email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Organizarea contabilitatii de gestiune pentru o editura

Intrebare

In cazul unei edituri cu 3 publicatii cum se poate organiza contabilitatea de gestiune – se poate face retroactiv incepand cu 1 ian 2005?

Raspuns: (dat in octombrie 2005)

Pentru organizarea contabilitatii de gestiune trebuie avute in vedere prevederile O.M.F.P. nr. 1826 din 22 decembrie 2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune.

Organizarea contabilitatii de gestiune este flexibila, in sensul ca procedeele si tehnicile utilizate de fiecare firma se stabilesc in functie de particularitatile activitatii desfasurate. In aceasta situatie, la firma pe care o reprezentati, aveti posibilitatea sa organizati contabilitatea de gestiune pe conturi analitice aferente fiecarei publicatii astfel incat sa aveti imaginea clara si fidela a eficientei economice a fiecarei publicatii. Din contabilitatea de gestiune preluati in contabilitatea financiara ( aveti de asemenea posibilitatea deschiderii de conturi analitice) costurilor unitare ale produselor obtinute . Prin contabilitatea de gestiune se asigura:

  • inregistrarea operatiilor privind colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, pe activitati si faze de fabricatie;
  • calculul costului de achizitie, de productie, de prelucrare al bunurilor intrate/obtinute , lucrarilor executate, serviciilor prestate si a productiei in curs de executie;

Pentru determinarea corecta a structurii costurilor , in contabilitatea de gestiune trebuie aplicate urmatoarele 5 principii ale calculatiei costurilor:

1. principiul separarii cheltuielilor care privesc obtinerea bunurilor, lucrarilor, serviciilor de cheltuielile care nu sunt legate de achizitia, productia sau prelucrarea acestora si nu se includ in costul acestora, respectiv:

  • cheltuielile de administratie;
  • cheltuielile de desfacere;
  • regia fixa nealocata costului;
  • cheltuielile financiare;
  • cheltuielile extraordinare. etc., nu se includ in costul acestora.

2. principiul delimitarii cheltuielilor in timp care impune includerea cheltuielilor in costuri in perioada de gestiune careia ii apartin cheltuielile in cauza.

3. principiul delimitarii cheltuielilor in spatiu care impune delimitarea cheltuielilor efectuate intr-o anumita perioada de gestiune pe principalele procese (in cadrul sectorului productie pe sectii, ateliere, linii de fabricatie) sau locuri care le-a generat (aprovizionare, productie, administratie, desfacere)

4. principiul delimitarii cheltuielilor productive creatoare de valoare, de cele cu caracter neproductiv ;

5. delimitarea cheltuielilor privind productia finita de cheltuielile aferente productiei in curs de executie .

Lista conturilor de gestiune este adaptata in functie de scopurile urmarite, respectiv:

- calculatia costurilor bunurilor/lucrarilor/serviciilor (organizata in functie de tipul si modul de organizare a productiei, tehnologiei de fabricatie);

- evidentierea fluxului costurilor;

- determinarea costurilor aferente stocurilor;

- determinarea veniturilor si a rezultatelor economice.

Costurile sunt structurate in functie de natura activitatii desfasurate, astfel:

1. pentru activitatea de productie costurile sunt reprezentate de cheltuielile directe aferente productiei:

  • materiale directe;
  • energie consumata ;
  • manopera directa si cheltuielile cu protectia sociala aferente acesteia;
  • cota cheltuielilor indirecte de productie repartizata.

2. pentru activitatea prestari servicii costurile sunt reprezentate de cheltuielile directe aferente:

  • manopera directa si cheltuielile de protectie sociala aferente atat muncitorilor cat si sefilor de echipa ai acestora;
  • cota cheltuielilor indirecte .

Costul complet al materiei prime sau al produsului finit obtinut cuprinde costul de productie la care se adauga cheltuielile generale de administratie si cheltuielile de desfacere repartizate asupra acestora pe criterii determinate de fiecare firma in parte.

Costurile aferente obtinerii productiei sau efectuarii de prestari servicii reflectate in contabilitatea de gestiune au la baza urmatoarele cheltuieli inregistrate in contabilitatea financiara :

a) cheltuieli directe: acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie (produs, serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate ) inca din momentul efectuarii lor si cuprind:

  • costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe consumate;
  • energia electrica consumata in scopuri tehnologice;
  • manopera directa (salarii, asigurari si protectia sociala etc.);
  • alte cheltuieli directe

b) cheltuieli indirecte: acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, ci privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei si cuprind:

  • regia fixa de productie = cheltuieli indirecte de productie care raman relativ constante indiferent de volumul productiei ( amortizarea utilajelor si echipamentelor, intretinerea sectiilor si utilajelor, cheltuielile cu conducerea si administrarea sectiilor);
  • regia variabila de productie = cheltuieli indirecte de productie, care variaza in raport cu volumul productiei (cheltuielile indirecte cu consumul de materiale si forta de munca).

c) cheltuieli de desfacere:

d) cheltuieli generale de administratie:

In costul produselor obtinute nu se includ urmatoarele cheltuieli:

  • pierderile de materiale, manopera sau alte costuri de productie inregistrate peste limitele normal admise;
  • cheltuielile de depozitare, cu exceptia cazurilor in care astfel de costuri sunt necesare in procesul de productie, anterior trecerii intr-o noua faza de fabricatie;
  • regiile generale de administratie care nu participa la procesul de productie;
  • costurile de desfacere;
  • regia fixa nealocata costului.

