Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Venituri din strainatate. Cum stabilim daca s-a aplicat corect conventia pentru evitarea dublei impuneri?

venituri strainatateimpozit pe venitnerezidenticodul fiscalevitarea dublei impunerivenituri din chirii

In randurile de mai jos, in contextul dublei impuneri, avem ca subiect un cetatean strain (stat UE), rezident fiscal in Romania. Conform Codului fiscal are obligatia sa declare in Romania toate veniturile din strainatate. Acesta detine in Italia o cladire cu teren, data spre inchiriere si care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor. Anual depune declaratia in Italia cu aceste venituri pentru care i se calculeaza impozitul (impozit foarte mic si impozit de recuperat din anii precedenti).

In luna mai 2016 s-a depus la ANAF declaratia privind veniturile realizate in strainatate insotita de declaratia depusa in Italia si o traducere autorizata a acesteia. S-a primit de la ANAF Decizia de impunere anuala 251 in care este trecut venitul anual incasat la care aplica impozitul de 16% si apare mentiunea "diferente de impozit de plata".

Vom stabili daca este corect avand in vedere ca in Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Italia se prevede faptul ca veniturile provenind din bunuri imobile, inclusiv veniturile din activitatile agricole sau forestiere, sunt impozabile in statul contractant in care aceste bunuri sunt situate.

Iata raspunsul specialistului:

Potrivit art. 59 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, impozitul pe venit, se aplica, in cazul persoanelor fizice rezidente, altele decat persoanele fizice romane cu domiciliiul in Romania, veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidenti in Romania.

Alin. (2) al aceluiasi articol prevede ca persoanele fizice nerezidente care indeplinesc conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) din Codul fiscal (centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania si sunt prezente in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat) vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidente in Romania, cu exceptia celor care dovedesc ca sunt rezidenti ai unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, carora le sunt aplicabile prevederile conventiilor.

In stabilirea rezidentei in Romania se vor avea in vedere prevederile art. 4 din Conventia incheiata intre Romania si Italia pentru evitarea dublei impuneri, protrivit carora "rezident al unui stat contractant indica orice persoana care, in virtutea legislatiei statului mentionat, este subiect de impunere in acest stat datorita domiciliului sau, resedintei sale, sediului conducerii sau oricarui alt criteriu de natura analoaga. Totusi, aceasta expresie nu cuprinde persoanele care sunt impozabile in acest stat numai pentru venitul pe care il obtin din surse situate in statul mentionat sau pentru averea pe care o poseda in acest stat."

De asemenea, potrivit paragrafelor 2 si 3 din conventie, „cand, conform dispozitiilor paragrafului 1, o persoana fizica este considerata rezidenta a ambelor sate contractante, situatia sa este rezolvata in felul urmator:

a) aceasta persoana este considerata rezidenta a statului contractant in care dispune de o locuinta permanenta. Daca dispune de o locuinta permanenta in fiecare dintre statele contractante, este considerata rezidenta a statului contractant cu care legaturile sale personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor vitale);

b) daca statul contractant in care aceasta persoana are legaturile sale economice cele mai stranse nu poate fi determinat sau persoana respectiva nu dispune de o locuinta permanenta in nici unul dintre statele contractante, atunci este considerata rezidenta a statului contractant in care locuieste in mod obisnuit;

c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in fiecare dintre statele contractante sau daca nu locuieste in mod obisnuit in nici unul dintre ele, este considerata rezidenta a statului contractant a carui cetatenie o are;

d) daca aceasta persoana are cetatenia fiecarui stat contractant sau daca nu are cetatenia nici unuia dintre statele contractante, autoritatile competente ale statelor contractante rezolva problema de comun acord.


Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii

Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018

Vezi detalii

Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere
Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere

Vezi detalii


Cand, fata de dispozitiile paragrafului 1, o persoana, alta decat o persoana fizica, este considerata rezidenta a ambelor state contractante, ea este considerata rezidenta a statului contractant unde se afla sediul conducerii sale efective. Aceeasi dispozitie se aplica societatilor de persoane sau celor asimilate lor, constituite si organizate in conformitate cu legislatia unui stat contractant.”

Daca o persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei in Italia, stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, se va considera ca este rezident in statul roman. In aceasta situatie, persoana fizica are obligatie fiscala integrala in Romania, fiind supusa impozitului pe venit pentru venitul obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care aceasta devine rezidenta in Romania.

