Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Ce tratament contabil si fiscal se aplica pentru produsele agricole vandute sub cost ca urmare a calamitatilor naturale?

vanzari sub costinregistrari contabilecodul fiscalproduse agricolecalamitati naturale

In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate care comercializeaza fructe din productia proprie. Datorita conditiilor climaterice in acest an productia a scazut in timp ce cheltuielile au fost mai mari decat in anii anteriori. Vom vedea care este modalitatea de inregistrare in contabilitate, precum si care este modul de calcul al pretului de vanzare in conditiile in care costul de productie depaseste cu mult pretul pietei.

In primul rand, trebuie mentionat faptul ca vanzarea bunurilor si serviciilor se realizeaza conform principiului economiei de piata, si anume pe baza cererii si ofertei.

Astfel, pretul de tranzactionare a bunurilor si serviciilor este cel stabilit de catre piata, de catre cumparatori prin negociere cu vanzatorul. Deci, pretul de vanzare este cel de piata, stabilit pe baza cererii si ofertei pentru produsulul / serviciul supus tranzactionarii, la momentul efectuarii tranzactiei.

Orice societate isi poate determina costurile de productie aferente fiecarui produs / serviciu pe care il realizeaza, insa nu-si poate determina ea insasi pretul de vanzare.
Are posibilitatea sa efectueze o minima cercetare pentru a se informa asupra preturilor cu care se tranzactioneaza produse / servicii similare / identice cu ale sale, pentru a sti in ce marja se afla.

In principiu, un pret de vanzare se stabileste prin aplicarea unei marje de 5 - 7% asupra costului de productie al bunului realizat, insa, daca acest pret stabilit de societate nu corespunde (este mai mare) cu cel efectiv de tranzactionare de pe piata, ce face societatea, ca nu mai reuseste sa-si vanda produsele, in cazul in care "tine mortis" de acel pret de vanzare stabilit de ea.

Daca pretul de vanzare stabilit de societate este, dimpotriva, mult mai mic decat pretul de piata, ce face, vinde la pretul stabilit de ea? Nu, va vinde la pretul efectiv de tranzactionare, obtinand, fireste, o marja de profit mai mare decat cea estimata.

In aceste conditii, problema care se pune este in ce masura costurile de realizare a unui produs, in conditiile in care pretul de vanzare nu poate fi "gestionat" de catre societate, poate fi bine determinat.
Evident, scopul oricarei societati este unul lucrativ, de obtinere profit.


Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti

Vezi detalii

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017

Vezi detalii




Ca urmare, orice vanzare, orice tranzactie trebuie sa se realizeze astfel incat societatea sa obtina profit, adica pretul de vanzare sa fie mai mare decat costul de achizitie / de productie.

Insa, fireste, pe parcursul desfasurarii activitaii societatii, pot exista situatii deosebite care sa conduca la realizarea de pierderi din activitate, atunci pretul de vanzare nu acopera costurile de achizitie / de producere a bunului respectiv.

In acesta situatie, societatea nu are cum sa-si stabileasca pretul de vanzare al produselor sale (in sensul ca, daca si-l stabileste la un nivel cel putin acoperitor al costurilor sale, oricum nu ar putea sa vanda la acest nivel de pret), deoarece pretul concret de piata este mult mai mic decat cel necesar acoperii costurilor.

Problema care se ridica, in astfel de situatii, este de natura fiscala, si anume daca se permite deducerea cheltuielilor incluse in costul de productie neacoperite de valoarea de vanzare si daca TVA-ul dedus aferent costurilor acestei diferente negative ramne dedus.

Din punct de vedere contabil, inregistrarile se efectueaza pe momente ale fiecarei operatiuni:
- inregistrarea cheltuielilor dupa natura : 6 = 4 / 3 / 2
- inregistrarea productiei: 34x = 711
- vanzarea: 4111 = 701
- descarcarea din gestiune: 711 = 34x.

In mod normal, conform scopului lucrativ al unei societati, venitul obtinut si inregistrat in contul 701 trebuie sa fie mai mare decat costul produselor vandute - evidentiat in debitul contului 711 (care, in aceasta situatie, are rol de cheltuiala).

Insa, in situatia dvs, ca urmare a unor factori obiectivi, venitul obtinut din vanzare este mai mic decat costurile evidentiate in debitul contului 711 (venitul este mai mic decat costul de productie), rezultand o pierdere.

In aceasta situatie, asa cum am mentionat, inregistrarile contabile raman cele aferente oricari productii - prevazute mai sus.

Din punctul de vedere al impozitului pe veniturile microintreprinderilor, avand in vedere faptul ca procentul de impunere se aplica asupra tuturor veniturilor realizate trimestrial de catre societate (art. 53 din codul fiscal), faptul ca societatea a obtinut o pierdere din vanzarea produselor nu afecteaza acest impozit, deoarece cheltuielile societatii nu influenteaza baza de impozitare.

Din punctul de vedere al TVA, dreptul de deducere a TVA se realizeaza, daca societatea utilizeaza bunurile si serviciile achizitionate (si pentru care a dedus TVA) in scopul desfasurarii de operatiuni taxabile, potrivit art. 297 alin. (4) lit. a) din codul fiscal.

