Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Regulament BNR nr. 2/2016 privind operatiunile de transfer credit si debitare directa

Regulamentul BNR nr. 2/2016transfer creditdebitare directaexecutare silitaordinul de plata

Regulamentul BNR nr. 2/2016 privind operatiunile de transfer credit si debitare directa a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 0668 din 31 august 2016.

Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 48 alin. (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.

Capitolul I
Dispozitii generale
Articolul 1

(1) Prezentul regulament stabileste cerintele minime obligatorii pentru operatiunile de plata de tip transfer credit si debitare directa denominate in lei, decontate prin intermediul sistemelor de plati de mare valoare, executate pe teritoriul Romaniei intre si in cadrul prestatorilor de servicii de plata.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) prezentul regulament nu se aplica operatiunilor de plata intre diferite unitati ale Trezoreriei Statului.

Articolul 2
(1) In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. angajament privind debitarea directa - acordul incheiat intre beneficiar si institutia beneficiarului, care indeplineste cerintele prevazute la art. 5 alin (3) si care cuprinde responsabilitatile beneficiarului cu privire la obligatiile care ii revin, precum si acceptul institutiei beneficiarului referitor la efectuarea de catre beneficiar a operatiunilor de debitare directa;


Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii

Examenul de Consultant fiscal 2017. Grile si temeiuri legale
Examenul de Consultant fiscal 2017. Grile si temeiuri legale

Vezi detalii

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii


2. executare a platii - ansamblu de proceduri utilizate de catre o institutie in scopul finalizarii platii initiate printr-un ordin de plata de transfer credit sau de debitare directa;

3. institutie - oricare dintre prestatorii de servicii de plata, care executa ordine de plata de transfer credit si de debitare directa, asa cum sunt prevazuti la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;

4. institutia beneficiarului - institutia care receptioneaza un ordin de plata de debitare directa si respectiv de transfer credit, in scopul punerii la dispozitia beneficiarului a sumei de bani prevazute in respectivul ordin de plata;

5. institutia platitorului - institutia la care platitorul are deschis contul de plati care urmeaza a fi debitat cu suma prevazuta in ordinul de plata de debitare directa sau de transfer credit;

6. operatiune de debitare directa - actiune initiata de un beneficiar in vederea debitarii contului de plati al unui platitor deschis la institutia platitorului, conform mandatului dat de platitor;

7. operatiune de transfer credit - actiune initiata de platitor, care presupune debitarea contului de plati al platitorului, deschis la institutia platitorului, in scopul transferarii de fonduri in contul de plati al unui beneficiar;

8. mandat de debitare directa - acord de vointa transmis in scris ori prin mijloace electronice, semnat sau a carui autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei proceduri de securitate, prin care un platitor acorda o autorizare singulara sau permanenta, dar revocabila in vederea debitarii contului sau de plati;

9. procedura de securitate - o procedura stabilita prin conventie intre platitor si institutia platitorului, respectiv intre beneficiar si institutia beneficiarului in scopul:

a) de a determina daca un ordin de transfer credit sau de debitare directa, o modificare sau o revocare a acestuia provine de la platitor, respectiv de la beneficiar;
b) de a detecta erorile in transmiterea sau in continutul ordinului de transfer credit sau de debitare directa ori a comunicarii de modificare sau revocare a acestuia;
c) de a determina daca un mandat de debitare directa, o modificare sau o revocare a acestuia provine de la platitor.

(2) In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile: ordin de plata, beneficiar al platii, cod unic de identificare, cont de plati, platitor au intelesul prevazut la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.

Capitolul II

Dispozitii privind platile prin transfer credit

Articolul 3
(1) Un ordin de plata de tip transfer credit trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
a) identificarea ca ordin de plata de transfer credit;
b) identificarea platitorului, prin nume/denumire si cod unic de identificare a contului de plati al acestuia deschis la institutia platitorului; c)identificarea beneficiarului, prin nume/denumire si cod unic de identificare a contului de plati al acestuia deschis la institutia beneficiarului;
d)suma de plata si moneda in care aceasta este denominata;
e)elementul sau elementele care sa permita verificarea autenticitatii ordinului de transfer credit stabilit(e) de catre institutia platitorului, conform procedurii definite la art. 2 alin. (1) pct. 9.
(2) in plus fata de mentiunile prevazute la alin. (1) institutia platitorului va putea conveni cu platitorul ca acesta sa furnizeze, dupa caz,
si elemente suplimentare, cum ar fi, spre exemplu, dar fara a se limita la: a)exprimarea in litere a sumei prevazute in ordinul de plata de transfer credit; b)data inceperii executarii ordinului de plata de transfer credit;
c)detalii privind continutul economic al operatiunii care a determinat initierea ordinului de plata de transfer credit.

