Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Asociere in participatie

Va rog sa-mi transmiteti inregistrari contabile privind asocierea in participatiune si informatii privind declaratiile fiscale pentru astfel de activitati.

In baza contractului de asociere in participatie, obligatia tinerii evidentei contabile revine firmei pe care o reprezentati. Inregistrarile contabile trebuie sa aiba la baza ca document justificativ decontul asocierii. Decontul este un formular tipizat (cod 14-4-14) reglementat prin O.M.F.P. nr. 1.850 din 14 decembrie 2004 privind registrele si formularele financiar-contabile, publicat in M.Of. nr. 23 bis din 7 ianuarie 2005.

Acest document se poate cumpara din


Ghid practic - SAGA pentru PFA. Operare, exemple practice, recomandari
Ghid practic - SAGA pentru PFA. Operare, exemple practice, recomandari

Vezi detalii

Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018

Vezi detalii

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii


comert (format A4, tiparit pe ambele fete, in carnete de 100 de file) sau se poate edita pe calculator cu conditia sa furnizeze toate informatiile necesare identificarii operatiunilor derulate in cadrul contractului de asociere.

Modelul este:

Unitatea emitenta Unitatea destinatara............................................................... . ......................................................................Codul de identificare fiscala .............. Codul de identificare fiscala ...................Numarul de inregistrare Numarul de inregistrarela Oficiul reg. com. .............................. la Oficiul reg. com. ...................................Sediul (localitatea, str., numar) Sediul (localitatea, str., numar)............................................................... . ......................................................................Judetul .................................................. Judetul .......................................................

DECONT PENTRU OPERATII IN PARTICIPATIE nr. .............. data ............

Simbol cont Denumire cont creditor pentru Valoarea transmisa Nr. cheltuielile si sumele transmise conform contract crt. Debitor Creditor Denumire cont debitor pentru asociere in participatie veniturile si sumele primite 0 1 2 3 4

Conducatorul unitatii, Conducatorul compartimentului L.S. financiar-contabil, 14-4-14 Consilier – Contabilitate 02/2007

Va prezentam pe scurt urmatoarele date referitoare la documentul mentionat:

utilitate: serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatii in participatie, precum si sumele virate intre asociati;

mod de intocmire: se intocmeste de firma care tine contabilitatea asocierilor in participatie, lunar, in doua exemplare, pe fiecare asociat cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate. Cheltuielile si veniturile se grupeaza pe conturi din clasele 600-658, respectiv 701-786, conform planului de conturi general aprobat prin O.M.F.P. nr. 306/2002. Cu ajutorul contului 458 „Decontari din operatii in participatie“ se tine evidenta decontarilor din operatii in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatii in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti.

In decont se pot inscrie si alte transferuri: valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea mijloacelor fixe si alte sume rezultate din operatiile in participatie;

circuit:

exemplarul 1: la firma care primeste decontul;

exemplarul 2: ramane la firma care tine contabilitatea operatiilor in participatie si care intocmeste decontul;

arhivare: la compartimentul financiar-contabil.

la compartimentul financiar-contabil.

la compartimentul financiar-contabil.

Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierilor in participatie intre doua sau mai multe persoane juridice romane se contabilizeaza pe conturi analitice distincte, doar de catre unul din asociati prevazut in contractul de asociere. Daca acest contract este incheiat intre o persoana juridica romana si o persoana juridica straina, contabilitatea se tine obligatoriu de catre firma romaneasca.

La sfarsitul fiecarei luni calendaristice, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat. Decontul astfel transmis va reprezenta pentru fiecare asociat documentul justificativ de inregistrare a operatiunilor economice conform cotelor stabilite prin contract.

Contul 458 „Decontari din operatii in participatie“ este un cont bifunctional prin intermediul caruia se fac urmatoarele inregistrari contabile:

Debit  Credit
  • veniturile primite prin transfer din operatii in participatie(701 la 786);
  • amortizarea calculata de proprietarul imobilizarii, ce se transmite coparticipantului care tine evidenta operatiilor in participatie conform contractelor (281);
  • cheltuielile transferate din operatii in participatie (601 la 686);
  •  sumele achitate coparticipantilor sau virate ca rezultat al operatiei in participatie (5121, 5311).
  • veniturile realizate din operatii in participatie transferate coparticipantilor, conform contractului de asociere (701 la 786);
  • cheltuielile primite prin transfer din operatii in participatie (601 la 686);
  • sumele primite de la coparticipanti (5121, 5311)

Soldul creditor reprezinta sumele datorate coparticipantilor ca rezultat favorabil (profit) din datorate de coparticipanti pentru acoperirea eventualelor

-operatii in participatie ca rezultat favorabil (profit) sau sumele

Soldul debitor reprezinta sumele ce urmeaza a fi incasate din operatii in participatie, precum si sumele datorate pierderi inregistrate din operatii in participatie.

de coparticipanti pentru acoperirea eventualelor pierderi inregistrate din operatii in participatie.