Se pune problema daca se patreaza dreptul de deducere a TVA pentru partea de costuri care sunt neacoperite de pretul de vanzare (mai mic).

In acest sens, la art. 304 alin. (2) lit. a) din codul fisca se mentioneaza:

"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare

La punctul 78 din nomele de aplicare a art. 304 se precizeaza:

"78.
(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
a) calamitatile naturale și cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
..................
(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (9) pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei.

(12) Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. in situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila."

In situatiile de calamitati naturale, societatea isi pastreaza dreptul de deducere a TVA, insa cu conditia de a dovedi faptul ca in zona respectiva, cultura respectiva, in anul 2016 (de exemplu), este calamitata - conform incadarii si caracterizarii realizate de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale MADR, de unde se pot obtine acte doveditoare ale fenomenului invocat.

Pe de alta parte, sopcietatea trebuie sa aiba o evidenta clara si corecta asupra constituirii costului de productie, astfel incat sa poata demonstra faptul ca diferenta in minus dintre pretul de vanzare (de piata) si costul sau de productie este reala, fara a include costuri majorate in mod artificial.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 22 Septembrie 2016


Votati articolul "Ce tratament contabil si fiscal se aplica pentru produsele agricole vandute sub cost ca urmare a calamitatilor naturale?":
Rating:

Nota: 4.63 din 5 din 4 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Iesire la cerere de la tva, cifra de afaceri mica

Intrebare: Buna ziua. Vreau sa va spun ca tin contabilitatea la o firma care pana acum a avut ca obiect de activitate prestarea de servicii paza, acum si-a schimbat obiectul de activitate pe comercializare material lemnos si dat fiind faptul ca CA este sub 65000 euro,am preferat sa ies de la TVA.
De la cei de la fisc am inteles ca trebuie facuta o ajustare la TVA-ul de recuperat ramas in sold in balanta.
Intrebarea mea este:care sunt articolele contabile care se fac pentru ajustarea TVA-ului?
Multumesc anticipat!

Raspuns: Daca ati primit comunicarea cu privire la anularea codului de TVA, incepand cu data comunicarii...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 22 Septembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Formularul 630 a fost modificat. Noi schimbari privind colectarea CAS

    • Aducem la cunostinta contribuabililor faptul ca, in Monitorul Oficial al Romaniei nr.564/2017 a fost publicat OPANAF nr.1.964/ 2017 pentru aprobarea formularului 630 "Decizie de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale". Actul normativ a intrat in vigoare la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei. Va recomandam si ...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stiti despre cresterea contributiilor sociale pentru angajatii part-time

    • De la 1 august, cresc contributiile de asigurari sociale pentru angajatii part-time! Angajatorii vor trebui sa achite CAS si CASS la nivelul salariului minim brut, chiar si pentru angajatii part-time. Masura este una intens dezbatuta. Pe de-o parte, Guvernul sustine ca este nevoie de aceasta masura pentru a descuraja angajatorii sa mai incheie contracte cu norma partiala, pentru a plati Statului taxe mai mici. Pe de alta parte, angajatorii o considera injusta....» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2018, angajatul va prelua CAS si CASS datorate de angajator

    • Ca urmare a solicitarilor primite din partea presei si a mediului de afaceri referitoare la clarificarea aspectelor legate de transferul obligatiilor privind CAS si CASS datorate de angajator catre angajat, Ministerul Finantelor publice face urmatoarele precizari: Programul de guvernare 2017 - 2020 contine un pachet de masuri ce vizeaza contributiile sociale obligatorii, care urmeaza a se implementa incepand cu 1 ianuarie 2018. Astfel, nivelul contributiilor social...» citeste mai departe aici

  • Reguli noi privind declararea inactivitatii sau reactivarea fiscala

    • ANAF propune actualizarea unor proceduri referitoare la declararea inactivitatii unui contribuabil sau, dupa caz, de reactivare fiscala a acestuia. Agentia Nationala de Administrare Fiscala propune, prin proiect de ordin, urmatoarele: - includerea in continutul procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala a fluxurilor privind declararea contribuabililor inactivi, indreptarea erorilor materiale si  reactivarea contribuabililor...» citeste mai departe aici

  • Dosar Legea 177/2017: modificare impozit, TVA si alte aspecte din Codul fiscal

    • Legea 177/2017 a adus nenumarate modificari despre care am scris in amanunt in ultima perioada. Pentru a va veni in ajutor cu informatii organizate mai bine, va prezentam o scurta recapitulare a celor mai detaliate materiale publicate pe Contabilul.ro despre modificarile privind impozitul specific si noile obligatii pentru firmele cu cifra de afaceri intre 100.001 euro si 500.000 euro. De asemenea, regasiti mai jos noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA, precum si cele 8 modificar...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la impozit specific la impozit micro pentru unele firme din turism

    • Autoritatile fiscale aduc la cunostinta contribuabililor faptul ca, in Monitorul Oficial al Romaniei nr.584/ 21.07.2017 a fost publicata Legea nr.77/ 2017 privind aprobarea OUG nr.3/ 2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/ 2017 privind Codul fiscal.  Actul normativ mentionat intra in vigoare la data de 24 iulie 2017. Concret, incepand cu data de 1 august 2017, firmele care desfasoara activitati in HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) si au avut in anul 2016 afa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".