email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

4. Monografia contabila si extracontabila a operatiunilor economice referitoare la bunuri, creante si angajamente

monografia contabilabunuricreanteangajamente

Exempul:

Firma Prodprofil, avand ca obiect de activitate constructia de profile metalice realizeaza in luna octombrie 2006 diverse operatiuni de natura economica ce trebuie inregistrate atat in evidenta contabila, cat si in evidenta extracontabila.

Conform Contractului nr. 62457/06.10.2006 preia in regim de inchiriere, pe o perioada de 6 luni, utilaje cu o valoare de inventar de 180.000 RON comunicata de firma Macapat, in calitate de proprietar. Chiria lunara datorata de firma Prodprofil este de 5.000 RON exclusiv T.V.A. Chiria pentru luna octombrie 2006 este achitata in numerar in data de 09.10.2006.

In baza comenzii 2451/08.10.2006 primeste in vederea efectuarii unei schele metalice cantitatea de 800 kg bare de otel, cu o valoare de 6.400 RON, de la clientul sau firma Dragmetal. Deoarece firma Prodprofil poarta raspunderea gestionarii materialelor primite pe baza avizului de insotire a marfurilor emis de proprietarul materialelor, firma Dragmetal inregistreaza operatiunea de primire intr-un cont in afara bilantului, deoarece materialele primite nu pot fi recunoscute ca elemente patrimoniale.

Pentru executarea lucrarii, in data de 09.10.2006, firma Prodprofil achizitioneaza obiecte de inventar in valoare de 2.200 RON, exclusiv T.V.A., pe care le inregistreaza integral pe cheltuieli de exploatare si le da in folosinta salariatilor sai. Plata obiectelor de inventar catre furnizorul Inventprod se efectueaza in numerar la data achizitiei.

Termenul de executie a lucrarii de constructie a schelei metalice cu materialul clientului este data de 20.10.2006. Lucrarea este executata in termen si schela metalica confectionata este expediata clientului in data de 23.10.2006, pe baza avizului de insotire a marfurilor emis de firma Prodprofil.

La data receptiei schelei metalice, beneficiarul Dragmetal emite un bilet la ordin in valoare totala de 14.000 RON ca mijloc de plata pentru factura fiscala emisa de firma Prodprofil pentru serviciul prestat.

Deoarece scadenta biletului la ordin este de 60 de zile de la data emiterii (data emiterii 24.10.2006 si data scadentei 22.12.2006), iar firma Prodprofit inregistreaza la randul sau datorii catre diversi furnizori, pentru evitarea blocajului financiar, in data de 30.10.2006 remite biletul la ordin primit furnizorului sau, firma Cabalo, pentru stingerea partiala a unei obligatii de plata anterioare lunii octombrie 2006. Biletul la ordin este acceptat de furnizor, iar firma Prodprofil inregistreaza operatiunea in evidenta contabila.

In data de 25.10.2006 primeste prin posta Sentinta civila nr. 54214, emisa de judecatoria judetului Timis, prin care clientul sau, firma Onorconstruct, este declarata insolvabila. Firma Prodprofil stinge creanta sa in suma de 13.500 RON, detinuta asupra clientului sau si inregistreaza operatiunea in evidenta contabila. Deoarece creanta nu este prescrisa, suma aferenta este inregistrata pentru urmarire si evidenta intr-un cont in afara bilantului.

In baza contractului de leasing financiar intern in derulare din ianuarie 2006, firma Prodprofil efectueaza plata ratei de leasing si a dobanzii aferente in data de 25.10.2006, conform graficului de plati emis pentru 36 de luni. Operatiunea este inregistrata in evi-denta contabila si extracontabila pe baza extrasului de cont bancar din care rezulta plata ratei lunare de 5.712 RON inclusiv T.V.A. (rata leasing 4.800 RON si T.V.A. 912 RON) si a dobanzii aferente de 960 RON.

Inregistrarile contabile si extracontabile obligatorii pentru firma Prodprofil in luna octombrie 2006 se efectueaza pentru urmatoarele operatiuni economice:

1. Inchirierea de utilaje pe un termen de 6 luni:

  • extracontabil:

-preluarea in regim de inchiriere a utilajelor in valoare totala de 180.000 RON primite pe baza avizului de insotire care poarta mentiunea „nu se factureaza

– mijloace fixe inchiriate conform Contract nr. 62457/06.10.2006“ se inregistreaza astfel:

  • valoarea utilajelor inchiriate se inregistreaza in debitul contului 8031 „Imobilizari corporale luate cu chirie” cu suma de 180.000 RON. La data de 31.10.2006, soldul debitor al contului 8031 in suma de 180.000 RON reprezinta valoarea de inventar a imobilizarilor corporale luate cu chirie de la firma Macapat: debit cont 8031: 180.000
  • valoarea chiriei datorate pentru perioada de valabilitate a contractu-lui de 6 luni este de 30.000 RON, suma care se inregistreaza in debitul contului 8036 „Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate”: debit cont 8036: 30.000
  • contabil: nu se efectueaza inregistrari.

2. Plata chiriei utilajelor:

  • extracontabil :

-plata chiriei aferente lunii octombrie 2006 se inregistreaza in creditul contului 8036: credit cont 8036: 5.000

La data de 31.10.2006, soldul debitor al contului 8036 cu o valoare de 25.000 RON reprezinta contravaloarea chiriei datorate pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere.

  • contabil:

- inregistrarea facturii fiscale de chirie emise de locator:

%    = 40102 „Furnizori”            5.950

612 „Cheltuieli cu redeventele,   5.000

locatiile de gestiune si chiriile”

 4426 „T.V.A. deductibila”           950

-plata chiriei in numerar:

40102 „Furnizori” = 5311 „Casa in lei” 5.950

3. Primirea materialului de la client pentru executarea comenzii de constructie schela metalica:

  • extracontabil:

-primirea materialului (bare de otel) de la client se inregistreaza in debitul contului 8033 „Valori materiale primite in pastrare sau custodie” cu suma de 6.400 RON: debit cont 8033: 6.400

  • contabil: nu se efectueaza inregistrari.

4. Achizitia obiectelor de inventar:

  • extracontabil: nu se efectueaza inregistrari;
  • contabil:

-inregistrarea facturii fiscale de achizitie obiecte de inventar emise de firma

Inventprod: %   = 40103 „Furnizori”                   2.618

303 „Materiale de natura obiectelor de inventar” 2.200

4426 „T.V.A. deductibila”                                     418

5. Darea in folosinta a obiectelor de inventar:

  • extracontabil:

-contravaloarea obiectelor de inventar date in folosinta pe baza documentului justificativ „bon de consum” se inregistreaza in debitul contului 8035 „Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta” cu suma de 2.200 RON. Pentru fiecare salariat care a primit in gestiune obiectele de inventar in folosinta se deschide un cont analitic distinct: debit cont 8035: 2.200

La data de 31.10.2006 contul 8035 are un sold debitor de 2.200 RON care reprezinta valoarea obiectelor de inventar date in folosinta.

  • contabil:

-inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a obiectelor de inventar date in folosinta in baza documentului justificativ „bon de consum”:

603 „Cheltuieli privind             = 303 „Materiale de natura 2.200

materialele de natura obiectelor          inventar”

de obiectelor de inventar”

6. Plata in numerar a obiectelor de inventar achizitionate :

  • extracontabil: nu se efectueaza inregistrari;
  • contabil:

-plata in numerar a furnizorului Inventprod:

40103 „Furnizori” = 5311 „Casa in lei”     2.618

7. Executarea comenzii primite:

  • extracontabil:

-contravaloarea materialelor primite de la client si consumate integral pentru executarea comenzii se inregistreaza in creditul contului 8033 „Valori materiale primite in pastrare sau custodie” cu suma de 6.400 RON: credit cont 8033: 6.400

La data de 23.10.2006, contul 8033 prezinta sold zero.

  • contabil:

-in contabilitatea financiara se inregistreaza lucrarile efectuate cu o valoare totala de 8.200 RON reprezentand contravaloarea manoperei directe si a regiei de sectie:

332„Lucrari si servicii = 711 „Variatia stocurilor” 8.200

       in curs de executie”

8. Emiterea facturii fiscale pentru comanda executata:

  • extracontabil: nu se efectueaza inregistrari;
  • contabil:

-in contabilitatea financiara se inregistreaza lucrarile efectuate si facturate:

711 „Variatia stocurilor” = 332 „Lucrari si servicii in 8.200

                                                 curs de executie”

-emiterea facturii fiscale si inregistrarea veniturilor din activitatea de exploatare: 41102 „Clienti” = %                      14.000

704 „Venituri din lucrari                 11.765

        executate si servicii prestate”

4.427 „T.V.A. colectata”                2.235

9. Primirea biletului la ordin ca modalitate de incasare a creantei asupra clientului sau, firma Dragmetal:

  • extracontabil:

-valoarea biletului la ordin de 14.000 RON se inregistreaza in debitul contului 8021 „Giruri si garantii primite”. debit cont 8021: 14.000

La data de 31.10.2006, contul 8021 are sold debitor in suma de 14.000 RON reprezentand contravaloarea angajamentelor primite. Soldul debitor se mentine pana la scadenta, respectiv data de 22.12.2006. La data scadentei, suma de 14.000 RON se inregistreaza prin creditul contului 8021 si contul va prezenta sold zero.

