Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

7.1. Documente justificative

Cuvinte cheie:

  • documente justificative
  • trecerea de la regimul special de scutire la regimul normal
  • conditii
  • platitori de T.V.A. cu regim mixt
  • procedura deducerii
  • pro-rata
  • formula
  • operatiuni fara drept de deducere
  • separarea achizitiilor
  • imposibilitatea separarii achizitiilor
  • formula de calcul
  • obligatii
  • inregistrari contabile

Pentru exercitarea dreptului de deducere, platitorii de T.V.A. trebuie sa justifice dreptul de deducere, cu unul din urmatoarele documente prezentate in original:

1. factura fiscala in original : pentru achizitii de bunuri si prestari de servicii din interiorul tarii;

Important:

Factura trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

  1. sa fie emisa pe numele beneficiarului de bunuri sau prestarilor de servicii;
  2. sa fie emisa de o persoana impozabila platitoare de T.V.A.;
  3. sa cuprinda obligatoriu urmatoarele elemente:
  • seria si numarul;
  • data emiterii;
  • numele, adresa si codul de inregistrare fiscala al persoanei emitente;
  • numele, adresa si codul de inregistrare fiscala al beneficiarului de bunuri sau servicii;

  • Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018
    Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018

    Vezi detalii

    Ghid practic de Management financiar
    Ghid practic de Management financiar

    Vezi detalii

     Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
    Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

    Vezi detalii


    denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate;
  • valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv T.V.A.;
  • cota de T.V.A.. sau mentiunea “scutit cu drept de deducere”, “scutit fara drept de deducere’, “neimpozabil” sau “neinclus in baza de impozitare”;
  • valoarea T.V.A. pentru operatiunile taxabile.

2. declaratia vamala de import sau un act constatator emis de autoritatile vamale: pentru importuri de bunuri;

3. documentul care confirma achitarea T.V.A.: pentru importurile care mai beneficiaza de amanarea platii taxei in vama;

4. alte documente specifice aprobate prin H.G. nr. 831/1997 si prin ordine ale ministrului finantelor publice;

5. bonurile fiscale emise conform O.U.G. nr. 28/1999: pentru carburantii auto achizitionati;

Important:

Bonul fiscal trebuie sa fie stampilat de firma vanzatoare si sa aiba inscrisa denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului.

6. factura fiscala speciala: pentru produsele supuse accizelor;

7. facturile fiscale sau alte documente legale emise pe numele salariatilor aflati in deplasare in interesul serviciului: pentru transport sau cazarea in hoteluri sau alte unitati similare.

Important:

Documentele trebuie insotite obligtoriu de decontul de deplasare al salariatului.

Atentie!

In situatia in care exemplarul original al documentului de justificare se pierde, este sustras sau distrus, aveti posibilitatea sa justificati deducerea cu documentul reconstituit conform legii.

Ca regula generala, in perioada fiscala de raportare se deduce T.V.A. aferenta achizitiilor de bunuri/servicii care devine exigibila in acea perioada fiscala. Daca pentru T.V.A. exigibila in perioada fiscala de raportare nu s-au primit documente de justificare a deducerii pana la data depunerii decontului de T.V.A., suma se include in deconturile intocmite pentru perioadele fiscale urmatoare.

Atentie!

Nu este permisa deducerea T.V.A. in perioada fiscala de raportare daca exigibilitatea intervine intr-o perioada fiscala viitoare.

Orice persoana impozabila care trece de la regimul special de scutire la regimul normal are dreptul de deducere a T.V.A. la data inregistrarii ca platitor, pentru:

  • bunurile de natura stocurilor;
  • bunurile de natura mijloacelor fixe, care au fost achizitionate cu cel mult 90 de zile anterior datei de inregistrare ca platitor de T.V.A. in urmatoarele cazuri:

– desemnarea de catre o persoana impozabila stabilita in strainatate a unui sediu permanent in Romania sau a unui reprezentant fiscal;

– reorganizarea prin divizare si aparitia de noi firme;

– firmele nou-infiintate, pana la data obtinerii codului de identificare fiscala de
platitor de T.V.A.

