Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Organizarea contabilitatii in activitatea de editare carte

Intrebare:

Care este modul de organizare a contabilitatii in activitatea de editare carte?
Cartea se distribuie catre clienti in regim de consignatie (pe baza de aviz cu facturare ulterioara).

Raspuns (dat in septembrie):

Inregistrarile contabile specifice unei edituri depind de clauzele prevazute in contractelor incheiate cu autorii cartilor. Contractele incheiate conform codului comercial trebuie sa aiba in vedere si prevederile L. nr. 8 din 14 martie 1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe cu modificarile si completarile ulterioare. Deoarece monografia contabila este conditionata de prevederile legii dreptului de autor, va prezentam succint cateva particularitati ale editurilor.

Astfel, operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific constituie obiect al dreptului de autor. Utilizarea sau exploatarea unei opere da nastere la drepturi distincte si exclusive ale autorului de a autoriza editura sa reproduca integral sau partial opera in vederea difuzarii.

Intervine deci contractul de editare prin care titularul dreptului de autor cedeaza editorului, in schimbul unei remuneratii, dreptul de a reproduce si de a difuza opera.

Nu constituie contract de editare conventia prin care titularul dreptului de autor imputerniceste, pe cheltuiala sa, pe un editor pentru a reproduce si, eventual, a difuza opera, caz in care nu se aplica legea dreptului de autor.

Dupa caz, titularul dreptului de autor poate ceda editorului si dreptul de a autoriza traducerea si adaptarea operei.

Pot fi de asemenea situatii de cesiune catre editor a dreptului de a autoriza alte persoane sa adapteze opera sau sa o foloseasca in orice alt mod trebuie sa faca obiectul unui contract distinct.

Contractul de editare trebuie sa cuprinda clauze referitoare la:

1) durata cesiunii;


Declaratia 101. Modificari de ultima ora
Declaratia 101. Modificari de ultima ora

Vezi detalii

Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti

Vezi detalii

Examenul de Consultant fiscal 2017. Grile si temeiuri legale
Examenul de Consultant fiscal 2017. Grile si temeiuri legale

Vezi detalii


2) natura exclusiva sau neexclusiva si intinderea teritoriala a cesiunii;

3) numarul maxim si minim al exemplarelor;

4) remuneratia autorului, stabilita in conditiile prezentei legi;

5) numarul de exemplare rezervate autorului cu titlu gratuit;

6) termenul pentru aparitia si difuzarea exemplarelor fiecarei editii sau, dupa caz, ale fiecarui tiraj;

7) termenul de predare a originalului operei de catre autor;

8) procedura de control al numarului de exemplare produse de catre editor.

Editorul poate de asemenea, la randul sau, sa cedeze contractul de editare numai cu consimtamantul autorului. Prin lege se prevede obligatia editorului de a restitui autorului originalul operei, daca nu s-a convenit altfel prin contract.

Contractul de editare poate inceta dupa expirarea duratei stabilite sau dupa epuizarea ultimei editii convenite. Se considera epuizate editia sau tirajul al caror numar de exemplare nevandute este mai mic de 5% din numarul total de exemplare si, in orice caz, daca este mai mic de 100 de exemplare.

Conform legii, editorul poate distruge copiile operei, ramase in stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca in contract nu se prevede o alta perioada cu conditia ca acesta sa le ofere mai intai autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vanzarea pentru distrugere.

Dupa cum se poate observa, nu se poate stabili o monografie standard pentru edituri, motiv pentru care am luat un exemplu ipotetic in care contractul de editare prevede achizitia manuscrisului de la un autor persoana fizica (50.400 lei) cu drept de reproducere integrala pe o perioada de 3 ani si un tiraj anual de 2.400 de carti. O carte tiparita are valoarea de vanzare la pret cu amanuntul de 22 lei/bucata. Productia lunara este de 200 de carti, distribuite in regim ,,consignatia,, in vederea comercializarii.

Pentru edituri este obligatorie atat organizarea contabilitatii financiare cat si a contabilitatii de gestiune.

Desi pentru edituri nu exista o monografie contabila reglementata printr-un act normativ, va propunem urmatoarea succesiune a inregistrarilor contabile prin care am avut in vedere prevederile legale existente, atat cele cu privire la organizarea evidentei contabile in general, la fiscalitate cat si la cele specifice unei edituri de carte:

  • contravaloarea manuscrisului achizitionat in luna septembrie 2006:

205 = 404 50.400

,,Concesiuni, brevete, licente,,

  • retinerea la sursa a impozitului pentru venituri din activitatea de proprietate intelectuala, cu termen de virare pina la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul:

404 = 444 5.040(10%)

Aceasta suma reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual datorat de autor.

