Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?

inregistrare cheltuieli de judecatacodul fiscalinstitutie publicainregistrari contabile

Tinem cont de mai multe prevederi din Codul de procedura civila referitoare la acordarea cheltuielilor de judecata, precum si numarul mare de situatii in care astfel de instructiuni privind inregistrarile contabile sunt necesare.

Asadar, o institutie publica finantata integral de la bugetul de stat este obligata la plata cheltuielilor de judecata catre o societate comerciala ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive. Urmeaza sa vedem care este monografia contabila si din ce articol bugetar se va efectua plata.

Iata raspunsul specialistului:

O reglementare importanta aplicabila institutiilor publice o constituie OG nr. 22 din 30 ianuarie 2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii - cu modificarile si completarile ulterioare.

"Art. 1
(1) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice se achita din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele acestora sau, dupa caz, de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.
(2) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice nu se pot achita din sumele destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, inclusiv a celor de personal, in scopul indeplinirii atributiilor si obiectivelor legale, pentru care au fost infiintate.

Art. 2
Daca executarea creantei stabilite prin titluri executorii nu incepe sau continua din cauza lipsei de fonduri, institutia debitoare este obligata ca, in termen de 6 luni, sa faca demersurile necesare pentru a-si indeplini obligatia de plata. Acest termen curge de la data la care debitorul a primit somatia de plata comunicata de organul competent de executare, la cererea creditorului.


Art. 3


Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule

Vezi detalii

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii



In cazul in care institutiile publice nu isi indeplinesc obligatia de plata in termenul prevazut la art. 2, creditorul va putea solicita efectuarea executarii silite potrivit Codului de procedura civila si/sau potrivit altor dispozitii legale aplicabile in materie.


Art. 4
(1) Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia sa dispuna toate masurile ce se impun, inclusiv virari de credite bugetare, in conditiile legii, pentru asigurarea in bugetele proprii si ale institutiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor stabilite prin titluri executorii.

(2) Virarile de credite bugetare prevazute la alin. (1) se pot efectua pe parcursul intregului an bugetar, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si ale art. 49 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale."

In Codul de procedura civila, la art. 453 se prevede:

"Art. 453: Acordarea cheltuielilor de judecata

(1) Partea care pierde procesul va fi obligata, la cererea partii care a castigat, sa ii plateasca acesteia cheltuieli de judecata.

(2) Cand cererea a fost admisa numai in parte, judecatorii vor stabili masura in care fiecare dintre parti poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata. Daca este cazul, judecatorii vor putea dispune compensarea cheltuielilor de judecata."

DE RETINUT!


Fata de paragrafele din lege prezentate, se retin urmatoarele:

- cheltuielile de judecata reprezinta o obligatie de plata a institutiei publice, odata ce sunt stabilite printr-o hotarare judecatoreasca, care devine titlu executoriu;
- cheltuielile de judecate datorate de catre o institutie publica se vor achita fie din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele proprii ale acesteia (la inceputul exercitiului, odata cu aprobarea bugetului, sau pe parcursul exercitiului, prin alocarea sumelor necesare achitarii cheltuielilor, pe baza solicitarilor ordonatorilor de credite, prin suplimentarea creditelor), fie de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.

Potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, "cheltuielile prevazute in capitole si articole au destinatie precisa".

CUM INREGISTRAM?

Inregistrarea in contabilitate a sumelor reprezentand obligatii de plata privind cheltuieli de judecata se face conform functiunii contului 473 din Reglementarile contabile ale institutiilor publice, aprobate prin OMFP 1917/2005.

In cadrul acesteia, se arata:

"Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta sumelor in curs de clarificare (amenzi, cheltuieli de judecata, a operatiunilor efectuate in conturile bancare pentru care nu exista documente, etc.), operatiuni ce nu pot fi inregistrate pe cheltuieli sau alte conturi in mod direct, fiind necesare cercetari si lamuriri suplimentare. Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" este un cont bifunctional. in debitul contului se inregistreaza sumele in curs de clarificare si clarificate, iar in credit sumele clarificate si in curs de clarificare.

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se debiteaza prin creditul conturilor:
770 "Finantarea de la buget"

- cu platile pentru care, in momentul efectuarii nu se pot lua masuri de inregistrare definitiva intr-un cont, necesitand clarificari suplimentare;

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se crediteaza prin debitul conturilor:
658 "Alte cheltuieli operationale"
- cu sumele clarificate inregistrate pe cheltuieli."

De asemenea, OMFP nr. 1954 din 16 decembrie 2005 pentru aprobarea Clasificatiei indicatorilor privind finantele publice - cu modificarile si completarile ulterioare - aproba Clasificatia indicatorilor privind finantele publice, prevazute in diverse anexe din ordin.

Conform acestui ordin, in anexa nr. 1 la punctul II se regaseste clasificatia functionala a cheltuielilor bugetului de stat - avand coduri pentru fiecare capitol, subcapitol, paragraf, denumire indicatori, iar la punctul III se prezinta clasificatia economica a cheltuielilor - avand coduri pentru fiecare titlu, articol, alineat, denumnire indicatori.