In acest sens, exercitarea dreptului de deducere se face numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

  1. bunurile sunt folosite pentru operatiuni cu drept de deducere;
  2. exista factura fiscala sau un alt document legal aprobat care sa justifice suma T.V.A. aferenta bunurilor achizitionate.

BUNURI SI SERVICII ACHIZITIONATE PE BAZA DE FINANTARE
DE LA BUGETUL DE STAT SAU DE LA BUGETELE LOCALE

Pentru aceste bunuri se exercita integral dreptul de deducere a T.V.A., indiferent de faptul ca bunurile sunt destinate realizarii obiectivelor proprii de investitii sau stocurilor de produse cu destinatie speciala.

Atentie!

Este obligatoriu ca disponibilitatile de investitii sa fie reintregite cu suma T.V.A. dedusa, aferenta bunurilor achizitionate pentru realizarea obiectivelor proprii de investitii. Astfel, sumele deduse in cursul anului fiscal pot fi utilizate numai pentru plati aferente aceluiasi obiectiv de investitii.

La incheierea exercitiului financiar, sumele deduse si neutilizate se vireaza la bugetul de stat sau bugetele locale.

EXERCITAREA DREPTULUI DE DEDUCERE T.V.A. DE CATRE
PERSOANELE PLATITOARE DE T.V.A. CU REGIM MIXT

Se considera platitor de T.V.A. in regim mixt orice persoana impozabila, inregistrata ca platitor de T.V.A., care realizeaza sau urmeaza sa realizeze atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere.

Daca va incadrati in aceasta grupa de platitori, pentru exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. trebuie sa procedati astfel:

1. deduceti integral T.V.A. aferenta achizitiilor de bunuri si servicii destinate exclusiv realizarii de operatiuni care dau drept de deducere;

Important:

Dreptul de deducere se exercita integral si pentru investitiile efectuate in scopul realizarii de operatiuni care dau drept de deducere.

2. inscrieti documentele justificative aferente achizitiilor intr-un jurnal pentru cumparari, intocmit separat pentru operatiuni care dau drept de deducere;

3. nu deduceti T.V.A. aferenta achizitiilor de bunuri si servicii destinate exclusiv realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere;

Important:

Nu se exercita dreptul de deducere pentru investitiile efectuate in scopul realizarii de operatiuni care nu au drept de deducere.

4. inscrieti documentele justificative aferente achizitiilor intr-un jurnal pentru cumparari, intocmit separat pentru operatiuni care nu dau drept de deducere.

Daca ulterior constatati faptul ca bunurile au fost utilizate pentru alta destinatie decat cea prevazuta la data achizitiei, aveti posibilitatea sa rectificati T.V.A. dedusa initial. Rectificarea se inregistreaza in contabilitate, se evidentiaza in jurnalele pentru cumparari (cu semnul plus sau cu semnul minus, dupa caz) si se inscrie pe randurile de regularizare din decontul de T.V.A.

Atentie!

Pot exista situatii in care in momentul achizitiei nu se cunoaste destinatia bunurilor si serviciilor, in sensul delimitarii acestora pe operatiuni care dau drept de deducere sau operatiuni care nu dau drept de deducere. Astfel, sunteti obligati prin lege sa intocmiti si al treilea jurnal de cumparari in care veti inscrie documentele de achizitie aferente.

T.V.A. aferenta acestor achizitii se deduce pe baza de pro-rata.

Pro-rata (Pr) se determina anual, in luna decembrie ca raport matematic intre:

Numarator:

Numitor:

Veniturile obtinute din operatiuni care dau drept de deducere (V dd)+Subventiile legate direct de pretul acestora (S)

Veniturile obtinute din operatiuni care dau drept de deducere (V dd)+Veniturile obtinute din operatiuni care nudau drept de deducere (Vndd) +Alocatiile, subventiile sau alte sume primite de la bugetul de stat sau bugetelelocale (in scopul finantarii de activitatiscutite fara drept de deducere sau care nuintra in sfera de aplicare a T.V.A.) (A, S)

Pr = V dd + S/V dd + V ndd + A sau S

Atentie!

In calculul pro-rata nu se includ:

  • veniturile financiare, daca acestea sunt accesorii activitatii principale;
  • serviciile efectuate de prestatori stabiliti in strainatate pentru care beneficiarii au obligatia platii T.V.A.

