email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amenajare teren. Ce tratament contabil si fiscal aplicam la scoaterea din evidenta?

amenajare terenscoaterea din evidentaTVAamortizarecontractchirieautorizatie

In cazul urmator, societatea are un contract de inchiriere cu Apele Romane pentru cuveta lacului, iar pentru terenul care imprejmuieste lacul are un certificat de urbanism si autorizatie de constructie provizorie de la Primarie. La amenajarea terenului s-a dedus TVA-ul la materialele cumparate si serviciile prestate pentru amenajare.
La expirarea contractului de inchiriere se preda amplasamentul cum a fost inchiriat (fara amenajare).

Cum se inregistreaza in contabilitate scoaterea amenajarii provizorii?

Ce se intampla cu TVA-ul dedus pentru materialele cumparate si serviciile prestate folosite la amenajare?

 

Raspuns:

Desi nu ati precizat, consider ca amenajarea terenului este inregistrata in evidenta contabila ca o imobilizare corporala recunoscuta ca activ supus amortizarii pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere.  In acest context, am in vedere prevederile pct. 113 alin. (2) din O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene "Investitiile efectuate pentru amenajarea lacurilor, baltilor, iazurilor, terenurilor si pentru alte lucrari similare se recupereaza pe calea amortizarii, prin includerea in cheltuielile de exploatare intr-o perioada determinata de administratori sau persoanele care au obligatia gestionarii entitatii, pe baza duratelor de viata utila ale acestora.".
 
           Investitia de natura amenajarii terenului se scoate din evidenta contabila prin urmatoarele inregistrari contabile cu privire la:
 
- valoarea amortizata a amenajarii :


281                                            = 2112                                              50.000
"Amortizarea                                "Amenajari de terenuri"
- valoarea neamortizata a amenajarii :
 
6588                                          = 2112                                                8.000
"Alte cheltuieli de                        "Amenajari de terenuri"
exploatare"
 
       Avand in vedere ca valoarea neamortizata nu a fost transferata proprietarului prin facturare, cheltuiala in suma de 8.000 lei este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta realizarii de venituri impozabile, fiind aplicabile prevederile art. 21 alin. (1) din Codul fiscal  " (1) Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile".           
 
Referitor la suma TVA dedusa pentru investitia efectuata, avand in vedere ca amenajarea nu se cedeaza contracost proprietarului, chiriasul procedeaza la ajustarea sumei TVA deduse pentru construirea amenajarii, in functie de incadrarea acesteia la mijloc fix sau la bun de capital:

    la mijloc fix ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 148 din Codul fiscal si pct. 53 din normele de aplicare ale acestui articol. In acest caz, ajustarea se efectueaza la valoarea neamortizata a investitiei, de exemplu pentru suma de (8.000 lei x 24% = 1.920 lei). Suma rezultata din ajustare se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus si se raporteaza corespunzator prin decontul de TVA cod 300 la randul 30 "Regularizari taxa dedusa";

    la bun de capital se efectueaza conform prevederilor art. 149 din Codul fiscal si punctul 54 din normele de aplicare ale acestui articol. Ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani, pentru perioada ramasa de neutilizare a investitiei. De exemplu, daca investitia a fost utilizata timp de 4 ani pentru realizarea de operatiuni taxabile, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 1 an, de exemplu pentru suma de 2.784 lei stabilita  conform urmatoarelor calcule:

58.000 lei x 24% = 13.920 lei suma TVA dedusa
13.920 lei : 5 ani  =   2.784 lei/an

Suma rezultata din ajustare se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus si se raporteaza corespunzator prin decontul de TVA cod 300 la randul 31"Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital". Daca investitia este de natura bunurilor de capital, suma TVA ajustata se inscrie in Registrul bunurilor de capital.
 
In fiecare din cele doua situatii, suma rezultata din ajustare se inregistreaza prin formula contabila:

6588                                          =               2112                            1920 sau  2.784 lei
"Alte cheltuieli de                        "Amenajari de terenuri"
exploatare"
 
Similar tratamentului fiscal aplicat cheltuielilor cu valoarea neamortizata a investitiei, cheltuiala cu suma TVA ajustata inregistrata in debitul contului 6588 este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil daca valoarea investitiei nu este facturata proprietarului.
 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

NOU! Sistemul e-Factura a devenit obligatoriu!


 Ce aveti de facut pentru a respecta legea?

Raspunsurile exacte va sunt oferite de reputatul consultant fiscal Ionut Jinga. Acesta va explica in detaliu procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii celor 2 instrumente intr-o lucrare “fierbinte” in contextul actual - e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni.

In lucrarea e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni sunt prezentate cele mai delicate intrebari ale contribuabililor privind sistemele e-Factura si e-Transport, inclusiv intrebari din sectiunea specializata de pe site-ul ANAF!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
amenajare terenscoaterea din evidentaTVAamortizarecontractchirieautorizatie


Data aparitiei: 07 Aprilie 2015

Votati articolul "Amenajare teren. Ce tratament contabil si fiscal aplicam la scoaterea din evidenta?":
Rating:

Nota: 3.64 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X