Nu uitati ca impozitul retinut la sursa pentru venituri din drepturi de proprietate intelectuala trebuie declarate pina cel tarziu in data de 30 iunie a anului urmator efectuarii retinerii in baza declaratiei 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit", cod 14.13.01.13/l, reglementata prin O.M.F.P. nr. 36 din 17 ianuarie 2005.

  • plata efectiva a drepturilor de autor:

404 = 5121 45.360

  • aprovizionarea cu materiale pentru 200 de carti in luna octombrie 2006:

% = 401 357

301 300

4426 57

  • cheltuielile cu materialele:

601 = 301 300

  • cheltuieli cu salariile si asigurarile sociale:

641 = 421 600

645 = % 183

(19,75% C.A.S.) 4311 118,50

(0,5% fond risc si accident) 4315 3

(7% C.A.S.S.) 4313 42

(2,5% fond somaj) 4371 15

(0,75% contrib. conc. si indemn.) 4316 4,5

  • cheltuieli comision Camera de Munca 0,75% :

628 = 401 4,50

  • retinerile la sursa privind obligatiile de plata ale salariatilor:

421 = % 138

(9,5% C.A.S.) 4312 57

(6,5% C.A.S.S.) 4314 39

(1% fond somaj) 4372 6

(impozit pe venituri din salarii) 444 36

  • cheltuieli cu energia electrica:

% = 401 238

605 200

4426 38

  • cheltuieli cu diverse servicii terti- tiparire carte:

% = 401 714

628 600

4426 114

  • amortizarea lunara a imobilizarii necorporale conform graficului de amortizare liniara (drepturi de autor achizitionate 50.400 : 36 luni= 1.400 lei/luna):

681 = 280 1.400

Pretul de cost efectiv al cartii este de 16,44 lei, format din:

Natura cheltuielilor

Suma

materiale

300

salarii

600

contributii salarii

187,5

energie electrica

200

servicii terti

600

amortizare lunara

1400

Total

3.287,50

Pret de cost unitar/carte (3.287,50 lei: 200 carti)

16,44

  • productia obtinuta in luna octombrie 2006:

345 = 711 3.287,50

(200 buc. x 16,44 lei/buc.)

Deoarece cartile nu sunt vandute in luna octombrie 2006, la data de 31.10.2006 contul 711 se inchide prin contul 121 (711 = 121 pentru suma de 3.287,50 lei ) iar contul 345 ramane cu un sold debitor in suma de 3.287,50 lei.

Vanzarea cartilor se poate realiza prin doua modalitati:

1. vanzare in regim de custodie, caz in care se plateste firmei vanzatoare un comision de 5% cedat de editor din pretul de vanzare cu amanuntul al cartii, pret format din urmatoarele elemente:

pret de cost = 16,44 lei

beneficiu editura 14,58% = 2,40 lei

comision vanzare 5% = 0,94 lei

pret de vinzare = 19,78 lei

timbru literar 2% = 0,40 lei

baza de impozitare T.V.A. = 20,18 lei

T.V.A. 9% = 1,82 lei

pret de vanzare cu amanuntul = 22,00 lei

In exemplul dat, timbrul literar a fost inclus in baza de impozitare T.V.A. deoarece prin Legea nr. 35/1994 se face precizarea ca valoarea timbrului literar se determina prin aplicarea procentului de 2% la pretul de vanzare al cartii.

In baza contractului de consignatie incheiat, editura livreaza spre vanzare in luna noiembrie cele 200 de carti unei firme de distributie. Livrarea se efectueaza in baza unui aviz de insotire a marfurilor pe care se inscrie mentiunea ,,nu se factureaza, marfa in custodie,,.

Pe aviz se inregistreaza pretul de vanzare al cartii de 22 lei inclusiv T.V.A.

Livrarea se inregistreza in evidenta contabila prin formula:

354 = 345 3.287,50

In calitate de proprietar al marfurilor, editura are obligatia sa emita lunar facturi fiscale in baza punctajului efectuat cu distribuitorul, operatiune din care trebuie sa rezulte numarul cartilor vandute. Punctajul trebuie consemnat intr-un proces verbal, semnat de ambele parti.

De exemplu, se constata faptul ca in luna noiembrie 2006 s-au vandut 50 de carti pentru care editura emite o factura fiscala in suma de 1.100 lei (50 carti x 20,18 lei x 9% T.V.A.). Distribuitorul, la randul sau emite si el o factura fiscala pentru comisionul datorat de editura.

Valoarea facturii fiscale emise de distribuitor este de 56 lei (0,94 lei comision x 50 carti x 19% T.V.A.).

