Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Dreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor efectuate

deduceredecont tvabunuri capitalachizitii bunuridreptul de deducere

Persoanele impozabile au dreptul la deducerea taxei achitate sau datorate pentru bunurile/serviciile achizitionate in conditiile reglementate de art. 297-303 din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, acesta fiind un principiu fundamental al sistemului de TVA. Acest drept se exercita imediat pentru totalitatea taxei aplicate operatiunilor efectuate in amonte. Dreptul de deducere face parte integranta din mecanismul TVA si, in principiu, nu poate fi limitat. Daca se stabileste, in raport cu elemente obiective, ca dreptul de deducere este invocat in mod fraudulos sau abuziv organele fiscale competente sunt in masura sa refuze acordarea dreptului de deducere.

O persoana care are intentia, confirmata de dovezi obiective, sa inceapa in mod independent o activitate economica si care incepe sa angajeze costuri si/sau sa faca investitii pregatitoare necesare initierii acestei activitati economice, trebuie sa fie considerata ca o persoana impozabila care actioneaza in aceasta calitate, care are, dreptul imediat de a deduce taxa datorata sau achitata pentru cheltuielile si/sau investitiile efectuate in scopul operatiunilor pe care intentioneaza sa le efectueze si care dau nastere unui drept de deducere, fara a trebui sa astepte inceperea exploatarii efective a activitatii sale.

In anumite conditii persoanele impozabile au dreptul de deducere a taxei si pentru achizitiile efectuate inainte de inregistrarea acestora in scopuri de TVA.

Astfel, persoanele nou infiintate care au optat pentru inregistrarea in scopuri de TVA, au dreptul sa deduca taxa pentru achizitiile efectuate de aceasta inainte de inregistrarea in scopuri de TVA din momentul in care aceste persoane intentioneaza sa desfasoare o activitate economica, cu conditia sa nu se depaseasca termenul de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala. Deducerea se exercita prin inscrierea taxei deductibile in decontul de TVA depus dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA.

Dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA poate fi exercitat de persoana impozabila chiar daca factura nu contine mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit beneficiarului. Astfel, prin exceptie de la prevederile privind continutul obligatoriu al facturii, factura nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA pentru operatiunile efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile.

Micile intreprinderi care au aplicat regimul special de scutire si care se inregistreaza in scopuri de TVA la depasirea plafonului de scutire sau prin optiune au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:

a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;

b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;


Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere
Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii

Impozitul pe venit si Declaratia unica
Impozitul pe venit si Declaratia unica

Vezi detalii



c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;

d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Ajustarile se inscriu in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Pentru ajustarea taxei pe valoare adaugata persoana impozabila trebuie sa indeplineasca conditiile si formalitatile prevazute la art. 297-306 din Codul fiscal insa factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deduceredecont tvabunuri capitalachizitii bunuridreptul de deducere

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 27 Iunie 2016


Votati articolul "Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Dreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor efectuate":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Rog sa imi explicati masurile dispuse

Intrebare: Va rog frumos sa ma ajutati si sa imi dati un sfat in ceea ce priveste urmatoarea problema:

- este vorba despre un caz intamplat intr-un muzeu
- acum 1 an directorul cultural a intocmit o Nota de fundamentare si a solicitat alocarea unei sume de bani pentru realizarea unui proiect cultural.
- proiectul a constat in tiparirea si distribuirea unei reviste in care muzeul nostru
avea rezervata o pagina de publicitate
- in schimb, comisia de audit a spus ca proiectul nu are nici o legatura
cu activitatea institutiei noastre, a muzeului
- nu intelegem aceasta opinie
- s-a dorit ca in urma proiectului sa creasca numarul de vizitatori si marirea veniturilor proprii prin cazari

