Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Scoaterea din evidenta a creantelor. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?

scoaterea din evidentacreante prescriseinregistrari contabileavansuricreantele

In cazul unei societati platitoare de impozit pe profit si TVA, exista sold 409 la 30 iunie 2016 "Avansuri platite catre diverse firme din Romania si NON UE din anii anteriori 2012-2015". Firma nu a primit nimic in schimb, nici factura, nici bunuri in contrapartida si nici nu poate recupera banii. In aceste conditii, conducerea vrea sa le stearga din contabilitate. Vom stabili cadrul legal si fiscal al acestei operatiuni.

Potrivit pct 328 din Ordinul MFP 1802/2014 privind reglementarile contabile:

" La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora".

Asadar, exista reglementari legale numai pentru creantele ale caror termene de incasare sunt prescrise. Avand in vedere ca potrivit Codului civil, creantele rezultate din raporturi comerciale se prescriu in termen de 3 ani de la scadenta, rezulta ca in situatia dumneavoastra exista reglementari legale pentru scaderea din evidenta numai a creantelor din anii 2012-2013 (partial).

OMFP 1802/2014 instituie obligativitatea agentilor economici ca la scaderea din evidenta a creantelor prescrise, sa demonstreze ca au intreprins toate demersurile pentru incasarea acestora. Asemenea demersuri pot fi:

-confirmari de sold cu debitorii la finele fiecarui an
-notificari privind depasirea termenului
-notificari privind aplicarea de penalitati pentru nerespectarea clauzelor contractuale.

Creantele trebuie inventariate anual, verificate si confirmate pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor respective, conform „Extrasului de cont” cod 14-6-3, prezentat ca model in anexele la normele metodologice date in aplicarea OMFP 2861/2009 privind inventarierea sau pe baza punctajelor reciproce scrise.


Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii

Vezi detalii

 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii




Pe baza propunerilor comisiei de inventariere si in baza Hotararii AGA, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic se poate decide scaderea din evidenta a creantelor prescrise.

Potrivit functiunii contului 658" Alte cheltuieli de exploatare", cu ajutorul acestui cont se tine evidenta altor cheltuieli de exploatare, printre care si "sume prescrise, scutite sau anulate, potrivit prevederilor legale in vigoare, reprezentand creante fata de clienti, debitori diversi etc. (411, 461 si alte conturi in care urmeaza sa se evidentieze sumele prescrise sau anulate)".

Formula contabila de scoatere din evidenta a creantelor prescrise:
6588" Alte cheltuieli de exploatare" = 409 "Furnizori-debitori"

Potrivit art 25 alin (4) lit h din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal:

"pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26 , precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi (norme metodologice de aplicare a Codului fiscal)
6. au fost incheiate contracte de asigurare".

Asadar, cheltuielile ocazionate de soaterea din evidenta a creantelor prescise sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil, cu exceptiile prezentate mai sus.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 13 Septembrie 2016


Votati articolul "Scoaterea din evidenta a creantelor. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Calcul impozit la PFA

Intrebare: Cunoscand urmatoarele date, va rog sa-mi spuneti cum calculez impozitul la un PFA cu vanzare marfuri cu amanuntul:
- incasari =4489
- plati =3087
- chelt.deductibile=103
- stoc marfa sf an =4088

Raspuns: Stocul de marfa in urma inventarierii: se va confrunta stocul de marfa din registrul de stocuri la...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 13 Septembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Formularul 630 a fost modificat. Noi schimbari privind colectarea CAS

    • Aducem la cunostinta contribuabililor faptul ca, in Monitorul Oficial al Romaniei nr.564/2017 a fost publicat OPANAF nr.1.964/ 2017 pentru aprobarea formularului 630 "Decizie de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale". Actul normativ a intrat in vigoare la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei. Va recomandam si ...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stiti despre cresterea contributiilor sociale pentru angajatii part-time

    • De la 1 august, cresc contributiile de asigurari sociale pentru angajatii part-time! Angajatorii vor trebui sa achite CAS si CASS la nivelul salariului minim brut, chiar si pentru angajatii part-time. Masura este una intens dezbatuta. Pe de-o parte, Guvernul sustine ca este nevoie de aceasta masura pentru a descuraja angajatorii sa mai incheie contracte cu norma partiala, pentru a plati Statului taxe mai mici. Pe de alta parte, angajatorii o considera injusta....» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2018, angajatul va prelua CAS si CASS datorate de angajator

    • Ca urmare a solicitarilor primite din partea presei si a mediului de afaceri referitoare la clarificarea aspectelor legate de transferul obligatiilor privind CAS si CASS datorate de angajator catre angajat, Ministerul Finantelor publice face urmatoarele precizari: Programul de guvernare 2017 - 2020 contine un pachet de masuri ce vizeaza contributiile sociale obligatorii, care urmeaza a se implementa incepand cu 1 ianuarie 2018. Astfel, nivelul contributiilor social...» citeste mai departe aici

  • Reguli noi privind declararea inactivitatii sau reactivarea fiscala

    • ANAF propune actualizarea unor proceduri referitoare la declararea inactivitatii unui contribuabil sau, dupa caz, de reactivare fiscala a acestuia. Agentia Nationala de Administrare Fiscala propune, prin proiect de ordin, urmatoarele: - includerea in continutul procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala a fluxurilor privind declararea contribuabililor inactivi, indreptarea erorilor materiale si  reactivarea contribuabililor...» citeste mai departe aici

  • Dosar Legea 177/2017: modificare impozit, TVA si alte aspecte din Codul fiscal

    • Legea 177/2017 a adus nenumarate modificari despre care am scris in amanunt in ultima perioada. Pentru a va veni in ajutor cu informatii organizate mai bine, va prezentam o scurta recapitulare a celor mai detaliate materiale publicate pe Contabilul.ro despre modificarile privind impozitul specific si noile obligatii pentru firmele cu cifra de afaceri intre 100.001 euro si 500.000 euro. De asemenea, regasiti mai jos noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA, precum si cele 8 modificar...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la impozit specific la impozit micro pentru unele firme din turism

    • Autoritatile fiscale aduc la cunostinta contribuabililor faptul ca, in Monitorul Oficial al Romaniei nr.584/ 21.07.2017 a fost publicata Legea nr.77/ 2017 privind aprobarea OUG nr.3/ 2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/ 2017 privind Codul fiscal.  Actul normativ mentionat intra in vigoare la data de 24 iulie 2017. Concret, incepand cu data de 1 august 2017, firmele care desfasoara activitati in HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) si au avut in anul 2016 afa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".