Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

MFP modifica Legea Controlului Intern si Controlul financiar preventiv

control financiar preventivcontrol financiar preventiv propriucontrol interncontrol intern managerial

Modificari importante anuntate pentru Institutiile Publice. Ministerul de Finante a lansat in dezbatere publica un Proiect de Lege care modifica si completeaza Ordonanta de Guvern nr.119/1999 privind Controlul intern si Controlul financiar preventiv. Practic, dupa cum veti citi mai jos, apar o serie de obligatii noi pentru institutiile publice, impreuna cu o serie de sanctiuni impuse de noua lege.

Care sunt schimbarile aduse Ordonantei 119?

In primul rand, pentru conducatorii entitatilor publice apare obligatia de a realiza o bunagestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in desfasurarea activitatii. Fata de vechea forma a legii, obligatia se extinde de la "persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public" inclusiv la persoanele care, desi nu gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public, asigura conducerea unei entitati publice).

...detalii despre Controlul Intern Managerial gasiti AICI >>

Regasim in noua lege obligatia de a aproba norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu prin care sa stabileasc? proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale. Aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu se face prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercit? functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu avizul favorabil al Ministerului Finantelor Publice;

Foarte important: nerespectarea aprobarii normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare sau, dupa caz, al Ministerului Finantelor, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3) constituie contraventie si se sanctioneazacu amenda de la 3.000 la 5.000 lei, potrivit art. 27 din OG nr.119/1999.

Apar proceduri noi cu privire la:

- Numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu. Aceasta se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice.

- Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv propriu. Ele trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Acestea vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de MFP, care va cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta activitate. Iin prezent, textul alin.(6) al art. 9 prevedea obligatia respectarii acestei proceduri si in situatia suspendarii sau destituirii persoanelor care execita activitatea de CFPP, aspect eliminat in forma propusa.


Declaratia 101. Modificari de ultima ora
Declaratia 101. Modificari de ultima ora

Vezi detalii

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice

Vezi detalii

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii



(...citeste AICI explicatii despre Controlul Intern Managerial >>)

De retinut: numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu cu nerespectarea prevederilor art.9 alin. (6) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei;

Foarte important de stiut este faptul ca, potrivit alin.(6^1) al art. 9 nou-introdus, exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de catre persoane numite de conducatorii entitatilor publice fara acordul entitatii publice superioare su, dupa caz, al Ministerului Finantelor Publlice, atrage raspunderea conducatorului entitatii publice pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii, pentru operatiunile asupra carora s-a acordat viza.

- Obligatia de a lua masurile ce se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu si pentru iesirea din situatia de incompatibilitate si/sau de conflict de interese a persoanelor respective, in situatia semnalarii unei situatii de incompatibilitate sau conflict de interese prevazute la alin.(1) si (2) ale art.11^1, cu incadrarea intr-un termen maximm de 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta.

Totodata, noua lege impune obligatii noi in sarcina persoanelor desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu. Iata care sunt acestea:

- obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare;

- interdictia de a verifica proiectele de angajamente legale si ordonantari de plata privind achizitii publice, daca au facut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune de lucrari ori servicii.

- obligatia de a informa de indata, in scris, pe conducatorul entitatii publice, in cazul in care se gasesc intr-una din situatiile de incompatibilitate sau conflict de interese anterior mentionate si prevazute la alin.(1) si (2) al art. 11^1;

Nu uitati: persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv propriu si conducatorii entitatilor publice raspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol.

...detalii despre Controlul Intern Managerial gasitiAICI>>

Proiectul propus spre dezbatere introduce si unele masuri de protectie pentru persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv, ce le garanteaza acestora independenta in luarea deciziilor cu privire la modalitatea de indeplinirea acestei activitati. Acestor persoane nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu, si nu pot fi schimbate din activitatea de control financiar preventiv pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora;

Apar si noi reguli cu privire la separarea atributiilor, prin introducerea unei situatii de exceptie care vizeaza entitatile publice la care compartimentul financiar-contabil are un numar mai mic de 5 persoane si la care posibilitatea de separare a atributiilor este limitata. Astfel, intr-o asemenea situatie, persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv pot fi implicate, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea si aprobarea operatiunilor supuse controlului, conducerea acestora avand insa obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern, astfel incat riscurile in utilizarea fondurilor publice sa fie tinute sub control.