In principiu, societatea care tine evidenta contabila efectueaza urmatoarele inregistrari contabile pe conturi analitice in cursul unei luni:

-efectuarea cheltuielilor cu diverse servicii prestate de terti:

628                                     = 401
,,Alte cheltuieli cu serviciile   „Furnizori“executate de terti“
si concomitent
4426                                = 401
,,T.V.A. deductibila              ,,Furnizori“

-efectuarea cheltuielilor cu salariile personalului care lucreaza in cadrul asocierii:

641                                      = 421

,,Cheltuieli cu salariile           ,,Personal-salarii datorate“

personalului“   

645                                          = %
,,Cheltuieli privind asigurarile
si protectia sociala“

                                                    4311

                                                   „Contributia unitatii la asigurarile sociale“

                                                     4313

                                                    ,,Contributia angajatorului

                                                     pentru asigurarile sociale de sanatate“

                                                    4315

                                                    ,,Contributia angajatorului pentru fondul

                                                    de risc siaccident“

                                                    4316

                                                    „Contributia angajatorului pentru contributii 

                                                     concedii si indemnizatii“

                                                     4371

                                                    „Contributia unitatii la fondul de somaj“

-incasarea veniturilor in numele asocierii:

-venituri de exploatare:

5311                                       = 704

 „Casa in lei“                             „Venituri din lucrari executate si servicii prestate“ sau

5311                                      = 706

 „Casa in lei“                             „Venituri din redevente, locatii de gestiune si chirii““ sau

5311                                       = 707

 „Casa in lei“                             „Venituri din vanzarea marfurilor“

411„Clienti“                           =

                                                 704
                                                „Venituri din lucrari executate si servicii
                                                  prestate“
                                                 4427 „T.V.A. colectata“
si
5121                                       = 411

„Conturi in banci in lei“               „Clienti“

-venituri financiare

5121                                       = 766

„Conturi la banci in lei“               „Venituri din dobanzi“

3. decontul lunar prin care se face repartizarea veniturilor si cheltuielilor conform contractului:

-pentru veniturile din asociere:

 %                                                       = 458„Decontari din operatii in participatie“ 

704 „Venituri din lucrari“executate si
servicii prestate“
706 „Venituri din redevente
locatii de gestiune si chirii“
707 „Venituri din vanzarea
marfurilor“
758 „Alte venituri din exploatare“

-pentru cheltuielile din asociere

458                                     = %
„Decontari din  operatii in
participatie“                           628„Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti“

                                             641 „Cheltuieli cu salariile personalului“

                                             645 „Cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala“

-virarea catre asociat a sumei reprezentand soldul creditor al contului 458, daca exista rezultat pozitiv (profit):

458 „Decontari din operatii  = 5121"Conturi la banci in lei“
in participatie“

Din punct de vedere fiscal, prin Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, republicata, avem urmatoarele reglementari:

-la art. 127 referitor la definirea asocierii, alin. (9): „Orice asociat sau partener al unei asocieri sau organizatii fara personalitate juridica este considerat persoana impozabila separata pentru acele activitati economice care nu sunt desfasurate in numele asocierii sau organizatiei respective si alin. (10): „Asocierile in participatiune constituie exclusiv din persoane impozabile romane nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Asocierile de tip joint venture, consortium sau alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in temeiul legii, sunt tratate drept asocieri in participatiune“;

-la art. 156, referitor la evidenta operatiunilor, alin. (5): „In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti“.

Din punct de vedere contabil, prin O.M.F.P. nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, avem urmatoarele precizari la pct. 221:

-la alin. (1): „Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul din asociati, conform prevederilor contractului de asociere, cu respectarea prevederilor pct. 13“;

-la alin. (2): „La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.“

In cadrul fiecarei asocieri fara personalitate juridica, constituita potrivit legii, asociatii au obligatia sa incheie contracte de asociere in forma scrisa, la inceperea activitatii, documente care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii referitoare la:

  • partile contractante;
  • obiectul de activitate si sediul asociatiei;
  • contributia asociatilor in bunuri si drepturi;
  • cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii corespunzatoare contributiei fiecaruia;
  • desemnarea asociatului care sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice;
  • conditiile de incetare a asocierii.

Rezultatul net favorabil obtinut in urma asocierii dintre doua persoane juridice se supune impozitul pe profit sau impozitului pe venit daca este microintreprindere.

Pentru rezultatele unei asocieri in participatie dintre doua persoane juridice nu trebuie depuse declaratii fiscale de sine statatoare deoarece fiecare firma participanta preia prin decontul asocierii cota-parte a operatiunilor economice derulate si le inregistreaza in contabilitatea proprie a caror rezultate cumulate le evidentiaza in declaratiile fiscale lunare/trimestriale (declaratie 100, 101, decont 300 etc.).

