Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Sfatul expertului Robert Gearba: Administratorul. Drepturi, obligatii si raspunderi

robert gearbasfatul expertuluiadministratorraspunderea solidara

Functia de administrator confera drepturi si responsabilitati celor care o indeplinesc. Prin Actul Constitutiv actionarii le ofera administratorilor puteri deosebite, dar totodata ei trebuie sa isi asume anumite obligatii. Exercitarea puterilor sau indeplinirea obligatiilor cu rea credinta pot avea consecinte grave pentru averea personala a administratorior sau chiar, in cazuri exceptionale, pentru libertatea lor.

Administratorii au calitatea demandatari ai actionarilor si raspund pentru toate obligatiile prevazute in dispozitiile legale relevante sau in actul constitutiv.

Conform prevederilor Legii societatilor comerciale nr. 31/1990 republicata, administratorii au urmatoarele obligatii (acestea nu sunt limitative, prin Actul Constitutiv se pot adauga si altele daca sunt in limitele legale):

  • sa asigure pastrarea tuturor actelor oficiale privind infiintarea firmei;
  • sa indeplineasca toate indatoririle rezultate din prevederile legale si de Actul Constitutiv;
  • sa participe la sedintele organizate de actionari si sa aduca la indeplinire deciziile acestora;
  • sa asigure incadrarea in munca legala a angajatilor;
  • sa gestioneze activele si sa verifice stocurile firmei;
  • sa tina si sa verifice registrele contabile;
  • sa asigure intocmirea bilantului firmei precum si a contului de profit si pierdere;
  • sa-si exercite mandatul cu prudenta si diligenta unui bun administrator. Administratorul nu incalca aceasta obligatia, daca in momentul luarii unei decizii de afaceri (adica de a lua sau de a nu lua anumite masuri cu privire la administrarea firmei) este in mod rezonabil indreptatit sa considere ca actioneaza in interesul firmei;
  • sa-si exercite mandatul cu loialitate, in interesul firmei;
  • sa nu divulge informatiile confidentiale si secretele comerciale ale firmei, la care au acces in calitatea lor de administratori. Aceasta obligatie le revine si dupa incetarea mandatului de administrator.

Drepturile unui administrator sunt, printre altele:

  • de a semna documentele oficiale in numele firmei;
  • de a reprezenta firma in diferite situatii;
  • de a indeplini formalitatile legale necesare realizarii obiectului de activitate.

Conditiile angajarii raspunderii administratorilor

Raspunderea administratorilor poate fi individuala sau solidara, in functie de obligatiile ce trebuie respectate.

a. Administratorii raspund individual fata de firma pentru nerespectarea dispozitiilor legale referitoare la atributiilor lor, precum si pentru nerespectarea obligatiilor pe care le-au primit prin actul constitutiv sau prin intermediul deciziilor adunarii generale a actionarilor.

Conditiile atragerii raspunderii individuale a administratorilor sunt urmatoarele:

1.Incalcarea unei dispozitii legale, a unei prevederi a actului constitutiv sau a adunarii generale a actionarilor. Fapta care atrage raspunderea administratorului poate fi si o inactiune (spre exemplu, nedarea in judecata a unor clienti care nu si-au achitat bunurile sau serviciile achizitionate de la firma).

2.Existenta unui prejudiciu adus firmei de actiunile sau inactiunile administratorului.

3.Existenta unei culpe a administratorului in producerea prejudiciului.


Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii




b. Dispozitiile Legii nr. 31/1990 a societatilor comerciale stabilesc o serie de situatii in care raspunderea administratorilor este solidara. Astfel, administratorii raspund solidar pentru:

  • realitatea varsamintelor efectuate de actionari;
  • existenta reala a dividendelor platite;
  • existenta registrelor cerute de lege si corecta lor tinere;
  • indeplinirea hotararilor adunarilor generale a actionarilor;
  • indeplinirea indatoririlor pe care legea si/sau actul constitutiv le impun.

De asemenea, administratorii sunt solidar raspunzatori cu predecesorii lor imediati daca, avand cunostinta de neregulile savarsite de acestia, nu le comunica in scris cenzorilor sau auditorilor financiari.

Atentie! Exista situatii in care administratorii nu sunt de acord cu prevederile unor decizii ale actionarilor, care i-ar obliga la actiuni sau inactiuni potential producatoare de prejudicii. In acest caz, pentru a fi exonerati de raspundere, ei vor trebui sa se opuna deciziilor respective in cadrul sedintelor consiliului de administratie, cerand totodata consemnarea impotrivirii lor in registrul deciziilor consiliului de administratie.

Raspunderea solidara cu firma care are datorii fiscale

Potrivit articolului 27 din Codului de procedura fiscala (Ordonanta Guvernului nr. 92/2003), administratorii pot raspunde in solidar cu firma care are datorii fiscale. Pentru a detalia aceasta situatie, ANAF a emis Ordinul nr. 127 / 2014, prin care a aprobat Instructiunile privind aplicarea procedurii de angajare a raspunderii solidare.

Potrivit Codului de Procedura Fiscala, administratorul raspunde in solidar cu firma, daca:

  • a provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin instrainarea sau ascunderea, cu rea-credinta, sub orice forma, a activelor debitorului;
  • in perioada exercitarii mandatului, cu rea-credinta, nu si-a indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei, pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate;
  • cu rea-credinta, a determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale;
  • cu rea-credinta, a determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului.

