Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Distinctia dintre serviciu si redeventa ca sursa de impozite suplimentare pentru administratia fiscala

redeventavenituridrepturi de autorconsultanta fiscalanerezidentijustinian cucu

In contextul actual, in care administratia fiscala pare ca vaneaza orice slabiciune a contribuabililor fara a acorda nicio importanta obligatiilor de asistenta si indrumare, cu atat mai mult in acesta perioada efervescenta din punct de vedere legislativ se disting o serie de probleme de aplicabilitate concreta a reglementarilor legale.

Asa cum e bine stiut diferentele de interpretare se traduc print simtitoare diferente de impozit la bugetul cu tot cortegiul de consecinte costisitoare. Reglementarea insuficient de clara si lipsa unor semnale de atentionare in anumite zone de aplicare a Codului fiscal determina savarsirea unor erori in legatura cu situatii des intalnite in practica. Aceastea privesc operatiunile cu persoane nerezidente si este deseori generatoare de obligatii fiscale suplimentare in conditiile in care atat problematica tranzactiilor dintre persoane afiliate cat si impozitarea serviciilor prestate de nerezidenti fac obiectul unor analize atente in cadrul inspectiei fiscale.

Chiar daca de la 1 ianuarie 2016 veniturile din prestarea de servicii realizate de nerezidenti in afara teritoriului Romaniei care nu au natura consultantei si managementului nu mai sunt impozabile in Romania, raman deschise interpretarile asupra naturii operatiunilor care determina si tratamente fiscale diferite.

Concret, este vorba de distinctia dintre notiunea de serviciu si cea de redeventa ca operatiune generatoare de venit pentru un nerezident. Dificultatea de delimitare dintre cele doua se regaseste in special in cadrul distinctiei dintre un serviciu de consultanta si unul in urma caruia se transfera know-how. in vederea identificarii tratamentului fiscal aplicabil veniturilor platite nerezidentului este mai intai necesara analiza notiunii de redeventa in conformitate cu prevederile art. 223 alin. (1) lit. d) coroborate cu definitia notiunii de redeventa stabilita la art. 7 alin. (1) pct. 36 din Codul fiscal, urmand ca in baza prezentarii certificatului de rezidenta fiscala sa fie incidenta definitia cuprinsa in Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit.

Potrivit art. 7 pct. 28 lit. c) - e) din Codul fiscal notiunea de redeventa cuprinde orice suma ce trebuie platita in bani sau in natura pentru folosirea ori dreptul de folosinta pentru orice brevet, inventie, inovatie, licenta, marca de comert sau de fabrica, franciza, proiect, desen, model, plan, schita, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori software, orice echipament industrial, comercial sau stiintific, container, cablu, conducta, satelit, fibra optica sau tehnologii similare precum si orice know-how. Acesta din urma este definit la randul sau la pct. 17 ca fiind orice informatie cu privire la o experienta industriala, comerciala sau stiintifica care este necesara pentru fabricarea unui produs sau pentru aplicarea unui proces existent si a carei dezvaluire catre alte persoane nu este permisa fara autorizatia persoanei care a furnizat aceasta informatie; in masura in care provine din experienta, know-how-ul reprezinta ceea ce un producator nu poate sti din simpla examinare a produsului si din simpla cunoastere a progresului tehnicii.

In sfera redeventelor sunt cuprinse si alte elemente cum sunt drepturile de autor, dreptul de a efectua inregistrari audio, video, respectiv spectacole, emisiuni, evenimente sportive sau altele similare, si dreptul de a le transmite sau retransmite catre public, precum si drepturile referitoare la numele sau imaginea oricarei persoane fizice sau alte drepturi similare referitoare la o persoana fizica.

Acestea insa pot fi mai usor distinse de servicii.