(3) in cazul platilor efectuate in relatia cu Trezoreria Statului, ordinul de plata de transfer credit va contine in plus urmatoarele elemente obligatorii:
a)codul de identificare fiscala al beneficiarului (cod de inregistrare fiscala sau cod unic de inregistrare, CNP sau numar de identificare fiscala, dupa caz);
b)codul de identificare fiscala al platitorului (cod de inregistrare fiscala sau cod unic de inregistrare, CNP sau numar de identificare fiscala, dupa caz);
c)numarul de evidenta a platii, alocat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, dupa caz;
d)numarul ordinului de plata de transfer credit initiat de platitor;
e)detalii privind continutul economic al operatiunii;
f)data debitarii contului de plati al platitorului de catre institutia platitorului (care se va completa de catre institutia platitorului).


Articolul 4
(1) in vederea executarii unui ordin de plata de transfer credit, institutia beneficiarului va lua in considerare ca elemente unice de identificare a beneficiarului doar codul unic de identificare si/sau codul BIC, dupa caz.

(2) in cazul prevazut la alin. (1), institutia beneficiarului nu este tinuta raspunzatoare pentru ordinele de plata de transfer credit in care numele/denumirea beneficiarului si codul unic de identificare nu identifica aceeasi persoana.

(3) La solicitarea institutiei platitorului, institutia beneficiarului depune diligentele necesare pentru recuperarea fondurilor banesti directionate eronat in contul de plati al beneficiarului identificat in conformitate cu prevederile alin. (1) si returneaza imediat institutiei platitorului orice suma astfel recuperata.

(4) Institutia beneficiarului poate deduce din suma recuperata, in conformitate cu prevederile alin. (3), cheltuielile efectuate in legatura cu recuperarea fondurilor si cu returnarea acestora.

(5) in cazul in care ordinul de plata de transfer credit primit de Trezoreria Statului in calitate de institutie a beneficiarului identifica beneficiarul atat prin nume/denumire, cat si printr-un cod de identificare fiscala, iar aceste doua informatii identifica persoane diferite, aceasta va lua in considerare doar codul de identificare fiscala ca element unic de identificare a beneficiarului in vederea creditarii contului de plati al acestuia.

(6) in cazul in care ordinul de plata de transfer credit primit de Trezoreria Statului in calitate de institutie a beneficiarului identifica continutul economic al operatiunii atat prin explicatii, cat si printr-un cod unic de identificare, iar aceste doua informatii reprezinta informatii diferite, aceasta va lua in considerare doar codul unic de identificare ca element unic de identificare a continutului economic al operatiunii in vederea creditarii contului de plati al beneficiarului.
(7) in cazurile prevazute la alin. (5) si (6), Trezoreria Statului nu este tinuta raspunzatoare fata de beneficiar pentru executarea unui ordin de plata de transfer credit in care numele/denumirea beneficiarului si codul de identificare fiscala nu identifica acelasi beneficiar sau pentru executarea unui ordin de plata de transfer credit in care mentiunile privind continutul economic al operatiunii si codul unic de identificare nu exprima acelasi lucru.
(8) Returnarea sumelor dirijate eronat in conturile bugetare deschise la Trezoreria Statului se efectueaza potrivit reglementarilor legale in vigoare in domeniul fiscal si bugetar.
Capitolul III
Dispozitii privind platile prin debitare directa
Articolul 5
(1) Un mandat de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
a) identificarea ca mandat de debitare directa;
b) identificarea platitorului;
c) identificarea beneficiarului;
d) identificarea institutiei platitorului, prin denumire si/sau cod BIC, dupa caz;
e)codul unic de identificare alocat contului de plati care trebuie debitat, deschis de platitor la institutia platitorului;
f)semnaturile persoanelor autorizate;
g)autorizarea singulara sau permanenta, dar revocabila, data de platitor in vederea debitarii contului sau de plati;
h) indicarea tipului platii (singulara sau recurenta), a optiunilor legate de suma (fixa/variabila) sau precizarea unei limite maxime, daca este cazul;
i) orice termeni si/sau conditii suplimentare aplicabile initierii ordinului de plata de debitare directa, dupa caz.