Prevederile legale cu privire la activitatea de inspectie economico – financiara si la cea de solutionare a plangerilor prealabile sunt reconfigurate, in raport cu evolutia cadrului legal de reglementare. Se doreste exercitarea in mod unitar a competentelor de control stabilite in sarcina Ministerului Finantelor Publice si efectuarii de inspectii ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni, eliminand limitarea cazurilor de efectuare a inspectiilor in legatura cu utilizarea fondurilor publice si administrarea patrimoniului public.

Principalele elemente de noutate se refera la a) instituirea in favoarea MFP a posibilitatiii de a efectua inspectii ori de cate ori este sesizat sau exista indicii in legatura cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), indiferent de functia detinuta de titularul sesizarii (in prezent inspectii se realizau doar la sesizarea contabilului-sef sau seful structurii de audit) si b) modificarea actelor administrative care au ca obiect organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora, atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru.
(...citeste AICI explicatii despre Controlul Intern Managerial >>)

De retinut: aceste propuneri de modificare a legii sunt in faza de proiect. Ele voe intra in vigoare si vor produce efecte dupa adoptarea de catre cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei, promulgarea de catre Presedintele Romaniei si publicarea in Monitorul Oficial.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 21 Septembrie 2016


Votati articolul "MFP modifica Legea Controlului Intern si Controlul financiar preventiv":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Garantii incasate

Intrebare: Se pot incasa garantii de catre prestator la incheierea unui contract de prestari servicii? Daca da, in ce conditii ? Trebuie emise facturi cu tva pentru garantie?

Raspuns: nu se factureaza garantia.Aceasta nu reprezinta livrare de bunuri sau prestari de servicii in sensul...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 21 Septembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • CECCAR prelungeste termenul de depunere a Raportului anual de activitate

    • CECCAR a transmis recent un anunt referitor la prelungirea termenului de aplicare a facilitatilor financiare si de depunere a Raportului anual de activitate. Astfel, se mentineaza ca pentru a veni in sprijinul membrilor, avand in vedere activitatea atipica, deosebit de intensa in perioada 20-27 februarie 2017, ca urmare a indeplinirii obligatiilor declarative precum si pentru a stabili vectorul fiscal al clientilor care desfasoara activitati reglementate de Legea nr. 170/2016, dar s...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill

    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale  aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu ...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale se depun in martie 2017? Calendar ANAF

    • Va prezentam, prin cele ce urmeaza, principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de f...» citeste mai departe aici

  • Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din investitii in anul 2017

    • Persoanele fizice care realizeaza venituri din investitii datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), astfel: 1.    venituri din dividende. Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din dividende, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute din dividende, in bani sau in natura, distribuite de persoanele juridice, realizate in cursul anului fiscal precedent, rapo...» citeste mai departe aici

  • Inregistrarea in bilantul contabil al unui overdraft. Cum procedam?

    • Avem in randurile de mai jos o analiza care are in prim-plan o firma care in 2016 a primit un overdraft in care apare inregistrat in contul 5121 un credit. Formularul 010 din bilant trebuie considerat datorie pe termen scurt. Vom stabili astfel unde anume se inregistreaza in bilant in formularul 030 - date informative. Iata raspunsul specialistului: Confom OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale indivi...» citeste mai departe aici

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Retinerea prin poprire a unei parti din salariu

    • Exista situatii cand angajatorul trebuie sa retina prin poprire anumite sume din salariul net al angajatilor, ca urmare a primirii unor cereri din partea unor executor judecatorestisau a unor organe ale statului. Modul in care trebuie sa procedati in aceste situatii este clar definit de legislatia aplicabila si va sfatuiesc sa procedati numai in conformitate cu aceasta. Legea nr. 134/2010 privind Codul de Procedura Civila, republicata, prevede de-a lungul mai multor capitole, proced...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X