email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Salariul minim brut pe economie

Potrivit art. 159 din Codul muncii, aprobat prin Legea nr. 53/2003, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.

Va prezentam in continuare valorile salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit periodic prin hotarari ale Guvernului:

  • 1.000.000 lei lunar pentru un program complet de lucru de 170 ore in medie pe luna in anul 2001, reprezentand 5.882,40 lei/ora, in perioada 1 ianuarie 2001 – 1 martie 2001 (Hotararea Guvernului nr. 1.166/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 615 din 29 noiembrie 2000);
  • 1.400.000 lei lunar pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna, reprezentand 8.235,30 lei/ora, in perioada 1 martie 2001 – 1 martie 2002 (Hotararea Guvernului nr. 231/2001, publicatain Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 19 februarie 2001);
  • 1.750.000 lei lunar pentru un program complet de lucru de 170 ore in medie pe luna, reprezentand 10.294,15 lei/ora, in perioada 1 martie 2002 – 1 martie 2003 (Hotararea Guvernului nr. 1.037/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 671 din 24 octombrie 2001);
  • 2.500.000 lei lunar pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna, reprezentand 14.705,90 lei/ora, in perioada 1 ianuarie 2003 – 31 decembrie 2003 (Hotararea Guvernului nr. 1.105/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 752 din 15 octombrie 2002);
  • 2.800.000 lei lunar pentru un program complet de lucru de 172 de ore in medie pe luna in anul 2004, reprezentand 16.279,10 lei/ora, in perioada 1 ianuarie 2004 – 31 decembrie 2004 (Hotararea Guvernului nr. 1515/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 920 din 22 decembrie 2003);
  • 3.100.000 lei lunar pentru un program complet de lucru de 171,333 ore in medie pe luna, reprezentand 18.093,40 lei/ora, incepand cu 1 ianuarie 2005 (Hotararea Guvernului nr. 2.346/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2005);
  • 330 lei lunar pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe lunain anul 2006, reprezentand 1,95 lei (RON)/ora, incepand cu 1 ianuarie 2006 (Hotararea Guvernului nr. 1.766/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.182 din 28 decembrie 2005.

Valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plataeste stabilita periodic prin hotarare a Guvernului, si este utilizata drept element de referinta in stabilirea unor plafoane de venit impozabil (de ex. contributia lunara la asigurarile sociale de sanatate in anumite situatii nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim  brut pe tara, lunar) sau drept baza de calcul al unor drepturi (de ex. la stabilirea cuantumului indemnizatiei de somaj se ia in calcul salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata).

Atentie!

In temeiul art. 239 din Codul muncii, prevederile contractului colectiv de munca produc efecte pentru toti salariatii, indiferent de data angajarii sau de afilierea lor la o organizatie sindicala, ceea ce inseamna ca salariul minim brut pe tara negociat, stabilit prin contractul colectiv de munca, trebuie respectat pentru toti salariatii. Clauzele contractelor colective de munca produc efecte pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din tara. Contractele colective de munca incheiate la nivel national sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a V-a, dar se aplicade la data inregistrarii, partile putand conveni ca data aplicarii clauzelor negociate sa fie ulterioara zilei de inregistrare a contractului.

In cazul in care programul normal de munca este mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara la numarul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.

Angajatorul nu poate negocia si stabili salarii de baza prin contractul individual de munca sub salariul de baza minim brut orar pe tara.

Angajatorul este obligat sa garanteze plata unui salariu brut lunar cel putin egal cu  salariul de baza minim brut pe tara, chiar daca salariatul este prezent la lucru, in cadrul programului, dar nu poate sa isi desfasoare activitatea din motive neimputabile acestuia, cu exceptia grevei.

Atentie!

Stabilirea, pentru personalul incadrat prin incheierea unui contract individual de munca, de salarii de baza sub nivelul celui minim brut (orar) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei.

Exemplu:

Societatea comerciala Infomedical S.R.L. a angajat cu contract individual de munca un salariat incepand cu data de 1 decembrie 2005, cu un salariu de bazade 330 lei pentru un program normal de munca de 8 ore zilnic.

Prin actul aditional la Contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anii 2005-2006, inre gistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei in data de 03.04.2006, salariul de baza minim brut negociat pentru un program complet de 170 de ore a devenit 370 RON, incepand cu data de 01.04.2006.

Intrucat din data de 1 aprilie 2006 salariul de baza minim brut pe tara a devenit 370 lei lunar, aceasta situatie determina modificarea salariului stabilit prin contractul de munca, in sensul majorarii acestuia la  nivelul negociat.

