderile care, in cursul anului fiscal, vor depasi plafonul veniturilor de 100.000 euro (echivalent in lei), vor plati impozit pe profit, luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita, fara a se datora majorari de intarziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor efectuate in cursul anului fiscal.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

Exemplu

O societate comerciala, microintreprindere depaseste cifra de afaceri in trimestrul III al anului 2007. Pana la noua prevedere, potrivit dispozitiilor art. 109, ramanea platitoare de impozit pe venit pana la finele anului 2007.

Presupunem ca microintreprinderea a realizat urmatoarea situatie la data de 30 septembrie 2007:

- venituri din activitatea comerciala = 40.000 lei (curs 3,5 lei/euro)

- venituri din dividende = 1.000 lei

- cheltuieli din activitate = 34.000 lei

- cheltuieli cu impozitul pe venit = 900 lei

Datorita faptului ca in trimestrul III al anului 2007 cifra de afaceri a depasit limita echivalentului in lei a 10.000 euro, respectiv pe cea de 35.000 lei, devine platitoare de impozit pe profit de la inceputul anului 2007.

Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru primele doua trimestre cat a fost platitoare de impozit pe venit.

Impozitul pe profit se calculeaza astfel: Vt. – Ch.t. – V.neimp. + Ch. neded.

41.000 – 34.900 – 1.000 + 900 = 6.000 lei

6.000 x 16% = 960 lei

Rest de plata= 60 lei. (960 – 900)

Suma platita in contul impozitului pe venit este luata in considerare la calculul impozitului pe profit.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Septembrie 2006


Votati articolul "Regimul de impozitare al microintreprinderilor in 2006-2007":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Completare declaratia 300

Intrebare: primele de asigurare (CASCO,RCA),inregistrate in contabilitate pe baza chitantelor, se trec in declaratia 300 la randul 26 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile"?

Raspuns: In cazul in care se trec prin registrul jurnal de cumparari, atunci da, se trec in declaratia 300 la...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Septembrie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Lipsa CNP de pe factura emisa persoanelor fizice si cerinte Declaratia 394. Ce sanctiuni risca societatea?

    • Stabilim mai jos daca este obligatoriu ca pe factura sa fie inscris CNP-ul clientului persoana fizica, cu mentiunea ca, potrivit Codului fiscal, nu se stipuleaza expres aceasta cerinta, insa in Declaratia 394 lit. d) CNP-ul este cerinta de completare pentru clientul persoana fizica. Vom vedea astfel cum procedam in cazul in care clientul nu vrea sa comunice CNP-ul, iar societatea emite factura fara data respectiva, precum si ce sanctiuni pot fi aplicate societatii care a livr...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere versus PFA. Alegerea corecta in 2016? Contabilii au decis!

    • "Microintreprindere versus PFA" reprezinta cea mai noua lucrare de specialitate pe care expertii in domeniul fiscal-contabil au lansat-o. Ea explica, in cazul fiecarui tip de entitate economica, ce este de facut, pentru ca fiecare sa ia decizia corecta in ceea ce-l priveste, in situatia lui personala! Fiindca in asemenea momente, generalitatile nu sunt valabile! ...» citeste mai departe aici

  • Cum ajungi pe lista rusinii intocmita de ANAF

    • Va informam ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 78/03.02.2016, a fost publicat OPANAF 558/2016 prin care se stabileste procedura de publicare a listei debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante. Ordinul este dat in aplicarea art. 162 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.In vederea descurajarii acumularii de arierate bugetare de catre contribuabili, organele fiscale centrale publica pe pagina de internet proprie a ANAF lista debitorilor care inr...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum procedam privind impozitarea in 2016?

    • Stabilim mai jos cota de impozitare a dividendelor pe care urmeaza sa le primeasca asociatul societatii in 2016, precum si modul in care vom gestiona profitul aferent anilor 2014 si 2015. Profitul este in contul 117, urmand sa fie repartizat in anul 2016. Potrivit art. 133 alin.(8) din Legea 227/2015 privind noul Cod fiscal, care a intrat in vigoare  incepand cu data de  01.01.2016, cota de impozit pe dividende este 5% si se aplica asupra veniturilor din dividende distribu...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer

    • Va reamintim, prin cele ce urmeaza, ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 74/02.02.2016 a fost publicat OPANAF nr. 422/2016 prin care se stabilesc conditiile intocmirii dosarului preturilor de transfer in cazul desfasurarii de tranzactii intre persoane afiliate. Ordinul este dat in aplicarea art. 108 (2) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, prin care se precizeaza urmatoarele: La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitoru...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Administratorii au dreptul la diurna neimpozabila incepand cu data de 1 ianuarie 2016

    • In temeiul art. 76 alin. (2) lit. o) din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si remuneratiei administratorilor societatilor. Remuneratia administratorilor este impozabila in mod similar veniturilor de natura salariala, iar entitatea care le plateste are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16%, aplicabila asupra bazei de calcul determinate in conform...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X