Trebuie subliniat ca noul Cod fiscal aduce modificari definitiei redeventelor eliminand o serie de componente sau exceptand altele. Atrage atentia faptul ca nu vor mai fi considerate redevente platile pentru mijloace de transport sau pentru orice bun mobil, in schimb sunt adaugate platile pentru cabluri, conducte, sateliti, fibra optica sau tehnologii similare. De asemenea, cu titlu de noutate sunt exceptate platile pentru achizitionarea integrala a oricarei proprietati sau a oricarui drept de proprietate asupra tuturor elementelor mentionate in cadrul pct. 28 lit. a) – f), precum si platile pentru obtinerea drepturilor de distributie a unui produs sau serviciu, fara a da dreptul la reproducere. Se poate constata astfel o restrangere a definitiei redeventelor si o apropiere a acesteia catre cea utilizata in Conventiile pentru evitarea dublei impuneri.

Raportand insa definita notiunii de redeventa la natura veniturilor platite unui nerezident pentru servicii de consultanta sau servicii in general vor fi aplicabile prevederile art. 223 alin. (1) lit. i) respectiv lit. k) din Codul fiscal care precizeaza in mod expres faptul ca fac obiectul impunerii veniturile din servicii prestate in Romania si serviciile de consultanta in orice domeniu indiferent daca sunt prestate in Romania sau in strainatate.

Diferenta de tratament dintre serviciu si redeventa se manifesta in ceea ce priveste regimul de impunere, in special ca urmare a aplicarii Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si statul de rezidenta al prestatorului, incidenta doar in situatia in care platitorul de venituri va intra in posesia certificatului de rezidenta fiscala.


Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti

Vezi detalii

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii


Intr-o astfel de ipoteza in locul obligatiei de retinere a impozitului de 16% vor fi aplicabile prevederile referitoare la regimul de impozitare al beneficiilor intreprinderii plasate in general in cadrul art. 7 din Conventii care exclud de la impunerea in Romania veniturile care nu sunt prestate pe teritoriul acesteia.

In acelasi timp insa, in situatia in care beneficiile intreprinderilor cuprind elemente de venit tratate separat in alte articole ale conventiei (redevente, comisioane,dobanzi) dispozitiile acelor articole nu sunt afectate de prevederile art. 7 ceea ce poate conduce la obligatia de retinere la sursa. in succesiune, va urma raportarea naturii venitului stabilit in contract cu definitia redeventelor cuprinsa in general la art. 12 din Conventie. Astfel, redeventele sunt definite ca remuneratiile de orice fel platite pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui drept de autor asupra operelor literare, artistice sau stiintifice, inclusiv filmele cinematografice si inregistrarile pentru transmisii radiofonice si de televiziune, a brevetelor, a marcilor de fabrica sau de comert, a desenelor sau modelelor, a planurilor, a formulelor sau procedeelor secrete, ca si pentru folosirea sau concesionarea folosirii echipamentelor industriale, comerciale sau stiintifice si pentru informatii relative la experiente cu caracter industrial, comercial sau stiintific.

Fundamental in ambele analize este necesitatea de a face distinctia dintre know-how, descris in Conventie prin informatii relative la experiente cu caracter industrial, comercial sau stiintific si serviciile de consultanta. in vederea efectuarii distinctiei dintre cele doua consideram ca, pe langa definitia redeventei din Conventie vor trebui avute in vedere si definitiile cuprinse in legislatia interna. Pe langa defintia redeventei cuprinsa la art. 7 din Codul fiscal, Normele metodologice cuprind la pct. 2 emis in aplicarea art. 223 o analiza mai detaliata a notiunii aducand o serie de clarificari.

Sunt necesar de analizat si Comentariile referitoare la Conventia Model OECD cu privire la acest aspect, incercand totdata o studiere detaliata a continutului contractului si o raportare a acestuia la elementele distinctive dintre serviciu si know-how. Sintetic, know-how-ul cuprinde toate informatiile tehnice nedivulgate, capabile a fi patentate sau nu, care sunt necesare pentru reproducerea industriala a produsului sau procesului, direct sau in aceleasi conditii, ceea ce un producator nu poate sti numai din examinarea produsului si din cunostinta pur si simpla a progresului tehnicii. in contracul de know-how una din parti accepta sa impartaseasca celeilalte, astfel incat cea din urma sa le poata folosi in interesul sau, cunostintele si experienta sa ramand nedezvaluite publicului.