Asa cum se prevede si in OMFP nr. 1099/2016, persoanei fizice cu obligatie fiscala integrala in Romania i se elibereaza la cerere certificatul de rezidenta fiscala, prevazut la art. 230 alin. (6) din Codul fiscal. In certificatul de rezidenta fiscala organul fiscal central competent va certifica anul/anii, respectiv perioada din an, pentru care persoana fizica este rezidenta in Romania.

Asadar, in situatia in care persoana fizica este rezidenta in Romania, va fi supusa veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devine rezidenta in Romania. In aceasta ipoteza, daca veniturile din inchirierea imobilului situat in Italia au fost impuse si in acest stat, persoana fizica rezidenta in Romania va prezenta autoritatilor fiscale italiene certificatul de rezidenta in Romania si va solicita eliberarea unui document care sa ateste impozitul platit in strainatate in vederea eliminarii dublei impuneri in Romania prin aplicarea metodei prevazute de art. 25 din Conventia.

Paragraful 2 al acestui articol din Conventie prevede ca daca un rezident al Romaniei poseda elemente de venit care sunt impozabile in Italia, Romania, in stabilirea impozitului pe venit, poate include in baza impozabila aceste elemente de venit. In acest caz impozitul platit in Italia va fi dedus din impozitul datorat in Romania in conformitate cu propriile legi fiscale. Suma astfel dedusa nu poate, totusi, sa depaseasca cota de impozit romanesc atribuibila mentionatelor elemente de venit.

Prin urmare, relevant in stabilirea locului unde persoana fizica este supusa venitulor realizate din orice sursa este stabilirea rezidentei sale fiscale, Conventia incheiata intre Romania si Italia avand scopul eliminarii dublei impuneri pentru rezidentii fiecarui stat in situatia in care fac obiectul impunerii in ambele state.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
venituri strainatateimpozit pe venitnerezidenticodul fiscalevitarea dublei impunerivenituri din chirii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 August 2016


Votati articolul "Venituri din strainatate. Cum stabilim daca s-a aplicat corect conventia pentru evitarea dublei impuneri?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Omisiunile facute de Consiliul Judetean, lipsire de aparare

Intrebare: Buna dimineata !

Va rog sa imi dati un sfat cum ar trebui procedat
in cazul urmator:

- in urma unui control al Camerei de Conturi,
Consiliul Judetean - ordonatorul principal de credite = Unitate Administrativa Teritoariala,
a inaintat institutiei noastre:
Adresa prin care ni s-a facut cunoscut ca va fi efectuat controlul,
Nota de constatare, Decizia de solutionare a contestatiei, .....

- institutia noastra a facut Obiectiuni, Contestatie
si le-a inaintat Consiliului Judetean,
- la randul sau, UAT-ul urma sa adune toate demersurile institutiilor subordonate,
sa le centralizeze si sa intocmeasca un Raspuns catre Camera de Conturi

- recent, institutia noastra a solicitat Consiliului Judetean
cate o copie cu demersurile facute de acesta si ...
cu stupoare, a constatat ca demersurile noastre au fost cenzurate,
in sensul ca anumite aspecte importante
ce explicau situatia de fapt si de drept
si care dadeau castig de cauza institutiei noastre
in sensul anularii masurilor Camerei de Conturi
au fost omise.....

- in consecinta, a ramas Decizia Camerei de Conturi
si urmeaza a se trece recuperarea prejudiciului
de la persoanele raspunzatoare nominalizate,
sa fie Notificate, sa fie date in judecata
daca nu vor achita benevol suma de bani ce le va reveni ca imputatie, ....

- acum Consiliului Judetean a inaintat la instanta de judecata
o Cerere de anulare a Deciziei Camerei de Conturi,
dar si de data aceasta
nu au fost mentionate toate aspectele.

- practic, si atunci, dar si acum,
Consiliul Judetean a lasat institutia noastra fara aparare ....

Va rog mult de tot sa ne sfatuiti ce am putea face ?
1. - institutia noastra sa faca o Cerere de interventie ? si
sa transmita toate documentele noastre,
asa cum au fost facute,
si sa spunem instantei omisiunile facute de Consiliul Judetean ? ...
si ca acesta ar fi motivul pentru care
a ramas in continuare Decizia Camerei de Conturi ?
2. - persoanele gasite raspunzatoare pot sa faca acest lucru, fiecare in parte ? sau
atunci cand vor fi date in judecata de institutia noastra
pentru recuperarea prejudiciului
vor pierde procedul
pentru ca se va considera ca
s-au judecat o data ?
( = ca exista putere de lucru judecat )




Raspuns: In cazul in care Consiliul judetean nu doreste sa prezinte toate documentele i vederea solutionarii...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 August 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X