email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fizice

rezidenta persoane fizicecertificatul de rezidenta fiscalaOMFP 74/2012evitare a dublei impuneri

In contextul actual al unei mobilitati crescute a persoanelor fizice este esentiala reglementarea prompta si detaliata a modului in care Romania isi exercita dreptul de impunere asupra veniturilor realizate de catre persoanele fizice, independent de cetatenia sau resedinta acestora, pe criteriul distinct al rezidentei fiscale.

Procedura si formularistica prin care organul fiscal competent stabileste in functie de prevederile Codului fiscal si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, dobandirea rezidentei in Romania sau pastrarea rezidentei celuilalt stat pentru persoana fizica nerezidenta, precum si schimbarea rezidentei romane a facut obiectul O.M.F.P. nr. 74/2012 emis in baza Legii 571/2003, fiind asteptat in perioada imediat urmatoare un nou act normativ care sa reglementeze aceste aspecte privind rezidenta persoanelor fizice in Romania in concordanta cu prevederile noului Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015.

Un astfel de proiect a fost facut public recent de catre administratia fiscala, in conditiile in care o astfel de reglementare trebuia sa fie in vigoare de la 1 ianuarie 2016 data de la care toate reglementarile emise in aplicarea vechiului cod si-au incetat aplicabilitatea.

Subiect al impozitului pe venit reglementat de Titlul IV din Codul fiscal este persoana fizica care realizeaza venituri provenind din categorii de venituri enumerate la art. 61 din acest act normativ. Impunerea veniturilor persoanelor fizice se realizeaza, ca regula generala, pentru cele obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, in cazul persoanelor fizice rezidente si, pentru cele obtinute din Romania, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

Daca in cazul persoanelor fizice rezidente, reglementarile fiscale privind impunerea veniturilor se regasesc in Titlul IV "Impozit pe venit" din Codul fiscal, in cazul persoanelor fizice nerezidente, incidente sunt, in functie de natura veniturilor realizate, atat Titlul VI "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania", cat si Titlul IV din Codul fiscal. Astfel, o serie de venituri impozabile obtinute din Romania, chiar daca sunt ele realizate de nerezidenti persoane fizice, se impoziteaza conform Titlul IV. Acesta este cazul  unor venituri precum cele atribuibile unui sediu permanent in Romania, obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, inclusiv inchirierea sau cedarea folosintei bunurilor proprietatii imobiliare situate in Romania, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania, primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane. Din acest punct de vedere, rezidenta fiscala este un atribut de mare insemnatate pentru stabilirea obligatiilor fiscale datorate de catre o persoana fizica pentru veniturile realizate.

Pentru persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, impunerea este mondiala, in sensul ca acestea vor fi supuse impozitului pe venit in Romania pentru veniturile realizate atat din tara cat si din strainatate. Trebuie recunoscuta insa masura de renuntare la impunerea in Romania a veniturile din activitati dependente desfasurate in strainatate si platite de un angajator nerezident.

Persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, au posibilitatea schimbarii rezidentei intr-un alt stat. in acest sens, in vederea scoaterii din evidenta de catre organul fiscal central, persoana are obligatia de a se depune la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal, cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania, formularul Chestionar pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din Romania. Sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei unei persoane fizice care paraseste Romania domiciliul din Romania, locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata, dar care ramane oricand la dispozitia acestuia si a familiei sale, centrul intereselor vitale amplasat in Romania, lipsa din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

Organul fiscal urmareste si alte elemente care sunt luate in considerare la mentinerea rezidentei in Romania, cum ar fi locul inregistrarii autovehiculelor, autoritatea care a emis permisul de conducere, pasaportul, locul asigurarii pe perioadele de sedere in strainatate si Romania.