- problema este ca, pe langa faptul ca se imputa faptul ca proiectul nu are legatura cu activitatea institutiei, a doua este urmatoarea:
- incadrarea gresita a Proiectului - la capitolul 20.01.09 ? Materiale si prestari de servicii cu caracter functional ( = la activitati culturale ), in loc la capitolul 20.11 ? Carti, publicatii si materiale documentare, pt. editarea Revistei si la capitolul 20.01.08 ? Posta, telecomunicatii, radio, TV, internet ( = editare de carti, reviste sau alte publicatii stiintifice si de popularizare )
- totusi, institutia noastra a solicitat printr-o Adresa aprobarea noului proiect si alocarea banilor necesari la capitolul 20.01.09, iar cheltuielile s-au facut din acest capitol pentru tiparire si distribuire revista
- Consiliul Judetean, ordonatorul principal de credite, a aprobat alocarea de bani in capitolul solicitat de noi si, in mod implicit, noul proiect propus de noi

- odata ce managerul poate sa propuna si alte activitati /proiecte inafara Programului minimal aprobat, odata ce are ca obiectiv realizarea de venituri proprii, ....., iar banii au fost cheltuiti de la capitolul unde au fost alocati,
- odata ce managerul a considerat ca proiectul a fost oportun si
- chiar si presedintele Consiliului Judetean a solicitat realizarea acestui proiect,
iar in sedinta a solicitat consilierilor aprobarea proiectului cu suma solicitata,

- va rog sa imi spuneti:
de ce se considera de catre comisia de control
ca proiectul nu are nici o legatura cu activitatea institutiei si ca nu a fost un proiect inclus in Programul minimal anual, cf. Anexei la Contractul de management,
si ca nu au fost respectate prevederile legale cand s-au efectuat cheltuielile ?
de ce s-a considerat ca creditele bugetare au fost utilizate pe alte destinatii decat cele aprobate, fiind nerespectate prevederile art.14 alin.3 din Leg.273/2006 si art.23(1)din aceeasi lege si cele ale art.5(1) din OG nr.119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv ?
de ce s-a considerat ca institutia noastra nu a avut aprobate credite bugetare la articolul bugetar 20.11-Carti, publicatii si materiale documentare, pentru editarea revistei, si ca cheltuielile ar fi fost suportate de la alineatul bugetar 20.01.09 - Materiale si prestari de servicii cu caracter functional, prin nerespectarea destinatiei creditelor aprobate ?
- comisia de control a mai spus ca
Protocolul de colaborare cu o alta unitate,
care a avut ca obiect editarea, tiparirea si distribuirea revistei,
nu a respectat toate prevederile legale.
S-a spus ca serviciile de distributie a revistei care nu sunt strict legate de activitatea entitatii si/sau au fost efectuate pe baza de documente neconforme privind serviciile prestate.
La ce anume s-a referit ?
- se poate, de ex., considera
ca obiectul contractului nu a respectat
anumite prevederi legale
cum ar fi cele de mai sus ?
( nu s-a spus asta, dar ar fi posibil sa se spuna si acest lucru ? )
- doar ordonatorul principal de credite a analizat si verificat, dar a si aprobat proiectul si bugetul aferent
- de aceea, nu inteleg de ce nu ar fi corect cum a procedat institutia noastra
- se va imputa cuiva suma de bani alocata acestui proiect ?
- odata ce s-a dispus masura:
stabilirii intinderii prejudiciului cauzat de institutie prin plata nelegala a cheltuielilor privind editarea si distribuirea revistei, care nu sunt strict legate de activitatea institutiei,
cat si dispunerea masurilor pentru recuperarea integrala a prejudiciului, potrivit legii,
- cui i se va imputa acea suma de bani ? managerului? directorului cultural? contabilului sef ? economistului care a pus viza CFP ? coordonatorului de proiect ? consilierului juridic ? sau toti sunt vinovati ?
- din lista, ar fi cineva nevinovat ? /ar ramane neacuzat de cele de mai sus ?
pentru ca oportunitatea o stabileste managerul, directorul cultural a cerut proiectul, cei 2 impreuna cu contabilul sef si cu economistul care pune viza CFP - au facut platile ...,
ceilalti ar fi doar executanti, fara factor de decizie si control financiar /raspunzatori pentru tipul de proiect si plata gresita din alt capitol ?
- daca se va considera ca toti sunt vinovati, cum se va imparti suma ?
Care este modul de stabilire a vinovatiei, care este ordinea gradului de vinovatie si care sunt procentele care ii va reveni fiecaruia si pe care le va plati fiecare ?

