Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Venituri din strainatate. Cum stabilim daca s-a aplicat corect conventia pentru evitarea dublei impuneri?

venituri strainatateimpozit pe venitnerezidenticodul fiscalevitarea dublei impunerivenituri din chirii

In randurile de mai jos, in contextul dublei impuneri, avem ca subiect un cetatean strain (stat UE), rezident fiscal in Romania. Conform Codului fiscal are obligatia sa declare in Romania toate veniturile din strainatate. Acesta detine in Italia o cladire cu teren, data spre inchiriere si care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor. Anual depune declaratia in Italia cu aceste venituri pentru care i se calculeaza impozitul (impozit foarte mic si impozit de recuperat din anii precedenti).

In luna mai 2016 s-a depus la ANAF declaratia privind veniturile realizate in strainatate insotita de declaratia depusa in Italia si o traducere autorizata a acesteia. S-a primit de la ANAF Decizia de impunere anuala 251 in care este trecut venitul anual incasat la care aplica impozitul de 16% si apare mentiunea "diferente de impozit de plata".

Vom stabili daca este corect avand in vedere ca in Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Italia se prevede faptul ca veniturile provenind din bunuri imobile, inclusiv veniturile din activitatile agricole sau forestiere, sunt impozabile in statul contractant in care aceste bunuri sunt situate.

Iata raspunsul specialistului:

Potrivit art. 59 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, impozitul pe venit, se aplica, in cazul persoanelor fizice rezidente, altele decat persoanele fizice romane cu domiciliiul in Romania, veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidenti in Romania.

Alin. (2) al aceluiasi articol prevede ca persoanele fizice nerezidente care indeplinesc conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) din Codul fiscal (centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania si sunt prezente in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat) vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidente in Romania, cu exceptia celor care dovedesc ca sunt rezidenti ai unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, carora le sunt aplicabile prevederile conventiilor.

In stabilirea rezidentei in Romania se vor avea in vedere prevederile art. 4 din Conventia incheiata intre Romania si Italia pentru evitarea dublei impuneri, protrivit carora "rezident al unui stat contractant indica orice persoana care, in virtutea legislatiei statului mentionat, este subiect de impunere in acest stat datorita domiciliului sau, resedintei sale, sediului conducerii sau oricarui alt criteriu de natura analoaga. Totusi, aceasta expresie nu cuprinde persoanele care sunt impozabile in acest stat numai pentru venitul pe care il obtin din surse situate in statul mentionat sau pentru averea pe care o poseda in acest stat."

De asemenea, potrivit paragrafelor 2 si 3 din conventie, „cand, conform dispozitiilor paragrafului 1, o persoana fizica este considerata rezidenta a ambelor sate contractante, situatia sa este rezolvata in felul urmator:

a) aceasta persoana este considerata rezidenta a statului contractant in care dispune de o locuinta permanenta. Daca dispune de o locuinta permanenta in fiecare dintre statele contractante, este considerata rezidenta a statului contractant cu care legaturile sale personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor vitale);

b) daca statul contractant in care aceasta persoana are legaturile sale economice cele mai stranse nu poate fi determinat sau persoana respectiva nu dispune de o locuinta permanenta in nici unul dintre statele contractante, atunci este considerata rezidenta a statului contractant in care locuieste in mod obisnuit;

c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in fiecare dintre statele contractante sau daca nu locuieste in mod obisnuit in nici unul dintre ele, este considerata rezidenta a statului contractant a carui cetatenie o are;

d) daca aceasta persoana are cetatenia fiecarui stat contractant sau daca nu are cetatenia nici unuia dintre statele contractante, autoritatile competente ale statelor contractante rezolva problema de comun acord.


Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti

Vezi detalii

Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii


Cand, fata de dispozitiile paragrafului 1, o persoana, alta decat o persoana fizica, este considerata rezidenta a ambelor state contractante, ea este considerata rezidenta a statului contractant unde se afla sediul conducerii sale efective. Aceeasi dispozitie se aplica societatilor de persoane sau celor asimilate lor, constituite si organizate in conformitate cu legislatia unui stat contractant.”

Daca o persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei in Italia, stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, se va considera ca este rezident in statul roman. In aceasta situatie, persoana fizica are obligatie fiscala integrala in Romania, fiind supusa impozitului pe venit pentru venitul obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care aceasta devine rezidenta in Romania.

Asa cum se prevede si in OMFP nr. 1099/2016, persoanei fizice cu obligatie fiscala integrala in Romania i se elibereaza la cerere certificatul de rezidenta fiscala, prevazut la art. 230 alin. (6) din Codul fiscal. In certificatul de rezidenta fiscala organul fiscal central competent va certifica anul/anii, respectiv perioada din an, pentru care persoana fizica este rezidenta in Romania.

