Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Dosarul preturilor de transfer. O noua povara pe umerii contribuabililor. Sfatul specialistului Justinian Cucu

dosarul preturilor de transferpreturi de transferpersoanele afiliatepreturile de transfercodul fiscal modificari

Odata cu modificarea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala, prevederile referitoare la operatiunile dintre persoanele afiliate au suferit modificari reflectand o mai mari importanta acordata de catre administratia fiscala acestor tipuri de tranzactii. Referirea facuta la modificarea reglementarilor anterioare si nu la noile coduri are in vedere faptul ca si in materia preturilor de transfer ca si in majoritatea domeniilor reglementatate de acestea suntem in prezenta unor corectii ale prevederilor anterioare fara modificari de substanta chiar daca suntem in prezenta unor noi acte normative. Chiar daca dosarul preturilor de transfer reprezinta un instrument important al administratiei fiscale pentru controlul operatiunilor de mutare a profiturilor in alte jurisdictii mai favorabile impunerea acestuia spre exemplu pentru operatiunile dintre contribuabilii din Romania este o masura excesiva si mai ales costisitoare.

Noile coduri aduc modificari si in ceea ce priveste tranzactiile dintre persoanele afiliate si necesitatea justificarii efectuarii acestora la preturi similare operatiunilor dintre entitati independente au intervenit modificari in special in ceea ce priveste formularea imperativa a necesitatii intocmirii dosarului preturilor de transfer. Prevederile care reglementeaza acest domeniu nu sunt noi.

Se regaseau in Codul fiscal la acelasi controversat articol 11 care statueaza la alin. (4) ca tranzactiile intre persoane afiliate definite in cadrul pct. 26 al art. 7 din Codul fiscal se realizeaza conform principiului valorii de piata. in cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.

Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala. in mod corespunzator art. 108 alin. (2) din acest act normativ dispune fara echivoc, fata de prevederea corespunzatoare cuprinsa in vechiul Cod de procedura fiscala, obligativitatea intocmirii dosarului preturilor de transfer la efectuarea oricarei tranzactii cu persoane afiliate.

Aceasta formulare imperativa a determinat o preocupare in randul contribuabililor in conditiile in care, spre deosebire de prevederea anterioara care presupunea o astfel de obligativitate numai in cazul unei inspectii fiscale, statueaza necesitatea intocmirii dosarului in toate cazurile. Clarificarile si limitarile sunt mutate la nivelul unui ordin al presedintelui ANAF nr. 442/2016.

Asa cum am subliniat, intre persoanele afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer. Deosebit de importanta este completarea efectuata in Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, la pct. 2 din cadrul Titlului I, referitoare la precizarea existentei raporturilor de afiliere la nivelul persoanelor juridice care care sunt administrate de aceeasi persoana chiar daca nu sunt indeplinite conditiile de detinere a participatiilor. Chiar daca prevederea din cod este aceeasi, normele expliciteaza semnificatia controlului exercitat efectiv, fiind luate in considerare contractele incheiate intre persoanele vizate, drepturile atribuite prin: acte constitutive ale persoanelor juridice, procuri, contracte de munca sau de prestari de servicii.

In ceea ce priveste raporturile de afiliere dintre entitatile cu care se tranzactioneaza urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile art. 7 pct. 26 care le conditioneaza de detinerea a minimum 25% din numarul titlurilor de participare, inclusiv detinerile persoanelor afiliate. Aceasta sintagma subliniaza faptul ca raporturile de afiliere se realizeaza nu numai prin detinerea directa a participatiilor ci si prin existenta unor persoane afiliate care detin participatii de minumum 25%.

Un alt criteriu de afiliere dintre societati este reprezentat de controlul efectiv exercitat de catre o persoana fizica sau juridica asupra unei alte persoane juridice. Un exemplu de astfel afiliere este reprezentat de situatia in care doua societati sunt administrate de catre aceeasi persoana.

Elementele de noutate in materia raporturilor dintre persoanele afiliate sunt cuprinse in legislatia secundara respectiv OPANAF nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer. Acest act normativ stabileste o serie de praguri de semnificatie care determina obligativitatea si circumstantele intocmirii dosarului preturilor de transfer. in cazul marilor contribuabili, daca realizeaza tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie de mai jos au obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer anual termenul pentru intocmire fiind termenul legal pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit.

Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii mari, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:

- 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;


Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule

Vezi detalii

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii



- 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

In cazul in care societatea care are calitatea de mare contribuabil nu indeplineste niciunul dintre pregurile de mai sus va putea fi obligata sa il prezinte doar la solicitarea organului de control. Asadar, in locul obligativitatii intocmirii dosarului intervine posibilitatea ca acesta sa fie solicitat pe baza criteriilor subiective apreciate de organul de control in cadrul inspectiei fiscale.

In cazul societatilor care nu sunt mari contribuabili sau au aceasta calitate dar nu ating niciunul din pragurile de semnificatie mentionate mai sus, acestea vor urmari indeplinirea unuia dintre pragurile de semnificatie stabilite la art. 2 alin. (4) din OPANAF nr. 442/2016 calculate la nivel anual pentru toate operatiunile cu persoane afiliate si anume:

- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

In cazul in care unul dintre praguri este indeplinit intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie insa doar in cazul inspectiei fiscale si doar la solicitarea organului de control.

In situatial in care niciunul dintre praguri nu este indeplinit, societatea nu va putea fi obligata sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, justificarea respectarii principiului valorii de piata in cazul operatiunilor dintre persoane afiliate urmand a fi efectuata prin alte mijloace pe baza regulilor generale ale legislatiei financiar-contabile. Asadar, chiar daca nu se intocmeste dosarul preturilor de transfer administratia fiscala poate sa ajusteze consecintele tranzactiilor dintre persoane afiliate insa fara a mai impune contribuabilului sarcina de a justifica pretul de piata prin intermediul dosarului.

