Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?

inregistrare cheltuieli de judecatacodul fiscalinstitutie publicainregistrari contabile

Tinem cont de mai multe prevederi din Codul de procedura civila referitoare la acordarea cheltuielilor de judecata, precum si numarul mare de situatii in care astfel de instructiuni privind inregistrarile contabile sunt necesare.

Asadar, o institutie publica finantata integral de la bugetul de stat este obligata la plata cheltuielilor de judecata catre o societate comerciala ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive. Urmeaza sa vedem care este monografia contabila si din ce articol bugetar se va efectua plata.

Iata raspunsul specialistului:

O reglementare importanta aplicabila institutiilor publice o constituie OG nr. 22 din 30 ianuarie 2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii - cu modificarile si completarile ulterioare.

"Art. 1
(1) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice se achita din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele acestora sau, dupa caz, de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.
(2) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice nu se pot achita din sumele destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, inclusiv a celor de personal, in scopul indeplinirii atributiilor si obiectivelor legale, pentru care au fost infiintate.

Art. 2
Daca executarea creantei stabilite prin titluri executorii nu incepe sau continua din cauza lipsei de fonduri, institutia debitoare este obligata ca, in termen de 6 luni, sa faca demersurile necesare pentru a-si indeplini obligatia de plata. Acest termen curge de la data la care debitorul a primit somatia de plata comunicata de organul competent de executare, la cererea creditorului.


Art. 3


Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii



In cazul in care institutiile publice nu isi indeplinesc obligatia de plata in termenul prevazut la art. 2, creditorul va putea solicita efectuarea executarii silite potrivit Codului de procedura civila si/sau potrivit altor dispozitii legale aplicabile in materie.


Art. 4
(1) Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia sa dispuna toate masurile ce se impun, inclusiv virari de credite bugetare, in conditiile legii, pentru asigurarea in bugetele proprii si ale institutiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor stabilite prin titluri executorii.

(2) Virarile de credite bugetare prevazute la alin. (1) se pot efectua pe parcursul intregului an bugetar, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si ale art. 49 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale."

In Codul de procedura civila, la art. 453 se prevede:

"Art. 453: Acordarea cheltuielilor de judecata

(1) Partea care pierde procesul va fi obligata, la cererea partii care a castigat, sa ii plateasca acesteia cheltuieli de judecata.

(2) Cand cererea a fost admisa numai in parte, judecatorii vor stabili masura in care fiecare dintre parti poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata. Daca este cazul, judecatorii vor putea dispune compensarea cheltuielilor de judecata."

DE RETINUT!


Fata de paragrafele din lege prezentate, se retin urmatoarele:

- cheltuielile de judecata reprezinta o obligatie de plata a institutiei publice, odata ce sunt stabilite printr-o hotarare judecatoreasca, care devine titlu executoriu;
- cheltuielile de judecate datorate de catre o institutie publica se vor achita fie din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele proprii ale acesteia (la inceputul exercitiului, odata cu aprobarea bugetului, sau pe parcursul exercitiului, prin alocarea sumelor necesare achitarii cheltuielilor, pe baza solicitarilor ordonatorilor de credite, prin suplimentarea creditelor), fie de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.

Potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, "cheltuielile prevazute in capitole si articole au destinatie precisa".

CUM INREGISTRAM?

Inregistrarea in contabilitate a sumelor reprezentand obligatii de plata privind cheltuieli de judecata se face conform functiunii contului 473 din Reglementarile contabile ale institutiilor publice, aprobate prin OMFP 1917/2005.

In cadrul acesteia, se arata:

"Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta sumelor in curs de clarificare (amenzi, cheltuieli de judecata, a operatiunilor efectuate in conturile bancare pentru care nu exista documente, etc.), operatiuni ce nu pot fi inregistrate pe cheltuieli sau alte conturi in mod direct, fiind necesare cercetari si lamuriri suplimentare. Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" este un cont bifunctional. in debitul contului se inregistreaza sumele in curs de clarificare si clarificate, iar in credit sumele clarificate si in curs de clarificare.

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se debiteaza prin creditul conturilor:
770 "Finantarea de la buget"

- cu platile pentru care, in momentul efectuarii nu se pot lua masuri de inregistrare definitiva intr-un cont, necesitand clarificari suplimentare;

Contul 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" se crediteaza prin debitul conturilor:
658 "Alte cheltuieli operationale"
- cu sumele clarificate inregistrate pe cheltuieli."

De asemenea, OMFP nr. 1954 din 16 decembrie 2005 pentru aprobarea Clasificatiei indicatorilor privind finantele publice - cu modificarile si completarile ulterioare - aproba Clasificatia indicatorilor privind finantele publice, prevazute in diverse anexe din ordin.

Conform acestui ordin, in anexa nr. 1 la punctul II se regaseste clasificatia functionala a cheltuielilor bugetului de stat - avand coduri pentru fiecare capitol, subcapitol, paragraf, denumire indicatori, iar la punctul III se prezinta clasificatia economica a cheltuielilor - avand coduri pentru fiecare titlu, articol, alineat, denumnire indicatori.

Asadar, in functie de situatia concreta a institutiei dvs, in aceste anexe regasiti toate codurile de care aveti nevoie pentru a le aloca cheltuielii respective.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea cheltuielilor de judecata datorate este urmatoarea, pornind de la functiunea contului 473:
- inregistrarea sumei reprezentand cheltuiala de judecata:
473 = 770

- decontarea sumei pe cheltuiala dupa natura:
658 = 473.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Octombrie 2016


Votati articolul "Cum inregistram cheltuielile de judecata datorate de o institutie publica?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Achizitii de servicii intracomunitare

Intrebare: Firma romaneasca are contract de comision imobiliar cu o firma din Anglia , ne furnizeaza clienti ce inchiriaza de la noi spatii de birou contra unui comision. Firma din Anglia emite factura firmei romanesti de comision 10%, nu calculeaza TVA, dar imi comunica un cod valid de tva.
Este o achizitie intracomunitara, se trece in D 390 ?
In decontul de TVA cum o trec la achizitie de servicii intracomunitare , cu taxare inversa,adica la rd.7.1 si 20.1.
Va rog sa-mi spuneti daca e bine sa fac asa.Multumesc.

Raspuns: Multumesc ,mult.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Mutarea contributiilor: cum trebuie sa procedeze patronii care vor sa majoreze salariul brut al angajatilor. Amenzi ITM

    • Potrivit Ordonantei adoptate de Guvern, din 2018, contributiile angajatorului vor scadea la 2,25%, iar CAS platite de catre salariat vor urca la 35%, cu un impozit pe salariu de 10%. In prezent, din totalul salariului brut contributiile angajatorului reprezinta 22,75%, iar ale angajatului - 16,5%, cu un impozit pe salariu de 16%.   Mutarea contributiilor de la angajator la angajat a starnit multe discutii intense in ultima perioada, pentru ca niciuna dintre partile implicate nu...» citeste mai departe aici

  • Sedinta Consiliului IFAC. Subiecte si noi alegeri

    • Liderii profesiei contabile globale s-au reunit la Bruxelles in perioada 15-16 noiembrie 2017 pentru a participa la sedinta Consiliului Federatiei Internationale a Contabililor si Atelierul Dezvoltarea unei profesii globale dinamice, transmite CECCAR. Discutiile din cadrul sedintei s-au axat atat pe probleme administrative, cat si pe subiecte de mare interes la momentul actual, cum ar fi viitorul auditului si eticii, viitorul monedei euro si implicatiile pentru economia globala, teh...» citeste mai departe aici

  • Noi masuri introduse de la 1 ianuarie 2018 prin OUG 82/2017. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • In Monitorul Oficial nr. 902 din 16.11.2017 a fost publicata OUG nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative. Modificarile introduse vizeaza: majorarea valorii punctului de pensie pentru pensionarii sistemului public de pensii si a indemnizatiei sociale pentru pensionari. Astfel, incepand cu data de 1 iulie 2018 valoarea punctului de pensie se majoreaza cu 10% si va fi de 1.100 lei. In perioada 1 iulie- 31 dec...» citeste mai departe aici

  • Castiguri din lichidarea unei societati. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?

    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o microintreprindere care detine actiuni la o societate comerciala in procent mai mare de 25%. La lichidarea acesteia, ca urmare a inchiderii procedurii de faliment, primeste din distribuire o parte din valoarea acestor actiuni. Vom vedea care este tratamentul contabil si fiscal al valorii incasate si cum se evidentiaza scoaterea lor din evidenta contabila, precum si daca se distribuie aceste sume catre asociatul unic al societatii. Iata...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X