Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?

deprecierea creantelormonografie contabilaclienti incertiinregistrari contabilelitigiucodul fiscal

In analiza de mai jos, avem un client incert, persoana juridica, al carui debit este astfel: in septembrie 2013 suma de 7.530 lei si in mai 2014 suma de 17.125 lei. Pentru aceste sume nu s-au constituit provizioane pana in acest moment desi au trecut 270 zile de la scadenta facturilor. Vom stabili daca se mai poate constitui provizion, in ce procent si daca firma risca sanctiune pentru faptul ca nu a constituit provizion. De asemenea, vom vedea cand se poate trece un client in categoria incert.

Din punct de vedere contabil, delimitarea clientilor incerti de creantele obisnuite este o obligatie impusa de indeplinirea obiectivului fundamental al contabilitatii – acela de a prezenta o imagine fidela a situatiei financiare a unei entitati economice.

Cu toate ca aceasta delimitare nu modifica matematic marimea activului net, ea ofera utilizatorilor Situatiilor financiare o imagine corecta a patrimoniului si a eventualelor dificultati ce se pot ivi datorita eventualei neincasari a creantelor.

O.M.F.P. nr. 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza in acest sens – la punctul 331, alin. (1):
"Creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii)."

Deci reflectarea in contabilitate a faptului ca la incasarea unei creante pot exista dificultati se face prin formula contabila :
4118 = 4111
"Clienti incerti sau in litigiu" "Clienti".

Dificultatile despre care vorbim devin aparente atunci cand, in urma neincasarii la termen a unei creante, se constata ca :
- notificarile de plata trimise clientului raman fara raspuns, sau acesta nu mai este de gasit la sediul din contract ori pur si simplu nu dau niciun rezultat;
- societatea asupra careia este detinuta creanta se afla in dificultate, sau chiar in insolventa;
- orice alta situatie ce face conducerea societatii sa aiba dubii referitor la posibilitatea incasarii integrale sau partiale a creantei.


Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!
Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!

Vezi detalii

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018

Vezi detalii

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii


Pasul urmator, ce decurge din necesitatea respectarii principiului prudentei, este analiza valorii reale a creantelor incerte detinute.
La punctul 332 din O.M.F.P. nr. 1802 / 2014 se reglementeaza :
332. -(1) In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat.
(2) Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru pierdere de valoare, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera"

Contabil, evaluarea creantelor la valoarea probabila de incasat se reflecta prin constituirea de ajustari pentru depreciere la nivelul sumei care se apreciaza ca nu se mai poate recupera :
6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare privind "Ajustari pentru deprecierea
ajustarile pentru deprecierea creantelor – clienti"
activelor circulante"

Ajustarile pentru depreciere se modifica la randul lor periodic, pe masura ce societatea care detine creantele reevalueaza riscul de neincasare sau incaseaza partial ori total creantele, procedandu-se la marirea, micsorarea sau anularea lor. Marirea se inregistreaza prin aceeasi formula contabila ca cea de mai sus. Micsorarea sau anularea ajustarilor pentru depreciere se reflecta in contabilitate prin reluarea la venituri (partial sau total) a ajustarilor pentru depreciere inregistrate anterior, prin formula :
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru deprecierea
creantelor – clienti" activelor circulante ".

Desi puteti constitui o ajustare pentru depreciere de 100% din valoarea creantei deductibila insa va fi numai o suma de 30% din valoarea totala a creantei, asa cum prevede Codul fiscal
la art. 26, alin. (1), litera c) :
"c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;"

Concluzii:
- puteti considera cleintul incert oricand considerati ca este potrivit conform celor descrise mai sus
- puteti constitui ajustari oricand considerati ca este necesar
- deductibila va fi numai 30% din valoarea creantei pana cand asupra clientului se deschide procedura falimentului, cand deductibilitatea ajustarii creste la 100%
- in general aprecierea creantelor se face la data Bilantului , cand se inventariaza patrimoniul, dar aceasta nu este o regula generala.
- Nu vi se intampla nimic daca nu ati constituit ajustari pentru depreciere pana acum – dpv fiscal nu este o ilegalitate iar dpv contabil aprecierea este subiectiva : poate conform informatiilor detinute creantele nu erau incerte la data la care ati intocmit Situatiile financiare.

