Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Discount la achizitia intracomunitara de bunuri. Cum completam corect D 390 Vies?

discountachizitie intracomunitarareducere comercialadecont tvadeclaratia 390 vies

In cazul de mai jos, un SRL din Romania face o achizitie intracomunitara din Germania. Pentru ca a platit in avans, i se face un discount de 1%, dar care nu apare pe factura, ci reiese din faptul ca a platit mai putin cu 1%. Vom vedea daca e corect ca atunci cand se face Declaratia 390 discountul sa fie preluat ca achizitie intracomunitara de servicii -cu S -, iar in declaratia 300 sa apara cu minus pe randul 7.

           In situatia prezentata, operatiunea reprezinta ajustarea, prin reducere, a  bazei de impozitare a TVA conform prevederilor 287 " Ajustarea bazei de impozitare" lit. c) din Codul fiscal  deoarece  discountul este acordat ulterior livrarii, conform intelegerii cu furnizorul.  Conform prevederilor art. 287 lit. c)  baza de impozitare se reduce "c) in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 286 alin. (4) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor".  

          In acest caz, reducerea trebuie inregistrata in evidenta contabila distinct, la data acordarii/preluarii discountului prin creditul contului 609  "Reduceri comerciale primite" in corespondenta cu debitul contului 401 (401 = 609) concomitent cu aplicarea regimului de taxare inversa in rosu (- 4426 = 4427). Aduc drept argument textul de lege din  O.M.F.P. nr. 1802/2014, punctul 76 alin. (2)    si alin.  (2^1):

- alin. (2)  "Reducerile comerciale primite ulterior facturarii corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune. Daca stocurile pentru care au fost primite reducerile ulterioare nu mai sunt in gestiune, acestea se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite"), pe seama conturilor de terti."

- alin.  (2^1) "In cazul in care informatiile detinute nu permit corectarea valorii stocurilor, potrivit alin. (2), reducerile mentionate la acel alineat se reflecta, de asemenea, pe seama contului 609 "Reduceri comerciale primite".
 
         In situatia in care furnizorul nu emite o factura sau un credit-note pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA, ulterior  livrarii de bunuri, conform intelegerii verbale cu furnizorul care accepta diminuarea cu 1% a sumei datorate, cumparatorul din Romania trebuie sa emita o autofactura. Aceasta obligatie este reglementata prin art. 320 "Alte documente", alin. (3) "In situatiile in care se ajusteaza baza impozabila conform art. 287 lit. a) - c) si e), daca furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corectie prevazuta la art. 330 alin. (2), beneficiarul, persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile prevazute la art. 307 alin. (2) - (4) si (6), trebuie sa emita o autofactura in vederea ajustarii bazei de impozitare si a taxei deductibile, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care au intervenit evenimentele prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e). "

  Emiterea autofacturii consta in  inscrierea, cu semnul minus, a sumei reprezentand reducerea primita, formata din baza de impozitare TVA si TVA aferenta. Pentru determinarea valorii in lei a reducerii comerciale se utilizeaza acelasi curs valutar avut in vedere la data emiterii facturii pentru livrarea bunurilor, aspect reglementat, in mod expres, la pct.  25, alin.   (2)  din normele de aplicare ale art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, " …in cazul in care intervin evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal, ulterior datei la care se modifica cota de TVA si/sau regimul de impozitare, pentru ajustarea bazei de impozitare sunt aplicabile cota si regimul de impozitare ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.

Pentru operatiunile a caror baza impozabila este determinata in valuta, cursul de schimb valutar utilizat pentru ajustarea bazei de impozitare este acelasi ca al operatiunii de baza care a generat aceste evenimente, respectiv cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea de baza. Totusi, in cazul in care nu se poate determina operatiunea de baza care a generat aceste evenimente, se vor aplica cota de TVA si regimul de impozitare in vigoare la data la care a intervenit evenimentul si, corespunzator, si cursul de schimb valutar de la aceasta data, in cazul operatiunilor pentru care baza de impozitare este determinata in valuta. "
 
     Pentru efectuarea corecta a calculelor prin utilizarea cursului valutar la data exigibilitatii TVA, va recomand exemplul de la pct. 25 alin. (3) din normele de aplicare ale art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii".