Este asadar analizat modul de indeplinire a conditiilor de rezidenta in functie de situatia concreta a persoanei fizice. Organul fiscal central, in urma analizei efectuate va stabili daca persoana fizica rezidenta in Romania pastreaza rezidenta in tara noastra potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv Codului fiscal, sau este persoana fizica nerezidenta in Romania, notificand persoana fizica daca aceasta are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scoasa din evidentele fiscale. in cazul obligatiei fiscale integrale, persoana fizica rezidenta este supusa in continuare impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.

In situatia in care schimbarea rezidentei se va efectua intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, persoana ramane supusa impozitului pe venitul mondial pana la schimbarea rezidentei. Asadar, chiar daca persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, prin prezentarea unui certificat de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a statului care o considera rezidenta, aceasta va continua sa fie considerata rezidenta in Romania, avand obligatie fiscala integrala pana la data schimbarii rezidentei in conditiile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain.

In schimb, daca aceasta se realizeaza intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri persoana va fi obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care are loc schimbarea rezidentei, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici.

In ceea ce priveste cu persoanele fizice nerezidente sosite in Romania, acestea vor avea obligatia depunerii Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la sosirea in Romania daca vor avea sederea in statul roman o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat. Aceste persoane sunt tinute sa prezinte organului fiscal roman si documentele de identitate, copia pasaprtului sau documentul national de identitate pentru cetatenii Uniunii Europene, documente care atesta existenta unei locuinte in Romania, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta a statului strain.

Prezentarea certificatului de rezidenta fiscala este determinata de necesitatea aplicarii mecanismului de evitare a dublei impuneri realizat prin intermediul Conventiilor incheiate in acest sens de catre statul de sursa al venitului cu cel de rezidenta al persoanei care il realizeaza. in acest sens, rezidentii statelor cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri isi dovedesc rezidenta fiscala printr-un certificat de rezidenta emis de catre autoritatea fiscala competenta din statul strain sau printr-un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat.

Ca urmare a prezentarii acestor documente, organul fiscal central competent, stabileste daca persoana fizica nerezidenta pastreaza rezidenta statului strain potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri sau devine persoana fizica rezidenta in Romania. Astfel, daca o persoana fizica devine rezidenta in Romania numai pentru o perioada dintr-un an fiscal, aceasta persoana fizica va avea obligatie fiscala integrala in Romania numai pentru acea perioada din anul fiscal in care este considerata rezidenta, in timp ce pentru perioada din anul fiscal, respectiv de la data sosirii in Romania si pana la data la care devine rezidenta in Romania, persoana fizica este considerata nerezidenta fiind supusa impozitului numai pentru veniturile obtinute din Romania. Importanta prezentarii certificatului de rezidenta fiscala decurge din aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri, persoanele fizice care dovedesc ca sunt rezidenti ai unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri fiindu-le aplicabile prevederile conventiilor, neputand fi impusi in Romania decat pentru veniturile realizate din Romania in conformitate cu prevederile conventiei incidente.

Potrivit art. 230 alin. (2) din Codul fiscal certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa fie prezentat platitorului de venit la data platii acestuia, in caz contrar, venitul impozabil in Romania urmand sa faca obiectul retinerii la sursa, cu posibilitatea ca in urma prezentarii ulterioare a certificatului impozitul retinut sa fie restituit conform art. 230 alin. (4) din Codul fiscal.

In concluzie, prezentarea certificatului de rezidenta fiscala se poate dovedi esentiala in stabilirea obligatiilor fiscale datorate de catre o persoana fizica pentru veniturile realizate in statele in care nu este rezident, in timp ce conditiile in care o persoana fizica este considerata rezidenta in Romania sunt relevante in stabilirea impozitului pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania cat si din afara Romaniei.

Dani Cucu,
Consultant fiscal, Expert contabil

 


de Dani Cucu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
rezidenta persoane fizicecertificatul de rezidenta fiscalaOMFP 74/2012evitare a dublei impuneri


Data aparitiei: 23 Iunie 2016

Votati articolul "Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fizice":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X