email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noul regim fiscal al cadourilor si tichetelor cadou conform noului Cod fiscal

noul cod fiscalcodul fiscal2016cheltuieli socialetichete cadouregimul fiscal

Tichetele cadou s-au dovedit a fi un mijloc de stimulare a pietelor autohtone, de-a lungul anilor fiind preluate in ofertele tuturor emitentilor de tichete de masa. De fapt, introduse in Romania in anul 2003 sub forma de tichete de cadouri, necesitarea crearii unei reglementari privind utlizarea acestor bilete de valoare a izvorat in corelatie cu recurgerea la facilitatile oferite de Codul fiscal in raport cu efectarea de cheltuieli sociale, reclama, publicitate sau protocol.

Utilizarea tichetelor cadou este reglementata de Legea nr. 193/2006, din interpretarea acesteia rezultand faptul ca angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Codul muncii, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.

Totodata acordarea de cadouri sau tichete cadou salariatilor in anumite ocazii este o practica des intalnita in randul angajatorilor atat pentru recompensarea propriilor salariati, dar si ca masura de optimizare fiscala.

O serie de inconveniente au facut dificila acordarea unor astfel de recompense propriilor salariati datorita fiscalizarii tichetelor cadou indiferent de cuantum si destinatie ca urmare a masurilor introduse la 1 iulie 2010 prin renumita O.U.G. nr. 58/2010, dar si datorita necorelarii prevederilor in materie de impozit pe venit si impozit pe proft in raport cu persoanele potential beneficiare de cadouri.

In ceea ce priveste tichetele cadou, salariatii pot beneficia de astfel de cadouri acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale, conform art. 2 din Legea nr. 193/2006 coroborat cu prevederile pct. 2.3 din H.G. nr. 1.317/2007.

De asemenea, potrivit pct. 2.1. din H.G. nr. 1.317/2006, activitatile si destinatiile prevazute la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 193/2006 sunt generatoare de cheltuieli care se incadreaza in prevederile Codului fiscal.

Potrivit pct. 9.1. lit. a) f) si h) din H.G. nr. 1.317/2007, angajatorul impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz, vor stabili prin Regulamentul intern de acordare a tichetelor cadou prevederi referitoare la:
- identificarea concreta a activitatilor, destinatiilor si evenimentelor care se incadreaza in cheltuielile sociale, pentru care se vor acorda salariatilor tichete cadou si care vor face obiectul contractelor de prestari de servicii cu unitatile emitente de tichete cadou;

- criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete cadou, tinand seama de conditiile concrete de lucru in care isi desfasoara activitatea unele categorii de salariati, de prioritatile socio-profesionale si de alte elemente specifice activitatii;

- criteriile si perioadele pentru care salariatii nu primesc tichete cadou.

Desi prevederile mai sus mentionate referitoare la acordarea tichetelor cadou nu contin sanctiuni in sarcina angajatorilor pentru utilizarea tichetelor cadou in raport cu proprii salariati si in alte conditii, recurgerea la tichete cadou drept mijloc de recompensare a salariatior sau crearea unui sistem de acordare in functie de rezultatele obtinute se identifica cu o prima pentru rezultate realizate.

Astfel, acordarea de tichete cadou ca forma de premiere, nu va genera din punct de vedere fiscal nici un beneficiu fiscal, tratamentul fiscal fiind acelasi ca si in cazul acordarii unor prime in bani.

Fiecare cheltuiala in parte efectuata de societate trebuie privita distinct, in functie de natura si modul de acordare al acestora.

Tichetele cadou chiar daca sunt similare cu celelalte cadouri acordate salariatilor enumerate in sfera cheltuielilor sociale au in prezent un tratament diferit de cel al cadourilor in bani sau in natura, tratament fiscal prevazut la art. 55 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal si pct. 70 lit. i) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol.

Din acest motiv, formularea expresa in sfera avantajelor in natura impozabile determina un tratament fiscal distinct atat la nivelul persoanei fizice cat si din perspectiva angajatorului care acorda tichetele cadou. Astfel chiar daca sunt acordate pe destinatiile exprese prevazute la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal (cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului, a sarbatorilor similare ale altor culte religioase sau cu ocazia zilei de 8 martie) si chiar daca nu depasesc suma de 150 lei reprezinta venituri impozabile in sfera avantajelor.

In aceste conditii, in prezent, tichetele cadou acordate potrivit legii sunt considerate avantaje impozabile, se supun impozitului pe salarii, indiferent de destinatie si cuantum, potrivit art. 55 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal, sunt exceptate de la plata contributiilor sociale, potrivit art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal, fiind totodata deductibile la calculul profitului impozabil in limita cotei de 2 %, conform celor metionate mai sus.

Incepand cu anul 2016, prevederilor noului Cod fiscal prevad aplicarea aceluiasi regim fiscal atat cadourilor cat si tichetelor cadou oferite cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase sau cu ocazia zilei de 8 martie in limita a 150 lei. Se revine astfel la tratamentul fiscal aplicat tichetelor cadou anterior tratarii lor drept avantaje in orice situatie in care erau acordate de angajator.

De asemenea, incepand cu anul 2016, se largeste sfera persoanelor beneficiare de cadouri/tichetelor cadou neimpozabile, acestea putand fi acordate nu numai copiilor minori dar si salariatilor.

Cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocaziile mentionate, sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie, nu depaseste 150 lei.

Se realizeaza astfel mult asteptata corelare a prevederilor in materie de impozit pe venit/salarii cu cele aplicabile in materie de impozit pe profit care includ in sfera cheltuielilor sociale cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite atat salariatilor, cat si copiilor minori ai acestora.

In aceste conditii, potrivit noului Cod fiscal, vor fi neimpozabile cadourile, inclusiv tichetele cadou, in urmatoarele situatii:
- sunt oferite de angajatori salariatilor si copiilor minori ai acestora cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
- sunt oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
- valoarea pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Si, din punctul de vedere al contributiilor sociale obligatorii, tichetele cadou si cadourile acordate in conditiile de mai sus nu se cuprind in baza de calcul a acestora.

In contrapartida, noul art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 3 din noul Cod fiscal considera cadourile in bani sau in natura, inclusiv tichetele cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora drept cheltuieli sociale, deductibile in limita unei cote - de acum majorate - de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Raman tratate drept venituri impozabile la nivelul salariatilor cadourile si tichetele cadou acordate pe alte destinatii sau peste limita mentionata de 150 lei.

In aceste conditii, desi plafonul de venit neimpozabil nu a fost majorat de peste 10 ani, el ramanand la aceeasi valoare de 150 lei, masura nefiscalizarii limitate a tichetelor cadou si cea a extinderii sferei de acordare a cadourilor neimpozabile si catre salariati se inscriu printre masurile asteptate si binevenite introduse de noul Cod fiscal.

Dani Cucu
Consultant fiscal, expert contabil


de Dani Cucu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
noul cod fiscalcodul fiscal2016cheltuieli socialetichete cadouregimul fiscal


Data aparitiei: 29 Octombrie 2015

Votati articolul "Noul regim fiscal al cadourilor si tichetelor cadou conform noului Cod fiscal":
Rating:

Nota: 3.67 din 5 din 9 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X