Aceeasi situatie va trebui repetata daca in cursul anului 2007 salariul minim brut pe tara negociat creste la o valoare de 420 lei.

Angajatorul are obligatia de a aduce la cunostinta salariatilor salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. Pentru salariatii carora angajatorul, conform contractului colectiv sau individual de munca, le asigura hrana, cazare sau alte facilitati, suma in  bani cuvenita pentru munca prestata nu poate fi mai mica decat salariul minim brut pe tara prevazut de lege.   

Veniturile cuprinse in categoria veniturilor din salarii cuprind urmatoarele venituri:

a) sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire

Potrivit art. 154 alin. (1) din Cod muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca. Acesta cuprinde urmatoarele venituri care, din punct de vedere fiscal, sunt considerate sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire:

  • salariul de baza;
  • indemnizatiile;
  • sporuri la salariul de baza, care pot fi:

-sporul pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, de minimum 10% din salariul de baza;

-sporul pentru conditii nocive de munca, de minimum 10% din salariul minim negociat la nivel de unitate;

-sporul pentru munca suplimentara, stabilit prin negociere la minimum 75% din salariul de baza; este acordat in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in urmatoarele 30 de zile de la efectuarea acesteia si reprezinta de fapt un mod de plata a muncii suplimentare prin adaugarea la salariu a unui procent din salariul corespunzator duratei muncii suplimentare;

-sporul pentru munca prestata in zilele libere si in zilele de sarbatori legale, care nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru; 

- sporul pentru vechime in munca, stabilit prin contractul colectiv sau individual de minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25% la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;

-sporul pentru munca de noapte, acordat pentru munca prestata intre orele 22.00 si 6.00, stabilit in cuantum de minimum 15% din salariul de baza pentru fiecare ora de munca de noapte prestata;

-sporul pentru exercitarea si a unei alte functii, in cuantum de pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite;

-alte sporuri (spor de izolare, spor pentru folosirea unei limbi straine, daca aceasta nu este cuprinsa in obligatiile postului etc.);

  • adaosuri la salariul de baza.

Veti stabili salariul de baza prin negocieri colective sau individuale cu salariatii pe care-i veti angaja sau reprezentanti ai acestora. Persoana pe care o veti incadra in munca va dobandi, prin incheierea contractului individual de munca, calitatea de salariat si va avea drepturile si obligatiile prevazute de legislatia muncii, de contractele colective de munca si de contractele individuale de munca.

Salariul se plateste cel putin o data pe luna. Specific pentru veniturile din salarii il reprezinta posibilitatea ca salariul sa fie platit in mai multe rate, ultima plata, denumita de obicei lichidare, putandu-se efectua in luna urmatoare celei pentru care a fost stabilit salariul. In aceasta situatie, salariul trebuie judecat, din punctul de vedere al termenu lui de virare a impozitului, ca fiind un venit realizat intr-o luna. In cazul decesului unui salariat al dumneavoastra, veti plati drepturile salariale care se cuvin acestuia pana la data decesului lui, sotului supravietuitor sau, in ordine, copiilor majori ai defunctului, parintilor acestuia sau celorlalti mostenitori in conditiile dreptului comun.

Sunt de asemenea considerate sume primite pentru munca prestataca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire:

-sume reprezentand premiul anual si stimulentele acordate, potrivit legii, personalului din institutiile publice

Astfel cum prevede Codul muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, salariile se stabilesc prin negocieri individuale sau/si colective intre angajator si salariati sau reprezentanti ai acestora. Prin urmare, pentru a putea fi acordate aceste drepturi, contractul colectiv de munca, respectiv contractul individual de munca, trebuie sa cuprinda o clauza pentru acordarea acestor drepturi salariale.

Pentru activitatea desfasurata, angajatorul poate acorda salariatilor un premiu anual egal cu salariul mediu lunar de baza, realizat in anul pentru care se face premierea. Pentru salariatii care nu au lucrat tot timpul anului, premiul se acorda proportional cu perioada in care au lucrat, luandu-se in calcul media salariilor de baza lunare, realizate in perioada in care au desfasurat activitate, raportata la perioada intregului an.

Plata premiului anual se face, de regula, incepand cu luna ianuarie a anului urmator. In cazuri de sanctionare disciplinara in cursul anului pentru care se face premierea, angajatorul poate chiar reduce sau anula premiul anual. Premiul anual acordat sub forma celui de-al 13-lea salariu se cumuleaza cu veniturile salariale realizate in luna in care este platit.

