email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA si venituri realizate din exploatarea bunurilor din patrimoniul de afectatiune. Ce obligatii aveti?

patrimoniul de afectatiuneplafondeductibilitatecheltuielipfaraport evaluare

In randurile de mai jos, analizam cazul unei persoane fizice neautorizate care a vandut in 2014 masa lemnoasa din padure proprie in doua tranzactii, prima in valoare de 200.000 lei in luna 3.2014, cealalta in valoare de 150.000 lei in luna 9.2014.

Depasind plafonul, are persoana in cauza obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA?

S-a depus pentru anul 2014 declaratie de venit si a platit 16% si 5.5% din profit. In 3.2015 a cumparat padure pe care doreste sa o exploateze si sa vanda masa lemonasa.

Am infiintat PFA la Regisrul Comertului in luna 5.2015 si a luat cod de platitor de TVA. In aceste conditii, poate vinde masa lemnoasa dupa codul de TVA luat daca padurea a fost cumparata inainte de infiintarea PFA?

Chetuiala cu padurea este deductibila, aceasta fiind cumparata inainte de infiintarea PFA?

Conform prevederilor art. 2 lit. j) din OUG. nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale prevede ca in patrimoniul de afectatiune se cuprind totalitatea bunurilor, drepturilor si obligatiilor persoanei fizice autorizate, titularului intreprinderii individuale sau membrilor intreprinderii familiale, afectate scopului exercitarii unei activitati economice, constituite ca o fractiune distincta a patrimoniului persoanei fizice autorizate, titularului intreprinderii individuale sau membrilor intreprinderii familiale, separata de gajul general al creditorilor personali ai acestora.

Padurea  cumparata anterior infiintarii P.F.A.  reprezinta aportul in natura efectuat la inceperea activitatii P.F.A. asa cum si numerarul persoanei fizice reprezinta aport in numerar al P.F.A. Astfel, pentru a fi recunoscuta drept bun din patrimoniul de afectatiune, padurea trebuie inscrisa  in Registrul-inventar al P.F.A. Acest aspect este reglementat in mod expres la pct. 41 din normele de aplicare ale art. 48 din Codul fiscal  Toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii se inscriu in Registrul-inventar si constituie patrimoniul afacerii.

Acest aport in numerar si in natura nu reprezinta pentru P.F.A. un venit impozabil, aspect reglementat in mod expres prin  art.   48 alin.  (3) lit. a)  din Codul fiscal Nu sunt considerate venituri brute:  a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia; Acelasi tratament este aplicabil si echipamentelor, uneltelor, dispozitivelor si mijloacelor de transport  care apartin persoanei fizice si care sunt  necesare exploatarii padurii.  Data inscrierii acestor bunuri in Registrul-inventar reprezinta data aportului. In opinia mea, pentru inscrierea corecta a valorii bunurilor, se recomanda evaluarea acestora la valoarea de piata, efectuata de catre un expert specializat care elaboreaza un Raport de evaluare. De asemenea, pentru stabilirea corecta a cheltuielilor aferente veniturilor care urmeaza a fi realizate, trebuie determinata si cantitatea de masa lemnoasa exprimata in m.c. care poate fi valorificata prin exploatarea padurii respective. Evaluarea patrimoniului in natura este necesara si pentru stabilirea corecta a cheltuielilor cu amortizarea acestora.  

Astfel, sunt  deductibile la determinarea veniturilor impozabile, cheltuielile reprezentand contravaloarea masei lemnoase si cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, chiar daca  padurea si echipamentle au fost cumparate anterior infiintarii P.F.A., dar au fost considerata drept aport in natura in patrimoniul afacerii (patrimoniul de afectatiune) conform inscrierii acestora in Registrul-inventar, pe baza valorii stabilite prin Raportul de evaluare. In acest context, am in vedere prevederile art.  48 alin. (4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
    a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
    b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;


    c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct.   37 din normele de aplicare ale acestui articol prin care se reglementeaza regulile generale privind deducerea  Din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse de contribuabili, cu respectarea prevederilor art. 48 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.
    Reguli generale aplicabile pentru deducerea cheltuielilor efectuate in scopul realizarii veniturilor sunt si urmatoarele:
    a) sa fie efectuate in interesul direct al activitatii;
    b) sa corespunda unor cheltuieli efective si sa fie justificate cu documente;
    c) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite, inclusiv in cazul cheltuielilor reprezentand plati efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale.

 La aceste cheltuieli deductibile cu costul padurii vandute treptat si cu amortizarea mijloacelor fixe, se adauga si alte cheltuieli aferente veniturilor impozabile, asa cum sunt exemplificate la punctul    38 din normele de aplicare ale art. 48  
    - cheltuielile cu energia si apa;
    - cheltuielile cu transportul de bunuri si de persoane;
    - cheltuieli de natura salariala;
    - cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decat impozitul pe venit;
    - cheltuielile reprezentand contributiile pentru asigurarile sociale, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurarile sociale de sanatate, pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si alte contributii obligatorii pentru contribuabil si angajatii acestuia;

     In concluzie, padurea poate fi  exploatata si vanduta chiar daca a fost achizitionata anterior constituirii P.F.A. si anterior inregistrarii in scopuri de TVA.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

 

 

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
patrimoniul de afectatiuneplafondeductibilitatecheltuielipfaraport evaluare


Data aparitiei: 01 Septembrie 2015

Votati articolul "PFA si venituri realizate din exploatarea bunurilor din patrimoniul de afectatiune. Ce obligatii aveti?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X