Inregistrarile care se efectueaza sunt:

intrarea bunurilor in gestiune:

345 = 354 822

descarcarea de gestiune cu contravaloarea cartilor vandute:

stornarea partiala a operatiunii 711 = 121 cu suma de 822 lei in rosu (50 carti x 16,44 pret de cost)

si concomitent 711 = 345 cu suma de 822 lei in negru

inchiderea contului 711 la data de 30.11.06 prin formula 711 = 121 cu suma de 2.465,50 (3287,50 lei - 822 lei) reprezentand contravaloarea cartilor nevandute

inregistrarea facturii fiscale emise pentru cartile vandute:

411 = % 1. 100

(20,18 lei x 50 carti) 701 1.009

(9% T.V.A.) 4427 91

inregistrarea facturii fiscale de comision primita de la distribuitor:

% = 401 56

628 47

4426 9

In exemplul dat s-au avut in vedere si prevederile art. 1 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 35/1994, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la timbrul literar. Valoarea timbrului literar se determina obligatoriu de catre toate persoanele juridice si persoanele fizice autorizate, care editeaza sau importa carte beletristica ce urmeaza sa fie vanduta cu amanuntul prin aplicarea procentului de 2% la pretul de vanzare al unei carti. Timbrul se imprima distinct pe fiecare carte si se adauga pretului de vanzare al acesteia.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Octombrie 2006


Votati articolul "Organizarea contabilitatii in activitatea de editare carte":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Pensie anticipata si apoi infiintare PFA, alte venituri

Intrebare:
Ref. Pensie anticipată și apoi inființare PFA, funcționarii de la FISC mi-au spus că și n primul an de funcționare se poate activa n regim de contabilitate simplă, fără obligativitatea declarării unui venit estimat și fără sistarea pensiei - avnd venitul anual mai mic de 4xvenitul mediu pe economie (deci nu se opresc asigurările CAS pentru aceste venituri).
Vă rog să-mi confirmați/infirmați acest lucru.

n plus, o persoană n situația de mai sus avnd și alte venituri ca mai jos, : ce taxe și impozite trebuie să plătească: CAS, CASS, impozit pe venit?
1. venituri personale din dobnzi + randamente bancare (prin bănci - fondurile ce gestionează obligațiuni și acțiuni de stat și corporatiste) + dividente la SIF-uri +/eventual premii personale
2. și sponsorizări- pe PFA

Vreunul dintre veniturile de mai sus determină sistarea pensiei?

Cu multe mulțumiri

Raspuns: In primul an de activitate formularul 220 este o obligatie, din al doilea an nu se depune daca...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Octombrie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Anunt CECCAR: Termen-limita depunere Formular 010

    •  Termenul-limita pentru depunerea Formularului 010 cuprinzand informatii referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii este de 15 zile de la publicarea Ordinului nr. 1.382/2017 in Monitorul Oficial (data publicarii: 10.05.2017). Conform Codului de procedura fiscala, depunerea declaratiei se face la ghiseu, in format hartie, sau prin posta (pentru a se evita aglomeratia de la ghiseu), prin scrisoare (...» citeste mai departe aici

  • Partea a II-a: Ce greseli riscati sa faceti in social media in profesia de contabil?

    • Daca primele trei greseli pe care le fac multi contabili in social media au vizat notiuni mai generale, urmatoarele trei pe care vi le propunem ating subiecte importante care influenteaza castigurile lunare si numarul de clienti pe care veti reusi sa ii atrageti prin social media. Cititi aici Partea I: 3 greseli pe ca...» citeste mai departe aici

  • 3 greseli pe care le fac contabilii in social media

    • In calitate de profesionisti contabili, felul in care alegeti sa va promovati influenteaza in 2017, poate mai mult ca niciodata, clientii pe care reusiti sa ii atrageti in portofoliul dumneavoastra sau al firmei.  De la Facebook pana la LinkedIn, mijloacele de comunicare prin retelele de socializare variaza, iar felul in care va promovati prin intermediul acestora este, dupa caz, diferit. ...» citeste mai departe aici

  • Contract de comodat. Cum stabilim ce cheltuieli sunt deductibile?

    • In analiza urmatoare, o societate are contract de comodat pentru sediu social incheiat cu o alta societate. Vom stabili in ce masura cheltuielile (utilitatile, amenajarile, reparatii etc.) aferente sediului sunt deductibile. Un prim aspect se refera la faptul ca tranzactia reprezentand utilizarea spatiului in baza contractului de comodat (nerecomandat intre doua societati comerciale) ar putea fi reincadrata de catre organul fiscal in baza art. 11 alin. (1) din Codul Fiscal ; iar ace...» citeste mai departe aici

  • 25 mai 2017 este ultima zi pentru declararea impozitului pe venit!

    • Pana joi, 25 mai 2017, contribabilii trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pentru anul 2016, "Declaratia privind veniturile realizate din Romania”, cod 200. Veniturile pentru care se depune Declaratia 200 Declaratia se depune de catre persoanele fizice care realizeaza, in mod individual sau intr-o forma de asociere, venituri in bani si/sau in natura din Romania, provenind din: - activitati independente; - cedare...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X