Daca asocierea are loc intre o persoana juridica si o persoana fizica, profitul/venitul cuvenit persoanei fizice dintr-o asociere cu o persoana juridica romana, microintre-prindere care nu genereaza o persoana juridica, este asimilat, in vederea impunerii la nivelul persoanei fizice, venitului din activitati independente, din care se deduc con-tributiile obligatorii in vederea obtinerii venitului net. Impozitul retinut de persoana juridica in contul persoanei fizice, pentru veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoana juridica romana, reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual pe venit. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului, determinat conform metodologiei stabilite in legislatia privind impozitul pe venitul microintreprinderii, revine persoanei juridice romane. In cazul unei asocieri fara personalitate juridica dintre o microintreprindere platitoare de impozit si o persoana fizica, rezidenta sau nerezidenta, microintreprinderea are obligatia sa calculeze, sa retina si sa vireze la bugetul general consolidat impozitul datorat de persoana fizica, impozit calculat prin aplicarea cotei de 3% la veniturile ce revin acesteia din asociere.

Persoana fizica rezidenta definitiveaza impozitul pe venitul din asociere la inchiderea anului fiscal.

In cazul asocierilor intre persoane fizice si persoane juridice romane, care nu dau nastere unei persoane juridice, se completeaza si se depune la organul fiscal teritorial al persoanei juridice declaratia informativa cod 205, punctul 7. In aceasta declaratie, firma inscrie suma reprezentand impozitul pe venit calculat si retinut pentru asociatul persoana fizica. Declaratia se depune pana la data de 30 iunie a anului curent, pentru veniturile platite in anul fiscal expirat.

Beneficiar extern, dar livrari pe teritoriul Romaniei

O firma cu capital strain, fara nici o reprezentanta in Romania (din Franta), are un contract cu o firma romaneasca pentru a-i executa lucrari de santier. Firma straina achizitioneaza de la firma din Romania un container pentru care dispune livrarea la sediul santierului unde isi desfasoara activitatea. Containerul nu paraseste teritoriul Romaniei si firma straina doreste sa achite contravaloarea containerului in euro. Avand in vedere faptul ca bunul livrat nu paraseste teritoriul Romaniei, ce document trebuie intocmit pentru livrarea acestui container catre un cumparator strain care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei? Deoarece nu este livrare intracomunitara, se colecteaza T.V.A.? Se intocmeste factura cu colectare T.V.A.? Pot incasa euro?

Pentru livrarea bunului pe teritoriul Romaniei aveti obligatia sa emiteti factura in lei prin care colectati T.V.A. deoarece nu va incadrati in regimul operatiunilor scutite cu drept de deducere a T.V.A. care pot fi justificate cu documentele precizate in O.M.F.P. nr. 2.222 din 22 decembrie 2006, publicat in Monitorul Oficial nr. 1.043/29 decembrie 2006. Factura se emite in lei la cursul valutar comunicat de B.N.R. valabil in ziua livrarii bunului.

Emiterea facturii in valuta nu este obligatorie in legislatia fiscala din Romania, dar trebuie emisa deoarece va este necesara la banca pentru justificarea incasarii in valuta a contravalorii bunului livrat. Este necesara si furnizorului pentru contabilizarea achizitiei de bunuri.

In situatia in care intre firma dvs., in calitate de furnizor (persoana juridica rezidenta), si firma din Franta (persoana juridica nerezidenta) are incheiat un contract de livrare bunuri, va este permis prin lege sa incasati in valuta contravaloarea bunurilor livrate, indiferent de locul unde sunt livrate bunurile. Acest fapt este reglementat prin Regulamentul valutar nr. 4 din 1 aprilie 2005 privind regimul valutar, publicat in M.Of. nr. 297 din 8 aprilie 2005, modificat si completat prin Regulamentul nr. 6 din 14 iulie 2005, pu-blicat in M.Of. nr. 636 din 20 iulie 2005, art. 2 ,,Operatiuni valutare intre rezidenti si nerezidenti“ prin care se face precizarea ca operatiunile valutare curente intre rezidenti si nerezidenti se efectueaza in mod liber, in valuta si in moneda nationala (leu). Deci va este permis prin lege sa incasati in valuta contravaloarea bunului livrat in euro.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 15 Februarie 2007


Votati articolul "Asociere in participatie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Intreprinderi individuale

Intrebare: O intreprindere individuala poate taia factura fiscala si chitanta la pers fizice, pana ce achizitioneaza casa de marcat., pentru prestarea unui serviciu( serviciu de morarit) sau este destul bon de macinis.
Din cate am in inteles in registru de inventar se trec doar bunurile care sunt trecute pe intreprinderea individuala. De exemplu daca casa de marcat nu este achizitionata pe intreprinderea individuala, si s-a putut fiscaliza (fiind achizitionata pe o alta firma), o trecem ca si aport, o mai trecem in registrul de inventar?
Multumesc foarte mult!!!

Raspuns: O intreprindere individuala poate taia factura fiscala si chitanta la pers fizice, pana ce...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 15 Februarie 2007 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile