Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

O asociere dintre persoana fizica si persoana juridica

Intrebare:

O asociere dintre persoana fizica si persoana juridica(platitoare de impozit pe profit) ce formalitati trebuie sa indeplineasca d.p.d.v.al persoanei fizice?Inregistrare, autorizatii, declaratii, plata impozit?

 

Raspuns (dat in octombrie 2006):

As ocierea in participatiune este reglementata de art. 251 - 256 din Codul comercial. Asocierea in participatiune are loc atunci cand un comerciant sau o societate comerciala acorda uneia sau mai multor persoane ori societati dreptul de a participa la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregii activitati. Important este faptul ca asocierea in participatiune nu formeaza o noua persoana.

Rezulta ca partile intr-un contract de asociere in participatiune sunt pe de o parte persoane fizice care au sau nu statut de comerciant sau societati comerciale, iar pe de alta parte orice persoana fizica sau juridica.

Obiectul asocierii in participatiune este reprezentat de operatiuni comerciale.

In vederea indeplinirii obiectului asocierii asociatii stabilesc prin contractul de asociere in participatiune operatiunile la care se refera, bunurile ce vor fi aduse in asociere si drepturile asupra acestor bunurilor dupa incetarea acesteia si de cota de participare la beneficii si pierderi. Pentru validitatea contractului nu este necesara indeplinirea vreunei formalitati, acesta fiind necesar a fi incheiat in forma scrisa.

Un contract de asociere in participatiune cuprinde, in principal, urmatoarele elemente:

- partile contractante;

- activitatile economice ce se vor realiza in comun (descrierea activitatii sau ansamblului de operatiuni economice);

- contributia fiecarei parti la realizarea activitatilor economice comune convenite (aporturile la asociere);


Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii

Cartea Verde a Fiscalitatii: rezolva problemele fiscal-contabile
Cartea Verde a Fiscalitatii: rezolva problemele fiscal-contabile

Vezi detalii

Manualul de politici contabile, format editabil
Manualul de politici contabile, format editabil

Vezi detalii


- situatia bunurilor aduse in asociere la data incetarii acesteia (daca bunurile apartinand unui asociat se restituie sa nu acestuia in natura);

- conditiile de administrare si conducere a asociatiei;

- modalitatea de impartire a beneficiilor si pierderilor decurgand din activitatea desfasurata (cote si termene);

- cauzele de incetare a asocierii si modalitatea de impartire a rezultatelor lichidarii;

- orice alte clauze necesare activitatii asociatiei.

Codul fiscal trateaza asocierile in participatiune in general din perspectiva unei forme de organizare care nu da nastere unei persoane fizice sau juridice. Astfel, potrivit art. 7 pct. 5 din Codul fiscal notiunii de asociere, fara personalitate juridica ii corespunde orice asociere in participatiune, grup de interes economic, societate civila sau alta entitate care nu este o persoana impozabila distincta, in intelesul impozitului pe venit si pe profit. In sfera notiunii de asociere in participatiune sunt incluse in mod expres si alte forme de organizare care nu dau nastere unei noi persoane juridice. Din aceasta perspectiva orice asociat sau partener al unei asocieri sau organizatii fara personalitate juridica este considerat persoana impozabila separata pentru acele activitati economice care nu sunt desfasurate in numele asocierii sau organizatiei respective.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, la art. 13 al Titlului II din Codul fiscal, sunt considerate obiect al impozitului pe profit, asocierile fara personalitate dintre :

- persoanele juridice straine si persoanele fizice rezidente,

- persoanele fizice straine si persoanele fizice romane,

- persoanele fizice romane si persoanele juridice romane,

- persoanele fizice romane si persoanele fizice romane,

- persoanele fizice romane si persoanele juridice romane.

In cazul asocierilor dintre o persoana fizica si o persoana juridica, responsabilitatea privind evidenta veniturilor si cheltuielilor si a determinarii impozitului revine persoanei juridice, persoana fizica primind partea sa de profit.

