Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?

inregistrare cheltuieli de judecatacodul fiscalinstitutie publicainregistrari contabile

Tinem cont de mai multe prevederi din Codul de procedura civila referitoare la acordarea cheltuielilor de judecata, precum si numarul mare de situatii in care astfel de instructiuni privind inregistrarile contabile sunt necesare.

Asadar, o institutie publica finantata integral de la bugetul de stat este obligata la plata cheltuielilor de judecata catre o societate comerciala ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive. Urmeaza sa vedem care este monografia contabila si din ce articol bugetar se va efectua plata.

Iata raspunsul specialistului:

O reglementare importanta aplicabila institutiilor publice o constituie OG nr. 22 din 30 ianuarie 2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii - cu modificarile si completarile ulterioare.

"Art. 1
(1) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice se achita din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele acestora sau, dupa caz, de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.
(2) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice nu se pot achita din sumele destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, inclusiv a celor de personal, in scopul indeplinirii atributiilor si obiectivelor legale, pentru care au fost infiintate.

Art. 2
Daca executarea creantei stabilite prin titluri executorii nu incepe sau continua din cauza lipsei de fonduri, institutia debitoare este obligata ca, in termen de 6 luni, sa faca demersurile necesare pentru a-si indeplini obligatia de plata. Acest termen curge de la data la care debitorul a primit somatia de plata comunicata de organul competent de executare, la cererea creditorului.


Art. 3


Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii

Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere
Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere

Vezi detalii



In cazul in care institutiile publice nu isi indeplinesc obligatia de plata in termenul prevazut la art. 2, creditorul va putea solicita efectuarea executarii silite potrivit Codului de procedura civila si/sau potrivit altor dispozitii legale aplicabile in materie.


Art. 4
(1) Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia sa dispuna toate masurile ce se impun, inclusiv virari de credite bugetare, in conditiile legii, pentru asigurarea in bugetele proprii si ale institutiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor stabilite prin titluri executorii.

(2) Virarile de credite bugetare prevazute la alin. (1) se pot efectua pe parcursul intregului an bugetar, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si ale art. 49 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale."

In Codul de procedura civila, la art. 453 se prevede:

"Art. 453: Acordarea cheltuielilor de judecata

(1) Partea care pierde procesul va fi obligata, la cererea partii care a castigat, sa ii plateasca acesteia cheltuieli de judecata.

(2) Cand cererea a fost admisa numai in parte, judecatorii vor stabili masura in care fiecare dintre parti poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata. Daca este cazul, judecatorii vor putea dispune compensarea cheltuielilor de judecata."

DE RETINUT!


Fata de paragrafele din lege prezentate, se retin urmatoarele:

- cheltuielile de judecata reprezinta o obligatie de plata a institutiei publice, odata ce sunt stabilite printr-o hotarare judecatoreasca, care devine titlu executoriu;
- cheltuielile de judecate datorate de catre o institutie publica se vor achita fie din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele proprii ale acesteia (la inceputul exercitiului, odata cu aprobarea bugetului, sau pe parcursul exercitiului, prin alocarea sumelor necesare achitarii cheltuielilor, pe baza solicitarilor ordonatorilor de credite, prin suplimentarea creditelor), fie de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.

Potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, "cheltuielile prevazute in capitole si articole au destinatie precisa".

CUM INREGISTRAM?

Inregistrarea in contabilitate a sumelor reprezentand obligatii de plata privind cheltuieli de judecata se face conform functiunii contului 473 din Reglementarile contabile ale institutiilor publice, aprobate prin OMFP 1917/2005.

In cadrul acesteia, se arata:

"Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta sumelor in curs de clarificare (amenzi, cheltuieli de judecata, a operatiunilor efectuate in conturile bancare pentru care nu exista documente, etc.), operatiuni ce nu pot fi inregistrate pe cheltuieli sau alte conturi in mod direct, fiind necesare cercetari si lamuriri suplimentare. Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" este un cont bifunctional. in debitul contului se inregistreaza sumele in curs de clarificare si clarificate, iar in credit sumele clarificate si in curs de clarificare.

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se debiteaza prin creditul conturilor:
770 "Finantarea de la buget"

- cu platile pentru care, in momentul efectuarii nu se pot lua masuri de inregistrare definitiva intr-un cont, necesitand clarificari suplimentare;

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se crediteaza prin debitul conturilor:
658 "Alte cheltuieli operationale"
- cu sumele clarificate inregistrate pe cheltuieli."

De asemenea, OMFP nr. 1954 din 16 decembrie 2005 pentru aprobarea Clasificatiei indicatorilor privind finantele publice - cu modificarile si completarile ulterioare - aproba Clasificatia indicatorilor privind finantele publice, prevazute in diverse anexe din ordin.

Conform acestui ordin, in anexa nr. 1 la punctul II se regaseste clasificatia functionala a cheltuielilor bugetului de stat - avand coduri pentru fiecare capitol, subcapitol, paragraf, denumire indicatori, iar la punctul III se prezinta clasificatia economica a cheltuielilor - avand coduri pentru fiecare titlu, articol, alineat, denumnire indicatori.

Asadar, in functie de situatia concreta a institutiei dvs, in aceste anexe regasiti toate codurile de care aveti nevoie pentru a le aloca cheltuielii respective.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea cheltuielilor de judecata datorate este urmatoarea, pornind de la functiunea contului 473:
- inregistrarea sumei reprezentand cheltuiala de judecata:
473 = 770

- decontarea sumei pe cheltuiala dupa natura:
658 = 473.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrare cheltuieli de judecatacodul fiscalinstitutie publicainregistrari contabile

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Octombrie 2016


Votati articolul "Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Inregistrare in bilant

Intrebare: Buna ziua,

Pentru intocmirea bilantului pe anul 2012 am urmatoarea situatie: in cursul anului am platit suma de 138 lei la un furnizor reprezentand o garantie constituita pentru neplata unor facturi pe care am inregistrat-o in contul 267 (garantia respectiva se restituie numai dupa 3 ani in cazul in care nu voi mai avea restante la furnizorul respectiv) si suma de 55 lei reprezentand o suma achitata in plus la un credit, pana la clarificarea sumei am inregistrat-o in contul 473, deorece nu stiu ce reprezinta exact suma, am cerut o situatie de la banca sa vad exact unde au prins ei suma respectiva.
La intocmirea bilantului eu le-am incadrat asa: suma de 138 lei am trecut-o in F10 la randul 03 iar suma de 55 lei in F10 la randul 06. In F30 la randul 70 am trecut 138 lei, iar la randul 87 in F30 suma de 55 lei. Am procedat corect?

Va multumesc.

Ma puteti ajuta sa incadrez sumele respective corect in bilant?

Raspuns: Suma de 55 lei trebuie trecuta in F30 la randul 86, in rest este bine cum ati procedat. Numai bine!... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X