email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?

deprecierea creantelormonografie contabilaclienti incertiinregistrari contabilelitigiucodul fiscal

In analiza de mai jos, avem un client incert, persoana juridica, al carui debit este astfel: in septembrie 2013 suma de 7.530 lei si in mai 2014 suma de 17.125 lei. Pentru aceste sume nu s-au constituit provizioane pana in acest moment desi au trecut 270 zile de la scadenta facturilor. Vom stabili daca se mai poate constitui provizion, in ce procent si daca firma risca sanctiune pentru faptul ca nu a constituit provizion. De asemenea, vom vedea cand se poate trece un client in categoria incert.

Din punct de vedere contabil, delimitarea clientilor incerti de creantele obisnuite este o obligatie impusa de indeplinirea obiectivului fundamental al contabilitatii – acela de a prezenta o imagine fidela a situatiei financiare a unei entitati economice.

Cu toate ca aceasta delimitare nu modifica matematic marimea activului net, ea ofera utilizatorilor Situatiilor financiare o imagine corecta a patrimoniului si a eventualelor dificultati ce se pot ivi datorita eventualei neincasari a creantelor.

O.M.F.P. nr. 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza in acest sens – la punctul 331, alin. (1):
"Creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii)."

Deci reflectarea in contabilitate a faptului ca la incasarea unei creante pot exista dificultati se face prin formula contabila :
              4118                             =                  4111                                     
"Clienti incerti sau in litigiu"                    "Clienti".

Dificultatile despre care vorbim devin aparente atunci cand, in urma neincasarii la termen a unei creante, se constata ca :
-    notificarile de plata trimise clientului raman fara raspuns, sau acesta nu mai este de gasit la sediul din contract ori pur si simplu nu dau niciun rezultat;
-    societatea asupra careia este detinuta creanta se afla in dificultate, sau chiar in

insolventa;
-    orice alta situatie ce face conducerea societatii sa aiba dubii referitor la posibilitatea incasarii integrale sau partiale a creantei.

Pasul urmator, ce decurge din necesitatea respectarii principiului prudentei, este analiza valorii reale a creantelor incerte detinute.
La punctul 332 din O.M.F.P. nr. 1802 / 2014 se reglementeaza :
332. -(1) In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat.
(2) Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru pierdere de valoare, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera"
 
 Contabil, evaluarea creantelor la valoarea probabila de incasat se reflecta prin constituirea de ajustari pentru depreciere la nivelul sumei care se apreciaza ca nu se mai poate recupera :
                 6814                              =                      491                              
"Cheltuieli de exploatare privind        "Ajustari pentru deprecierea
   ajustarile pentru deprecierea                    creantelor – clienti"
         activelor circulante"

Ajustarile pentru depreciere se modifica la randul lor periodic, pe masura ce societatea care detine creantele reevalueaza riscul de neincasare sau incaseaza partial ori total creantele, procedandu-se la marirea, micsorarea sau anularea lor. Marirea se inregistreaza prin aceeasi formula contabila ca cea de mai sus. Micsorarea sau anularea ajustarilor pentru depreciere se reflecta in contabilitate prin reluarea la venituri (partial sau total) a ajustarilor pentru depreciere inregistrate anterior, prin formula :
             491                               =                              7814                             
"Ajustari pentru deprecierea           "Venituri din ajustari pentru deprecierea
        creantelor – clienti"                                activelor circulante ".

Desi puteti constitui o ajustare pentru depreciere de 100% din valoarea creantei deductibila insa va fi numai o suma de 30% din valoarea totala a creantei, asa cum prevede Codul fiscal
la art. 26, alin. (1), litera c) :
"c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;"

Concluzii:
-    puteti considera cleintul incert oricand considerati ca este potrivit conform celor descrise mai sus
-    puteti constitui ajustari oricand considerati ca este necesar
-    deductibila va fi numai 30% din valoarea creantei pana cand asupra clientului se deschide procedura falimentului, cand deductibilitatea ajustarii creste la 100%
-    in general aprecierea creantelor se face la data Bilantului , cand se inventariaza patrimoniul, dar aceasta nu este o regula generala.
-    Nu vi se intampla nimic daca nu ati constituit ajustari pentru depreciere pana acum – dpv fiscal nu este o ilegalitate iar dpv contabil aprecierea este subiectiva : poate conform informatiilor detinute creantele nu erau incerte la data la care ati intocmit Situatiile financiare.

Este totusi preferabil sa constituiti ajustarile pentru depreciere acum pentru a prezenta in Bilant o imagine cat mai exacta a patrimoniului si pentru a va proteja in cazul in care vreunul dintre clienti intra in faliment.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deprecierea creantelormonografie contabilaclienti incertiinregistrari contabilelitigiucodul fiscal


Data aparitiei: 26 August 2016

Votati articolul "Ajustare pentru deprecierea creantelor. Cum facem monografia contabila?":
Rating:

Nota: 3.85 din 5 din 10 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X