Persoanele impozabile trebuie sa comunice organului fiscal teritorial, la inceputul fiecarui an fiscal, cel mai tarziu pana la data de 25 ianuarie, nivelul pro-rata provizorie aplicate, precum si modul de determinare a acesteia.

Atentie!

Pro-rata provizorie pentru un an poate fi:

  • pro-rata definitiva determinata pentru anul precedent;
    sau
  • pro-rata estimata in functie de operatiunile prevazute a fi realizate in anul curent.

In cursul anului, T.V.A. de dedus se determina prin aplicarea pro-rata provizorie asupra T.V.A. deductibile, aferente achizitiilor destinate atat realizarii de operatiuni care dau drept de deducere, cat si celor care nu dau drept de deducere.

Pot exista situatii obiective in care unele persoane impozabile nu au realizat in anul anterior si nu au prevazut la inceputul anului urmator ca vor realiza operatiuni fara drept de deducere, caz in care nu au determinat si nu au comunicat organului fiscal pro-rata aplicabila anului in curs.

Acestora le este permisa deducerea integrala a T.V.A. in cursul anului, urmand sa faca regularizarea la finele anului, prin aplicarea urmatoarelor reguli:

1. In situatia in care este posibila separarea achizitiilor de bunuri si servicii peoperatii cu sau fara drept de deducere:

a) determina taxa aferenta bunurilor/serviciilor destinate exclusiv operatiunilor cu drept de deducere;

b) determina pro-rata definitiva si calculeaza taxa de dedus pe baza de pro-rata;

c) stabilesc diferenta dintre taxa dedusa initial si taxa corect de dedus la finele anului si inscriu suma rezultata (in plus sau in minus) in decontul lunii decembrie, pe un rand distinct, ca taxa de plata la bugetul de stat.

2. In situatia in care nu este posibila separarea achizitiilor pe destinatii:

a) aplica pro-rata definitiva asupra tuturor achizitiilor de bunuri si servicii efectuatein cursul anului;

b) stabilesc diferenta dintre taxa dedusa in initial si taxa rezultata din pro-rata si inscriu suma rezultata (in plus sau in minus) in decontul lunii decembrie, pe un rand distinct.

Important:

Prin lege aveti posibilitatea sa optati pentru aplicarea pro-rata determinate lunar sau trimestrial. Aplicarea acesteia se face numai pe baza aprobarii date de organele fiscale la care sunteti inregistrati ca platitori de T.V.A. Aprobarea se obtine pe baza de cerere temeinic motivata de catre platitor.

Formula de calcul a pro-rata determinate lunar sau trimestrial are la numitor si numarator operatiunile efectiv realizate in cursul fiecarei luni, respectiv trimestru. Daca ati obtinut aprobarea in luna iunie 2004, de exemplu, si pentru perioada ianuarie-mai ati dedus taxa pe baza de pro-rata provizorie, aveti urmatoarele obligatii:

  • sa recalculati taxa dedusa pana in luna aprobarii;
  • sa inregistrati suma rezultata in contabilitate;
  • sa evidentiati modificarea in jurnalul pentru cumparari;
  • sa inscrieti diferenta in decontul de T.V.A.

Atentie!

Pro-ratele lunare sau trimestriale efectiv realizate sunt definitive si nu se regularizeaza la sfarsitul anului.

Renuntarea la aplicarea pro-rata lunare sau trimestriale se face numai la inceputul unui an fiscal, pe baza de notificare depusa la organul fiscal care v-a acordat aprobarea.

Ca exceptie de la regula deducerii T.V.A. pe baza de pro-rata, pentru achizitiile destinate realizarii de investitii, este permisa exercitarea dreptului de deducere integrala pe intreaga perioada de realizare a investitiei.

T.V.A. dedusa initial se ajusteaza la sfarsitul anului calendaristic urmator celui de punere in functiune a investitiei, dupa cum urmeaza:

  • T.V.A. dedusa initial se anuleaza integral daca bunul obtinut prin investitie este ajustarea utilizat exclusiv pentru operatiuni care nu dau drept de deducere; taxei dedusa initial
  • T.V.A. dedusa initial se recalculeaza pe baza de pro-rata definitiva determinata la sfarsitul anului calendaristic urmator celui de punere in functiune a investitiei daca bunul obtinut prin investitie este utilizat atat pentru operatiuni care dau drept de deducere, cat si pentru operatiuni care nu dau drept de deducere.