In cazul in care intervin evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal, ulterior datei de la care se modifica cota de TVA, pentru achizitii intracomunitare de bunuri, cota aplicabila pentru ajustarea bazei de impozitare este cota in vigoare la data la care a intervenit exigibilitatea taxei pentru achizitia intracomunitara potrivit art. 284 din Codul fiscal. In situatia in care nu se poate determina achizitia intracomunitara care a generat aceste evenimente, se va aplica cota de TVA in vigoare la data la care a intervenit evenimentul.


Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii

Examenul de consultant fiscal 2018. Grile si temeiuri legale
Examenul de consultant fiscal 2018. Grile si temeiuri legale

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii


    Exemplu: Societatea A din Romania a primit o factura pentru un avans la o achizitie intracomunitara de bunuri in suma de 1.000 euro, emisa la data de 12 decembrie 2015. Taxa aferenta achizitiei intracomunitare se determina pe baza cursului de schimb in vigoare la data de 12 decembrie 2015, respectiv 4,41 lei/euro, aplicandu-se cota de TVA de 24%, astfel: 1.000 euro x 4,41 lei/euro x 24% = 1.058,4 lei.

    In luna ianuarie 2016, societatea primeste factura emisa la data de 16 ianuarie 2016 pentru diferenta pana la valoarea integrala a bunurilor care sunt achizitionate intracomunitar, in suma de 5.000 euro, valoarea integrala a bunurilor fiind de 6.000 euro. Taxa aferenta achizitiei intracomunitare se determina pe baza cursului de schimb in vigoare la data de 16 ianuarie 2016, respectiv 4,45 lei/euro, aplicandu-se cota de TVA de 20%, astfel: 5.000 euro x 4,45 lei/euro x 20% = 4.450 lei.

    La data de 5 august 2016, furnizorul extern emite un credit-note prin care acorda o reducere de pret de 10% aferenta livrarii intracomunitare care a generat achizitia intracomunitara de bunuri la societatea A din Romania. Societatea A are obligatia sa ajusteze baza de impozitare a achizitiei intracomunitare cu sumele calculate astfel:
    1.000 euro x 10% x 4,41 lei/euro x 24% = 105,84 lei
    5.000 euro x 10% x 4,45 lei/euro x 20% = 445 lei  "
 
Valoarea reducerii comerciale primite se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18, cu report la randul 5.1 si 18.1, cat  si prin declaratia cod 390 VIES cu  simbolul A.

Avand in vedere faptul ca reducerea comerciala primita din partea furnizorului din Germania  nu reprezinta, in fapt, o prestare de servicii, operatiunea nu este  pentru cumparatorul din Romania  o achizitie intracomunitara de servicii, astfel incat valoarea reducerii comerciale sa fie supusa regimului de taxare inversa si raportata, cu semnul minus, atat  prin decontul de TVA cod 300 la randul 7 si 20, cu report la randul 7.1 si 20.1, cat  si prin declaratia cod 390 VIES cu  simbolul S.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
discountachizitie intracomunitarareducere comercialadecont tvadeclaratia 390 vies

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 19 Octombrie 2016


Votati articolul "Discount la achizitia intracomunitara de bunuri. Cum completam corect D 390 Vies?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Noul cod fiscal_art 50 alin 5_impozit microintreprinderi

Intrebare: Buna ziua,
Ref modificarile propuse la codul fiscal (publicate pe 18 feb 2015), conform art 50 alin (5) se intelege ca si microintreprinderile care nu au desfasurat activitati de la infiintare pana in prezent (31 dec 201..... ultima zi a anului fiscal) si nu au nici un salariat, ar fi obligate sa achite impozit pe venit de 3% + 1530 lei/trimestru....
Intrebari :
- daca nu a desfasurat activitati, de unde exista venit ?? Adica 3% din ? zero ?-= zero....
- sau platesc 1530 lei/trimestru x numarul de trimestre de cand s-au infiintat pana la sfarsitul anului fiscal, de ex. 31 dec 2016 ?
caz concret : o societate comerciala infiintata in 2009, nu a desfasurat activitate d ela infiintare pana la 31 dec 2015...Are de platit impozit pe venit (venit zero) ? daca da, cat anume ?

