email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?

conservare mijloace fixeprocedura conservaremijloace fixeamortizare

In analiza de mai jos, stabilim cum procedam in cazul in care se doreste conservarea unei sectii de productie (utilaj + cladire). Vom vedea astfel care este tratamentul contabil si fiscal aplicat mijloacelor fixe.

Trecerea in conservare a mijloacelor fixe se va face in urma Hotararii /Deciziei Consiliului de Administratie /Administratorului societatii, in baza unui raport intocmit de o comisie tehnico – economica prin care motiveaza propunerea de trecere in conservare.

Din punct de vedere contabil,  potrivit pct. 238 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.
 
O modificare semnificativa a conditiilor de utilizare, cum ar fi numarul de schimburi in care este utilizat activul, precum si in cazul efectuarii unor investitii sau reparatii, altele decat cele determinate de intretinerile curente, sau invechirea unei imobilizari corporale poate justifica revizuirea duratei de amortizare. De asemenea, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, folosirea lor fiind intrerupta pe o perioada indelungata, poate fi justificata revizuirea duratei de amortizare.
 
In aceste cazuri durata de amortizare stabilita initial se poate modifica, aceasta reestimare conducand la o noua cheltuiala cu amortizarea pe perioada ramasa de utilizare.
 
Asadar, in situatia in care mijloacele fixe sunt trecute in conservare in contabilitate se inregistreaza fie cheltuielile cu amortizarea (contul 6811 - Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor) fie ajustari pentru depreciere( 6813 „Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea imobilizarilor” = 291 „Ajustari pentru deprecierea imobilizarilor corporale”) in functie de politicile contabile adoptate de societate.
 
Din punct de vedere fiscal, cheltuiala cu amortizarea inregistrata /cheltuiala cu ajustarea inregistata este nedeductibila fiscal, intrucat mijloacele fixe nu mai servesc activitatii economice a societatii.
 


In ceea ce priveste TVA, prin trecerea in conservare a bunurilor de capital, decizie care are ca efect intreruperea utilizarii bunurilor respective pe o perioada indelungata de timp, determinata sau nedeterminata, se considera ca bunul de capital nu mai este alocat utilizarii pentru realizarea de operatiuni economice din sfera de aplicare a TVA.
 
De asemenea, prin conservarea pe o perioada determinata sau nedeterminata de timp a mijloacelor fixe, nu se poate face dovada intentiei persoanei impozabile de a utiliza bunurile de capital  in scopul realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere sau neimpozabile. In opinia noastra, aceasta situatie este asimilata utilizarii unui bun de capital pentru operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei, motiv pentru care se impune ajustarea sumei TVA deduse  initial pentru mijloacele fixe respective, in conformitate cu art 305 din codul fiscal, astfel:

- Pentru bunul imobil /cladire – perioada de ajustare a TVA este de 20 ani, luandu-se in calul TVA dedusa la achizitia imobilului daca aceatsa a fost efectuata dupa 1 ianuarie 2007. In cazul in care s-au efectuat modernizari/transformari ale cladirii a caror valoare este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare.  

Perioada de ajustare de TVA incepe de la  1 ianuarie a anului in care imobilul a fost achizitionat/transformat conform art 305 alin.3 din Codul fiscal. Ajustarea se efectueaza numai daca, la momentul trecerii in conservare, bunul imobil se afla in cadrul perioadei de ajustare de 20 ani.
 
Ajustarea de TVA se face pe perioada ramasa, si se inregistreaza astfel: 635 =4426, urmand a fi declarat TVA-ul in Decontul de TVA la randul 31 - Ajustari cf prorata/ajustari pentru bunuri de capital –cu minus.
 
In cazul celorlalte mijloace fixe care sunt considerate bunuri de capital in scop de TVA – ajustarea se va face pe o perioada de 5 ani, numai daca acestea se afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani, conform art. 305 alin. 2 lit.a
De exemplu, ajustarea se efectueaza pentru 2 ani (2016, 2017) daca bunul achizitionat in anul 2013, aflat in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani (2013, 2014, 2015, 2016, 2017)  este  conservat incepand cu data de 1.10.2016. Spre exemplu, daca un bun de capital achizitionat in anul 2010, cu  o perioada de amortizare de 8 ani se  conserva  la 1 octombrie 2016 (anul 7 de utilizare  2010 – 2016), ajustarea nu mai trebuie efectuata deoarece bunul respectiv nu se mai afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani care a expirat la 31 dec 2014.
 
Ajustarea se efectueaza prin aplicarea cotei de 5% / 24%/ 20% in vigoare la data achizitiei /transformarii imobilului/ bunurilor  de capital si se evidentiaza din punct de vedere fiscal in registrul bunurilor de capital.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de  Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
conservare mijloace fixeprocedura conservaremijloace fixeamortizare


Data aparitiei: 12 Septembrie 2016

Votati articolul "Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X