(2) Un ordin de plata de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
a)identificarea ca ordin de plata de debitare directa;
b)suma de plata;
c) identificarea institutiei platitorului, prin denumire si cod BIC, dupa caz;
d) identificarea institutiei beneficiarului, prin denumire si cod BIC, dupa caz;
e) identificarea prin titular si cod unic de identificare a contului de plati care trebuie debitat;
f) identificarea prin titular si cod unic de identificare a contului de plati care trebuie creditat;
g)elementul/elementele care permite/permit autentificarea beneficiarului de catre institutia beneficiarului conform procedurii definite la art. 2 alin. (1) pct. 9.
(3) Un angajament de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente:
a)o prevedere in care sa fie definit scopul acestuia;
b)o clauza prin care beneficiarul garanteaza institutiei sale faptul ca dispune de un mandat valabil pentru fiecare ordin de plata de debitare directa pe care il va initia;
c)o clauza prin care beneficiarul raspunde pentru exactitatea tuturor elementelor continute de ordinele de plata de debitare directa transmise institutiei sale;

d)o prevedere referitoare la situatia in care beneficiarul prevazut intr-un ordin de plata de debitare directa isi transfera contul de plati la o alta institutie sau inceteaza sa utilizeze serviciul de debitare directa, in intervalul de timp dintre momentul initierii ordinului de plata de debitare directa si momentul formularii unei pretentii ori al returnarii/rambursarii sumei prevazute intr-un ordin de plata de debitare directa.
Articolul 6
Institutia platitorului debiteaza contul de plati al platitorului inclusiv pe baza mandatului de debitare directa dat de platitor si a fondurilor existente in contul de plati al platitorului.
Articolul 7

Pentru a actiona ca institutie a platitorului, o institutie trebuie:
a)sa fi primit un mandat de debitare directa, care sa indeplineasca cerintele prevazute la art. 5 alin. (1);
b)sa accepte mandatul de debitare directa emis in scris sau transmis prin mijloace electronice.
Articolul 8
Pentru a presta servicii de debitare directa unui beneficiar, institutia beneficiarului trebuie sa obtina de la beneficiar un angajament privind debitarea directa.
Articolul 9

(1) Un mandat de debitare directa este revocat sau modificat atunci cand institutia platitorului primeste o dispozitie in acest sens.
(2) Dispozitia prevazuta la alin. (1) va fi acceptata de catre institutia platitorului daca identifica in mod corect mandatul de debitare directa pe care il revoca ori modifica.
(3) Dispozitia poate fi transmisa institutiei platitorului in scris sau prin mijloace electronice.
Articolul 10
(1) Un ordin de plata de debitare directa este revocat sau modificat atunci cand o dispozitie de revocare sau de modificare data de beneficiar si a carui autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei proceduri de securitate este primita de institutia beneficiarului in forma si in limitele de timp convenite cu acesta.
(2) Institutia beneficiarului va informa beneficiarul cu privire la limitele de timp stabilite pentru transmiterea ordinelor de plata de debitare directa.
Articolul 11
in cazul in care un platitor pretinde o rambursare in legatura cu o suma prevazuta intr-un ordin de plata de debitare directa, aceasta va fi solutionata in conformitate cu contractul incheiat intre parti si cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Capitolul IV
Sanctiuni si dispozitii finale

Articolul 12
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea regimului sanctionator prevazut de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei.
Articolul 13
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul Bancii Nationale Romaniei nr. 2/2005 privind ordinul de plata utilizat in operatiuni de transfer-credit, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 31 martie 2005, si Regulamentul Bancii Nationale Romaniei nr. 3/2005 privind debitarea directa executata prin casa de compensare automata, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 31 martie 2005.