Este totusi preferabil sa constituiti ajustarile pentru depreciere acum pentru a prezenta in Bilant o imagine cat mai exacta a patrimoniului si pentru a va proteja in cazul in care vreunul dintre clienti intra in faliment.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deprecierea creantelormonografie contabilaclienti incertiinregistrari contabilelitigiucodul fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 August 2016


Votati articolul "Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?":
Rating:

Nota: 3.7 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Plata impozit microintreprindere

Intrebare: Buna ziua,

ce procent se aplica pentru plata impozitului unei microintreprinderi care in prima luna a trimestrului are 2 angajati cu norma intreaga, iar in ultimele doua luni din trimestru are 2 angajati dintre care numai unul este cu norma intreaga? procentul este 2% ?

va multumesc!

Raspuns: Pentru calcularea impozitului pe venitul microintreprinderii se iau in calcul totalul orelor de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 August 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Comert cu ridicata. Registru de casa si casa de marcat. Care sunt obligatiile punctului de lucru?

    • Analiza de azi se opreste asupra cazului unei societati care face comert cu ridicata la unul dintre punctele sale de lucru. Prin urmare, ceea ce ne dorim sa identificam este in ce masura se aplica obligatia ca punctul de lucru sa fie dotat cu registru de casa, inclusiv in cazul in care se face comer...» citeste mai departe aici

  • Taxe si impozite mai mari din 2019. Iata cat vor scoate bucurestenii din buzunare!

    • UPDATE. Proiectul de Hotarare referitor la stabilirea nivelurilor impozitelor si taxelor locale in Municipiul Bucuresti incepand cu anul 2019 a fost aprobat in sedinta CGMB de joi, 19 aprilie. Conform legii, Consiliul General adopta hotarari privind impozitele si taxele locale pentru anul urmator, punctand ca PMB pune in aplicare prevederile Codului fiscal.   Mai jos, cititi cu cat vor fi major...» citeste mai departe aici

  • Nota de receptie si constatare de diferente (Cod 14-3-1A)

    • Cititi in randurile urmatoare tot ce trebuie sa stiti despre nota de receptie si constarea de diferente (NIR)!   Nota de receptie si constatare de diferente (NIR) serveste ca: - document pentru receptia bunurilor aprovizionate; - document justificativ pentru incarcare in gestiune; - document justificativ de inregistrare in contabilitate.   Nota de receptie si constatare de diferente se f...» citeste mai departe aici

  • VIDEO Impozitarea salariilor in 2018. Modificari la calculul CAS

    • Va invitam sa urmariti mai jos un videoclip care face parte din seria de seminare online realizata de Rentrop & Straton. Tema principala a acestuia o reprezinta impozitarea salariilor in anul 2018, cu accent pus pe modificarile care au fost aduse la calculul CAS (contributiile de asigurari sociale). Pentru a participa la un seminar specializat din domeniile fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii sau salarizare, accesati ...» citeste mai departe aici

  • Informatii despre Spatiul Privat Virtual: ce anunta ANAF?

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) anunta, printr-un comunicat publicat pe site-ul insitituiei, informatii generale despre SPV (Spatiul Privat Virtual). Iata in randurile urmatoare ce ar trebui sa stie contribuabilii despre acest serviciu! ANAF informeaza ca “Serviciul Spatiul Privat Virtual este disponibil 24 de ore din 24, atat persoanelor fizice, direct sau prin imputernicit, cat si persoanelor juridice sau entitatilor fara personalitate juridica p...» citeste mai departe aici

  • O fetita de 6 ani a primit o somatie de plata de la Casa de Asigurari. Ce raspunde ANAF

    • O femeie, in varsta de 24 de ani, din localitatea Vanatori spune ca a primit o somatie de plata, pe numele fiicei sale de 6 ani. Aceasta era atentionata in privinta achitarii unei datorii catre Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Iasi, ce ar reprezenta contravaloarea spitalizarii celei mici in anul 2015. Mirela Strungaru, mama copilei in varsta de 6 ani, spune ca “Nu este o suma mare de platit. Sunt doar 35 de lei. Nu am nimic impotriva sa ii achit. Nu inteleg ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile