Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?

inregistrare cheltuieli de judecatacodul fiscalinstitutie publicainregistrari contabile

Tinem cont de mai multe prevederi din Codul de procedura civila referitoare la acordarea cheltuielilor de judecata, precum si numarul mare de situatii in care astfel de instructiuni privind inregistrarile contabile sunt necesare.

Asadar, o institutie publica finantata integral de la bugetul de stat este obligata la plata cheltuielilor de judecata catre o societate comerciala ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive. Urmeaza sa vedem care este monografia contabila si din ce articol bugetar se va efectua plata.

Iata raspunsul specialistului:

O reglementare importanta aplicabila institutiilor publice o constituie OG nr. 22 din 30 ianuarie 2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii - cu modificarile si completarile ulterioare.

"Art. 1
(1) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice se achita din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele acestora sau, dupa caz, de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.
(2) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice nu se pot achita din sumele destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, inclusiv a celor de personal, in scopul indeplinirii atributiilor si obiectivelor legale, pentru care au fost infiintate.

Art. 2
Daca executarea creantei stabilite prin titluri executorii nu incepe sau continua din cauza lipsei de fonduri, institutia debitoare este obligata ca, in termen de 6 luni, sa faca demersurile necesare pentru a-si indeplini obligatia de plata. Acest termen curge de la data la care debitorul a primit somatia de plata comunicata de organul competent de executare, la cererea creditorului.


Art. 3


Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017

Vezi detalii

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru PFA
Proceduri Contabile pentru PFA

Vezi detalii



In cazul in care institutiile publice nu isi indeplinesc obligatia de plata in termenul prevazut la art. 2, creditorul va putea solicita efectuarea executarii silite potrivit Codului de procedura civila si/sau potrivit altor dispozitii legale aplicabile in materie.


Art. 4
(1) Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia sa dispuna toate masurile ce se impun, inclusiv virari de credite bugetare, in conditiile legii, pentru asigurarea in bugetele proprii si ale institutiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor stabilite prin titluri executorii.

(2) Virarile de credite bugetare prevazute la alin. (1) se pot efectua pe parcursul intregului an bugetar, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si ale art. 49 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale."

In Codul de procedura civila, la art. 453 se prevede:

"Art. 453: Acordarea cheltuielilor de judecata

(1) Partea care pierde procesul va fi obligata, la cererea partii care a castigat, sa ii plateasca acesteia cheltuieli de judecata.

(2) Cand cererea a fost admisa numai in parte, judecatorii vor stabili masura in care fiecare dintre parti poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata. Daca este cazul, judecatorii vor putea dispune compensarea cheltuielilor de judecata."

DE RETINUT!


Fata de paragrafele din lege prezentate, se retin urmatoarele:

- cheltuielile de judecata reprezinta o obligatie de plata a institutiei publice, odata ce sunt stabilite printr-o hotarare judecatoreasca, care devine titlu executoriu;
- cheltuielile de judecate datorate de catre o institutie publica se vor achita fie din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele proprii ale acesteia (la inceputul exercitiului, odata cu aprobarea bugetului, sau pe parcursul exercitiului, prin alocarea sumelor necesare achitarii cheltuielilor, pe baza solicitarilor ordonatorilor de credite, prin suplimentarea creditelor), fie de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.

Potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, "cheltuielile prevazute in capitole si articole au destinatie precisa".

CUM INREGISTRAM?

Inregistrarea in contabilitate a sumelor reprezentand obligatii de plata privind cheltuieli de judecata se face conform functiunii contului 473 din Reglementarile contabile ale institutiilor publice, aprobate prin OMFP 1917/2005.

In cadrul acesteia, se arata:

"Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta sumelor in curs de clarificare (amenzi, cheltuieli de judecata, a operatiunilor efectuate in conturile bancare pentru care nu exista documente, etc.), operatiuni ce nu pot fi inregistrate pe cheltuieli sau alte conturi in mod direct, fiind necesare cercetari si lamuriri suplimentare. Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" este un cont bifunctional. in debitul contului se inregistreaza sumele in curs de clarificare si clarificate, iar in credit sumele clarificate si in curs de clarificare.

