email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Participarea salariatilor la profit

salariatiprofitparticiparea salariatilor la profit

In conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicate cu modificarile ulterioare, in contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar.

Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia. Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale. Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.

Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata cu modificarile ulterioare cere ca adunarea generala a actionarilor sa hotarasca asupra modului de repartizare a profitului net. In cazul corectarii de erori care genereaza pierdere contabila reportata, aceasta trebuie acoperita inainte de efectuarea oricarei repartizari de profit.

Repartizarea profitului societatilor comerciale se face dupa cum urmeaza:

a) Din profitul societatii se va prelua, in fiecare an, cel putin 5 % pentru formarea fondului de rezerva, pana ce acesta va atinge minimum a cincea parte din capitalul social.

b) Din profitul net, repartizarile se fac astfel:

- alte rezerve prevazute de lege sau de statut;
- rezerve statutare sau contractuale;
- surse proprii de finantare;


- dividende.

In repartizarea profitului net, trebuie sa se tina seama si de regimul fiscal al facilitatilor prevazute de lege, de multe ori beneficiile obtinute sub forma unor exonerari, aveau ca si destinatie constituirea de rezerve (alte rezerve prevazute de lege). Profiturile nerepartizate se reporteaza cu luarea in considerare a cerintelor Codului fiscal privind impozitarea.

Sumele reprezentand rezerve constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza unor prevederi legale, se inregistreaza prin articolul contabil:

                    129     =                106
        „Repartizarea profitului”      „Rezerve”

Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia in contul 117 „Rezultat reportat”, de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii legale.

                    129       =               117
 „Repartizarea profitului”      „Rezultat reportat”

Prin excelenta, rezultatele obtinute de o societate comerciala au drept destinatie constituirea de fonduri (beneficiarul fiind insasi societatea) sau sunt distribuite ca si dividende.

Remunerarea capitalului investit (adus de actionari sau asociati) este reprezentat de dividend, cel adus de creditori (cum ar fi bancile) este reprezentat de dobanda, iar remunerarea capitalului uman (salariatii) este realizata prin intermediul salariului sau al altor stimulente (inclusiv prime reprezentand participarea salariatilor la profit).

Salariatii nu pot primi profit (acesta revenind actionarilor sau asociatilor), ci pot fi stimulati pentru obtinerea de profit, evidentiind acest lucru distinct in contabilitate (424 „Prime reprezentand participarea salariatilor la profit”).

Este adevarat ca, de-a lungul timpului, anumite acte normative (a se vedea Ordonanta nr. 64/2001, art.1, lit. e) privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral de stat sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome) au prevazut in lista repartizarilor din profit sa fie cuprinsa si „participarea salariatilor la profit”, care la inceput era vazuta chiar ca o repartizare directa din profit.

                      129       =                     424
        „Repartizarea profitului”    „Participarea salariatilor la profit”

Acest lucru s-a intamplat doar la societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital integral de stat sau majoritar de stat, precum si la regii autonome ( Ordonanta nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral de stat sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome la art. 1 alin. (1) pct. e):

„...Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome care s-au angajat si au stabilit prin bugetele de venituri si cheltuieli obligatia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajatilor lor in relatia cu acestea, pot acorda aceste drepturi in limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, in exercitiul financiar de referinta”.

Apoi s-a revizuit in sens economic si fiscal notiunea de „participare a salariatilor la profit” ca fiind de fapt „prime privind participarea salariatilor la profit”. Implicit acestea reprezinta drepturi asimilate salariilor si tratate ca atare.

Prin urmare, obligatiile fata de salariati si contributiile aferente primelor reprezentand participarea salariatilor la profit se evidentiaza in contabilitate, conform prevederilor Ordinului nr. 128/2005 privind unele reglementari aplicabile agentilor economici, pe seama cheltuielilor salariale, respectiv a cheltuielilor cu contributiile, in anul urmator celui la care se refera situatiile financiare. In anul in care „se constituie” respectiva participare, se constituie provizioane pentru riscuri si cheltuieli, la nivelul sumelor totale brute suportate de angajat (prime si contributii).

