Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Creditarea societatii de catre asociat/actionar

Intrebare:

Care este cadrul legal in care un actionar sau un asociat al unei intreprinderi poate credita societatea in situatii de criza de disponibilitati si care este nivelul legal al dobanzii si cum se calculeaza? In cazul in care se depun mai multe sume in cadrul aceleiasi luni?

Raspuns: (dat in aprilie 2005)

Aceasta operatiune, mai intai tine chiar de constituirea societatii comerciale care isi procura fondurile necesare activitatii prin aporturile asociatilor (Legea nr. 31/1990). Este de asemenea o premisa fireasca aceea ca disponibilul societatii la un anumit moment sa nu fie suficient pentru desfasurarea activitatii si sa apara necesitate finantarii. Acest lucru se realizeaza extrabancar in special prin imprumuturile asociatilor sau prin creditul comercial.

Imprumutul in afara creditului bancar are ca temei prevederile art. 100 din Titlul VI Regimul juridic al garantiilor reale mobiliare din Legea nr. 99/1999. Astfel, orice persoana poate vinde pe credit sau poate acorda imprumuturi daca nu primeste depozite. Notiunea de primire a depozitelor are in vedere definitia data de pozitului de legea bancara. Astfel, potrivit art. 3 pct. 6 din Legea nr. 58/1998 republicata depozitul este definit ca o suma de bani incredintata in urmatoarele conditii:

  • sa fie rambursata in totalitate, cu sau fara dobanda sau orice alte facilitati, la cerere sau la un termen convenit de catre deponent cu depozitarul;
  • sa nu se refere la transmiterea proprietatii, la furnizarea de servicii sau la acordarea de garantii;

Avand in vedere ca asociatul nu constituie depozite cu scopul acordarii de imprumuturi operatiunea este admisa implicit si de legea bancara. Aceasta dealtfel nu instituie restrictii exprese in acest sens.

Acordarea de imprumuturi unui comerciant (societate comerciala) este reglementat si de Ordonanta nr. 9/2000 privind nivelul dobanzii legale pentru obligatii banesti aprobata prin Legea nr. 356/2002. In temeiul art. 3 din acest act normativ dobanda legala se stabileste, in materie comerciala, la nivelul dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei. Nivelul dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in functie de care se stabileste dobanda legala, este cel din prima zi lucratoare a anului, pentru dobanda legala cuvenita pe semestrul I al anului in curs, si cel din prima zi lucratoare a lunii iulie, pentru dobanda legala cuvenita pe semestrul II al anului in curs.

In aceste conditii pentru anul 2005 va fi utilizata dobanda de referinta valabila pentru luna ianuarie 2005 pentru calculul dobanzii pentru primul semestru si nivelul dobanzii legale aferente lunii iulie pentru cel de-al doilea semestru al anului 2005. Nivelul dobanzii de referinta se stabileste lunar de catre Banca Nationala a Romaniei si se publica in Monitorul oficial.

In ceea ce priveste dobanda legala trebuie sa face urmatoarele doua remarci. Mai intai ca in cadrul contractului de imprumut partile pot sa stabileasca orice nivel al dobanzii, cu singura limitare aplicabila in materia raporturilor civile prevazuta de art. 5 alin .1, daca nivelul dobanzii este stabilit in scris. Cea de a doua observatie are in vedere limitarea deductibilitatii fiscale stabilite de art. 23 din Codul fiscal Legea nr. 571/2003 cu modificarile ulterioare. In cadrul acestei prevederi subliniem dispozitiile alin. 5) care limiteaza suplimentar deductibilitatea dobanzilor la nivelul dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei. Asadar in cazul unei dobanzi de referinta mai mici in luna martie nu toata dobanda legala este si deductibila socotind indeplinita conditia privind gradul de indatorare a societatii mentionata la alin. 1 al art. 23 din Codul fiscal.

In cazul concret al unui imprumut in valoare de 100 milioane lei acordat la inceputul anului acordat societatii de catre asociat, in lipsa contractului societatea ar datora pe langa suma imprumutata si dobanda legala. Potrivit algoritmului de calcul pentru semestrul 1 societatea va datora dobanda legala la nivelul dobanzii de referinta stabilita de BNR in luna ianuarie de 17,31%/an. Asadar va datora cu titlu de dobanda pe semestrul I suma de 8.655.000 lei. Din punct de vedere fiscal deductibila va fi o suma mai mica determinata pe baza dobanzii de referinta din lunile decembrie 2004 17,96% si martie 2005 10,75%, astfel: 4.490.000 lei pe trimestrul I+ 2.687.500 lei pentru trimestrul II. In acest conditii pe semestrul I suma deductibila va fi de numai 7.177.500 lei.


Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal
Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal

Vezi detalii

Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii


Exemplul prezentat se poate intinde in mod similar pe o perioada mai mare avand in vedere nivelul dobanzii de referinta pentru luna iulie 2005 pentru semestrul II pentru calculul dobanzii legale si nivelul dobanzii de referinta din lunile iunie si septembrie aferente trimestrelor III si IV.