  • contabil:

5113 „Efecte de incasat” = 41102 „Clienti” 14.000

10. Transmiterea biletului la ordin ca modalitate de plata a datoriei catre furnizorul sau, firma Cabalo:

  • extracontabil:

-valoarea biletului la ordin de 14.000 RON se inregistreaza in debitul contului 8011 „Giruri si garantii acordate”: debit cont 8011: 14.000

La data de 31.10.2006, contul 8011 are sold debitor in suma de 14.000 RON reprezentand contravaloarea angajamentelor primite. Soldul debitor se mentine pana la scadenta, respectiv data de 22.12.2006. La data scadentei, suma de 14.000 RON se inregistreaza prin creditul contului 8011 si contul va prezenta sold zero.

  • contabil:

40103 „Furnizori” = 5113 „Efecte de incasat” 14.000

11. Inregistrarea clientului insolvabil:

  • extracontabil:

- suma de 13.500 RON se inregistreaza in debitul contului 8034 „Debitori scosi din activ, urmariti in continuare”: debit cont 8034: 13.500

La data de 31.10.2006, contul prezinta un sold debitor de 13.500 RON ce se mentine pana la data prescrierii.

  • contabil:

654 „Pierderi din creante si = 41101 „Clienti” 13.500

        debitori diversi”

12. Achitarea obligatiilor de plata in cadrul contractului de leasing financiar intern:

  • extracontabil:


a) plata ratei de leasing financiar:

-rata lunara de 4.800 RON achitata se inregistreaza in creditul contului 8036 „Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate” pentru care se creeaza un analitic distinct pentru a se delimita de obligatiile ce decurg din contractul de inchiriere utilaje: credit cont 8036: 4.800

Deoarece contractul de leasing financiar se deruleza incepand cu data de 01.01.2006, la data de 31.10.2006 contul 8036 are un sold debitor de 124.800 RON, conform situatiei urmatoare:

An 2006

Rulaj debitor (valoare rate contract 36 luni)

Rulaj creditor (plati efectuate)

Sold debitor

ianuarie

172.800

4.800

168.000

februarie

4.800

163.200

martie

4.800

158.400

aprilie

4.800

153.600

mai

4.800

148.800

iunie

4.800

144.000

iulie

4.800

139.200

august

4.800

134.400

septembrie

4.800

129.600

octombrie

4.800

124.800

Total

172.800

48.000

124.800

b) plata dobanzii aferente ratei de leasing financiar:

-dobanda lunara de 960 RON achitata se inregistreaza in creditul contului 8051 „Dobanzi de platit”.

credit cont 8051: 960

Deoarece contractul de leasing financiar se deruleza incepand cu data de 01.01.2006, la data de 31.10.2006 contul 8051 are un sold debitor de 24.960 RON, conform situatiei urmatoare:

 

An 2006

Rulaj debitor (valoare dobanda contract 36 luni)

Rulaj creditor (plati efectuate)

Sold debitor

Ianuarie

34.560

960

33.600

Februarie

960

32.640

Martie

960

31.680

Aprilie

960

30.720

Mai

960

29.760

Iunie

960

28.800

Iulie

960

27.840

August

960

26.880

Septembrie

960

25.920

Octombrie

960

24.960

Total

34.560

9600

24.960

  • contabil:

-plata ratei de leasing financiar:

– inregistrarea facturii fiscale primite de la locator, persoana juridica romana:

%         = 404 „Furnizori de imobilizari”        5.712

167 „Alte imprumuturi si datorii                    4.800

         asimilate”

4426 „T.V.A. deductibila”                              912

(Initial, la primirea bunurilor in regim de leasing s-a efectuat inregistrarea contabila 2131 „Echipamente tehnologice” = 167 „Alte imprumuturi si datorii pentru suma de 172.800 RON.) asimilate”

-plata facturii prin cont bancar:

404 „Furnizori de imobilizari = 5121 „Conturi la banci in lei” 4.800

-plata dobanzii aferente ratei de leasing financiar:

– evidentierea obligatiei de plata conform contractului de leasing financiar si a graficului de plata:

666 „Cheltuieli privind dobanzile” = 404 „Furnizori de imobilizari” 960

-plata efectiva prin cont bancar:

404 „Furnizori de imobilizari” = 5121 „Conturi la banci in lei” 960

Inregistrarile contabile prezentate in exemplul dat sunt sistematizate in cadrul urmatoarelor documente contabile pe care vi le recomandam sa le utilzati in organizarea evidentei conturilor speciale: registru-jurnal, fise de cont pentru operatii diverse si balanta sintetica a conturilor de ordine si evidenta. In situatia in care programul informatic de organizare a contabilitatii financiare nu va permite sa elaborati astfel de documente, va recomandam, de asemenea, sa le intocmiti cu ajutorul programului „Excel” .

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografia contabilabunuricreanteangajamente


Data aparitiei: 28 Februarie 2006

Votati articolul "4. Monografia contabila si extracontabila a operatiunilor economice referitoare la bunuri, creante si angajamente":
Rating:

Nota: 4.63 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X