Indiferent de natura activitatii desfasurate, in contabilitatea de gestiune se utilizeaza urmatoarele conturi dezvoltate in functie de necesitati, pe conturi analitice:

GRUPA

CONTURI

90 Decontari interne

901 Decontari interne privind cheltuielile

incepe prin a se credita

9011 materii prime si materiale

9012 servicii terti

9013 salarii si contributii salarii

9014 chelt. Repartizate din alte activitati

902 Decontari interne privind productia obtinuta

903 Decontari interne privind diferentele de pret

92 Conturi de calculatie

921 Cheltuielile activitatii de baza

cont de colectare 921 = 9011

921 = 9012

922 Cheltuielile activitatilor auxiliare

salarii ateliere de prod. si contrib. salarii

923 Cheltuielile indirecte de productie

amortizarea

salarii TESA productie si contrib. Salarii

energie electrica

924 Cheltuielile generale de administratie

salarii TESA administrativ, financiar contabilitate, conducere si contrib. salarii

925 Cheltuielile de desfacere

salarii TESA desfacere si contrib. salarii

93 Costul productiei

931 Costul productiei obtinute

predarile de produse finite 345=711 concomitent cu

931 = 902

933 Costul productiei in curs de executie

inventarierea productiei neterminate

331 = 711concomitent cu

933= 902

Inregistrarile din contabilitatea financiara a unei edituri depind de clauzele prevazute in contractele incheiate cu autorii cartilor. Contractele incheiate conform codului comercial trebuie sa aiba in vedere si prevederile L. nr. 8 din 14 martie 1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe modificata si completata prin L. nr. 285 din 23 iunie 2004.

Astfel, operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific constituie obiect al dreptului de autor.

Utilizarea sau exploatarea unei opere da nastere la drepturi distincte si exclusive ale autorului de a autoriza editura sa reproduca integral sau partial opera in vederea difuzarii.

Intervine deci contractul de editare prin care titularul dreptului de autor cedeaza editorului, in schimbul unei remuneratii, dreptul de a reproduce si de a difuza opera.

Nu constituie contract de editare conventia prin care titularul dreptului de autor imputerniceste, pe cheltuiala sa, pe un editor pentru a reproduce si, eventual, a difuza opera, caz in care nu se aplica legea dreptului de autor.

Dupa caz, titularul dreptului de autor poate ceda editorului si dreptul de a autoriza traducerea si adaptarea operei.

Pot fi de asemenea situatii de cesiune catre editor a dreptului de a autoriza alte persoane sa adapteze opera sau sa o foloseasca in orice alt mod trebuie sa faca obiectul unui contract distinct.

Contractul de editare trebuie sa cuprinda clauze cu privire la:

  • durata cesiunii;
  • natura exclusiva sau neexclusiva si intinderea teritoriala a cesiunii;
  • numarul maxim si minim al exemplarelor;
  • remuneratia autorului, stabilita in conditiile prezentei legi;
  • numarul de exemplare rezervate autorului cu titlu gratuit;
  • termenul pentru aparitia si difuzarea exemplarelor fiecarei editii sau, dupa caz, ale fiecarui tiraj;
  • termenul de predare a originalului operei de catre autor;
  • procedura de control al numarului de exemplare produse de catre editor.

Editorul va poate de asemenea sa cedeze contractul de editare numai cu consimtamantul autorului. Prin lege se prevede obligatia editorului de a restitui autorului originalul operei, daca nu s-a convenit altfel prin contract.

Contractul de editare poate inceta dupa expirarea duratei stabilite sau dupa epuizarea ultimei editii convenite. Se considera epuizate editia sau tirajul al caror numar de exemplare nevandute este mai mic de 5% din numarul total de exemplare si, in orice caz, daca este mai mic de 100 de exemplare.

Conform legii, editorul poate distruge copiile operei, ramase in stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca in contract nu se prevede o alta perioada cu conditia ca acesta sa le ofere mai intai autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vanzarea pentru distrugere.

Dupa cum se poate observa, nu se poate stabili o monografie standard pentru edituri, motiv pentru care am luat un exemplu ipotetic in care contractul de editare prevede achizitia manuscrisului de la autor persoana fizica (50.400 lei) cu drept de reproducere integrala pe o perioada de 3 ani si un tiraj anual de 1.200 de carti. Pentru autor se acorda o remuneratie in cota de 3% din valoarea cartilor editate si 10 carti cu titul gratuit. O carte tiparita are valoarea de 20 lei.

