email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reevaluare cladiri. Care sunt obligatiile contabile si fiscale?

reevaluare cladiriimobilizari corporaleevaluare cladirebilantvaloarea reevaluata

In ce priveste reeevaluarea imobilizarilor corporale, vom vedea mai jos ce mentiuni exista in lege referitoare la obligativitatea acesteia la o anumita perioada. Pentru cazul analizat, se fac urmatoarele precizari:

- compania a efectuat reevaluarea tututor claselor in anul 2011;
- in anul 2014 s-a facut reevaluare doar pentru clasa de constructii.

Exista obligativitate in ceea ce priveste reevaluarea celorlalte clase, in afara de constructii, in acest an? Daca nu exista in acest an, atunci cand trebuie realizata urmatoarea reevaluare?

Din punct de vedere contabil, regasim prevederile aplicabile reevaluarilor imobilizarilor corporale in subsectiunea 3.4.1 (pct.105 si pct.106) din OMFP 1802/2014.

Astfel, elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite.

Daca un activ imobilizat este reevaluat, toate celelalte active din categoria din care face parte trebuie reevaluate.

O categorie de imobilizari corporale cuprinde active de aceeasi natura si utilizari similare, aflate în exploatarea unei entitati.

Reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa de la data bilanţului.

Din punct de vedere fiscal, regasim obligatia efectuarii reevaluarii numai in cazul cladirilor, asa cum sunt ele definite la art.249 alin.(5) Cod fiscal, al carui impozit este in obligatia la plata in sarcina unei persoane juridice.

Astfel, Codul fiscal defineste cladirea ca orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumire ori de folosinta, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente s.a., iar elementele structurale de baza sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care acestea sunt construite. Incaperea reprezinta spatiul din interiorul unei cladiri.

Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare, cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv , asupra valorii de inventar a cladirii.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a acesteia in patrimoniu, inregistrata in evidentele contabile.

Obligatia reevaluarii intr-o perioada de 3 ani deriva din prevederile art.253 alin.(6) Cod fiscal, in care regasim o supraimpozitare a unei cladiri in cazul in care aceasta nu este reevaluata astfel:

a) cota impozitului pe cladiri va fi cuprinsa intre 10% si 20% pentru cladiri care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta;
b) cota impozitului pe cladiri va fi cuprinsa intre 30% si 40% pentru cladiri care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.

Cotele marite se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevalare.

In cazul de fata, o societate reevalueaza toate imobilizarile corporale aflate in patrimoniul sau in cursul anului 2011. Presupunem ca reevaluarea a fost facuta in luna decembrie a acelui an, iar valorile reevaluate ale cladirilor au fost declarate la DITL competenta, in urma caruia s-a calculat impozitul pe cladiri aferent anului 2012.

Impozitul stabilit la plata de catre DITL  competenta in anul 2012, stabilit in baza valorilor reevaluate in decembrie 2011, se mentine la aceeasi valoare si in anul 2013 si 2014.

La 31.12.2014, in mod corect, societatea procedeaza la reevaluarea tuturor cladirilor, valoarea reevaluata a acestora fiind declarata si luata in calcul la stabilirea impozitului pe cladiri datorat la DITL incepand cu anul fiscal 2015.

Urmatoarea reevaluare va fi efectuata in decembrie 2017, valorile reevaluate ale cladirilor fiind declarate pentru stabilirea impozitului pe cladiri aferent anului 2018.

In concluzie, societatea are obligatia fiscala de a reevalua cladirile din patrimoniul sau intr-o perioada de 3 ani,  fara a avea obligatia reevaluarii si celorlalte imobilizari corporale.

De retinut ca :

-      -  din punct de vedere contabil, o societate are obligatia reevaluarii in acelasi moment a tuturor elementelor dintr-o anumita categorie de imobilizari corporale, spre ex: se reevalueaza toate cladirile si terenurile din patrimoniu  sau toate utilajele ori toate miloacele de transport, fara a exista un termen de efectuare a reevaluarii;

-      -  din punct de vedere fiscal, societatea trebuie sa evalueze cladirile intr-o perioada de 3 ani, pentru a nu i se aplica cote marite de impozit pe cladiri (intre 10% si 40%).
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu, economist si expert contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reevaluare cladiriimobilizari corporaleevaluare cladirebilantvaloarea reevaluata


Data aparitiei: 28 Octombrie 2015

Votati articolul "Reevaluare cladiri. Care sunt obligatiile contabile si fiscale?":
Rating:

Nota: 3.19 din 5 din 8 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X