Avand in vedere cele de mai sus nu are relevanta numarul imprumuturilor acordate in cursul unei luni. Recomandam incheierea unui contract scris generic in care sa fie inclusa clauza de acordare a imprumutului ori de cate ori este necesar. In cuprinsul contractului va fi mentionata si dobanda sau se poate stabili nivelul zero al acesteia. Subliniem ca o data cu plata dobanzii de catre societate aceasta trebuie sa calculeze si sa retina impozitul pe veniturile din dobanzi de 1 , 10 sau 16% in functie de momentul incheierii contractului si de data platii venitului catre asociatul persoana fizica beneficiara.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 16 Februarie 2006


Votati articolul "Creditarea societatii de catre asociat/actionar":
Rating:

Nota: 3.66 din 5 din 82 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Decontare sau nu a taxelor de inscriere a juristului ?

Intrebare: decontare sau nu a taxelor de inscriere a juristului ?

Institutia noastra a angajat anul acesta un consilier juridic.
Colegul meu, consilier juridic a fost inscris in anul 2015 in Colegiul Consilierilor Juridici.
Taxa de inscriere i-a fost decontata de institutia noastra.
Cotizatia pe fiecare trimestru pe care in anul 2016
juristul va trebui sa o plateasca Colegiului
nu este decontata de institutia noastra.
Conform legii, institutia noastra poate deconta juristului
doar taxele profesionale.
Cotizatia anuala trebuie suportata de catre
jurist, el fiind cel inscris in C.C.J.
Cotizatia anuala nu intra in categoria taxelor profesionale ale juristului.
Institutia noastra nu are nici o obligatie de decontare a unei asemenea taxe.

Juristul mi-a spus ca:
- pentru a nu plati cotizatia in anul 2015,
a depus o Cerere de renuntare la calitatea de membru al Colegiul Consilierilor Juridic.
- apoi in anul 2016 vrea sa se inscrie din nou in CCJ si ca
institutia noastra va trebui sa ii plateasca acea taxa de inscriere.

1. - Contabilitatea vatrebui sa refuze decontarea ?
2. - Juristul se va putea inscrie in CCJ
de cate ori vrea ?
3. - De fiecare data, taxele de inscriere a juristului,
dupa retrageri, vor trebui decontate de institutia noastra
sau nu ?


Raspuns: Referatul pe care-l inregistreaza angajatul, de necesitate, poate fi suportata de institutie, dar in...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 16 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
Un asociat poate imprumuta un Srl pentru nevoi temporare, pentru cat timp? in cazul nostru fara dobanda.
Data adaugarii: 18-Feb-2015
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Firmele si PFA-urile din constructii ar putea sa nu mai plateasca impozitul pe imobil in anumite conditii

    • Un nou proiect vine sa modifice Codul fiscal si sa aplice unele scutiri intr-un domeniu cat se poate de important. Din pacate, nu scapam nici in 2016 de modificari fiscale  care apar dupa ce reglementarile principale au fost deja stabilite prin acte normative importante. Desi unele dintre aceste modificari sunt eficiente pentru unele companii, schimbarile periodice de acest tip nu fac decat sa destabilizeze sistemul si sa diminueze credibilitatea generala in ceea ce definim ca predictibi...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Ce situatii financiare se intocmesc pentru anul 2015?

    • In functie de criteriile de marime, entitatile care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 se grupeaza in trei categorii, astfel: - microentitati; - entitati mici; - entitati mijlocii si mari. Microentitatile sunt entitatile care, la data bilantului, nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:  &nbs...» citeste mai departe aici

  • Contabilitatea ONG-urilor: politici si proceduri indispensabile

    • Legislatia care reglementeaza contabilitatea ONG-urilor pune probleme diferite fata de contabilitatea societatilor comerciale, ceea ce poate cauza dificultati in aplicarea normelor corespunzatoare. Ca profesionist specializat in contabilitatea ONG-urilor, aveti acum la dispozitie politicile contabile obligatorii si cele mai frecvente proceduri contabile, intr-un singur ...» citeste mai departe aici

  • Cartusele E si F din noua declaratie 394. Ce tipuri de achizitii cu taxare inversa includem?

    • In randurile de mai jos, stabilim care sunt tipurile de achizitii cu taxare inversa care se includ in cartusele E si F ale declaratiei 394 in contextul modificarilor aduse de Ordinului 1105/2016. Potrivit instructiunilor de completare ale ale noii declaratii informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA (Declaratia 394), declaratia se completeaza de catre persoanele impozabile din Romania, inregi...» citeste mai departe aici

  • De la 1 mai se aplica noi reguli vamale intre statele membre ale Uniunii Europene

    • Incepand cu data de 1 mai 2016 se aplica reguli mai simple in ce priveste formalitatile vamale, odata cu noul Cod vamal unional. Se aplica, de asemenea, de la aceeasi data, si noile reglementari complementare, asa cum a transmis recent un comunicat al Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri (MECRMA). "Pentru mediul de afaceri si cetateni, Codul Vamal Unional inseamna aplicarea de proceduri comune si armonizate la nivelul Uniunii Europene. Indiferen...» citeste mai departe aici

  • Organizare contabilitate pentru intreprindere individuala si OMFP 170/2015. Expertul contabil raspunde!

    • Materialul urmator ofera informatii cuprinzatoare privind procesul prin care se tine evidenta contabila pentru o intreprindere individuala platitoare de TVA, stabilind si daca se poate opta pentru evidenta contabila in partida dubla. De asemenea, cu ajutorul expertului contabil Irina Coma vom vedea cum se organizeaza contabilitatea in aceasta situatie si cum se opteaza pentru evidenta in partida dubla. Contabilitatea unei intreprinderi individuale se organzieaza conform OMFP 170/201...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X