Profitul cuvenit unei persoane fizice - asociat - dintr-o asociere cu o persoana juridica romana, care nu da nastere unei persoane juridice, determinat potrivit regulilor de determinare a impozitului pe profit, este considerat, la nivelul persoanei fizice, venit din activitati independente, si va fi cuprins in cadrul impozitului pe venit. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe profit, determinat conform metodologiei stabilite in legislatia privind impozitul pe profit, revine in continuare persoanei juridice romane.

Impozitul retinut de persoana juridica in contul persoanei fizice pentru veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoana juridica romana, care nu da nastere unei persoane juridice, este considerata plata anticipata in contul impozitului anual pe venit. Profitul cuvenit unei persoane fizice dintr-o asociere in participatiune cu o persoana juridica romana, este asimilat, in vederea impunerii la nivelul persoanei fizice, venitului brut din activitati independente, din care se deduc contributiile obligatorii in vederea obtinerii venitului net din activitati independente.

In cazul asociatiunilor in participatiune sau al asocierilor similare, veniturile si cheltuielile sunt alocate acestora in limita cotelor de participatiune detinute de fiecare asociat. Orice plati suplimentare prevazute in contractul de asociere, inclusiv contributiile suplimentare platite persoanei fizice, nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

Din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata potrivit art. 154 din Codul fiscal asociatiile in participatiune constituite exclusiv din persoane impozabile romane nu se considera a fi o persoana impozabila separata. Din punct de vedere al TVA Codul fiscal mai reglementeaza si alte obligatii cum sunt cele privind contabilizarea distincta a veniturilor si cheltuielilor rezultate din operatiunile asocierilor in participatiune. Drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata revin persoanei juridice.

Exemplificand cele prezentate, consideram un contract de asociere in participatiune, incheiat potrivit Codului comercial, intre societatea A si o persoana fizica.

Societatea A aduce in participare un aport de 70%, compus din:

-un autobuz in valoare de 70.000lei, amortizabil intr-o perioada de 5 ani.

-o suma de bani de 30.000lei,

-personal, clientela, contracte.

Persoana fizica aduce un aport de 30%, compus din:

- o suma de bani de 42.000lei.

Obiectul contractului este transportul si comercializarea marfurilor.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea operatiunii de participare si realizare a contractului se face succinct astfel:

In cursul trimestrului I 2006, din activitatea de asociere se obtin urmatoarele venituri si cheltuieli:

- venituri totaledin asociere: 6.000lei din care, din vanzarea marfurilor 4.000lei si din prestari de servicii 2.000lei,

- cheltuieli totale din asociere: 5.000lei, din care cheltuieli cu marfurile 1.500lei, cheltuieli cu utilitatile 300lei, cheltuieli cu consumabilele 200lei si cheltuieli cu salariile 1.000lei.

Din activitatea proprie, societatea A a realizat urmatoarele venituri si cheltuieli:

Societatea A = venituri - 7.000lei si cheltuieli – 6.000lei

Contabilitatea este tinuta de societatea A, care face si platile catre bugetul de stat.

Inregistrarea operatiunii de asociere are loc astfel:

- inregistrarea aportului in natura

2133 = 458 70.000 lei

”Mijloace de transport” ‘’Decontari din operatii in asociere’’

- inregistrarea aportului in numerar

5121  = 458 72.000lei

“Conturi la banci in lei’’ ‘’Decontari din operatii in asociere’’

societ. A 30.000

persoana fiz. 42.000

Evidentierea veniturilor aferente asocierii

-inregistrarea veniturilor din vanzarea marfurilor

4111“Clienti” = % 4.760lei

707“Venituri din vanzarea mf.”  4.000

4427“T.V.A. colectata‘’ 760

- inregistrarea veniturilor din prestari de servicii

4111 “Clienti” = % 2.380lei

704“Venituri din lucrari executate 2.000

si servicii prestate‘’

4427 “T.V.A. colectata‘’ 380

Evidentierea cheltuielilor aferente asocierii

- inregistrarea cheltuielilor cu materialele consumabile

% = 401  “Furnizori” 238lei

602 “Cheltuieli cu materialele  200

“Cheltuieli cu materialele  200

consumabile”

4426 „T.V.A. deductibila” 38

- inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile

 %  = 401 “Furnizori” 357lei

605“Cheltuieli cu energia 300

si apa”

4426 57

- inregistrarea cheltuielilor cu salariile personalului

641 = 421 1000lei

‘’Cheltuieli cu remuneratiile ‘’Personal remuneratii datorate‘’

personalului‘’

(pentru simplificarea exemplului, nu sunt inregistrate contributiile datorate).

