Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

MFP modifica Legea Controlului Intern si Controlul financiar preventiv

control financiar preventivcontrol financiar preventiv propriucontrol interncontrol intern managerial

Modificari importante anuntate pentru Institutiile Publice. Ministerul de Finante a lansat in dezbatere publica un Proiect de Lege care modifica si completeaza Ordonanta de Guvern nr.119/1999 privind Controlul intern si Controlul financiar preventiv. Practic, dupa cum veti citi mai jos, apar o serie de obligatii noi pentru institutiile publice, impreuna cu o serie de sanctiuni impuse de noua lege.

Care sunt schimbarile aduse Ordonantei 119?

In primul rand, pentru conducatorii entitatilor publice apare obligatia de a realiza o bunagestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in desfasurarea activitatii. Fata de vechea forma a legii, obligatia se extinde de la "persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public" inclusiv la persoanele care, desi nu gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public, asigura conducerea unei entitati publice).

...detalii despre Controlul Intern Managerial gasiti AICI >>

Regasim in noua lege obligatia de a aproba norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu prin care sa stabileasc? proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale. Aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu se face prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercit? functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu avizul favorabil al Ministerului Finantelor Publice;

Foarte important: nerespectarea aprobarii normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare sau, dupa caz, al Ministerului Finantelor, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3) constituie contraventie si se sanctioneazacu amenda de la 3.000 la 5.000 lei, potrivit art. 27 din OG nr.119/1999.

Apar proceduri noi cu privire la:

- Numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu. Aceasta se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice.

- Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv propriu. Ele trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Acestea vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de MFP, care va cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta activitate. Iin prezent, textul alin.(6) al art. 9 prevedea obligatia respectarii acestei proceduri si in situatia suspendarii sau destituirii persoanelor care execita activitatea de CFPP, aspect eliminat in forma propusa.


Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA

Vezi detalii



(...citeste AICI explicatii despre Controlul Intern Managerial >>)

De retinut: numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu cu nerespectarea prevederilor art.9 alin. (6) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei;

Foarte important de stiut este faptul ca, potrivit alin.(6^1) al art. 9 nou-introdus, exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de catre persoane numite de conducatorii entitatilor publice fara acordul entitatii publice superioare su, dupa caz, al Ministerului Finantelor Publlice, atrage raspunderea conducatorului entitatii publice pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii, pentru operatiunile asupra carora s-a acordat viza.

- Obligatia de a lua masurile ce se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu si pentru iesirea din situatia de incompatibilitate si/sau de conflict de interese a persoanelor respective, in situatia semnalarii unei situatii de incompatibilitate sau conflict de interese prevazute la alin.(1) si (2) ale art.11^1, cu incadrarea intr-un termen maximm de 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta.

Totodata, noua lege impune obligatii noi in sarcina persoanelor desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu. Iata care sunt acestea:

- obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare;

- interdictia de a verifica proiectele de angajamente legale si ordonantari de plata privind achizitii publice, daca au facut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune de lucrari ori servicii.

- obligatia de a informa de indata, in scris, pe conducatorul entitatii publice, in cazul in care se gasesc intr-una din situatiile de incompatibilitate sau conflict de interese anterior mentionate si prevazute la alin.(1) si (2) al art. 11^1;

Nu uitati: persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv propriu si conducatorii entitatilor publice raspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol.

...detalii despre Controlul Intern Managerial gasitiAICI>>

Proiectul propus spre dezbatere introduce si unele masuri de protectie pentru persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv, ce le garanteaza acestora independenta in luarea deciziilor cu privire la modalitatea de indeplinirea acestei activitati. Acestor persoane nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu, si nu pot fi schimbate din activitatea de control financiar preventiv pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora;

Apar si noi reguli cu privire la separarea atributiilor, prin introducerea unei situatii de exceptie care vizeaza entitatile publice la care compartimentul financiar-contabil are un numar mai mic de 5 persoane si la care posibilitatea de separare a atributiilor este limitata. Astfel, intr-o asemenea situatie, persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv pot fi implicate, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea si aprobarea operatiunilor supuse controlului, conducerea acestora avand insa obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern, astfel incat riscurile in utilizarea fondurilor publice sa fie tinute sub control.

