Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

ANAF: Informatii actuale privind aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal

taxare inversacodul fiscalfacturi cu tvapersoane impozabilededucere taxa

In vederea aplicarii unitare a prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a Normelor metodologice de aplicare a Titlului VII din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016 cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal, ANAF comunica urmatoarele prin Circulara 693567:

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care achizitioneaza bunuri/servicii de natura celor specificate la art.331, alin.(2) din Codul fiscal de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, au obligatia sa aplice taxarea inversa. Astfel, pentru aceste operatiuni, beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul prevazut la art. 323 din Codul fiscal, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. Beneficiarii au drept de deducere a taxei in limitele si in conditiile stabilite la art.297-301 din Codul fiscal.

Avand in vedere faptul ca sistemul taxei pe valoarea adaugata este caracterizat de plati fractionate, respectiv din taxa colectata la fiecare stadiu al productiei si distributiei se deduce taxa deductibila, iar diferenta de plata se achita la buget, respectiv diferenta de recuperat se solicita la rambursare, persoana obligata la plata taxei fiind, in general, persoana care livreaza/presteaza bunurile/serviciile, s-a constatat, in timp, ca exista riscul de neplata la buget a taxei.

Un astfel de risc intalnit deseori in activitatea organelor de control a fost frauda ”comerciantului lipsa” prin care cel care livreaza bunuri/presteaza servicii evita sa plateasca taxa datorata la buget in timp ce clientii sai isi exercita dreptul de deducere al taxei, detinand facturi care indeplinesc conditiile legale.

O modalitate identificata la nivelul Uniunii Europene de a se diminua fraudele de tipul ”comerciantului lipsa” a fost introducerea mecanismului taxarii inverse prin care clientul este persoana obligata la plata taxei pentru bunurile sau serviciile achizitionate. in acest caz, asa cum am prezentat anterior, clientul este persoana impozabila care achita taxa prin inscrierea acesteia atat ca taxa deductibila, cat si ca taxa colectata, in decontul de TVA, in limita dreptului sau de deducere al taxei, eliminand astfel platile intre cei doi comercianti reprezentand taxa pe valoarea adaugata. Astfel, furnizorul/prestatorul nu va mentiona pe facturi taxa aferenta operatiunii respective, nu va incasa banii reprezentand respectiva taxa si nu va avea TVA de plata la bugetul de stat de pe urma acestor operatiuni. Chiar si in cazul in care furnizorul/prestatorul nu va putea fi identificat ulterior de catre organele fiscale, nu va exista riscul de a nu se mai recupera taxa de la acesta intrucat in urma operatiunilor supuse taxarii inverse nu rezulta obligatie de plata a TVA a furnizorului/prestatorului.

In acelasi timp, cumparatorul respectivelor bunuri/servicii, aplicand mecanismul taxarii inverse, nu va ajunge in situatia de a solicita rambursarea taxei de la bugetul de stat pentru respectivele operatiuni, reducandu-se riscul de a se pierde bani de la bugetul de stat prin efectuarea unor rambursari de TVA.

Prin urmare, pentru bunurile/serviciile prevazute la art.331 din Codul fiscal, daca atat furnizorul/prestatorul, cat si beneficiarul, au codul de inregistrare in scopuri de TVA valabil, beneficiarul este persoana obligata la plata taxei si, in consecinta, nu se poate pune problema anularii deducerii si a colectarii taxei pe valoarea adaugata ca urmare a comportamentului furnizorului/prestatorului, intrucat taxarea inversa exclude prejudiciul la bugetul de stat din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Numai in situatia in care furnizorii/prestatorii aveau codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, beneficiarii ar fi putut sti ca acestia au un comportament fiscal inadecvat si, drept urmare, potrivit art. 11 alin. (7) sau (9) din Codul fiscal, nu ar fi putut deduce TVA din facturi in conditiile in care acestea ar fi fost emise cu TVA in perioada in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al respectivilor furnizori era anulat.


 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii

Promotii si politici de discount
Promotii si politici de discount

Vezi detalii


Precizam ca din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene (relevante fiind cauzele C-285/11 Bonik si C-277/14 PPUH) rezulta ca dreptul de deducere a TVA poate fi refuzat doar in situatia in care s-a aplicat regimul normal de TVA, respectiv atunci cand au fost emise facturi cu TVA, pentru ca doar in aceasta situatie exista un prejudiciu la bugetul de stat, determinat de faptul ca beneficiarul a dedus taxa pe care a facturat-o, dar nu a platit-o la bugetul de stat furnizorul.

In consecinta, in situatia in care beneficiarul a aplicat in mod corect taxarea inversa pentru operatiunile prevazute la art.331, alin.(2) din Codul fiscal, furnizorul/prestatorul avand cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA la data operatiunilor, chiar daca ulterior codul acestuia este anulat sau se suspecteaza ca furnizorul/prestatorul a avut un comportament fiscal incorect, nu se va sanctiona beneficiarul in sensul anularii deducerii taxei pe valoarea adaugata, intrucat nu a avut loc un prejudiciu la bugetul de stat, scopul taxarii inverse fiind exact acela de a proteja bugetul statului de frauda ca urmare a neplatii taxei pe valoarea adaugata de catre furnizori/prestatori.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 18 Octombrie 2016


Votati articolul "ANAF: Informatii actuale privind aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Intrebare

Intrebare: Buna seara, am o firma de instalatii si constructi si de 2 ani nu am mai avut rulaj pe ea.In ianuarie am primit un aviz de inspectie fiscala, ulterior am fost anuntata ca este vorba de marfa cumparata din Olanda si adica flori.Inca asteptam raspunsul din Olanda in legatura cu facturile si sumele.Intrebarea mea este:cum pot eu demonstra ca eu nu am nici o legatura si ce mi se poate mie intampla.

Raspuns: Buna seara!A venit un rezultat din Olanda pe o firma sunt facturi de 50000 E..SI mai sunt pe o alta...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 18 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii vor avea posibilitatea actualizarii online a mentiunilor privind vectorul fiscal

    • De la 1 ianuarie 2018, contribuabilii vor avea posibilitatea de modificare prin intermediul Internetului a categoriilor de obligatii fiscale declarative care sunt inscrise in vectorul fiscal, cu exceptia inregistrarii in scopuri de TVA. Declararea prin mijloace electronice de transmitere la distanta a mentiunilor privind vectorul fiscal se va face de catre toate categoriile de contribuabili prin completarea ...» citeste mai departe aici

  • 15 decembrie: termen pentru doua impozite datorate de contribuabili

    • Va reamintim ca vineri, 15 decembrie 2017, este termenul-limita pentru plata celei de a doua rate din impozitul pe veniturile din activitati agricole si a contributiei de asigurari de sanatate. Mai exact, contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole stabilite prin norme de venit au termen de plata pentru cea de a doua rata din impozitul pe venit si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, vineri, 15 decembrie 2017. Impozitul pe veniturile din activita...» citeste mai departe aici

  • Lichidare voluntara. Arhivare documente. Cum procedam cu registrele contabile?

    • In analiza de mai jos, stabilim ce se intampla cu registrele contabile in cazul in care o societate a parcurs etapele de lichidare voluntara urmata de dizolvare si radiere. De asemenea, vom vedea daca trebuie predate toate registrele si documentele aferente din ultimii 10 ani precum si situatiile financiare la arhivele statului sau daca exista si alta optiune. Iata raspunsul specialistului: Cu privire la arhivarea documentelor Ordinul 2634/2015 prevede:&nbs...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X