email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

5. Noutati privind dobanzile si penalitatile

Cuvinte cheie:

  • penalitati 0.6%
  • dobanda de referinta B.N.R.
  • aplicarea majorarilor
  • majorari de intarziere
  • compensarea din oficiu
  • decizia de impunere

In Monitorul Oficial nr. 580 din 5 iulie 2005 a fost publicata Legea nr. 210/2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Modificarile efectuate asupra Codului de procedura sunt importante deoarece genereaza corespunzator obligatii fiscale in sarcina contribuabililor.

Daca o serie de modificari privesc organizarea administratiei fiscale, altele sunt menite sa sporeasca direct sau indirect veniturile bugetare. In prima categorie se afla doua masuri care sporesc presiunea asupra contribuabililor care au obligatii fiscale restante. In lipsa motivatiei privind sporirea veniturilor bugetare, justificarea tehnica a acestora este discutabila. In aceasta sfera se situeaza majorarea nivelului penalitatilor datorate pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale de la 0,5% pe luna sau fractiune de luna la 0,6%. In contextul in care sanctiunea materiala care se aplica in acelasi timp cu penalitatea – dobanda de intarziere – ar fi trebuit redusa din luna martie la 0,03% pe zi sau chiar pana la 0,02% pe zi din luna aprilie 2005, iar administratia fiscala nu a intreprins nimic in acest sens cresterea penalitatii pare cu atat mai nefundamentata. In cazul nivelului penalitatii sunt incalcate doua prevederi referitoare la modul de ajustare si implicit data de intrare in vigoare a modificarii.

Pentru a anticipa reintroducerea de la 1 ianuarie 2006 a majorarilor de intarziere la un nivel de 0,1% pe zi de intarziere, prevederile Codului de procedura fiscala referitoare la modul de stabilire a cotei dobanzilor de intarziere a fost modificat in sensul determinarii acesteia pe baza dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, la care se adauga 10 puncte procentuale. Astfel, in loc de importanta reducere a cotei de la 0,06% pe zi la 0,02% pe zi de intarziere, are loc diminuarea acesteia la 0,05% in baza H.G. nr. 784/2005 si instituirea pentru neplata obligatiilor fiscale a unei duble sanctiuni. Pana in prezent, dobanda de intarziere are efect pur recuperatoriu, fiind stabilita in raport direct cu un indicator – dobanda de referinta stabilita de BNR in timp ce penalitatea de intarziere singura avea un continut sanctionatoriu. Ca urmare a modificarilor survenite, cele 10 puncte procentuale suplimentare utilizate la determinarea cotei dobanzii genereaza o sanctiune suplimentara aplicabila pe langa cea initiala – penalitatea de intarziere.

Sub aspectul modului de shimbare a prevederilor legale potrivit art. 120 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, nivelul penalitatii nu se modifica in orice conditii, ci numai anual, prin legea bugetului de stat. Asadar, sunt incalcate atat conditiile de forma, dar si cele privind data la care trebuiau efectuate modificarile. Aceasta incalcare vine sa se suprapuna cu aceea prevazuta de cunoscutul art. 3 din acelasi act normativ potrivit caruia modificarile si completarile se fac prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia, dar mai ales cu aceea potrivit careia orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege. In fapt, majorarea cotei penalitatilor de intarziere se aplica cu 6 luni inainte de data rezultata din aplicarea acestor prevederi, respectiv incepand cu 15 iulie 2005 in loc de 1 ianuarie 2006.

Din punct de vedere tehnic, majorarea nivelului penalitatilor de intarziere nu are justificare. In prezent, nivelul anual cumulat al dobanzilor si penalitatilor de intarziere este de 27,9%, un nivel cu mult mai mare decat al dobanzilor la credite precticat de bancile comerciale. Prin majorarea cotei penalitatii, nivelul acumulat aplicat in cazul platii cu intarziere a unor obligatii fiscale devine 30,1% pe an. In acest context, in lipsa unei justificari tehnice in conduita contribuabililor, singura explicatie este necesitatea sporirii veniturilor la buget prin impovararea suplimentara a contribuabililor care parcurg perioade dificile si nu pot efectua in totalitate plata obligatiilor fiscale.

IMPORTANT:

Singura solutie pentru a evita plata de penalitati este aceea de a crea organului fiscal sa inceapa formal executarea silita prin comunicarea somatiei, fara a mai fi efectuate sau duse la capat masuri efective de executare silita. Potrivit art. 120 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, penalitatea se datoreaza pana ;a data inceperii executarii silite. In acest fel, daca executarea silita nu este si finalizata, un contribuabil poate beneficia practic de efectele unei inlesniri la plata.

In acest context, in care pe de o parte dobanzile de intarziere sunt doar infim diminuate, desi de o jumatate de an conditiile sunt indeplinite, iar penalitatile de intarziere sunt majorate cu anticipatie, dar fara nici un temei tehnic, de la 1 ianuarie 2006 sunt eliminate notiunile de dobanzi si penalitati, revenindu-se la sistemul unic de sanctionare materiala a neplatii – majorarile de intarziere. Desi cumularea dobanzilor si penalitatilor intr-o singura cota ar fi trebuit sa determine un nivel unic de cel mult 0,08% pe fiecare zi de intarziere, prin noua forma a art. 115 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, de la 1 ianuarie 2006 nivelul cotei majorarilor de intarziere va fi de 0,1% pe zi de intarziere. In plus, nivelul cotei nu va mai avea fundamentarea in cuprinsul legii si va putea fi modificat periodic prin intermediul legilor bugetare anuale.

Legea nr. 210/2005 aduce si alte modificari reglementarilor cuprinse in Codul de procedura fiscala, referitoare la calculul dobanzilor si penalitatilor de intarziere. Astfel, este precizata imposibilitatea aplicarii procedurii compensarii din oficiu pentru sumele negative din deconturile de taxa pe valoarea adaugata fara optiune de rambursare eliminandu-se neclaritatile efectelor compensarii asupra calculului dobanzilor si penalitatilor. Sunt efectuate precizari si in ceea ce priveste data pana la care se calculeaza dobanzi si penalitati in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare si este precizat pentru prima data efectul compensarii din oficiu asupra modului de calcul al dobanzilor si penalitatilor de intarziere:

  • pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
  • pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;
  • pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.

Potrivit alineatului (4) introdus in cadrul art. 114, este precizata in mod expres obligativitatea emiterii de catre organele fiscale a deciziilor de stabilire a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, singurul mod de determinare si constatare legala a obligativitatii platii acestora. Clarificarea acestei obligatii a organului fiscal este menita sa elimine practica organului fiscal de a impune plata de dobanzi si penalitati numai pe baza unor copii necertificate de pe fisa de evidenta pe platitori. Solutia adoptata prin Codul de procedura fiscala ca urmare a completarii efectuate este ca singurul inscris care genereaza obligatia inregistrarii si platii este decizia de impunere pentru accesorii ale obligatiilor fiscale.

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 02 Octombrie 2006

Votati articolul "5. Noutati privind dobanzile si penalitatile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X