Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?

conservare mijloace fixeprocedura conservaremijloace fixeamortizare

In analiza de mai jos, stabilim cum procedam in cazul in care se doreste conservarea unei sectii de productie (utilaj + cladire). Vom vedea astfel care este tratamentul contabil si fiscal aplicat mijloacelor fixe.

Trecerea in conservare a mijloacelor fixe se va face in urma Hotararii /Deciziei Consiliului de Administratie /Administratorului societatii, in baza unui raport intocmit de o comisie tehnico – economica prin care motiveaza propunerea de trecere in conservare.

Din punct de vedere contabil, potrivit pct. 238 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.

O modificare semnificativa a conditiilor de utilizare, cum ar fi numarul de schimburi in care este utilizat activul, precum si in cazul efectuarii unor investitii sau reparatii, altele decat cele determinate de intretinerile curente, sau invechirea unei imobilizari corporale poate justifica revizuirea duratei de amortizare. De asemenea, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, folosirea lor fiind intrerupta pe o perioada indelungata, poate fi justificata revizuirea duratei de amortizare.

In aceste cazuri durata de amortizare stabilita initial se poate modifica, aceasta reestimare conducand la o noua cheltuiala cu amortizarea pe perioada ramasa de utilizare.

Asadar, in situatia in care mijloacele fixe sunt trecute in conservare in contabilitate se inregistreaza fie cheltuielile cu amortizarea (contul 6811 - Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor) fie ajustari pentru depreciere( 6813 „Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea imobilizarilor” = 291 „Ajustari pentru deprecierea imobilizarilor corporale”) in functie de politicile contabile adoptate de societate.

Din punct de vedere fiscal, cheltuiala cu amortizarea inregistrata /cheltuiala cu ajustarea inregistata este nedeductibila fiscal, intrucat mijloacele fixe nu mai servesc activitatii economice a societatii.


PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017

Vezi detalii

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video

Vezi detalii

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017

Vezi detalii



In ceea ce priveste TVA, prin trecerea in conservare a bunurilor de capital, decizie care are ca efect intreruperea utilizarii bunurilor respective pe o perioada indelungata de timp, determinata sau nedeterminata, se considera ca bunul de capital nu mai este alocat utilizarii pentru realizarea de operatiuni economice din sfera de aplicare a TVA.

De asemenea, prin conservarea pe o perioada determinata sau nedeterminata de timp a mijloacelor fixe, nu se poate face dovada intentiei persoanei impozabile de a utiliza bunurile de capital in scopul realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere sau neimpozabile. In opinia noastra, aceasta situatie este asimilata utilizarii unui bun de capital pentru operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei, motiv pentru care se impune ajustarea sumei TVA deduse initial pentru mijloacele fixe respective, in conformitate cu art 305 din codul fiscal, astfel:

- Pentru bunul imobil /cladire – perioada de ajustare a TVA este de 20 ani, luandu-se in calul TVA dedusa la achizitia imobilului daca aceatsa a fost efectuata dupa 1 ianuarie 2007. In cazul in care s-au efectuat modernizari/transformari ale cladirii a caror valoare este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare.

Perioada de ajustare de TVA incepe de la 1 ianuarie a anului in care imobilul a fost achizitionat/transformat conform art 305 alin.3 din Codul fiscal. Ajustarea se efectueaza numai daca, la momentul trecerii in conservare, bunul imobil se afla in cadrul perioadei de ajustare de 20 ani.

Ajustarea de TVA se face pe perioada ramasa, si se inregistreaza astfel: 635 =4426, urmand a fi declarat TVA-ul in Decontul de TVA la randul 31 - Ajustari cf prorata/ajustari pentru bunuri de capital –cu minus.

In cazul celorlalte mijloace fixe care sunt considerate bunuri de capital in scop de TVA – ajustarea se va face pe o perioada de 5 ani, numai daca acestea se afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani, conform art. 305 alin. 2 lit.a
De exemplu, ajustarea se efectueaza pentru 2 ani (2016, 2017) daca bunul achizitionat in anul 2013, aflat in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani (2013, 2014, 2015, 2016, 2017) este conservat incepand cu data de 1.10.2016. Spre exemplu, daca un bun de capital achizitionat in anul 2010, cu o perioada de amortizare de 8 ani se conserva la 1 octombrie 2016 (anul 7 de utilizare 2010 – 2016), ajustarea nu mai trebuie efectuata deoarece bunul respectiv nu se mai afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani care a expirat la 31 dec 2014.

Ajustarea se efectueaza prin aplicarea cotei de 5% / 24%/ 20% in vigoare la data achizitiei /transformarii imobilului/ bunurilor de capital si se evidentiaza din punct de vedere fiscal in registrul bunurilor de capital.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Septembrie 2016


Votati articolul "Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Registrul de evidenta al stocurilor.

Intrebare: Buna ziua,
este obligatorie existenta Registrului de stocuri intr-un magazin al unei Intreprinderi Individuale ?
unde bineanteles exista Registrul de incasari si plati.
Multumesc.

Raspuns: Tocmai ca sunt platitor de tva din 2012, iar acum la control de la Finante, zice sa prezint...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Septembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Scutirea de impozit pentru veniturile din salarii pentru activitatea de creare de programe pentru calculator in anul 2017

    • Va aducem la cunostinta ca, potrivit art. 60 pct. 2 din Codul fiscal, persoanele fizice sunt scutite de impozit pentru veniturile din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator. Se aplica astfel prevederile valabile din data de 1 februarie 2016, conditiile care trebuie indeplinite pentru aplicarea scutirii de impozit pentru veniturile din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator su...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Top acte normative cu incidenta fiscala

    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nati...» citeste mai departe aici

  • Formularul 010. Cine are obligatia de depunere?

    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Ajustare TVA pentru client in faliment. Emitere factura centralizatoare. Ce facturi declaram in D394?

    • In randurile urmatoare, avem spre analiza cazul unui client care datoreaza societatii contravaloarea mai multor facturi pentru chirie si asupra caruia s-a deschis procedura insolventei. In luna septembrie, instanta de judecata dispune inchiderea procedurii insolventa impotriva clientului respectiv inchiderea falimentului si radierea acestuia din Registrul Comertului. Stabilim daca societatea va trebui sa intocmeasca pentru fiecare factura neincasata cate o factura de stornare in vederea ajust...» citeste mai departe aici

  • Noi servicii de care contribuabilii pot beneficia prin Spatiul Privat Virtual?

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, con...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare intocmite cu ocazia lichidarii unei societati comerciale. Cum procedam?

    • In randurile de mai jos, avem cazul unei societati neplatitoate de TVA si platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor care a depus documentatia pentru dizolvare societate in luna decembrie 2016. In ianuarie 2017 a fost publicata dizolvarea in Monitorul Oficial. Urmeaza etapa de radiere. Societatea o obtinut venituri in luna decembrie 2016 (din vanzare bunuri) pentru care depune in luna ianuarie 2016 Declaratia 100 si plateste impozit. Vom vedea in ce luna se poate intocmi...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X