Propunem urmatoarea succesiune a inregistrarilor in contabilitatea financiara:

  • contravaloarea manuscrisul achizitionat:

205 = 404 50.400

,,Concesiuni,

brevete, licente....,,

  • retinerea la sursa a impozitului pentru venituri din activitatea de proprietate intelectuala, cu termen de virare pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul:

404 = 444 756 (15%)

Aceasta suma reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual datorat de autor.

  • aprovizionarea cu materiale:

% = 401 35, 70

301 30, 00

4426 5, 70

  • cheltuielile cu materialele:

601 = 301 300

  • cheltuieli cu salariile si asigurarile sociale:

641 = 421 600

      = % 195

           132 (22% C.A.S.)

              3 (0,5% C.A.S.)

      4313 42 (7% C.A.S.S.)

           18 (3% fond somaj)

  • cheltuieli comision Camera de Munca 0,75% :

628 = 401 5

  • retinerile la sursa privind obligatiile de plata ale salariatilor:

     = % 138

        4312    57 ( 9,5% C.A.S.)

        4314    39 (6,5% C.A.S.S.)

        4372     6 (1% fond somaj)

        444     36 (impozit pe venituri din salarii)

  • cheltuieli cu energia electrica:

% = 401 238

605       200

4426       38

  • cheltuieli cu diverse servicii terti- tiparire carte:

% = 401 714

628        600

4426      114

  • cheltuieli drepturi de exploatare manuscris platibile autorului in natura (10 carti pe luna, din care costul unei carti este evaluat la 218.000 lei/buc. inclusiv T.V.A.)

= 401 218

  • productia obtinuta:

345 = 711 2.000 (100 buc. x20 lei/buc. )

Din cele 100 de carti obtinute, 85 de carti se transfera la libraria proprie pe baza avizului de insotire pe care se mentioneaza ,, nu se factureaza, marfa pentru librarie,, . Pretul de vanzare cu amanuntul este de 200.000 lei/carte si se formeaza la nivel de magazin pe baza Notei de intrare receptie a marfurilor:

371 = % 2.040

345 1.700

378 171,55

4428 168,45

  • productia vanduta prin librarie:

711 = 345 1.700

  • descarcarea de gestiune:

pentru cartile vandute prin librarie:

% = 371 20.400.000

607 1.700

378 171,55

4428 168,45

b) pentru 10 carti date autorului se emite factura fiscala pentru transferul dreptului de proprietate:

411 = % 218

701 200

4427 18

si concomitent:

- evidentierea productiei vandute:

711 = 345 200

- compensarea :

401 = 411 200

c) pentru 5 carti date unei scoli sub forma de sponsorizare (operatiunea nu este purtatoare de T.V.A. deoarece se incadreaza in limitele impuse de lege privind sponsorizare) :

658 = 345 100

amortizarea lunara a imobilizarii necorporale conform graficului de amortizare liniara : 50.400 : 36 luni= 1.400 lei/luna

681 = 280 1.400

In exemplul dat nu s-au avut in vedere prevederile art. 1 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 35/1994, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la timbrul literar. Valoarea timbrului literar se determina obligatoriu de catre toate persoanele juridice si persoanele fizice autorizate, care editeaza sau importa carte beletristica ce urmeaza sa fie vanduta cu amanuntul prin aplicarea procentului de 2% la pretul de vanzare al unei carti. Timbrul se imprima distinct pe fiecare carte si se adauga pretului de vanzare al acesteia.

Timbrul literar se percepe pentru fiecare exemplar de carte beletristica din literatura romana sau traduceri (lucrari de proza, critica literara, versuri, piese de teatru, literatura pentru copii, memorialistica, eseuri si altele de aceeasi natura), precum si pentru operele clasice sau traducerile cu drepturi de autor care nu mai beneficiaza de protectie legala, vandute prin unitatile de orice fel, editate sau nu in Romania.

Ultima reglementare referitoare la timbrul literar se regaseste in Ordinul nr. 2823/1566 din 14 octombrie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind perceperea, incasarea, utilizarea, evidenta si controlul destinatiei sumelor rezultate din aplicarea timbrului literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric, al artelor plastice, al arhitecturii si de divertisment, precum si procedura de solicitare si comunicare a optiunilor titularilor de drepturi de autor sau ale titularilor de drepturi conexe dreptului de autor ori, dupa caz, ale mostenitorilor acestora emis de Ministerul Culturii si Cultelor si Ministerul Finantelor Publice.

Timbrul literar se vireaza lunar in conturile organizatiilor de creatori beneficiare pana la data de 20 a fiecarei luni, cu exceptia lunii decembrie, pentru care termenul este data de 31 ianuarie a anului urmator.

Ca raspuns la bonul valoric transmis, facem precizarea ca firma dvs. are posibilitatea de a organiza contabilitatea de gestiune retroactiv, de la infiintare si pana in prezent, cu conditia respectarii prevederilor actelor normative in vigoare la data productiei editoriale si a datelor inregistrate in evidenta contabila financiara a societatii, astfel incat sa nu fie denaturate rezultatele financiare si fiscale.

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 16 Februarie 2006

Votati articolul "Organizarea contabilitatii de gestiune pentru o editura":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X