Presedintele Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Constantin Isarescu
Bucuresti, 11 august 2016.
Nr. 2.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Septembrie 2016


Votati articolul "Regulament BNR nr. 2/2016 privind operatiunile de transfer credit si debitare directa":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Monografii contabile privind sponsorizarea

Intrebare: In anul 2015 societatea a incheiat un contract de sponsorizare . S-a tinut cont ca aceasta sa fie de 3 la mie din cifra de afacere , dar nu mai mult de 20 % din impozitul pe profit datorat. INTREBARE
- din punct de vedere contabil s-a inregistrat in contul 6582 ?
- cum calculez impozitul pe profit pentru 2015?
- ce se intampla cu aceasta cheltuiala cu sponsorizarea?
Va multumesc

Raspuns: In anul 2015 societatea a incheiat un contract de sponsorizare . S-a tinut cont ca aceasta sa fie de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Septembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Specializarea in domeniul contabil reprezinta cheia pentru a genera crestere si profit. Cum sa ne recuperam succesul din trecut

    • Ce ar trebui sa faca firmele de contabilitate pentru a obtine o crestere sustenabila si un profit semnificativa intr-un mediu din ce in ce mai standardizat? Veti regasi in acest material un exemplu de mesaj de vanzare pe care il puteti folosi pentru firma dumneavoastra de contabilitate sau in calitate de profesionist independent. In plus, va dam cateva exemple de intrebari care va pot ajuta sa va repozitionati in piata si sa atrageti clienti mai multi. In ultimii ani, din ...» citeste mai departe aici

  • Sfaturi pentru un contabil incepator: Cum sa dati startul intr-o cariera de succes

    • In 2017, se discuta din ce in ce mai mult, atat la nivel national, dar mai ales international, ca un profesionist contabil trebuie sa devina cu mult mai creativ in relatia pe care o desfasoara cu o firma sau cu un client. Vorbim de asumarea unor noi roluri: de sfatuitor, de partener pe drumul care ajuta la dezvoltarea afacerii, de om de incredere, de consultant si de profesionist care are rabdare sa explice si sa-si sprijine clientii in lupta cu legislatia complicata si obligatiile nenumarate...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza continutul unor acte administrative fiscale in vederea administrarii impozitului pe venit

    • ANAF actualizeaza continutul unor acte administrative fiscale emise de organele fiscale in derularea procedurilor pentru administrarea impozitului pe venit, in urma modificarilor legislative aduse titlului IV "Impozitul pe venit" al Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016, precum si a Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. In ceea ce priv...» citeste mai departe aici

  • Dividende si lipsa lichiditati societate. Ce restrictii pot exista?

    • In cazul urmator, avem o societate platitoare de TVA si impozit pe microintreprindere care vrea sa ridice dividende aferente anului 2016. In cazul in care societatea nu dispune de lichiditati, vom vedea daca poate sa le ridice si peste un an sau doi, precum si care este data limita pentru ridicare. Se mentioneaza ca se plateste impozitul pana in 25 ianuarie 2018. In cazul in care dividendele distribuite nu sunt achitate pana la data de 31 decembrie a anului in care au fost distribui...» citeste mai departe aici

  • Vanzare teren si achizitie imobil. Ce prevederi legate de taxarea inversa se vor aplica?

    •   Vom analiza, prin cele ce urmeaza, situatia in care o societate, microintreprindere, vinde un teren inregistrat in contabilitate la valoarea de 74.000 lei la valoarea de 1 milion euro + TVA si achizitioneaza o cladire de la acelasi partener la valoarea de 700.000 euro + TVA. Stabilim daca se emite factura pe toata valoarea terenului cu taxare inversa. De asemenea, vom vedea daca intra valoarea acestei facturi in baza de impozitare la impozit microintreprindere. In c...» citeste mai departe aici

  • Livrare apartamente. Ce regim TVA aplicam?

    • In cazul urmator, avem o societate comerciala inregistrata in scopuri de TVA in Romania care livreaza catre o alta persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA in Romania apartamente dintr-un bloc nou construit, inclusiv locuri de parcare. Stabilim astfel daca pentru vanzarea de mai sus se aplica taxarea inversa sau se colecteaza 19% TVA. Prima analiza pe care trebuie sa o parcurgeti este de a stabili daca imobilele sunt considerate constructii noi. Aceasta deoarece art. 292 ali...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X