Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Scoaterea din evidenta a creantelor. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?

scoaterea din evidentacreante prescriseinregistrari contabileavansuricreantele

In cazul unei societati platitoare de impozit pe profit si TVA, exista sold 409 la 30 iunie 2016 "Avansuri platite catre diverse firme din Romania si NON UE din anii anteriori 2012-2015". Firma nu a primit nimic in schimb, nici factura, nici bunuri in contrapartida si nici nu poate recupera banii. In aceste conditii, conducerea vrea sa le stearga din contabilitate. Vom stabili cadrul legal si fiscal al acestei operatiuni.

Potrivit pct 328 din Ordinul MFP 1802/2014 privind reglementarile contabile:

" La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora".

Asadar, exista reglementari legale numai pentru creantele ale caror termene de incasare sunt prescrise. Avand in vedere ca potrivit Codului civil, creantele rezultate din raporturi comerciale se prescriu in termen de 3 ani de la scadenta, rezulta ca in situatia dumneavoastra exista reglementari legale pentru scaderea din evidenta numai a creantelor din anii 2012-2013 (partial).

OMFP 1802/2014 instituie obligativitatea agentilor economici ca la scaderea din evidenta a creantelor prescrise, sa demonstreze ca au intreprins toate demersurile pentru incasarea acestora. Asemenea demersuri pot fi:

-confirmari de sold cu debitorii la finele fiecarui an
-notificari privind depasirea termenului
-notificari privind aplicarea de penalitati pentru nerespectarea clauzelor contractuale.

Creantele trebuie inventariate anual, verificate si confirmate pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor respective, conform „Extrasului de cont” cod 14-6-3, prezentat ca model in anexele la normele metodologice date in aplicarea OMFP 2861/2009 privind inventarierea sau pe baza punctajelor reciproce scrise.


Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018

Vezi detalii




Pe baza propunerilor comisiei de inventariere si in baza Hotararii AGA, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic se poate decide scaderea din evidenta a creantelor prescrise.

Potrivit functiunii contului 658" Alte cheltuieli de exploatare", cu ajutorul acestui cont se tine evidenta altor cheltuieli de exploatare, printre care si "sume prescrise, scutite sau anulate, potrivit prevederilor legale in vigoare, reprezentand creante fata de clienti, debitori diversi etc. (411, 461 si alte conturi in care urmeaza sa se evidentieze sumele prescrise sau anulate)".

Formula contabila de scoatere din evidenta a creantelor prescrise:
6588" Alte cheltuieli de exploatare" = 409 "Furnizori-debitori"

Potrivit art 25 alin (4) lit h din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal:

"pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26 , precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi (norme metodologice de aplicare a Codului fiscal)
6. au fost incheiate contracte de asigurare".

Asadar, cheltuielile ocazionate de soaterea din evidenta a creantelor prescise sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil, cu exceptiile prezentate mai sus.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
scoaterea din evidentacreante prescriseinregistrari contabileavansuricreantele

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 13 Septembrie 2016


Votati articolul "Scoaterea din evidenta a creantelor. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Vanzare comert cu ridicata casa de marcat

Intrebare: Buna ziua, Firma al carei cod CAEN este 4639, vinde ocazional marfa catre persoane fizice (de ex.salariati)motiv pentru care si-a achizitionat casa de marcat.
Va intocmi registru de casa separat ? -unul pentru activitatea principala : retragere numerar , plati furnizori, plati salarii,avansuri trezorerie si un alt registru de casa pentru incasarile ocazioanle (maxim 5 bonuri fiscale pe luna)cu casa de marca ? Este suficient sa faca analitice la 5311? Numerarul se tine in acelasi loc.Multumesc

Raspuns: Daca numerarul se tine in aceeasi caserie, nu trebuie sa aveti doua registre de casa. Pentru...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 13 Septembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X