Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?

deprecierea creantelormonografie contabilaclienti incertiinregistrari contabilelitigiucodul fiscal

In analiza de mai jos, avem un client incert, persoana juridica, al carui debit este astfel: in septembrie 2013 suma de 7.530 lei si in mai 2014 suma de 17.125 lei. Pentru aceste sume nu s-au constituit provizioane pana in acest moment desi au trecut 270 zile de la scadenta facturilor. Vom stabili daca se mai poate constitui provizion, in ce procent si daca firma risca sanctiune pentru faptul ca nu a constituit provizion. De asemenea, vom vedea cand se poate trece un client in categoria incert.

Din punct de vedere contabil, delimitarea clientilor incerti de creantele obisnuite este o obligatie impusa de indeplinirea obiectivului fundamental al contabilitatii – acela de a prezenta o imagine fidela a situatiei financiare a unei entitati economice.

Cu toate ca aceasta delimitare nu modifica matematic marimea activului net, ea ofera utilizatorilor Situatiilor financiare o imagine corecta a patrimoniului si a eventualelor dificultati ce se pot ivi datorita eventualei neincasari a creantelor.

O.M.F.P. nr. 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza in acest sens – la punctul 331, alin. (1):
"Creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii)."

Deci reflectarea in contabilitate a faptului ca la incasarea unei creante pot exista dificultati se face prin formula contabila :
4118 = 4111
"Clienti incerti sau in litigiu" "Clienti".

Dificultatile despre care vorbim devin aparente atunci cand, in urma neincasarii la termen a unei creante, se constata ca :
- notificarile de plata trimise clientului raman fara raspuns, sau acesta nu mai este de gasit la sediul din contract ori pur si simplu nu dau niciun rezultat;
- societatea asupra careia este detinuta creanta se afla in dificultate, sau chiar in insolventa;
- orice alta situatie ce face conducerea societatii sa aiba dubii referitor la posibilitatea incasarii integrale sau partiale a creantei.


Promotii si politici de discount
Promotii si politici de discount

Vezi detalii

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii


Pasul urmator, ce decurge din necesitatea respectarii principiului prudentei, este analiza valorii reale a creantelor incerte detinute.
La punctul 332 din O.M.F.P. nr. 1802 / 2014 se reglementeaza :
332. -(1) In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat.
(2) Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru pierdere de valoare, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera"

Contabil, evaluarea creantelor la valoarea probabila de incasat se reflecta prin constituirea de ajustari pentru depreciere la nivelul sumei care se apreciaza ca nu se mai poate recupera :
6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare privind "Ajustari pentru deprecierea
ajustarile pentru deprecierea creantelor – clienti"
activelor circulante"

Ajustarile pentru depreciere se modifica la randul lor periodic, pe masura ce societatea care detine creantele reevalueaza riscul de neincasare sau incaseaza partial ori total creantele, procedandu-se la marirea, micsorarea sau anularea lor. Marirea se inregistreaza prin aceeasi formula contabila ca cea de mai sus. Micsorarea sau anularea ajustarilor pentru depreciere se reflecta in contabilitate prin reluarea la venituri (partial sau total) a ajustarilor pentru depreciere inregistrate anterior, prin formula :
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru deprecierea
creantelor – clienti" activelor circulante ".

Desi puteti constitui o ajustare pentru depreciere de 100% din valoarea creantei deductibila insa va fi numai o suma de 30% din valoarea totala a creantei, asa cum prevede Codul fiscal
la art. 26, alin. (1), litera c) :
"c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;"

Concluzii:
- puteti considera cleintul incert oricand considerati ca este potrivit conform celor descrise mai sus
- puteti constitui ajustari oricand considerati ca este necesar
- deductibila va fi numai 30% din valoarea creantei pana cand asupra clientului se deschide procedura falimentului, cand deductibilitatea ajustarii creste la 100%
- in general aprecierea creantelor se face la data Bilantului , cand se inventariaza patrimoniul, dar aceasta nu este o regula generala.
- Nu vi se intampla nimic daca nu ati constituit ajustari pentru depreciere pana acum – dpv fiscal nu este o ilegalitate iar dpv contabil aprecierea este subiectiva : poate conform informatiilor detinute creantele nu erau incerte la data la care ati intocmit Situatiile financiare.

Este totusi preferabil sa constituiti ajustarile pentru depreciere acum pentru a prezenta in Bilant o imagine cat mai exacta a patrimoniului si pentru a va proteja in cazul in care vreunul dintre clienti intra in faliment.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 August 2016


Votati articolul "Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?":
Rating:

Nota: 3.7 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Recuperare TVA

Intrebare: Buna ziua! As dori sa stiu daca imi pot recupera TVA de pe facturile pe care le am. Am un PFA cu domeniul de activitate agricultura, as vrea sa stiu ce pot face sa recuperezi TVA si mai ales daca am acest drept. Va multumesc.

Raspuns: In cazul in care PFA dvs este neplatitor de TVA, nu se poate recupera TVA facturilor primite de la...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 August 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Impozitele valabile in 2018: dividende, dobanzi, chirii

    • Incepand cu 2018 discutam despre noile forme de impozitare, influentate semnificativ de schimbarile de ultima ora din domeniul fiscal din acest an.  Odata cu OUG 79/2017 au fost aduse unele dintre cele mai mari modificari din acest an, schimbari care intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018.  Vorbim, in primul rand, de transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat, schimbare care a pus pe jar toti angajatorii din Romania, obligati totodata si...» citeste mai departe aici

  • Formularul 108. Cine are obligatia depunerii? Analiza zilei

    • Prin OANAF 3391/2017 publicat in MOF 966 din 06.12.2017 a fost aprobat modelul si continutului formularului 108 "Declaratie privind impozitul pe reprezentanta".  Declaratia se va depune incepand cu 1 ianuarie 2018 pentru declararea obligatiilor fiscale aferente anului 2018. Declaratia privind impozitul pe reprezentanta se completeaza si se depune de catre reprezentanta unei/unor persoane juridice straine, autorizata sa functioneze in Romania, potrivit legii. ...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Legii 95/2006. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii a fost recent modificata prin OUG 86/2017 publicata in MOf nr. 974 din 07/12/2017. Printre altele, modificarile vizeaza corelarea prevederilor Legii 95/2006 cu schimbarile aduse Codului fiscal de la 01 ianuarie 2018 privind contributiile de asigurari sociale de sanatate, precum si corelarea/completarea prevederilor privind documentele prin care se atesta calitatea de asigurat.  Astfel, incepand ...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou acordate cu ocazia Craciunului. Ce conditii trebuie sa respecte firma?

    • Prin cele de mai jos, va prezentam conditiile pe care trebuie sa le respecte societatile care acorda tichete cadou in perioada sarbatorilor de iarna. Astfel, o societate doreste sa acorde tichete cadou in valoare de 300 lei pentru toti salariatii indiferent daca au copii in intretinere sau nu au. Pentru copii minori ai salariatilor se acorda cadouri in valoare de 100 lei. Tinand seama de art. 76 alin. (4) lit a si art. 142 lit. b) din Codul fiscal, vom vedea daca este corect sa se impoziteze ...» citeste mai departe aici

  • Inventarierea anuala. Care este regimul fiscal al bunurilor degradate?

    • Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au obligatia de a efectua inventarierea patrimoniului cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii. Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia as...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X