Exemplu:

In situatia in care veti plati in luna ianuarie 2007, premiul va reprezenta venit salarial al lunii ianuarie 2007, chiar daca se refera la o perioada anterioara si se va cumula in vederea impunerii cu celelalte drepturi salariale primite in aceasta luna. Asadar, este respectata regula potrivit careia veniturile platite intr-o luna reprezinta venit al lunii in care este platit, exceptie facand numai lichidarea platita in luna urmatoare si indemnizatia de concediu de odihna.

Atentie!

Prin venituri realizate in anul curent se va intelege orice suma primita sub forma de salarii incepand cu luna ianuarie a anului curent, cu exceptia platilor reprezentand lichidarea pe luna decembrie a anului anterior, care sunt considerate venituri realizate in anul anterior.

-sumele reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit, acordate salariatilor de catre agentii economici dupa aprobarea bilantului contabil

In ceea ce priveste salariatii societatilor comerciale cu capital privat, acestia pot participa la beneficii de natura participarii la profit. Prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003), prevederile actualului art. 183 alin. (4) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, au fost modificate. Au fost vizate prevederile care au mentionat expres numai partici parea fondatorilor societatii la profiturile acesteia. Insadispozitiile alin. (4) sunt
completate de prevederile alin. (5) care stabilesc ca, in toate cazurile, conditiile
participarii se vor stabili de adunarea generala, pentru fiecare exercitiu financiar.

Din perspectiva acestei dispozitii, dacaactul constitutiv al societatii comerciale prevede in mod expres posibilitatea participarii salariatilor sau a unei anumite parti a acestora la profitul realizat de societatea comerciala, sau daca adunarea generala stabileste o asemenea posibilitate, salariatii vor putea primi sume reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit. De asemenea, este de precizat canu exista o restrictionare a conditiilor si termenelor de acordare, astfel incat adunarea generala este suverana in stabilirea acestora.

De asemenea, negocierea salariului presupune nu numai stabilirea cuantumului acestuia, dar si a tuturor elementelor care fac parte din ceea ce tot mai frecvent se numeste pachetul salarial (salariul de baza, avantaje in natura– acordarea unei masini din patrimoniul afacerii, plata unor asigurari medicale, prime pentru diverse ocazii cum ar fi de Craciun, de Pasti, de 8 martie, de 1 iunie, inclusiv prime acordate din fondul de participare la profit s.a.).

Atentie!

La societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se poate repartiza pe anumite destinatii, fiind inclusa si destinatia participarii salariatilor la profit. Temeiul legal pentru aceasta posibilitate il reprezinta prevederile art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, cu modificarile ulterioare.

Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome, pot stabili prin bugetele de venituri si cheltuieli obligatia de participare la profit ca urmare a serviciilor angajatilor lor in relatie cu acestea. Ele pot acorda aceste drepturi in limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, in exercitiul financiar de referinta.

Aceste drepturi acordate sub forma stimulentelor sunt venituri asimilate salariilor. Prin urmare, in contextul actual, nici asimilarea sumelor respective veniturilor din divi dende si nici cuprinderea in subcategoria diverse venituri nu este corecta, regle mentarea fiscala oferind solutia de impozitare. Asadar, in temeiul pct. 68 lit. a) liniuta a 5-a din Hotararea Guvernului nr. 84 din 3 februarie 2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 18 februarie 2005, „sumele reprezentand [ .. .] stimulentele acordate salariatilor agentilor economici“ sunt cuprinse in categoria „venituri din salarii sau asimilate salariilor“. Sumele respective vor reprezenta venituri ale lunii in care sunt platite si se vor cumula cu veniturile salariale ale lunii respective, fiind supuse impozitului pe salariu.

  • prime de vacanta

Subliniem faptul ca suma care reprezinta prima de vacanta sau o parte din aceasta se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se plateste aceasta prima.

  • sumele platite de angajator pentru concediul de odihna (indemnizatia de concediu de odihna);
  • sumele platite din bugetul asigurarilor sociale de stat, in caz de incapacitate temporara de munca;
  • indemnizatii prevazute in contractul de munca platite de angajator pe perioada suspendarii contractului de munca in urma participarii la cursuri sau la stagii de formare profesionala ce presupune scoaterea integrala din activitate;
  • indemnizatii pentru trecerea temporara intr-o alta munca;
  • indemnizatii pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, precum si indemnizatii de orice fel;
  • indemnizatiile lunare platite, conform legii, de angajator pe perioada de neconcurenta, stabilite conform contractului individual de munca;
  • orice alte castiguri in bani si in natura, primite de la angajatori de catre angajati, ca plataa muncii lor.

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 20 Februarie 2007

Votati articolul "Salariul minim brut pe economie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X