Asadar, in functie de situatia concreta a institutiei dvs, in aceste anexe regasiti toate codurile de care aveti nevoie pentru a le aloca cheltuielii respective.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea cheltuielilor de judecata datorate este urmatoarea, pornind de la functiunea contului 473:
- inregistrarea sumei reprezentand cheltuiala de judecata:
473 = 770

- decontarea sumei pe cheltuiala dupa natura:
658 = 473.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Octombrie 2016


Votati articolul "Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Achizitie utilaj din EU de catre microintreprindere

Intrebare: Buna ziua,

va rog sa ma ajutati cu urmatoarea problema: doresc sa achizitionez un utilaj din Spania care costa 40000 euro fara TVA. Plata se face 30% in avans, diferenta la livrare. Livrarea dureaza 2-3 luni de la plata integrala a avansului.

In prezent eu detin o microintreprindere, deci neplatitoare de TVA, si daca am inteles bine atunci cand achizitionez acest utilaj trebuie sa platesc TVA-ul aferent statului roman, adica daca platesc avansul de 12000 euro in luna decembrie 2014 atunci trebuie sa platesc TVA de 24 % pana la data de 25 ianuarie 2015 si daca primesc utilajul in luna martie 2015, atunci trebuie sa platesc statului roman 24 % din diferenta (din 28000 euro) pana la data de 25. aprilie 2015. Prima intrebare este daca am inteles corect codul fiscal si cum as putea face sa aman plata TVA-ului aferenta avansului, adica as vrea sa stiu daca as putea sa platesc TVA-ul aferent intregii achizitii in luna aprilie 2015?

Mai apoi as dori sa stiu daca as putea (tot in ideea de amana plata TVA-ului) sa ma inregistrez prin optiune ca platitor de TVA incepand sa zicem cu luna decembrie 2014, sa platesc avansul spre finalul lunii decembrie, sa inregistrez achizitia ca taxare inversa si sa raman platitoare de TVA pana dupa plata integrala a utilajului si mai apoi sa optez din nou sa devin neplatitoare. Inteleg ca atunci va trebui sa platesc TVA-ul dedus prin taxare inversa prin ajustare de taxa, dar va rog sa imi explicatii ce presupune exact acest lucru. De asemenea as vrea sa stiu ce se intampla atunci cand ma inregistrez prin optiune ca platitoare de TVA cu stocurile de materiale si cu imobilizarile achizitionate inaintea datei de la care devin platitoare de TVA.

Sper ca am fost suficient de clara in intrebari....chiar am nevoie de acest utilaj si mi se pare nedrept sa platesc TVA in avans fara a avea macar utilajul in unitate pentru a putea lucra cu el.

Va multumesc anticipat pentru raspuns!

Raspuns: Avand in vedere ca valoare autoturismului depaseste 10000 euro, atunci aveti obligatia inregistrarii...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Fisa de post Contabil. Model 2017

    • In speranta ca veti gasi acest model util, va prezentam mai jos Fisa de post Contabil (Model 2017), cu posibilitatea de a descarca fisa de post pentru contabil si in format pdf. I.    Identificarea postului 1.    Numele si prenumele titularului: ............ 2.   Denumirea postului: Contabil ...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Contabilul.ro: Noile afaceri vizate de ANAF, viza CECCAR 2017 si cine nu mai depune D 392

    • In ultima perioada au fost aprobate mai multe modificari in domeniul contabil si fiscal. Amintim dintre aceste noutati faptul ca magazinele online vor fi verificate mai atent de ANAF in perioada urmatoare, anuntul facut de CECCAR in atentia membrilor inactivi, categoriile de contribuabili care nu mai depun D 392A si D 392B, precum si sesiunea online ANAF care a avut ca tema Declaratia 205 si Declaratia 207. Magazinele online vor deveni tinta ANAF in perioada urmatoar...» citeste mai departe aici

  • Ce fapte sunt considerate evaziune fiscala si cum se pedepsesc?

    • Faptele ce constituie evaziune fiscala sunt prevazute la art. 9 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale ca fiind urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale: ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile; omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a...» citeste mai departe aici

  • Ce conditii impun trecerea la plata impozitului pe venit in 2017?

    • In cazul de mai jos, o societate cu activitate exclusiv de agricultura (0111) are o cifra de afaceri de 805.000 lei in decembrie 2016 si are KS de 160.000 lei. Stabilim daca devine platitoare de impozit pe venit de la 01.02.2017. Potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, o microintreprindere este in anul 2017, acea persoana juridica care a indeplinit cumulativ, la 31 decembrie 2016, conditiile prevazute la art. 47.   Incepand cu anul 20...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou acordate salariatilor. Cum va arata monografia contabila?

    • Prin cele de mai jos, stabilim care este suma maxima care se poate acorda unui angajat sub forma tichetelor cadou intr-un an si pentru ce evenimente se acorda. De asemenea, vom vedea cum intocmim monografia contabila. Legea nr. 193/2006 precizeaza ca tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale. H.G. nr. 1317/2006 ...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Declaratiile informative 392 nu se depun in 2017

    • Codul fiscal instituie obligatiile persoanelor impozabile din punct de vedere al TVA de a depune anual declaratii informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul precedent, pentru indeplinirea obligatiei Romaniei de a calcula baza TVA pentru resursele proprii ale bugetului Uniunii Europene. Aceste obligatii sunt prevazute la art. 324 alin. (4), (5) si (6) din Codul fiscal. Este vorba de formularele 392A, 392B si 393: Form...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X