La persoanele impozabile cu regim mixt, T.V.A. aferenta achizitiilor de bunuri si servicii se inregistreaza in contul 4426 „T.V.A. deductibila“, indiferent daca sunt destinate realizarii de operatiuni care dau drept de deducere, total sau partial conform prorata, sau de operatiuni care nu dau drept de deducere.

Dupa intocmirea decontului de T.V.A., diferentele nedeductibile determinate atat pe baza jurnalelor de cumparari intocmite pentru operatiuni scutite fara drept de dedu-cere, cat si pe baza aplicarii pro-rata se inregistreaza pe cheltuielile de exploatare ale perioadei fiscale de raportare, prin formula contabila:

635                                                          = 4426

„Cheltuieli cu impozite si taxe datorate „Taxa pe valoarea adaugata deductibila“ bugetului de stat“

Important:

Taxa dedusa initial trebuie ajustata de beneficiari in urmatoarele situatii:

  • cand furnizorul a emis facturi fiscale, dar ulterior a anulat total sau partial operatiunea, inainte de livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
  • daca au formulat refuzuri totale sau partiale privind cantitatea, calitatea sau preturile bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;
  • daca reducerile de pret au fost acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
  • daca s-au efectuat majorari de pret ulterior livrarii sau prestarii;
  • daca au returnat ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Martie 2006


Votati articolul "7.1. Documente justificative":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Plata taxe notariale si autentificarea Contractului de donatie

Intrebare: Subiect: Cine va plati Impozitul catre Stat, onorariul notarului public
si taxa de autentificare a Contractului de donatie ?

- institutie publica
- o persoana fizica vrea sa doneze un bun
- cine va plati Impozitul catre Stat, onorariul notarului public
si taxa de autentificare
a Contractului de donatie ?
Donatorul ? sau Donatarul ?

- nu am gasit nicaieri pe Internet
cine trebuie sa plateasca
taxa de autentificare
a Contractului de donatie, ....

Raspuns: Daca este vorba despre un costum popular nu se pune problema impozitarii, deoarece acesta nu este un...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Martie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Noile case de marcat 2018: informatii IMPORTANTE de la ANAF

    • Pe site-ul ANAF a fost publicat un Proiect de ordin al presedintelui ANAF privind descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, structura XML a mesajelor de activare a acestora. ...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: ce TREBUIE sa stiti despre formularul 101 si formularul 120

    • OpANAF nr. 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" - Monitorul Oficial nr. 0014 din 8 ianuarie 2018. Avand in vedere prevederile referitoare la obligatiile declarative prevazute de Legea nr. 227/2015 priv...» citeste mai departe aici

  • Aflati cat castiga un contabil-sef intr-o companie de servicii din Romania!

    • Daca ati avut pana acum curiozitatea sa aflati ce salariu primeste un contabil-sef care lucreaza intr-o companie de servicii din Romania, veti descoperi in randurile urmatoare informatii care va vor surprinde. Conform zf.ro, pachetul salarial oferit unui candidat care aplica pentru o pozitie de contabil-sef intr-o companie din sectorul ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata. Noutati 2018

    • Prin OANAF 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", publicat in M.OF. nr. ...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere nou infiintata. Care este cota de impozitare?

    • In analiza de astazi, subiectul il reprezinta o microintreprindere infiintata in data de 04.07.2017, ce a angajat in data de 03.11.2017 un salariat (depasind astfel perioada de 60 de zile mentionata la art. 51 alin (2). Societatea este constituita pe o durata mai mare de 48 luni, iar asociatul nu a detinut titluri de participare la alte persoane juridice. Vom afla in continuare ce cota de impozitare se aplica in acest caz si pentru cat timp se mentine aceasta cota. De asemenea, este important...» citeste mai departe aici

  • Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • In data de 10 ianuarie 2018 Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala un Proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016. Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal in vederea corelarii normelor cu modificarile aduse C...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X