email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditiile efectuarii compensarilor externe

Este permisa compensarea externa? Ce conditii trebuie indeplinite pentru a fi recunoscuta?

In activitatea multor societati comerciale se impune necesitatea stingerii obligatiilor prin intermediul procedurii compensarii, avantajele acesteia in anumite imprejurari fiind incontestabile.

Daca in ceea ce priveste compensarile cu alte persoane juridice romane, pentru anumite categorii de compensari, sunt aplicabile prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/1999, ramane un domeniu nu foarte riguros reglementat cel al compensarilor externe.

Interdictia efectuarii operatiunilor de compensare cu persoane juridice straine nu a operat decat indirect si numai pentru anumite operatiuni, in perioada aplicarii preve-derilor art. 4 din Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, cu modificarile ulterioare, referitoare la consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare. Aceasta instituia obligativitatea incasarii sumelor in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarilor de lucrari si prestarilor de ser-vicii in strainatate, precum si din orice alte operatiuni si tranzactii externe. In aceste conditii, in care de la regula generala consacrata de Codul civil roman parea ca se deroga prin restrictiile impuse si prin obligativitatea care decurgea din textul ordonantei, operatiunile de compensare au fost tratate cu rezerva datorita riscului de aplicare a celor mai mari amenzi din legislatia de la acea data. Interpretarea restrictiva era subliniata si de prevederile pct. 6 din ordonanta, potrivit carora operatiunile care nu presupuneau incasarea efectiva trebuia sa aiba autorizarea BNR. Potrivit Instructiunilor nr. 1/1994 emise de aceasta institutie, agentii economici aveau obligatia ca la incheierea con-tractelor externe sa negocieze si sa prevada clauza obligativitatii platii in devize con-vertibile a exporturilor, astfel incat sa se asigure incasarea acestora in maximum 90 de zile calendaristice.

Cu toate acestea, efectuarea compensarii este mentionata ca posibila chiar si in Circulara BNR nr. 13/1994, in cuprinsul acesteia fiind prevazuta posibilitatea raportarii stingerii obligatiilor reciproce fata de partenerii straini prin intermediul compensarii. Potrivit reglementarilor ulterioare (Instructiunile BNR nr. 1/1995) compensarile se realizau numai in conditii restranse, cu avizul Ministerului Comertului.

Este de mentionat Hotararea Guvernului nr. 1.491/2002 care, la art. 3 alin. (1), lit. f), reglementa procedura de eliberare a licentelor de catre Departamentul de Comert Exterior cu avizul prealabil al ministerelor de resort si al Ministerului Finantelor Publice. Hotararea reglementa si operatiunile de compensare a datoriilor externe ale societatilor comerciale sau ale regiilor autonome, rezultate din importuri de materii prime si materiale pentru productie, precum si din importuri pentru retehnologizare sau investitii noi, neachitate la scadenta, conform contractelor incheiate, prin exporturi de produse romanesti. Este de remarcat faptul ca reglementarea compensarilor viza strict compen-sarea datoriilor prin exporturi de produse romanesti si numai pentru creantele rezultate in urma importului bunurilor precizate. Asadar, procedura licentierii nu viza decat un segment restrans de operatiuni.

Aceasta prevedere a fost abrogata prin Hotararea Guvernului nr. 1.527/2003, in cuprinsul acesteia nemairegasindu-se operatiunea de compensare, nici macar pentru situatiile precizate expres in reglementarea anterioara.

Ulterior, in domeniul respectarii disciplinei financiar-valutare, a fost aprobata Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, in aplicarea careia au fost emise normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 92/1996. Potrivit art. 4 alin. (2), agentii economici pot efectua operatiuni de export in contrapartida cu import de marfuri, numai pe baza de licente eliberate de organele competente. Aceasta dispozitie, ca si intreaga Ordonanta a Guvernului nr. 18/1994, au fost abrogate prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2003.

In aceste conditii, compensarea creantelor reciproce ale unei societati comerciale romane si ale unei persoane juridice straine nu este sub nici o forma restrictionata prin legislatia in vigoare, fiind aplicabile (in masura in care raporturile juridice sunt supuse legii romane) dispozitiilor cu caracter general prevazute de art. 1091, 1143-1153 Cod civil.

Este de subliniat totodata faptul ca Norma nr. 4/2004 a Bancii Nationale a Romaniei privind raportarea statistica a datelor pentru elaborarea balantei de plati a Romaniei a impus, fara insa a exista o sanctiune in cazul nerespectarii, raportarea operatiunilor nemonetare. Acestea sunt definite la art. 1 lit. (l) ca operatiuni de natura balantei de plati, care se desfasoara fara transferarea de fonduri, in totalitate sau partial, cum ar fi bartere, compensari („netting”), aranjamente de cliring si altele asemenea. Astfel, potrivit acestei reglementari, rezidentii care realizeaza operatiuni nemonetare cu nerezidentii, direct si nu prin intermediul unei institutii financiare, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la Banca Nationala a Romaniei – Directia Statistica, completand formularul cuprins in anexa 5 pe care o prezentam in continuare:

Sanctiunile pentru neindeplinirea obligatiei de declarare sunt prevazute de dispozitiile art. 60 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare: avertisment sau cu amenda de la 100 la 10.000 lei RON.

Din punct de vedere fiscal nu exista restrictii cu privire la operatiunile de compensare. Va fi necesara insa constatarea in scris a operatiunii, pe baza unui document unilateral sau bilateral, dupa cum posibilitatea compensarii a fost reglementata sau nu in contractul existent initial intre societatea comerciala romana si cea straina. Pe baza acestui document, efectele compensarii vor fi inregistrate in evidentele proprii.

ANEXA 5

NEMO OPERATIUNI NEMONETARE

Referinta: ................. (Atribuita de B.N.R.)

Un exemplar va fi transmis la Banca Nationala a Romaniei – Directia Statistica, str. Lipscani nr. 25, Sector 3, Bucuresti, cod postal 030031

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 08 Ianuarie 2007

Votati articolul "Conditiile efectuarii compensarilor externe":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X