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se debiteaza prin creditul conturilor:
770 "Finantarea de la buget"

- cu platile pentru care, in momentul efectuarii nu se pot lua masuri de inregistrare definitiva intr-un cont, necesitand clarificari suplimentare;

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se crediteaza prin debitul conturilor:
658 "Alte cheltuieli operationale"
- cu sumele clarificate inregistrate pe cheltuieli."

De asemenea, OMFP nr. 1954 din 16 decembrie 2005 pentru aprobarea Clasificatiei indicatorilor privind finantele publice - cu modificarile si completarile ulterioare - aproba Clasificatia indicatorilor privind finantele publice, prevazute in diverse anexe din ordin.

Conform acestui ordin, in anexa nr. 1 la punctul II se regaseste clasificatia functionala a cheltuielilor bugetului de stat - avand coduri pentru fiecare capitol, subcapitol, paragraf, denumire indicatori, iar la punctul III se prezinta clasificatia economica a cheltuielilor - avand coduri pentru fiecare titlu, articol, alineat, denumnire indicatori.

Asadar, in functie de situatia concreta a institutiei dvs, in aceste anexe regasiti toate codurile de care aveti nevoie pentru a le aloca cheltuielii respective.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea cheltuielilor de judecata datorate este urmatoarea, pornind de la functiunea contului 473:
- inregistrarea sumei reprezentand cheltuiala de judecata:
473 = 770

- decontarea sumei pe cheltuiala dupa natura:
658 = 473.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Octombrie 2016


Votati articolul "Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Care sunt inregistrarile la aceasta problema?

Intrebare: S.C. ??FLORES? S.A. achizitioneaza un magazin estimat la 30000 lei, din care bunurile tangibile componente reprezinta: - constructii 20000 lei - marfuri 3000 lei - aparate de masura si control 6000 lei - fond comercial 1000 lei Ulterior, se constata ce fondul comercial a suferit o depreciere ireversibila, motiv pentru care se amortizeaza si se scoate din evidenta.

Raspuns: Avand in vedere prevederile Ordinului nr. 3055/ 2009 cu modificarile si completarile ulterioare, in...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Scutirea de impozit pentru veniturile din salarii pentru activitatea de creare de programe pentru calculator in anul 2017

    • Va aducem la cunostinta ca, potrivit art. 60 pct. 2 din Codul fiscal, persoanele fizice sunt scutite de impozit pentru veniturile din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator. Se aplica astfel prevederile valabile din data de 1 februarie 2016, conditiile care trebuie indeplinite pentru aplicarea scutirii de impozit pentru veniturile din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator su...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Top acte normative cu incidenta fiscala

    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nati...» citeste mai departe aici

  • Formularul 010. Cine are obligatia de depunere?

    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Ajustare TVA pentru client in faliment. Emitere factura centralizatoare. Ce facturi declaram in D394?

    • In randurile urmatoare, avem spre analiza cazul unui client care datoreaza societatii contravaloarea mai multor facturi pentru chirie si asupra caruia s-a deschis procedura insolventei. In luna septembrie, instanta de judecata dispune inchiderea procedurii insolventa impotriva clientului respectiv inchiderea falimentului si radierea acestuia din Registrul Comertului. Stabilim daca societatea va trebui sa intocmeasca pentru fiecare factura neincasata cate o factura de stornare in vederea ajust...» citeste mai departe aici

  • Noi servicii de care contribuabilii pot beneficia prin Spatiul Privat Virtual?

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, con...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare intocmite cu ocazia lichidarii unei societati comerciale. Cum procedam?

    • In randurile de mai jos, avem cazul unei societati neplatitoate de TVA si platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor care a depus documentatia pentru dizolvare societate in luna decembrie 2016. In ianuarie 2017 a fost publicata dizolvarea in Monitorul Oficial. Urmeaza etapa de radiere. Societatea o obtinut venituri in luna decembrie 2016 (din vanzare bunuri) pentru care depune in luna ianuarie 2016 Declaratia 100 si plateste impozit. Vom vedea in ce luna se poate intocmi...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X