Multumesc pentru eventualele lamuriri!

Raspuns: Acestea sunt propuneri, ca si multe altele. Pana la aprobare este drum lung. Vom avea un subiect de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 19 Octombrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ANAF raspunde! Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a sustinut in data de 19 septembrie o sesiune de asistenta online pe pagina de Facebook oficiala. Tema principala a fost: „Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili”.    Vom prezenta mai jos doua probleme cu care se confrunta contribuabilii des si raspunsul pe care l-au oferit specialistii ANAF   Cum se face i...» citeste mai departe aici

  • Uitati tot ce stiati despre ASOCIATIILE de PROPRIETARI! Asa faceti fata schimbarilor

    • Atentie! Asistam la cea mai consistenta modificare a legislatiei privind asociatiile de proprietari! Se schimba tot, iar amenzile ajung la 10.000 de lei! Mai exact, pe 28 septembrie 2018 intra in vigoare Legea 196/2018 privind asociatiile de proprietari! Schimbarile sunt radicale, iar amenzile foarte dure. Cititi aici ce avet...» citeste mai departe aici

  • A fost publicat Ordinul nr. 105/2018! Vizeaza auditorii financiari si firmele de audit

    • Ordinul nr. 105/2018 a fost publicate in Monitorul Oficial nr. 801 din 19 septembrie 2018. Acesta face referire la aprobarea Normele privind inregistrarea auditorilor financiari si a firmelor de audit in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit. La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, orice alte norme emise anterior avand acelasi obiect isi inceteaza aplicabilitatea, dupa cum este mentionat in Monitorul Oficial.  ...» citeste mai departe aici

  • Persoanele care isi vor plati datoriile catre Fisc pana la finalul anului primesc reducere de 10%

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala), si-a pus in plan sa centralizeze pana in luna octombrie toate informatiile privind datoriile pe care persoanele fizice le au la stat. Urmeaza ca, pana in data de 15 noiembrie, contribuabilii sa fie informati cat au de platit, dupa cum a declarat la inceputul saptamanii ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici. Acesta a subliniat ca se are in vedere si acordarea unui discount de cel putin 10% celor care platesc pana la sfarsitul acestui ...» citeste mai departe aici

  • Achizitie intracomunitara de marfuri. Care este monografia contabila?

    • Ati intampinat dificultati atunci cand ati incercat sa realizati o monografie contabila pentru o achizitie intracomunitara de marfuri? Invati pas cu pas cum trebuie sa procedati de la expertul nostru in contabilitate! Drept exemplu luam un studiu de caz ce prezinta o societate care primeste o factura de avans in valoare de 1.000 euro pentru o achizitie intracomunitara de marfuri. Cursul la data facturii de avans este 4.6 lei/euro. Cursul de la data platii este 4.65 ...» citeste mai departe aici

  • Salariul nimim va creste, din 2019, cu 150 lei

    • Salariul minim va creste cu 150 lei, ajungand la 2050 lei, de anul viitor, potrivit unui act normativ ce urmeaza sa fie elaborat de Guvern, avand in vedere ca se lucreaza la bugetul de stat pe 2019, a declarat Bogdan Hossu, Confederatiei Sindicale "Cartel Alfa". Joi, Bogdan Hossu, la iesirea de la discutiile purtate cu premierul Viorica Dancila, de la Palatul Victoria, in cadrul Consiliului National Tripartit, a declarat ca se va face o hotarare de...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!