email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Microintreprindere si vanzare. In ce conditii procedura de lichidare e avantajoasa?

microintreprinderilichidare cu dizolvarecod fiscaltvadizolvarelichidaremicrointreprindere

In cazul urmator, avem situatia in care, pana in data de 01.03.2015, firma era microintreprindere si platea 3% la venituri, fiind si platitoare de TVA. Incepand cu 01.03.2015 firma si-a suspendat activitatea si se se doreste lichidarea acesteia. In urma suspendarii s-a anulat din oficiu si codul de TVA.

In balanta exista terenuri si amenajari de terenuri in suma de 300.000 lei. Se doreste vanzarea terenului in cel mai avantajos mod.

1. Reactivarea firmei, vanzare teren cu 310.000 lei, rezulta plata 3% la venit = 9.300 lei+74.400 TVA de plata
2. Vanzarea terenului in procesul de lichidare,  firma nu mai poate fi microintreprindere daca este in lichidare/dizolvare deci se plateste impozit profit la diferenta dintre venituri si cheltuieli 310.000 venit - 300.000 ch = 10000 rezulta 1.600 impozit de plata + TVA de 74.400

Cel mai avantajos mod este in procesul lichidarii? Cum va proceda firma?

Potrivit prevederilor art. 112^1 din Codul fiscal, microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului precedent conditiile enumerate, inclusiv cea de la lit. e) privind dizolvarea cu lichidare inregistrata la registrul comertului.

Rezulta ca daca o microintreprindere intra in procesul de dizolvare in cursul anului 2015 aceasta nu isi pierde statutul de microintreprindere decat in anul 2016 daca opratiunea de lichidare se prelungeste si in exercitiul financiar urmator.

La pct. (5) din normele metodologice aprobate prin HG nr. 44/2004, emise in aplicarea Codului fiscal, se prevede ca societatile care ies din perioada de inactivitate temporara/nedesfasurare a activitatii sunt obligate sa aplice acest sistem, pentru anul respectiv, incepand cu trimestrul in care inceteaza perioada de inactivitate temporara/nedesfasurare a activitatii.

Ca urmare societatea nu isi pierde statututul de microintreprindere la iesirea din perioada de inactivitate temporara.

In ceea ce priveste operatiunea de lichidare a societati, mentionam ca aceasta este reglementata din punct de vedere juridic de Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 227si urmatoarele, din punct de vedere contabil de Omfp nr. 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si din punct de vedere fiscal de Codul fiscal, cu modificarile ulterioare.

Indiferent ca este vorba de o societate platitoare de impozit pe profit sau una platitoare de impozit pe venit, din punct de vedere juridic  trebuie parcurse o serie de etape privind:

1.     Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv,
2.     Intocmirea situatiilor financiare,
3.    Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.),
4.       Achitarea datoriilor societatii catre bugetul de stat, catre salariati si alti terti,
5.       Stabilirea rezultatului lichidarii,
6.      Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe venitul rezultat din lichidare etc.,

Deci valorificarea terenurilor si a amenajarilor de terenuri este obligatorie in procesul de lichidare daca acest lucru nu a fost facut inainte. Spuneti ca realizati venituri ipotetice din vanzare de 310.000 lei, venituri care transformate in euro, la cursul de la 31.12.2014 reprezinta cca. 69.000 euro. Din acest moment deveniti platitor de impozit pe profit.

La art. 112^6 se prevede ca daca in cursul anului fiscal microintreprinderea realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro, aceasta va plati impozit pe profit. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita, luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la data depunerii situatiilor financiare de lichidare la organul fiscal competent conform prevederilor art. 36 alin. (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare. La organul fiscal se depun pana la aceeasi data si ultimele declaratii fiscale pentru obligatiile existente in vectorul fiscal al societatii (100, 112, 300) precum si formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".

Se completeaza declaratia 101 privind impozitul pe profit anual. La calculul impozitului pe profit se tine cont de profitul obtinut din lichidarea patrimoniului, de sumele constituite din profitul brut care nu au fost impozitate la acea data (rezerva legala, elementele similare veniturilor) etc.

Nu se impoziteaza sumele inregistrate din aplicarea facilitatilor fiscale (reduceri cote de impozit, rezerve constituite la evaluarea disponibilului in devize etc.).

Din suma stabilita ca impozit pe profit se scade impozitul pe venitul microintreprinderilor datorat pentru perioadele anterioare.

In cazul in care veniturile totale ale societatii, inclusiv cele din lichidare sunt sub aceasta limita de 65.000 euro in echivalent lei la cursul de la 31.12.2014, se datoreaza impozit de 3%.

Potrivit prevederilor pct. 15 din normele metodologice emise pentru aplicarea Titlului IV indice 1 din Codului fiscal, microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit, includ in baza impozabila rezervele constituite din profitul brut, respectiv rezerva legala constituita conform prevederilor Legii societatilor comerciale si considerata deductibila conform reglementarilor Titlului II.

Nu se impoziteaza sumele inregistrate din aplicarea facilitatilor fiscale (reduceri cote de impozit, rezerve constituite la evaluarea disponibilului in devize etc.).

In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata nu ati specificat daca terenurile au fost achizitionate cu taxa sau nu. In functie si de tipurile acestora veti avea in vedere prevederile art. 141, alin. (2), lit. f) si art. 148 din Codul fiscal.

Pentru a putea alege cea mai buna varianta sunt de analizat si alte aspecte legate de veniturile si cheltuielile rezultate din lichidare cum ar fi existenta depozitelor bancare in lei si in valuta sau a dobanzilor datorate, creantele neincasate sau datoriile existente, litigiile pe rol, impozite stabilite eronat pentru care s-ar datora penalitati de intarziere, reevaluarea terenurilor etc.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu, expert contabil si auditor

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
microintreprinderilichidare cu dizolvarecod fiscaltvadizolvarelichidaremicrointreprindere


Data aparitiei: 14 Iulie 2015

Votati articolul "Microintreprindere si vanzare. In ce conditii procedura de lichidare e avantajoasa?":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X