Pentru a urmari respectarea principiului valorii de piata art. 11 alin. (4) enumera metodele de stabilire a valorii de piata a tranzactiilor desfasurate intre persoane afiliate cum sunt metoda compararii preturilor, metoda cost plus, metoda pretului de revanzare, adauga doua noi metode cea a marjei nete si cea a impartirii profitului, mentinand deschisa enumerarea cu orice alta metoda recunoscuta in Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare. Normele metodologice emise in aplicarea art. 11 cuprind detalieri ale metodelor enumerate dar si limitari si clarificari in cazul cheltuielilor de publicitate, al imprumuturilor dintre persoane afiliate, a drepturilor de proprietate intelectuala dar si a serviciilor de administrare si conducere din interiorul grupului.

Intocmirea dosarului preturilor de transfer este un proces complex marcat de particularitatile fiecarui caz in parte. in vederea pregatirii acestuia trebuie avuta in vedere Anexa 3 a OPANAF nr. 442/2016 care cuprinde de o maniera punctuala continutul dosarului preturilor de transfer, componenta cea mai dificila si mai costisitoare fiind analiza de comparabilitate. Un sfat important este acela de a identifica la nivelul surselor interne tranzactii cu persoane independente pentru a putea fi comparate cu tranzactii similare efectuate cu persoanele afiliate. in ceea ce priveste verificarea dosarului preturilor de transfer aceasta se poate realiza doar in situatia in care in urma unei inspectii fiscale organul de control considera justificat principiul valorii de piata in cadrul tranzactiilor dintre persoanele afiliate neajustand valoarea tranzactiilor efectuate si ca urmare nemodificand obligatiile fiscale ale societatii ca urmare a acestor operatiuni.

Sporirea rigorii prevederilor legale aplicabile in sfera tranzactiilor dintre persoanele afiliate reprezinta inca un semnal transmis de catre administratia fiscala asupra interesului pentru astfel de operatiuni. Pentru contribuabili, dincolo de riscul ajustarii sau estimarii tranzactiei se afla consecinta solicitarii intocmirii dosarului pretului de transfer care presupune alocarea unor resurse importante de timp si bani. incheierea de tranzactii intre persoanele afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei cum este definit in noul Cod fiscal pretul de piata poate proteja persoanele implicate de interventa costisitoare a administratiei.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 14 Iulie 2016


Votati articolul "Dosarul preturilor de transfer. O noua povara pe umerii contribuabililor. Sfatul specialistului Justinian Cucu":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Monografie contabila restaurant

Intrebare: Buna ziua! Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru restaurant si una pentru o firma de catering. Va multumesc mult!

Raspuns: Avand in vedere prevederile OMFP 3055/2009 cu modificarile si completarile ulterioare in opinia mea...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 14 Iulie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • CECCAR: In atentia membrilor inactivi. Viza 2017

    • Conferinta Nationala Extraordinara a C.E.C.C.A.R.  a aprobat la inceputul anului curent mai multe  reglementari interne noi referitoare, printre altele, si la  sistemul de cotizatii in cadrul C.E.C.C.A.R., respectiv, la metodologiade stabilire a cotizatiilor de membru, ale caror continuturi integrale, pot fi consultate si la rubrica "VIZA 2017&qu...» citeste mai departe aici

  • Fisa de post Contabil. Model 2017

    • In speranta ca veti gasi acest model util, va prezentam mai jos Fisa de post Contabil (Model 2017), cu posibilitatea de a descarca fisa de post pentru contabil si in format pdf. I.    Identificarea postului 1.    Numele si prenumele titularului: ............ 2.   Denumirea postului: Contabil ...» citeste mai departe aici

  • Magazinele online vor deveni tinta ANAF in perioada urmatoare. Ce aspecte vor verifica inspectorii fiscali

    • Date oficiale ANAF arata ca in ce priveste comertul online sau pe internet, in perioada decembrie 2013 - ianuarie 2017, inspectorii de la Antifrauda au efectuat verificari la 162 de contribuabili, identificand prejudicii cauzate bugetului de stat in valoare de 41.627.525  lei, pentru recuperarea carora au instituit 14 masuri asiguratorii, in cuantum 31.977.867  lei. In ce priveste combaterea fraudei si evaziunii fiscale in activitatea magazinelor online, Agentia Nationala ...» citeste mai departe aici

  • Decizia Guvernului: TVA zero la vanzarea de locuinte

    • Guvernul a decis sa elimine TVA-ul pentru livrarea de locuinte. In afara de operatiunile de vanzare locuinte care vor fi scutite de cota de TVA, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. De asemenea, retineti ca, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, ...» citeste mai departe aici

  • Calendar fiscal: Ce declaratii se depun la 27 februarie 2017?

    • Potrivit calendarului oficial ANAF, obligatiile fiscale declarative cu termen 27 februarie 2017 sunt urmatoarele:   - Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, formular 010. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc conditiile prevazute la art. 47 din Legea 227/2015, pentru modificare...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Contabilul.ro: Noile afaceri vizate de ANAF, viza CECCAR 2017 si cine nu mai depune D 392

    • In ultima perioada au fost aprobate mai multe modificari in domeniul contabil si fiscal. Amintim dintre aceste noutati faptul ca magazinele online vor fi verificate mai atent de ANAF in perioada urmatoare, anuntul facut de CECCAR in atentia membrilor inactivi, categoriile de contribuabili care nu mai depun D 392A si D 392B, precum si sesiunea online ANAF care a avut ca tema Declaratia 205 si Declaratia 207. Magazinele online vor deveni tinta ANAF in perioada urmatoar...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X