Dupa cum de altfel se poate observa, o data cu intrarea in vigoare a Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea Reglementarilor Contabile conforme cu Directivele Europene si abrogarea Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 94/2001 pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice si cu Standardele Internationale de Contabilitate, precum si a Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 306/2002 pentru aprobarea Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, contul 424 „Participarea salariatilor la profit” a fost redenumit in 424 „Prime” reprezentand participarea salariatilor la profit.

Bineinteles ca acest cont se utilizeaza atunci cand exista o baza legala pentru acordarea acestora.

In aceasta ordine de idei, o alta prevedere ce se constituie in baza legala pentru acordarea primelor reprezentand participarea salariatilor la profit este Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010, incheiat conform art. 10 si 11 din Legea nr. 130/1996, republicata, inregistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei cu nr. 2895/29.11.2006.

Conform art. 42, alin. (2), lit. a) in cazul adaosurilor la salariile de baza prevede la alte venituri cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor, care este de pana la 10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in cazul regiilor autonome.

Conform IAS 19 – Avantajele salariatilor sub forma primelor reprezentand participarea salariatilor la profit se inscriu in categoria avantajelor pe termen scurt.

Chiar daca marimea lor este calculata pe baza rezultatului intreprinderii, acest regim de interesare si de prime in beneficiul salariatilor sunt cheltuieli si nu repartizarii de rezultat.

In ceea ce priveste impozitarea sumelor reprezentand participarea salariatilor la profit in conformitate cu art. 41 din Codul fiscal se prevede printre categoriile de venituri supuse impozitului pe venit si veniturile din salarii definite conform art. 55 din acelasi Cod fiscal.

Prin urmare, sumele reprezentand participarea salariatilor la profit sunt supuse in primul rand impozitului pe venit.

In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale, conform art. 26 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia la asigurari sociale nu se datoreaza pentru sumele reprezentand participarea salariatilor la profit.

Referitor la prevederile art. 101 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale nu se aplica asupra sumelor reprezentand participarea salariatilor la profit.

In cazul contributiei la asigurarile de sanatate, potrivit art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind Reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.

Persoanele juridice la care asiguratii isi desfasoara activitatea au obligatia sa calculeze si sa vireze contributia angajatorului asupra fodului de salarii, datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva, astfel cum se prevede la art. 258 alin. (1), din aceeasi lege. Astfel, apare si obligativitatea platii contributiei la asigurarile sociale de sanatate asupra acestor sume in cuantum de 5,2%.

De asemenea este obligatorie si contributia pentru concedii si indemnizatii intrucat potrivit art. 5 lit. a) din O.U.G. nr. 158/2005 privind Concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate coroborat cu art. 9 alin. (2) de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 158/2005.

In conformitate cu aceste dispozitii legale, angajatorii au obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii de 0,85%, aplicate la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor legislatiei financiar-fiscale in materie. Fondul de salarii realizat reprezinta totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala.

Contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand participarea salariatilor la profit nici in cazul angajatului, nici in cel al angajatorului conform art. 14 alin. (2) lit. d) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind Sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin H.G nr. 174/2002.

In completarea acestei situatii, nu se datoreaza nici contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25%, intrucat aceasta contributie se aplica asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj – art. 7 alin. (1) din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale.

In ceea ce priveste comisionul ITM, Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca prevede la art. 5 alin. (1) astfel:

Art. 5. - (1) Pentru prestarea serviciilor prevazute in prezenta lege, Inspectoratele Teritoriale de Munca vor percepe un comision stabilit dupa cum urmeaza:

a) 0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le pastreaza si le completeaza carnetele de munca;
b) 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le presteaza serviciile prevazute la art. 3, constand in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre acestia.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
salariatiprofitparticiparea salariatilor la profit


Data aparitiei: 26 August 2009

Votati articolul "Participarea salariatilor la profit":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X