Asadar, in situatia in care persoana fizica este rezidenta in Romania, va fi supusa veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devine rezidenta in Romania. In aceasta ipoteza, daca veniturile din inchirierea imobilului situat in Italia au fost impuse si in acest stat, persoana fizica rezidenta in Romania va prezenta autoritatilor fiscale italiene certificatul de rezidenta in Romania si va solicita eliberarea unui document care sa ateste impozitul platit in strainatate in vederea eliminarii dublei impuneri in Romania prin aplicarea metodei prevazute de art. 25 din Conventia.

Paragraful 2 al acestui articol din Conventie prevede ca daca un rezident al Romaniei poseda elemente de venit care sunt impozabile in Italia, Romania, in stabilirea impozitului pe venit, poate include in baza impozabila aceste elemente de venit. In acest caz impozitul platit in Italia va fi dedus din impozitul datorat in Romania in conformitate cu propriile legi fiscale. Suma astfel dedusa nu poate, totusi, sa depaseasca cota de impozit romanesc atribuibila mentionatelor elemente de venit.

Prin urmare, relevant in stabilirea locului unde persoana fizica este supusa venitulor realizate din orice sursa este stabilirea rezidentei sale fiscale, Conventia incheiata intre Romania si Italia avand scopul eliminarii dublei impuneri pentru rezidentii fiecarui stat in situatia in care fac obiectul impunerii in ambele state.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 August 2016


Votati articolul "Venituri din strainatate. Cum stabilim daca s-a aplicat corect conventia pentru evitarea dublei impuneri?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Donatii+Ce venituri nu se impoziteaza si nu se declara?

Intrebare: 1.O persoana fizica poate organiza un eveniment si sa ceara donatii? Este legal? Aceste donatii stranse se declara?
2.Ce venituri nu se impoziteaza si nu se declara?

Raspuns: Aveti in vedere prevederile Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea. Poate fi beneficiar al...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 August 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • OMFP 840/2017: Stabilirea personalului imputernicit sa constate contraventiile si sa aplice amenzile din Legea contabilitatii

    • Regasiti mai jos ordinul nr. 840/2017 privind stabilirea personalului imputernicit sa constate contraventiile si sa aplice amenzile prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991. Avand in vedere prevederile art. 42 alin. (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul dispozitiilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modifica...» citeste mai departe aici

  • 16 august termen depunere raportari contabile la 30 iunie 2017. Care sunt exceptiile

    • Regasiti mai jos principalele aspecte privind sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici sunt reglementate prin OMFP 895/2017 publicat in Monitorul Oficial nr. 463/2017.  Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 se aplica de catre urmatoarele entitati care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri peste 220.000 lei: ...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse activitatilor expertilor contabili si societatilor de expertiza. Analiza zilei

    • Prin Legea 162/2017 au fost aduse modificari si completari Ordonantei Guvernului 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati. Printre altele, modificarile vizeaza lucrarile pe care expertul contabil le poate executa, in sensul completarii acestora si clarificarii celor deja prevazute de OG 65/1994.  Astfel, conform art. 6 din OG 65/1994 modificat si completat, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca soci...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun pana la 25 iulie si ce plati se fac pana la acest termen?

    • Prin cele de mai jos, vom vedea ce declaratii fiscale se depun, dupa caz, de catre contribuabili pana la data de 25 iulie 2017 inclusiv, la unitatile fiscal-teritoriale.  Iata care sunt declaratiile pe care le vom depune pana la termenul-limita amintit: Formular 100 - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar, sau alte termene, pentru obligatiile bugetului de stat aferente perioadei respective. Reglemen...» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli cu cedarea constructiei. Ce regim fiscal se aplica?

    • Avem in analiza de mai jos situatia in care in decembrie 2015 societatea achizitioneaza un teren cu constructie in valoare de 9.800.000 lei (terenul - 7.000.000 lei si constructia - 1.800.000 lei). Din 2015 pana in prezent societatea s-a aflat in litigiu pentru aceasta tranzactie pana in luna mai 2017 cand a obtinut hotarare definitiva si irevocabila favorabila. In luna iunie 2017 vinde terenul cu constructiile aferente la o valoare de 7.800.000 lei fara a avea valori pentru fiecare. Vom vede...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura de solutionare a cererilor de rambursare TVA

    • ANAF a publicat in categoria "Transparenta decizionala" proiectul de ordin pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii Prin Hotararea Guvernului nr. 284/2017 au fost modificate si completate Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioar...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X