Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Venituri din strainatate. Cum stabilim daca s-a aplicat corect conventia pentru evitarea dublei impuneri?

venituri strainatateimpozit pe venitnerezidenticodul fiscalevitarea dublei impunerivenituri din chirii

In randurile de mai jos, in contextul dublei impuneri, avem ca subiect un cetatean strain (stat UE), rezident fiscal in Romania. Conform Codului fiscal are obligatia sa declare in Romania toate veniturile din strainatate. Acesta detine in Italia o cladire cu teren, data spre inchiriere si care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor. Anual depune declaratia in Italia cu aceste venituri pentru care i se calculeaza impozitul (impozit foarte mic si impozit de recuperat din anii precedenti).

In luna mai 2016 s-a depus la ANAF declaratia privind veniturile realizate in strainatate insotita de declaratia depusa in Italia si o traducere autorizata a acesteia. S-a primit de la ANAF Decizia de impunere anuala 251 in care este trecut venitul anual incasat la care aplica impozitul de 16% si apare mentiunea "diferente de impozit de plata".

Vom stabili daca este corect avand in vedere ca in Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Italia se prevede faptul ca veniturile provenind din bunuri imobile, inclusiv veniturile din activitatile agricole sau forestiere, sunt impozabile in statul contractant in care aceste bunuri sunt situate.

Iata raspunsul specialistului:

Potrivit art. 59 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, impozitul pe venit, se aplica, in cazul persoanelor fizice rezidente, altele decat persoanele fizice romane cu domiciliiul in Romania, veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidenti in Romania.

Alin. (2) al aceluiasi articol prevede ca persoanele fizice nerezidente care indeplinesc conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) din Codul fiscal (centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania si sunt prezente in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat) vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidente in Romania, cu exceptia celor care dovedesc ca sunt rezidenti ai unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, carora le sunt aplicabile prevederile conventiilor.

In stabilirea rezidentei in Romania se vor avea in vedere prevederile art. 4 din Conventia incheiata intre Romania si Italia pentru evitarea dublei impuneri, protrivit carora "rezident al unui stat contractant indica orice persoana care, in virtutea legislatiei statului mentionat, este subiect de impunere in acest stat datorita domiciliului sau, resedintei sale, sediului conducerii sau oricarui alt criteriu de natura analoaga. Totusi, aceasta expresie nu cuprinde persoanele care sunt impozabile in acest stat numai pentru venitul pe care il obtin din surse situate in statul mentionat sau pentru averea pe care o poseda in acest stat."

De asemenea, potrivit paragrafelor 2 si 3 din conventie, „cand, conform dispozitiilor paragrafului 1, o persoana fizica este considerata rezidenta a ambelor sate contractante, situatia sa este rezolvata in felul urmator:

a) aceasta persoana este considerata rezidenta a statului contractant in care dispune de o locuinta permanenta. Daca dispune de o locuinta permanenta in fiecare dintre statele contractante, este considerata rezidenta a statului contractant cu care legaturile sale personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor vitale);

b) daca statul contractant in care aceasta persoana are legaturile sale economice cele mai stranse nu poate fi determinat sau persoana respectiva nu dispune de o locuinta permanenta in nici unul dintre statele contractante, atunci este considerata rezidenta a statului contractant in care locuieste in mod obisnuit;

c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in fiecare dintre statele contractante sau daca nu locuieste in mod obisnuit in nici unul dintre ele, este considerata rezidenta a statului contractant a carui cetatenie o are;

d) daca aceasta persoana are cetatenia fiecarui stat contractant sau daca nu are cetatenia nici unuia dintre statele contractante, autoritatile competente ale statelor contractante rezolva problema de comun acord.


 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii


Cand, fata de dispozitiile paragrafului 1, o persoana, alta decat o persoana fizica, este considerata rezidenta a ambelor state contractante, ea este considerata rezidenta a statului contractant unde se afla sediul conducerii sale efective. Aceeasi dispozitie se aplica societatilor de persoane sau celor asimilate lor, constituite si organizate in conformitate cu legislatia unui stat contractant.”

Daca o persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei in Italia, stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, se va considera ca este rezident in statul roman. In aceasta situatie, persoana fizica are obligatie fiscala integrala in Romania, fiind supusa impozitului pe venit pentru venitul obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care aceasta devine rezidenta in Romania.

Asa cum se prevede si in OMFP nr. 1099/2016, persoanei fizice cu obligatie fiscala integrala in Romania i se elibereaza la cerere certificatul de rezidenta fiscala, prevazut la art. 230 alin. (6) din Codul fiscal. In certificatul de rezidenta fiscala organul fiscal central competent va certifica anul/anii, respectiv perioada din an, pentru care persoana fizica este rezidenta in Romania.

