Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

ANAF: Informatii actuale privind aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal

taxare inversacodul fiscalfacturi cu tvapersoane impozabilededucere taxa

In vederea aplicarii unitare a prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a Normelor metodologice de aplicare a Titlului VII din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016 cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal, ANAF comunica urmatoarele prin Circulara 693567:

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care achizitioneaza bunuri/servicii de natura celor specificate la art.331, alin.(2) din Codul fiscal de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, au obligatia sa aplice taxarea inversa. Astfel, pentru aceste operatiuni, beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul prevazut la art. 323 din Codul fiscal, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. Beneficiarii au drept de deducere a taxei in limitele si in conditiile stabilite la art.297-301 din Codul fiscal.

Avand in vedere faptul ca sistemul taxei pe valoarea adaugata este caracterizat de plati fractionate, respectiv din taxa colectata la fiecare stadiu al productiei si distributiei se deduce taxa deductibila, iar diferenta de plata se achita la buget, respectiv diferenta de recuperat se solicita la rambursare, persoana obligata la plata taxei fiind, in general, persoana care livreaza/presteaza bunurile/serviciile, s-a constatat, in timp, ca exista riscul de neplata la buget a taxei.

Un astfel de risc intalnit deseori in activitatea organelor de control a fost frauda ”comerciantului lipsa” prin care cel care livreaza bunuri/presteaza servicii evita sa plateasca taxa datorata la buget in timp ce clientii sai isi exercita dreptul de deducere al taxei, detinand facturi care indeplinesc conditiile legale.

O modalitate identificata la nivelul Uniunii Europene de a se diminua fraudele de tipul ”comerciantului lipsa” a fost introducerea mecanismului taxarii inverse prin care clientul este persoana obligata la plata taxei pentru bunurile sau serviciile achizitionate. in acest caz, asa cum am prezentat anterior, clientul este persoana impozabila care achita taxa prin inscrierea acesteia atat ca taxa deductibila, cat si ca taxa colectata, in decontul de TVA, in limita dreptului sau de deducere al taxei, eliminand astfel platile intre cei doi comercianti reprezentand taxa pe valoarea adaugata. Astfel, furnizorul/prestatorul nu va mentiona pe facturi taxa aferenta operatiunii respective, nu va incasa banii reprezentand respectiva taxa si nu va avea TVA de plata la bugetul de stat de pe urma acestor operatiuni. Chiar si in cazul in care furnizorul/prestatorul nu va putea fi identificat ulterior de catre organele fiscale, nu va exista riscul de a nu se mai recupera taxa de la acesta intrucat in urma operatiunilor supuse taxarii inverse nu rezulta obligatie de plata a TVA a furnizorului/prestatorului.

In acelasi timp, cumparatorul respectivelor bunuri/servicii, aplicand mecanismul taxarii inverse, nu va ajunge in situatia de a solicita rambursarea taxei de la bugetul de stat pentru respectivele operatiuni, reducandu-se riscul de a se pierde bani de la bugetul de stat prin efectuarea unor rambursari de TVA.

Prin urmare, pentru bunurile/serviciile prevazute la art.331 din Codul fiscal, daca atat furnizorul/prestatorul, cat si beneficiarul, au codul de inregistrare in scopuri de TVA valabil, beneficiarul este persoana obligata la plata taxei si, in consecinta, nu se poate pune problema anularii deducerii si a colectarii taxei pe valoarea adaugata ca urmare a comportamentului furnizorului/prestatorului, intrucat taxarea inversa exclude prejudiciul la bugetul de stat din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Numai in situatia in care furnizorii/prestatorii aveau codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, beneficiarii ar fi putut sti ca acestia au un comportament fiscal inadecvat si, drept urmare, potrivit art. 11 alin. (7) sau (9) din Codul fiscal, nu ar fi putut deduce TVA din facturi in conditiile in care acestea ar fi fost emise cu TVA in perioada in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al respectivilor furnizori era anulat.


Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor

Vezi detalii

Top 100 de spete fiscal-contabile 2017
Top 100 de spete fiscal-contabile 2017

Vezi detalii

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda

Vezi detalii


Precizam ca din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene (relevante fiind cauzele C-285/11 Bonik si C-277/14 PPUH) rezulta ca dreptul de deducere a TVA poate fi refuzat doar in situatia in care s-a aplicat regimul normal de TVA, respectiv atunci cand au fost emise facturi cu TVA, pentru ca doar in aceasta situatie exista un prejudiciu la bugetul de stat, determinat de faptul ca beneficiarul a dedus taxa pe care a facturat-o, dar nu a platit-o la bugetul de stat furnizorul.

In consecinta, in situatia in care beneficiarul a aplicat in mod corect taxarea inversa pentru operatiunile prevazute la art.331, alin.(2) din Codul fiscal, furnizorul/prestatorul avand cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA la data operatiunilor, chiar daca ulterior codul acestuia este anulat sau se suspecteaza ca furnizorul/prestatorul a avut un comportament fiscal incorect, nu se va sanctiona beneficiarul in sensul anularii deducerii taxei pe valoarea adaugata, intrucat nu a avut loc un prejudiciu la bugetul de stat, scopul taxarii inverse fiind exact acela de a proteja bugetul statului de frauda ca urmare a neplatii taxei pe valoarea adaugata de catre furnizori/prestatori.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 18 Octombrie 2016


Votati articolul "ANAF: Informatii actuale privind aplicarea taxarii inverse prevazute la art.331 din Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Caracter Hotarare si raspundere pentru solicitare si rectificare

Intrebare: Institutia publica ierarhic superioara, in urma unei sedinte ordinare,
a emis o Hotarare privind rectificarea bugetului unei institutii subordonate.

1. - Ce caracter are Hotararea pentru institutia subordonata ? ( obligatoriu, ...? )
2. - Institutia subordonata a inaintat o Nota de fundamentare prin care a solicitat rectificarea bugetului pentru o activitate noua.
Cine raspunde pentru oportunitate ?
Institutia subordonata care a propus rectificarea ( a motivat ) sau
Institutia publica ierarhic superioara care a aprobat
suplimenterea /rectificarea bugetului ?

Raspuns: Pentru constituirea bugetului raspunde institutia. Aprobarea si utilizarea banilor este comuna la...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 18 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • MFP aduce noi precizari referitoare la taxa de solidaritate

    • In legatura cu solicitarile aparute in mass media referitoare la contributia de solidaritate sociala, Ministerul Finantelor Publice face urmatoarele precizari: Contributia pentru solidaritate sociala (taxa de solidaritate - n.r.) nu este o taxa noua, ci o contributie sociala corelata cu masura privind reducerea numarului contributiilor sociale si cu necesitatea asigurarii prestatiilor sociale de care beneficiaza salariatii in conformitate cu principiile care st...» citeste mai departe aici

  • Obligatia platii TVA in cazul importului de bunuri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Pentru importurile de bunuri TVA se datoreaza in statul in care are loc importul. Pentru importurile de bunuri care au locul in Romania obligatia platii TVA este a importatorului.  Importatorul care are obligatia platii taxei pentru un import de bunuri taxabil este: a) cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import sau, in absenta acestui cumparator, proprietarul bunurilor la aceasta...» citeste mai departe aici

  • Florin Jianu: Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri

    • Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri, in special a IMM-urilor, apreciaza presedintele Consiliul National pentru intreprinderile Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Conform comunicatului oficial citat de Agerpres, odata cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2% platita de angajator, toti angajatorii sunt trecuti automat in clasa de risc cel mai ridicat, in privinta producerii riscului de accidente de m...» citeste mai departe aici

  • Stocuri lipsa la inventar, neimputabile si asigurate. Ce regim fiscal se aplica?

    • In cazul urmator, subiectul analizei noastre il reprezinta o societate in cadrul careia in urma inventarului s-a constatat minus in gestiune (stocuri-produse finite) pe care managementul il cosidera neimputabil. Compania are incheiate contracte de asigurare pentru toate stocurile la nivelul maxim al stocului.  Prin cele ce urmeaza, vom vedea daca acest minus de inventar este o cheltuiala deductibila asa cum prevede art. 25 pct. 4 lit c) din Codul fiscal. Iata r...» citeste mai departe aici

  • Doua acte normative privind actele fiscale, modificate de ANAF

    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile