Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

ANAF: Informatii actuale privind aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal

taxare inversacodul fiscalfacturi cu tvapersoane impozabilededucere taxa

In vederea aplicarii unitare a prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a Normelor metodologice de aplicare a Titlului VII din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016 cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal, ANAF comunica urmatoarele prin Circulara 693567:

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care achizitioneaza bunuri/servicii de natura celor specificate la art.331, alin.(2) din Codul fiscal de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, au obligatia sa aplice taxarea inversa. Astfel, pentru aceste operatiuni, beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul prevazut la art. 323 din Codul fiscal, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. Beneficiarii au drept de deducere a taxei in limitele si in conditiile stabilite la art.297-301 din Codul fiscal.

Avand in vedere faptul ca sistemul taxei pe valoarea adaugata este caracterizat de plati fractionate, respectiv din taxa colectata la fiecare stadiu al productiei si distributiei se deduce taxa deductibila, iar diferenta de plata se achita la buget, respectiv diferenta de recuperat se solicita la rambursare, persoana obligata la plata taxei fiind, in general, persoana care livreaza/presteaza bunurile/serviciile, s-a constatat, in timp, ca exista riscul de neplata la buget a taxei.

Un astfel de risc intalnit deseori in activitatea organelor de control a fost frauda ”comerciantului lipsa” prin care cel care livreaza bunuri/presteaza servicii evita sa plateasca taxa datorata la buget in timp ce clientii sai isi exercita dreptul de deducere al taxei, detinand facturi care indeplinesc conditiile legale.

O modalitate identificata la nivelul Uniunii Europene de a se diminua fraudele de tipul ”comerciantului lipsa” a fost introducerea mecanismului taxarii inverse prin care clientul este persoana obligata la plata taxei pentru bunurile sau serviciile achizitionate. in acest caz, asa cum am prezentat anterior, clientul este persoana impozabila care achita taxa prin inscrierea acesteia atat ca taxa deductibila, cat si ca taxa colectata, in decontul de TVA, in limita dreptului sau de deducere al taxei, eliminand astfel platile intre cei doi comercianti reprezentand taxa pe valoarea adaugata. Astfel, furnizorul/prestatorul nu va mentiona pe facturi taxa aferenta operatiunii respective, nu va incasa banii reprezentand respectiva taxa si nu va avea TVA de plata la bugetul de stat de pe urma acestor operatiuni. Chiar si in cazul in care furnizorul/prestatorul nu va putea fi identificat ulterior de catre organele fiscale, nu va exista riscul de a nu se mai recupera taxa de la acesta intrucat in urma operatiunilor supuse taxarii inverse nu rezulta obligatie de plata a TVA a furnizorului/prestatorului.

In acelasi timp, cumparatorul respectivelor bunuri/servicii, aplicand mecanismul taxarii inverse, nu va ajunge in situatia de a solicita rambursarea taxei de la bugetul de stat pentru respectivele operatiuni, reducandu-se riscul de a se pierde bani de la bugetul de stat prin efectuarea unor rambursari de TVA.

Prin urmare, pentru bunurile/serviciile prevazute la art.331 din Codul fiscal, daca atat furnizorul/prestatorul, cat si beneficiarul, au codul de inregistrare in scopuri de TVA valabil, beneficiarul este persoana obligata la plata taxei si, in consecinta, nu se poate pune problema anularii deducerii si a colectarii taxei pe valoarea adaugata ca urmare a comportamentului furnizorului/prestatorului, intrucat taxarea inversa exclude prejudiciul la bugetul de stat din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Numai in situatia in care furnizorii/prestatorii aveau codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, beneficiarii ar fi putut sti ca acestia au un comportament fiscal inadecvat si, drept urmare, potrivit art. 11 alin. (7) sau (9) din Codul fiscal, nu ar fi putut deduce TVA din facturi in conditiile in care acestea ar fi fost emise cu TVA in perioada in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al respectivilor furnizori era anulat.


Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii

 Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate

Vezi detalii

 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii


Precizam ca din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene (relevante fiind cauzele C-285/11 Bonik si C-277/14 PPUH) rezulta ca dreptul de deducere a TVA poate fi refuzat doar in situatia in care s-a aplicat regimul normal de TVA, respectiv atunci cand au fost emise facturi cu TVA, pentru ca doar in aceasta situatie exista un prejudiciu la bugetul de stat, determinat de faptul ca beneficiarul a dedus taxa pe care a facturat-o, dar nu a platit-o la bugetul de stat furnizorul.

In consecinta, in situatia in care beneficiarul a aplicat in mod corect taxarea inversa pentru operatiunile prevazute la art.331, alin.(2) din Codul fiscal, furnizorul/prestatorul avand cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA la data operatiunilor, chiar daca ulterior codul acestuia este anulat sau se suspecteaza ca furnizorul/prestatorul a avut un comportament fiscal incorect, nu se va sanctiona beneficiarul in sensul anularii deducerii taxei pe valoarea adaugata, intrucat nu a avut loc un prejudiciu la bugetul de stat, scopul taxarii inverse fiind exact acela de a proteja bugetul statului de frauda ca urmare a neplatii taxei pe valoarea adaugata de catre furnizori/prestatori.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 18 Octombrie 2016


Votati articolul "ANAF: Informatii actuale privind aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Prestari servicii intracomunitare

Intrebare: In cazul in care presez servicii intracomunitare, platesc TVA pentru facturile emise? Mentionez ca nu am cod de TVA decat pentru prestari servicii intracomunitare.
Depun si decontul 301?

Raspuns: Buna ziua, Imi puteti spune daca este vorba despre o societate sau PFA, ca sa va pot raspunde cat...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 18 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Schimbari noi in Codul fiscal: TVA, impozitul pe profit si impozitul pentru microintreprinderi

    • Conform mai multor propuneri, vor intra in vigoare mai multe modificari aduse Codului fiscal in ce priveste domeniul TVA, impozitul pe profit si impozitul pe microintreprindere.  Modificarea care vizeaza Impozitul pe profit se aplica asociatiilor de proprietari care intra in sfera contribuabililor platitori de impozit pe profit, dar nu raman in sfera contribuabililor asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice care efectueaza doar incasare a cotelor de contribut...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017

    • Prin OMFP 895 publicat in MOF nr. 463 din 21/06/2017 a fost aprobat Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici.  Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 se aplica persoanelor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 si celor carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu S...» citeste mai departe aici

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Ce este reteaua de siguranta si cum se aplica aceasta?

    • Reteaua de siguranta inseamna taxarea achizitiilor intracomunitare in alt stat membru decat cel de sosire a bunurilor, spre deosebire de regula generala, care prevede ca locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.  In cazul achizitiilor care au loc in Romania, locul impozitarii este in Romania: atat pentru achizitiile in...» citeste mai departe aici

  • Actionarii vor avea acces din timpul anului la profitul firmei

    • Un proiect mai vechi despre care am scris si aici si care elimina infractiunea de folosire cu rea-credinta a bunurilor societatii cooperative sau in folosul propriu a fost recent modificat din nou, propunand ca profitul obtinut de firma sa poata ...» citeste mai departe aici

  • CECCAR: Proiectul de act normativ privind modificarea OG nr. 65/1994 a fost adoptat

    • In urma demersurilor Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania privind imbunatatirea legislatiei nationale care reglementeaza profesia de expert contabil si cea de contabil autorizat, marti, 20 iunie a.c., in plenul Camerei Deputatilor s-a adoptat proiectul de lege privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative, proiect de act normativ care modifica si OG nr. 65/1994 pr...» citeste mai departe aici

  • Achizitii mijloace fixe din fonduri nerambursabile. Model monografie contabila

    • In analiza de mai jos, va oferim ca exemplu un model de monografie contabila pentru un SRL-D care acceseaza fonduri nerambursabile in programul Start up Nation si care achizitioneaza un mijloc fix dintr-un stat non-UE. Vom vedea care este monografi contabila de inregistrare a fondurilor nerambursabile. Tratamentul subventiilor este prevazut in sectiunea 4.11 din OMFP 1802/2014. Subventiile pentru active, se inregistreaza in contabilitate ca subventii pentru investitii si se recunosc...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X