Asadar, in situatia in care persoana fizica este rezidenta in Romania, va fi supusa veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devine rezidenta in Romania. In aceasta ipoteza, daca veniturile din inchirierea imobilului situat in Italia au fost impuse si in acest stat, persoana fizica rezidenta in Romania va prezenta autoritatilor fiscale italiene certificatul de rezidenta in Romania si va solicita eliberarea unui document care sa ateste impozitul platit in strainatate in vederea eliminarii dublei impuneri in Romania prin aplicarea metodei prevazute de art. 25 din Conventia.

Paragraful 2 al acestui articol din Conventie prevede ca daca un rezident al Romaniei poseda elemente de venit care sunt impozabile in Italia, Romania, in stabilirea impozitului pe venit, poate include in baza impozabila aceste elemente de venit. In acest caz impozitul platit in Italia va fi dedus din impozitul datorat in Romania in conformitate cu propriile legi fiscale. Suma astfel dedusa nu poate, totusi, sa depaseasca cota de impozit romanesc atribuibila mentionatelor elemente de venit.

Prin urmare, relevant in stabilirea locului unde persoana fizica este supusa venitulor realizate din orice sursa este stabilirea rezidentei sale fiscale, Conventia incheiata intre Romania si Italia avand scopul eliminarii dublei impuneri pentru rezidentii fiecarui stat in situatia in care fac obiectul impunerii in ambele state.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 August 2016


Votati articolul "Venituri din strainatate. Cum stabilim daca s-a aplicat corect conventia pentru evitarea dublei impuneri?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

TVA la vanzare teren cu cladiri

Intrebare: O societate doreste sa vanda punctul de lucru format dintr-un teren pe care sunt construite cladiri ( de birou ,depozit) intrate in evidenta contabila prin cumparare, separat, ani 2002, 2003.
Care este regimul TVA la vanzarea terenului cu cladiri si cum se face vanzarea : ca un tot unitar sau fiecare separat, asa cum sunt in contabilitate la mijloce fixe : teren, cladire sediu si cladiri depozit ?

Raspuns: Conform prevederilor art. 141 alin. 2 lit. f din Codul fiscal, vanzarea de constructii si terenuri...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 August 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Ce contributii si impozite datoreaza un PFA in 2018?

    • Noile modificari aduse de OUG 79/2017 nu mai scutesc PFA-urile de la plata CAS si CASS daca obtin si venituri din salarii, asa cum se preciza initial in proiect.  Astfel, in 2018, PFA-urile, PFI-urile, II-urile, IF-urile si profesiile liberale sunt obligate la plata CAS (contributie la pensie) daca au obtinut anul anterior un venit net mai mare decat 12 salarii brute pe economie (venit net de 22.800 lei in 2017). In ce priveste impozitul pe venitul obtinut din activit...» citeste mai departe aici

  • Mutarea contributiilor: cum trebuie sa procedeze patronii care vor sa majoreze salariul brut al angajatilor

    • Potrivit Ordonantei adoptate de Guvern, din 2018, contributiile angajatorului vor scadea la 2,25%, iar CAS platite de catre salariat vor urca la 35%, cu un impozit pe salariu de 10%. In prezent, din totalul salariului brut contributiile angajatorului reprezinta 22,75%, iar ale angajatului - 16,5%, cu un impozit pe salariu de 16%.   Mutarea contributiilor de la angajator la angajat a starnit multe discutii intense in ultima perioada, pentru ca niciuna dintre partile implicate nu...» citeste mai departe aici

  • Cod Fiscal 2017 vs. Cod Fiscal 2018. Modificari aduse de OUG 79/2017

    • Regasiti mai jos un tabel comparativ intre Codul fiscal inainte de OUG 79/2017 si modificarile aduse de noua ordonanta.  Va reamintim ca Ordonanta de Urgenta nr. 79/2017  pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a  fost publicata in Monitorul Oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017. TITLUL I - DISPOZITII GENERALE  TEXT VECHI (2) Contributiile sociale obligatorii reglementate prin prezentul cod sunt urma...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa. Analiza zilei

    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care a...» citeste mai departe aici

  • Grabiti-va sa prindeti reducerile de Black Friday la lucrari de contabilitate!

    • Reducerile de Black Friday au luat cu asalt toate produsele, inclusiv cele de contabilitate si fiscalitate. Daca pana acum ati avut indoieli, a venit momentul propice sa investiti in niste lucrari care sa va faca munca mai usoara. Investitie minima, efect maxim! Profitati de REDUCERILE DE PANA LA 85% la zeci de lucrari de contabilitate! ...» citeste mai departe aici

  • OPANAF 3159/2017: Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA, formulate de persoane impozabile neinregistrate

    • In Monitorul Oficial nr. 892 din 14 noiembrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 3159 din 1 noiembrie 2017 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare. - Potrivit prevederilor ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X