In cazul in care venitul nu are natura redeventei vor fi incidente prevederile art. 7 paragraful 1 din Conventie astfel incat acesta va face obiectul impunerii exclusive in statul de rezidenta al prestatorului si nu in Romania.

Organele de inspectie fiscala urmaresc cu atentie toate operatiunile cu persoane nerezidente de natura serviciilor indiferent ca sunt de consultanta sau de alta natura cautand indeplinirea conditiilor pentru ca aceste venituri sa fie plasate in sfera redeventelor cu scopul de a stabili diferente de impozit pe veniturile nerezidentilor. Riscurile sunt mari pentru platitorul de venit deoarece in cele mai multe cazuri nerezidentul prestator este lipsit de interes in ceea ce priveste impozitele retinute in Romania urmarind doar veniturile nete ceea ce in cazul includerii unei clauze privind incasarea sumelor nete va duce la inaplicabilitatea Conventiei.

Iata doar una dintre analizele de detaliu pe care profesionistii din domeniu trebuie sa le realizeze pentru a asigura protectia societatilor fata de ochiul vigilent al administratiei fiscale care vaneaza cu din ce in ce mai multa atentie orice pas gresit.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Februarie 2016


Votati articolul "Distinctia dintre serviciu si redeventa ca sursa de impozite suplimentare pentru administratia fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Calcul impozit profit dupa impozit microintreprinderi

Intrebare: O societate,incepand cu 01.07.2014,indeplineste conditiile de trecere de la impozit micro,la impozit pe profit.Cum se calculeaza impozitul pe profit la trimestrul trei 2014

Raspuns: Pentru anul respectiv societatea va plati impozit pe venitul microintreprinderilor pana in...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Februarie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • 25 mai - termenul pentru depunerea declaratiei 200. Cine are obligatia depunerii si ce venituri se declara?

    • Pana la data de 25 mai 2017 inclusiv au obligatia depunerii formularului 200 persoanele fizice care au realizat in anul 2016, in mod individual sau intr-o forma de asociere, venituri in bani si/sau in natura din Romania, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, provenind din:  1. urmatoarele venituri din activitati independente:   - venituri din activitati de productie, comert, prestari de ...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Subventie pentru angajarea somerilor

    • In scopul reducerii somajului, legislatia prevede posibilitatea ca angajatorii sa beneficieze de o subventie pentru angajarea somerilor daca sunt indeplinite anumite conditii.  Astfel, potrivit art. 85 din Legea somajului nr. 76/2002, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2016, angajatorii primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata, o suma in cuantum de 900 lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca...» citeste mai departe aici

  • Radierea si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA. Ce obligatii avem fata de Fisc?

    • Stiti deja ca lista de responsabilitati e lunga cand vorbim de indatoririle catre ANAF. In analiza urmatoare, avem cazul unei societati comerciale care a fost radiata conform legii. Societatea era platitoare de TVA. La data radierii, la registrul comertului a fost depus, in original, certificatul de inregistrare al societatii (certificat emis de registrul comertului). Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, in original, a ramas la societate. Vom vedea daca certificatul de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • ANAF a finalizat procedurile pentru conectarea caselor de marcat la serverele institutiei

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a finalizat specificatiile tehnice si structura fisierelor pe care casele de marcat urmeaza sa le trimita catre ANAF in conformitate cu Hotararea pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003.  Acestea au fost definitivate in...» citeste mai departe aici

  • Penalitati solicitate prestatorului si emiterea facturii de catre beneficiar. Cum procedam corect?

    • Analiza pe care v-o oferim azi este utila in ce priveste intocmirea corecta a facturilor in urma unor contracte in care se percep penalitati pentru depasire termen de executie. In concret, o societate doreste emiterea unei facturi de penalitati. Pentru a stabili procedura corecta, in analiza de mai jos, avem urmatorul caz: "Societatea are incheiat un antecontract de vanzare-cumparare cu un dezvoltator imobiliar pentru cumpararea unui imobil. Dezvoltatorul imobiliar trebuia sa termine imo...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X