- inregistrarea amortizarii mijlocului fix, adus ca aport de catre societatea A

6811  = 281 3.500lei

‘’Cheltuieli cu amortizarea‘’ ‘’Amortizarea mijloacelor fixe‘’

Metoda de amortizare este cea liniara: 70.000: 5ani = 14.000

14.000: 4 = 3.500/trim.

La nivelul asocierii s-a realizat un profit contabil de 1000lei (6.000 – 5.000). Societatea A inregistreaza un profit de 700lei (1.000 x 70%), iar persoana fizica 300lei (1.000 x 30%).

Societatea isi inregistreaza in contabilitatea proprie veniturile si cheltuielile pe natura lor si le aduna cu veniturile si cheltuielile realizate din activitatea proprie, respectiv suma de 11.200lei la venituri (7.000 + 4.200) si 9.500lei la cheltuieli (6.000 +3.500).

Pentru profitul realizat de persoana fizica, aplica cota de 16% pe care o retine si o plateste in luna urmatoare trimestrului in care s-a realizat profitul din asociere. Rezulta ca persoana fizica primeste suma de 252lei (300 – 300x16%).

Sau 1.000 x 16% = 160

1.000 - 160 = 840

840 x 30% = 252

Daca persoana fizica nu a mai realizat si alte venituri este obligata ca in anul urmator, pana la data de 15 mai, sa depuna declaratie speciala pentru venitul realizat din asociere.

Potrivit dispozitiilor art. 46 din Codul fiscal, Titlul III, veniturile din asociere intra in categoria veniturilor din activitati independente, respectiv venituri comerciale. Veniturile comerciale sunt veniturile realizate din fapte de comert de catre persoane fizice sau asocieri fara personalitate juridica, din prestari de servicii, altele decat cele realizate din profesii libere, precum si cele obtinute din practicarea unei meserii.

Principalele activitati care constituie fapte de comert sunt:

- activitati de productie;

- activitati de cumparare efectuate in scopul revanzarii;

- organizarea de spectacole culturale, sportive, distractive si altele asemenea;

- activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii comerciale printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile legale;

- vanzarea in regim de consignatie a bunurilor cumparate in scopul revanzarii sau produse pentru a fi comercializate;

- activitati de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si altele asemenea;

- transport de bunuri si de persoane;

- alte fapte de comert definite in Codul comercial.

Declaratiile speciale se completeaza pentru fiecare sursa de realizare a venitului. Declaratiile speciale se depun de catre toate persoanele fizice care individual sau dintr-o forma de asociere, venituri din activitati independente, precum si venituri din cedarea folosintei bunurilor, inclusiv pentru veniturile din activitati agricole determinate in sistem real. Pentru veniturile realizate dintr-o forma de asociere, venitul declarat este venitul net/pierderea distribuita din asociere.

Impozitul retinut de persoana juridica in contul persoanei fizice, pentru veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoana juridica romana care nu genereaza o persoana juridica, reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual pe venit. Regularizarea impozitului pe venit se face prin declaratia speciala formular 200 "Declaratie speciala privind veniturile realizate", cod 14.13.01.13, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.421/2006, cu modificarile ulterioare.

Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal teritorial in raza caruia isi are sediul asociatia, in termen de 15 zile de la data incheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze inregistrarea contractelor, in cazul in care acestea nu cuprind datele necesare unui contract de asociere.