Prevederile legale cu privire la activitatea de inspectie economico – financiara si la cea de solutionare a plangerilor prealabile sunt reconfigurate, in raport cu evolutia cadrului legal de reglementare. Se doreste exercitarea in mod unitar a competentelor de control stabilite in sarcina Ministerului Finantelor Publice si efectuarii de inspectii ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni, eliminand limitarea cazurilor de efectuare a inspectiilor in legatura cu utilizarea fondurilor publice si administrarea patrimoniului public.

Principalele elemente de noutate se refera la a) instituirea in favoarea MFP a posibilitatiii de a efectua inspectii ori de cate ori este sesizat sau exista indicii in legatura cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), indiferent de functia detinuta de titularul sesizarii (in prezent inspectii se realizau doar la sesizarea contabilului-sef sau seful structurii de audit) si b) modificarea actelor administrative care au ca obiect organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora, atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru.
(...citeste AICI explicatii despre Controlul Intern Managerial >>)

De retinut: aceste propuneri de modificare a legii sunt in faza de proiect. Ele voe intra in vigoare si vor produce efecte dupa adoptarea de catre cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei, promulgarea de catre Presedintele Romaniei si publicarea in Monitorul Oficial.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 21 Septembrie 2016


Votati articolul "MFP modifica Legea Controlului Intern si Controlul financiar preventiv":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Obligativitate Registru de bani personal

Intrebare: Buna ziua!

Va rog sa-mi spuneti daca este obligatoriu ca o societate care are ca obiect de activitate comert cu ridicata sa detina Registru de bani personali sau doar cei care au casa de marcat?

Mutumesc!

Raspuns: In acest caz contabilul trebuie sa completeze acest registru, daca nu, atunci trebuie sa nu detina...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 21 Septembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Expertii contabili si contabilii autorizati se vor putea constitui in societati de contabilitate. Ce se mai modifica?

    • Activitatea contabila va fi supusa unor noi reguli dupa ce un proiect de act normativ a fost recent adoptat in Parlament, urmand sa fie trimis spre promulgare. Prin nou proiect, expertii contabili si contabilii autorizati se vor putea constitui in societati de contabilitate si nu comerciale cum permite legislatia actuala.  Proiectul modifica si completeaza inclusiv Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a...» citeste mai departe aici

  • Reguli drastice pentru contabili si consultanti fiscali

    • Contabilii, consultantii fiscali, avocatii si bancile vor avea in curand de infruntat o legislatie mult mai dura, printr-unn nou set de reguli drastice pregatit de Comisia Europeana. Astfel, persoanele care exercita profesiile amintite si care pregatesc sisteme fiscale pentru clienti trebuie sa se pregateasca pentru noile conditii care vor deveni obligatorii, inclusiv pentru Romania.  Sistemele de planificare fiscala transfrontaliere care prezinta anumite caracteristici sau tra...» citeste mai departe aici

  • Limite deductibilitate pentru unele categorii de cheltuieli in 2017. Noul Ghid ANAF

    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modificările si completările ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota d...» citeste mai departe aici

  • Raportarile contabile la 30 iunie se depun pana la 16 august 2017. OMFP nr. 895/2017

    • Conform prevederilor in vigoare, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 de lei au obligatia de a depune raportarile contabile la 30 iunie la unitatile teritoriale ale Ministerului de Finante, pana la 16 august 2017. In acest sens, OMFP nr. 895/2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contab...» citeste mai departe aici

  • Contabilitate Uber. Totul despre facturi, inregistrari contabile si obligatiile fiscale pentru taxi-urile Uber

    • Prevederile legislative in ce priveste colaborarea cu Uber sau incheierea unor contracte care prevad prestarea de servicii de transport in aceasta forma de organizare juridica par sa aiba, la o prima vedere, unele lacune.  Unii consultanti sunt de parere ca orice colaborare cu Uber necesita obligatia colaboratorilor sa fie inscrisi in Registrul operatorilor intracomunitari. Firmele nou-infiintate, neplatitoare de TVA, au obligatai de a obtine un cod valid de TVA pentru operatiu...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate. Cum se pot cesiona creantele catre ANAF?

    • In cazul urmator, o firma se confrunta cu situatia in care unii clienti nu isi achita facturile la scadenta si nici nu doresc plata acestora prin intermediul procedurii de cesionare a facturilor catre o institutie bancara (factoring). Vom vedea care este procedura si in ce conditii se pot cesiona creantele neincasate catre ANAF. Administratorul societatii, ordonatorul de credite sau alta persoana care are obligatia gestionarii entitatii respective, dupa cum se prevede la art. 10 din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X