email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Efectele anularii din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA. Ce ajustari se fac si ce declaratii se depun?

anularea din oficiuplafonultvacod de tvaformular

Tema aleasa in materialul urmator se refera la "Efectele anularii din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA". Astfel, avem ca subiect o societate comerciala cu profil comert amanunt produse textile neplatitoare de TVA care a depasit plafonul de 220.000 lei in luna iulie 2015.

S-a depus formularul 010 pe data de 13.08.2015, urmat de depunerea formularului 088 si a documentatiei aferente pe data de 11 septembrie 2015. Pe data de 28.09.2015 se primeste decizia privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art.153 alin.9 lit.h).

Motivul real al acestui refuz este faptul ca adresa sediului social este aceeasi cu a altei firme care este in reorganizare si are datorii fiscale, iar administratorul acesteia din urma are procura generala de administrare a primei societati.

Ce ajustari trebuie facute la stocul de marfa si ce declaratii se depun in aceasta perioada?

In situatia in care plafonul de aplicare a regimului special de scutire a fost depasit in luna iulie 2015, inseamna ca societatea a fost inregistrata in scopuri de TVA incepand cu luna septembrie 2015 daca a depus formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA in luna august 2015. Astfel, pentru perioada 01 – 27.09.2015 societatea figureaza platitoare de TVA, motiv pentru care trebuie sa raporteze toate operatiunile economice efectuate in aceasta perioada. Raportarea se efectueaza atat prin  decontul de  TVA cod 300 cat si prin declaratia informativa cod 394, pana pe data de 26.10.2015.

  Dupa anularea din oficiu a codului de TVA, pentru  operatiunile din sfera de aplicare a TVA realizate in perioada  28  - 30.09.2015 se depune  formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal", dar fara a se mai depune declaratia informativa cod 394 pentru operatiunile respective.  Practic, declaratia cod 394 se completeaza si se depune numai de catre platitorii de TVA inregistrati in scopuri de TVA in Romania.
 
           In situatia in care nu se poate depune la registratura/transmite electronic decontul de TVA cod 300 cu termen cel mai tarziu in data de 26 octombrie 2015, inclusiv, este recomandabil sa va adresati organului fiscal competent pentru preluarea informatiilor raportate (TVA de plata sau TVA de recuperat)  in fisa sintetica pe platitor.

           Practic, in cazul anularii codului de TVA trebuie depuse formulare distincte, cod 300 si cod 311  deoarece se aplica tratamente fiscale diferite pentru fiecare din cele doua perioade din cadrul unei luni calendaristice, fara a fi permisa depunerea declaratiei cod 311 si pentru TVA colectata in perioada 01 - 27.09.2015 (inclusiv).

            Pentru stabilirea corecta a datei de  28.09.2015, ca data de la care codul de inregistrare in scopuri de TVA este anulat din oficiu,  este recomandabil sa consultati Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata.

       In alta ordine de idei, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, prin decontul de TVA cod 300 trebuie efectuata si ajustarea sumei TVA deductibile deduse in perioada 01.09 - 27.09.2015 pentru bunurile existente in stoc la data de 27.09.2015 (active corporale si necorporale,

obiecte de inventar, marfuri), dar si pentru serviciile existente in sold (chirii achitate in avans, abonamente, etc. si orice cheltuiala anticipata). Suma TVA dedusa in perioada 01  - 27.09.2015, ajustata pe baza inventarierii efectuate la data de 27.09.2015  in beneficiul bugetului de stat, se evidentiaza, cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus,  prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii septembrie  2015  la urmatoarele randuri:

-    la randul 30    "Regularizari taxa dedusa" pentru sumele rezultate din ajustarea efectuata conform prevederilor art. 148 si pct. 53 din normele de aplicare a acestui articol;

-    randul 31 denumit  "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital" pentru sumele rezultate din ajustarea efectuata conform prevederilor art. 149 si pct. 54 din normele de aplicare a acestui articol.


In situatia in care ajustarea nu se efectueaza pana pe data de 26.10.2015 sau se omite raportarea prin decontul de TVA cod 300, ajustarea poate fi raportata ulterior acestei date prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" reglementat prin O.M.F.P. nr. 2223 din 22 august 2013.

       Suma TVA rezultata din ajustare se inregistreaza in evidenta contabila la data de 27.09.2015 prin formula 635 sau 658 = 4426. Cheltuiala inregistrata este deductibila d.p.d.v. al impozitului pe profit.
 
 In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca, in situatia in care, dupa inregistrarea in scopuri de TVA, codul de TVA este  anulat, din oficiu, datorita faptului ca societatea nu  indeplineste  criteriile stabilite prin O.M.F.P. nr. 1966 din 24 iulie 2015, societatea nu are  posibilitatea sa aplice regimul special de scutire reglementat prin art. 152 din Codul fiscal. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 153  alin. (9^1), din Codul fiscal,  ultimul paragraf Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute de prezentul alineat nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3).
 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras. consultant fiscal

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
anularea din oficiuplafonultvacod de tvaformular


Data aparitiei: 12 Octombrie 2015

Votati articolul "Efectele anularii din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA. Ce ajustari se fac si ce declaratii se depun?":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X