In ceea ce priveste autorizatiile pe care trebuie sa le obtina persoana fizica in vederea desfasurarii unei activitati in asociere in participatiune, mentionam ca acestea sunt diferite de la caz la caz, in functie de activitate(de ex. pentru activitati comerciale autoritatea este Primaria, pentru transmisii prin cablu autorizatia se obtine de la Agentia de reglementare a transmisiilor, pentru jocuri de noroc este necesara autorizarea Comisiei din Ministerul finantelor publice etc.).

Va rugam sa reveniti cu date concrete pentru a va putea formula un raspuns complet.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 24 Noiembrie 2006


Votati articolul "O asociere dintre persoana fizica si persoana juridica":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Obligatiovitatea de a numi gestionar la o companie de retail

Intrebare: Imi puteti spune va rog daca exista vre-o lege care sa prezinte obligativitatea de a avea un gestionar marfa pentru companiile de Retail, vanzare cu amanuntul?
O companie poate avea un singur gestionar sau este necesar sa aiba cate unul pentru fiecare punct de lucru?
Eu am reusit sa gasesc doar Legea 22/ 1969. Este cea mai "actuala"?

Multumesc mult

Raspuns: in mod obisnuit se numeste un gestionar la sediu si gestionar pentru fiecare punct de lucru....... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 24 Noiembrie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: mm*****
Mai e valabil articolul acum? Se mai pot face asocieri intre pers fizice si juridice? Multumesc. Teo
Data adaugarii: 12-Sep-2013
Postat de: ar*****
va rog sa imi raspundeti la urmatoarea intrebare: profitul obtinut din asociere de catre peroana fizica se impoziteaza cu 16% - impozit pe profitul obtinut din asociere si profitul net devine venit din act independente si se impoziteaza cu 16%?
Data adaugarii: 07-Mar-2008
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ContaUtil: Noutati formular 300 Decont de TVA odata cu OANAF 588/2016. Cum arata noile modificari?

    • Prezentam, mai jos, un material cuprinzator, in atentia persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, referitor la formularul 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata". Prin Ordinul presedintelui ANAF 588/1.02.2016 (OANAF 588/2016) publicat in M.O. nr. 93/08.02.2016 au fost aprobate modelul si continutul formularului 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata" care se utilizeaza incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente ...» citeste mai departe aici

  • Inventarierea patrimoniului. Care sunt implicatiile fiscale?

    • In ce priveste persoana responsabila pentru inventarul anual, stabilim ce procedura va urma o societate comerciala (obiect de activitate vanzare produse cu ridicata) care are angajati un director general (administrator si gestionar) si un contabil, cu mentiunea ca niciunul dintre cei doi nu poate face parte din comisia de inventariere. Vom vedea astfel cum procedam cu inventarierea, precum si cine poate face parte din comisie. Procedura de inventariere a elementelor...» citeste mai departe aici

  • Distinctia dintre serviciu si redeventa ca sursa de impozite suplimentare pentru administratia fiscala

    • In contextul actual, in care administratia fiscala pare ca vaneaza orice slabiciune a contribuabililor fara a acorda nicio importanta obligatiilor de asistenta si indrumare, cu atat mai mult in acesta perioada efervescenta din punct de vedere legislativ se disting o serie de probleme de aplicabilitate concreta a reglementarilor legale. Asa cum e bine stiut diferentele de interpretare se traduc print simtitoare diferente de impozit la bugetul cu tot cortegiul de consecinte costisitoa...» citeste mai departe aici

  • Ordinul nr. 588/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 300

    • Redam mai jos Ordinul nr. 588/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata". In vigoare de la 08.02.2016 In temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere art. 323 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ...» citeste mai departe aici

  • Metoda inventarului intermitent. Cum procedam pentru stabilirea costului produselor vandute?

    • In cazul urmator, discutam despre o societate comerciala care desfasora activitati in domeniul alimentatiei publice (restaurant), urmarind sa identificam daca pentru stabilirea costului produselor vandute, descarcarea de gestiune, se poate aplica metoda inventarului intermitent. Potrivit reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric, prin folosirea ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X