Raspuns: Buna dimineata ! Va supun atentiei niste precizari fata de cele de mai sus: I. - in ROF se spune ca:...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 27 Iunie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Senatul a adoptat TVA de 9%. De cand va fi introdusa taxa si pentru ce servicii?

    • Senatul a adoptat intr-o sedinta recenta un proiect de lege care reglementeaza o cota de TVA de 9% pentru anumite tipuri de servicii. In forma initiala, propunerea introducea aceasta cota redusa de TVA si in cazul livrarii de electricitate si gaze naturale, respectiv productia, transportul, distributia si furnizarea de energie termica in sistem centralizat. Asadar, proiectul de lege pentru completarea alin. (2) al art. 291 din Codul fiscal introducea in categoria p...» citeste mai departe aici

  • Semnarea situatiilor financiare. Cum se procedeaza in lipsa unui contabil sef?

    • Semnarea situatiilor financiare anuale se poate dovedi o reala problema  in conditiile in care societatea nu are desemnat contabil sef/director economic. Luam drept exemplu, o societate cu CA peste 35.000 euro, numar de salariati peste 50, un angajat cu studii economice superioare, fara viza pe anul 2017 la CECCAR (inactiv), in functie de control intern. Vom afla de la specialist daca acest angajat are dreptul sa semneze ...» citeste mai departe aici

  • MFP: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2018

    • MFP (Ministerul Finantelor Publice) a realizat modul de intocmire si depunere a raportarilor contabile la 30 iunie 2018 de catre operatorii economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Astfel, potrivit actului normativ, sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2018 a operatorilor economici prevazut la art. 1 se aplica entitatilor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile f...» citeste mai departe aici

  • Controlul fiscal in 2018: ce masuri trebuie luate?

    • Controlul fiscal poate da palpitatii chiar si contribuabililor care stiu ca au actele puse in ordine si taxele platite la zi. Din cauza modificarilor fiscale care apar peste noapte, cine mai poate fi sigur ca are toata activitatea firmei pusa la punct? Oricat de bine vi s-ar parea ca sunteti pregatiti pentru inspectie, parca Fiscul gaseste mereu ceva. Asadar, ce este de facut in urma controlului fiscal? Ce masuri trebuie luate? Vom dezbate in randurile urmatoare ce se intampla in ur...» citeste mai departe aici

  • ANAF raspunde: completarea Declaratiei unice pentru veniturile din activitati independente

    • ANAF a sustinut ieri o sesiune online cu tema “Completarea Declaratiei Unice pentru veniturile din activitati independente - realizate in anul 2017 si/ sau estimate pentru anul 2018”. Specialistii de la Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili au raspuns la intrebarile adresate in comentarii. Am realizat mai jos o selectie cu cele mai interesante intrebari si raspunsuri. Completarea Declaratiei unice pentru veniturile...» citeste mai departe aici

  • Afla unde poti verifica daca o casa de marcat este in evidenta ANAF!

    • Operatorii economici pot verifica daca o casa de marcat este sau nu in evidenta ANAF cu ajutorul unei aplicatii implementate de institutie. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a creat pe site-ul propriu o sectiune numita “Aparate de marcat electronice fiscale (case de marcat)”. Prin intermediul unei aplicatii din aceasta sectiune, numita Evidenta aparatelor de marcat el...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X