De exemplu, administratorul raspunde in solidar cu firma, daca:
transfera contracte sau bunuri catre o alta firma controlata de el sau de apropiati ai sai,
transferul se face fara a exista o plata sau o prestatie echivalenta din partea firmei cumparatoare,
firma vanzatoare are impozite neachitate,
activele vandute erau necesare desfasurarii in continuare a activitatii care sa duca la achitarea impozitelor restante.

O alta situatie des intalnita in care se poate imputa administratorului neachitarea la scadenta a impozitelor este aceea in care firma dispune de fonduri suficiente atat pentru derularea activitatii, cat si pentru achitarea impozitelor, dar ea nu efectueaza plata celor din urma.

Un caz si mai grav este acela in care administratorul determinarestituirea sau rambursarea unor sume necuvenite de la bugetul statului. De exemplu, firma inregistreaza in contabilitate facturi de achizitie purtatoare de TVA, desi nu i s-a livrat bunuri sau prestat vreun serviciu in schimb. Scopul este doar reducerea TVA de platit catre bugetul de stat sau obtinerea de rambursari necuvenite.

In concluzie, legea doreste sanctionarea administratorilor in cazul carora se poate demonstra intentia de a sustrage firma pe care o administreaza de la plata impozitelor. In toate cazurile de mai sus,reaua-credinta este elementul definitoriu care atrage raspunderea solidara.




Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro

Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 30 Noiembrie 2015


Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Administratorul. Drepturi, obligatii si raspunderi":
Rating:

Nota: 4.6 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Facturi Uber emise in numele unei firmei din Romania

Intrebare: Firma din Romania presteaza servicii de transport pentru o firma din comunitate dar pe teritoriul Romaniei, (servicii de taxi) ce declaratii depune firma din Romania la Anaf si daca plateste tva , va rog sa-mi raspundeti cat mai clar ,parereile vad ca sunt impartite....... nici cei de la Anaf nu dau lamuriri .........mentionez ca firma este neplatitoare de tva,insa este inscrisa in Roi pentru a putea presta...

Multumesc mult si un an bun.

Raspuns: Contractul se prestare servicii incheiat cu firma de taximetrie, preupune facturarea perioadica a...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 30 Noiembrie 2015 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Schimbari procedurale pentru contribuabilii mijlocii de la 01 aprilie 2018

    • Prin Legea nr. 30/2018 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 49 din 18/01/2018 au fost completate dispozitiile art. 30 din Codul de procedura fiscala. La acest articol se introduce un nou alineat care prevede ca administrarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabilii mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, se realizează de organul fiscal de la nivel judeţean sau al municipiului Bucuresti, dupa caz. Aceste pr...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de amanare a termenului pentru declaratia 600. Iata ce motive invoca Guvernul!

    • Ministerul Finantelor a facut public proiectul de ordonanta de urgenta referitor la amanarea termenului de depunere a controversatei declaratii 600. Conform informatiilor prezentate in acest document, noul termen de depunere a declaratiei 600 va fi 1 martie 2018, nu 31 ianuarie, asa cum este in prezent. Conform unui articol anterior despre ...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor: Ne gandim sa nu mai fie necesara depunerea Declaratiei 600 ai plata sa se faca pe baza de CNP

    • Ministrul Finantelor, Ionut Misa, a declarat marti la Senat, ca regimul declararii veniturilor din activitati independente ar putea fi modificat astfel incat sa nu mai fie necesara depunerea Declaratiei 600, iar plata contributiilor sociale aferente sa se faca pe baza de CNP. „Ne gandim la posibilitatea ca persoanele vizate sa nu mai depuna Declaratia 600 si plata sa se faca pe baza de CNP (n.n.- Cod Numeric Personal)”, a declarat Ionut Misa la intrebarile legat...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venitul obtinut din tranzactii imobiliare. Cum se procedeaza?

    • In analiza de astazi dezbatem cazul unei persoane fizice inregistrata drept platitoare de TVA pentru tranzactii imobiliare. Intrebarea este daca aceasta plateste 3% impozit tranzactii, retinut de notar sau 10% impozit pe venit.   Iata raspunsul specialistului! Se face apel la dispozitiile art. 67 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, potrivit carora veniturile din activitati independ...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: acte normative cu incidenta fiscala in perioada 15-19 ianuarie 2018

    • ANAF a publicat lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala in perioada 15-19 ianuarie 2018, publicate in Monitorul Oficial. Mai jos puteti sa studiati cuprinsul numarului 4 (170) din 2018. 1. Legea nr.29/2018 privind anularea unor obligatii fiscale (M.Of. nr.52 din 18 ianuarie 2018);   2. Legea nr.30/2018 pentru completarea art.30 din Legea nr.207/2015 privind Codu...» citeste mai departe aici

  • ABC-ul investitiei la Bursa

    • Cu siguranta si voi ati ajuns la concluzia ca in prezent cel mai rau lucru care ti se poate intampla este sa fii neinformat. Cu atatea resurse in jurul nostru, nu poti sa-ti permiti sa spui „n-am stiut, n-am inteles, n-am aflat.” Stii acum cate ceva despre educatia financiara, despre imprumuturile in franci elvetieni, despre criza, Robor, despre imprumuturile online (krediti online), despre biroul de credit. Da...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X