Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se inregistreaza in contabilitate deseurile rezultate, de la intrarea in gestiune pana la vanzarea lor?

Institutie publicamonografie contabilacasaremijloace fixeinregistrari contabile

In randurile de mai jos, avem cazul unei institutii publice care urmeaza sa efectueze operatiuni de casare de mijloace fixe si obiecte de inventar. In urma operatiunilor de casare pot rezulta deseuri si materiale de natura obiectelor de inventar sau materiale consumabile. Doar o parte din deseurile rezultate in urma casarii pot fi valorificate la societatile de recuperare a materialelor reciclabile prin vanzarea lor (deseuri feroase, lemn, carton, plastic, textile).

Vom raspunde urmatoarelor intrebari:

Cum se inregistreaza in contabilitate deseurile rezultate (de la intrarea in gestiune pana la vanzarea lor)?

Ce se intampla in situatia in care comisia de casare (care are si atributii de evaluare a materialelor rezultate) nu poate stabili valoarea deseurilor rezultate, ci doar cantitatea acestora si deseurile respective nu pot fi valorificate la societatile de reciclare ?


Conform Legii 15/1994:

 Art. 23 - La scoaterea din functiune a mijloacelor fixe apartinand agentilor economici la care statul detine peste 50% din capitalul social se va urmari valorificarea la maximum a ansamblurilor, subansamblurilor si pieselor componente prin executarea unor mijloace fixe noi, ca piese de schimb in cadrul unitatii respective sau prin vanzare, pe baza de licitatie publica, organizata potrivit legii.
 
Art. 27 - Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe, sunt de competenta consiliilor de administratie ale agentilor economici, respectiv a responsabilului cu gestiunea patrimoniului. Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe, apartinand institutiilor publice, sunt de competenta ordonatorului de credite bugetare.
 


Conform Legii 211/15.11.2011 deseu este orice substanta sau obiect pe care detinatorul il arunca ori are intentia sau obligatia sa il arunce.
 
Inregistrari contabile conform OMFP 1917/2005 cu modificarile si completarile ulterioare:
 
I.Valorificarea materialelor rezultate din dezmembrarea si casarea bunurilor scoase din functiune
 
1. Cheltuieli ocazionate de casarea, dezmembrarea, declasarea activelor fixe, materialelor de natura obiectelor de inventar sau altor materiale
      6xx=401
 
2. Materiale rezultate din casare
                                     302(303)                                               =                                   719
Materiale consumabile, Materiale de natura obiectelor de inventar                 Alte venituri operationale
 
3. Valorificarea materialelor rezultate
         602(603)                    =                 302(303)
                                                        Materiale consumabile, Materiale de natura obiectelor de inventar

3.1 cand sumele incasate se retin de institutia publica
411   =   719
   Clienti         Alte venituri operationale

3.2   cand sumele incasate se vireaza la buget
         411     =     448
      Clienti          Alte datorii si creante cu bugetul      

4.    Incasarea facturii
        560(561,770)    =   411
                                       Clienti
5.  Virarea la buget a sumelor obtinute din valorificare
                448                                 =        411
        Alte datorii si creante cu bugetul              Clienti

 6. Inregistrarea stocurilor rezultate din dezmembrarea imobilizarilor
                                         301(302,303)                                                                 =                     791
Materii prime(Materiale consumabile, Materiale de natura obiectelor de inventar)   Venituri din valorificarea unor bunuri ale statului"
 
II.  Inregistrari contabile deseuri rezultate in urma casarii:
1. Intrarea in gestiune a deseurilor rezultate
                    346                          =                 709
     Produse reziduale                              Variatia stocurilor
 
 2.   Vanzarea deseurilor in unitati specializate
 
2.1 cand sumele incasate se retin de institutia publica
411   =   719
   Clienti         Alte venituri operationale

2.2 cand sumele incasate se vireaza la buget
         411     =     448
      Clienti          Alte datorii si creante cu bugetul      

2.3. Incasarea facturii
        560(561,770)    =   411
                                       Clienti
 
 3.  Virarea la buget a sumelor obtinute din valorificare
                448                                 =        411
Alte datorii si creante cu bugetul              Clienti
 
4. Iesirea din gestiune a deseurilor
                       709             =                     346                          
Variatia stocurilor               Produse reziduale                              
 
In situatia in care comisia de casare (cu atributii de evaluare a materialelor rezultate) nu poate stabili valoarea deseurilor rezultate ci doar cantitatea acestora iar deseurile respective nu pot fi valorificate la societatile de reciclare si nu mai sunt utile institutiei, se poate propune distrugerea lor prin intocmirea unui proces verbal de distrugere incheiat de comisia de casare. Distrugerea bunurilor se face cu respectarea normelor legale in vigoare privind protectia mediului.


Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Institutie publicamonografie contabilacasaremijloace fixeinregistrari contabile


Data aparitiei: 29 Septembrie 2016
Ultima actualizare: 30 Septembrie 2016

Votati articolul "Cum se inregistreaza in contabilitate deseurile rezultate, de la intrarea in gestiune pana la vanzarea lor?":
Rating:

Nota: 4.4 din 5 din 10 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

X